Toon posts:

Vraagje over 3d

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit is een lastige vraag maar toch moet ik hem even stellen.

Op school zijn we bezig met een project, en om de kosten van ons bedrijf laag te houden wil ik graag een showroom vermijden en een soort van multimedia ruimte gebruiken. Hiervoor moet het product wel in 3d gemaakt worden en er goed uitzien. Nu zit ik eigenlijk met een paar vragen.

Welke software heb ik hiervoor nodig ?, dus welke software moet ik aanschaffen hiervoor ?. Ja ik weet niet veel van 3d en hoe dit tot stand komt maar dit zal wel gerenderd moeten worden en hier is een stevige machine voor nodig. Aangezien dell in ons project IT leverancier wordt zal dit ook een dell product moeten worden. Dus AMD is uitgesloten. Ik weet niet hoeveel tijd er gaat zitten in renderen ja dit zal er wel aan liggen wat je gaat renderen. Maar ik ga uit van minimaal een Dual Xeon config OF quad MP.

Maar kunnen jullie me een beetje een indicatie geven van hoe lang dit rendering zal duren ? welke Processor en op welke snelheid ik deze moet nemen. OF het bij rendering veel uitmaakt op meer L2 cache te hebben dus te kiezen voor de MP. Of ik beter kan wachten op de nieuwe Itanium 2 die dell ook zal gaan leveren. En dan dus ook de vraag welke Software is voor deze 64 bitter nodig.

De kosten moeten acceptabel zijn, een schatting kan ik niet echt geven, maar ik zou het moeten kunnen verantwoorden. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met de keuze in hardware en software. Tijd om dit geheel zelf uit te zoeken heb ik niet echt. Het hoeft ook niet heel gedetailleerd te zijn, als iemand me maar een beetje op weg kan helpen.

Ow misschien is het ook wel handig om te weten wie zoiets zou kunnen doen dit alles in 3d samenstellen, dus welke studie is hiervoor gewenst ? de loonkosten voor deze persoon zoek ik zelf wel uit. Maar welke studierichting. En is dit 3d rendering een dag taak ? er van uitgaande dat 1 persoon hier werkzaam is ???

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 23:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zoek eens op google. Je kan bijv. Maya ofzow gebruiken.

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
heb je dan alleen maya nodig of zijn er ook weer andere programma's nodig die je ernaast moet draaien ? om tot een gewenst resultaat te komen

Verwijderd

1. Software : 3dsmax ? Lightwave ? Maya ? Wat je maar prettig (en betaalbaar) vind. Houd er wel rekening mee dat je dit natuurlijk helemaal moet leren voordat je er iets fatsoenlijks uit krijgt.

2. Machine. Ligt er helemaal aan wat je precies wilt. (Dell levert toch wel AMD's ?) Wil je een lange animatie met een zeer hoge poly count en veel raytrace heb je wel een flink machientje nodig (ook dit hangt dus weer af van wat je wilt , nog sterker dan 1. zelfs)

3.MP scheelt (uiteraard ) erg veel in rendertijd bij lange, zware animaties. maar is uiteraard ook duurder.
Denk trouwens niet alleen in GHz, maar ook aan een hoop geheugen (1GB is toch wel een minimum)

4. voor de software ben je gauw €2000,- kwijt, voor je machines, tsja, weinig van te zeggen, zoveel je wilt ;)

5. Je kunt er vanuit gaan dat de gene die jouw 'showroom' maakt er wel véél langer dan een dag mee bezig is hoor. Tenzij je prut wilt......

6. Software naast het 3dprog : Photoshop voor texturing en evt. compositing. Dat is de basis. Ook hier geldt : wat je precies wilt bepaalt de keuze van de andere progs. en evt. plugins

Over het algemeen is het dus zo dat je je eerst moet afvragen wat je nou eigenlijk precies wilt.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah over de prijzen kan ik niet veel zeggen... een schatting van een budget wat je verdedigd krijgt is 25 - 40.000 euro (incl software, hardware).

VAn het product (een auto) hoef je dus eigenlijk alleen maar een 360 graden shot te hebben van de buitenkant en van de binnenkant. En het product eventueel in actie zien. Dit moet dus allemaal gemaakt worden dus niet via video opname. Kwaliteit moet gelijk staan en de kwaliteit van ehh... final fantasy. Dus bijna echt uitzien.

Wat je zegt van dat je het moet leren dat klopt, maar daarom wil ik er eigenlijk ook een persoon voor hebben die wat daarvoor een studie heeft gedaan (als die er zijn). en natuurlijk de tijd die je ervoor kwijt bent. OW een ander iets dat ik ben vergeten.

Ga uit van een max 10 minuten durend 3d film (in final fantasy kwali) . hoeveel HDD ruimte ben ik dan kwijt, hoeveel tijd om te maken uitgaande van een Quad 2.0 MP systeempje met zeg 4GB ram (als dit genoeg is) en 10.000 of 15.000RPM scsi schijfjes ?

Verwijderd

dat is al wat duidelijker:
-Die supersnelle scsi schijven zijn niet echt vereist.
-4GB ram is ruim genoeg denk ik.
-FF kwaliteit gaat wel lukken denk ik, als het puur en alleen een auto is.
-Als je iemand wil inhuren om het te doen hoef je je over de software geen zorgen te maken denk ik. (misschien ook niet eens over de renderbak die hij / zij gebruikt ;) )

Ik denk dat je het meeste kwijt zal zijn aan je renderslave. Weet niet hoeveel, maar wel veel.
Op de tweede plaats komt dan de personeelskosten, want 'ff' een fotorealistische auto maken doe je niet zomaar. Daar gaat echt wel een week (fulltime) overheen.

Daarnaast is er over de rendertijd niet echt veel te zeggen (hangt natuurlijk van je render instellingen af) maar je kunt er zo wel een dag of 2/3 voor uittrekken (misschien wat ruim, maar dan zit je iig niet krap ;))

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 12:23 ]

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Je hebt al helemaal geen 15000RPM SCSI-schijfjes nodig, renderen is werk voor de CPU en het geheugen, wat de HDD er komt doen maakt al helemaal niks uit.
10 minuten film + zware textures, komt op een megabyte of 200 uit? (wilde gok)

Maar als je zelf al niet weet wat je hiervoor nodig hebt lijkt het dat je niet echt into 3d-modeling bent, en om 10 minuten film in bioscoopkwaliteit te maken moet je toch al écht wel tot de top behoren :).

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 12:08:
5. Je kunt er vanuit gaan dat de gene die jouw 'showroom' maakt er wel véél langer dan een dag mee bezig is hoor. Tenzij je prut wilt......

Over het algemeen is het dus zo dat je je eerst moet afvragen wat je nou eigenlijk precies wilt.
Nee we willen als bedrijf hier iemand volledig voor in dienst nemen, maar mijn vraag is besteed de persoon hier zijn complete werktijd aan? of zou je deze persoon ook nog andere zaken kunnen laten doen binnen het bedrijf ?

Wat ik nou precies wil is een moeilijk vraag, die kan ik aan de hand van als dit topic vorderd denk ik duidelijker beantwoorden op dit moment nog niet. Sorry

Verwijderd

Topicstarter
coubertin119 schreef op 09 June 2003 @ 12:21:
Je hebt al helemaal geen 15000RPM SCSI-schijfjes nodig, renderen is werk voor de CPU en het geheugen, wat de HDD er komt doen maakt al helemaal niks uit.
10 minuten film + zware textures, komt op een megabyte of 200 uit? (wilde gok)

Maar als je zelf al niet weet wat je hiervoor nodig hebt lijkt het dat je niet echt into 3d-modeling bent, en om 10 minuten film in bioscoopkwaliteit te maken moet je toch al écht wel tot de top behoren :).
Ja daarom wil ik daarvoor ook iemand in loondienst nemen. Het is niet alleen de auto.. maar ook een beetje de omgeving rond de auto. Tis allemaal vaag maar duidelijker kan ik op dit moment nog niet zijn.

• coubertin119
Oh, verkeerd gelezen enzo.

Maar als je het dan toch uitbesteed, dan moet je je niks aantrekken van software, renderbakken, etc... Zorg er gewoon voor dat je een goed bedrijf daarvoor vindt. Maar je hebt 25.000 euro om een filmpje van een minuut of 10 te maken :?

Is dat nou net niet een beetje veel? :)

[ Voor 8% gewijzigd door coubertin119 op 09-06-2003 12:31 ]

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

Topicstarter
nee weer verkeerd... wil het dus in eigen beheer doen. Dus iemand in loondienst nemen en ook de hardware/software zelf aanschaffen. Over de prijs hoeven jullie je niet zo druk te maken. ja moet binnen bepaald limiet blijven maar is niet echt van belang.

• coubertin119
Als je toch maar eenmalig zoiets maakt heb je er niet veel aan om volledig nieuwe software/hardware aan te schaffen. Diegene in loondienst heeft meestal wel wat hij moet hebben, zo is het bij boeren en loonwerkers ook meestal (platteland heerscht ;)).

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... heb je wel gelijk in... maar af en toe eens wat anders is oook niet slecht.. Dus ik denk maandelijks een uitbreiding of vernieuwing van de animatie.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Tjark

DON'T PANIC

Ik snap 't niet helemaal.

Voor je school ben je bezig een 'bedrijf' op te richten (als project, dus niet een echt bedrijf)
Je wilt kosten laag houden door geen showroom te hebben.

Maar om welke producten gaat 't? Sommige producten willen mensen gewoon in 't echt zien. Verder is 1 iemand in dienst nemen die fatsoenlijk 3D kan ook al een kosten van 4000 euro /maand. Een showroom verbouw je niet elke maand voor dat bedrag.

*insert signature here

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 12:04:
Ja dit is een lastige vraag maar toch moet ik hem even stellen.

Op school zijn we bezig met een project, en om de kosten van ons bedrijf laag te houden wil ik graag een showroom vermijden en een soort van multimedia ruimte gebruiken. Hiervoor moet het product wel in 3d gemaakt worden en er goed uitzien. Nu zit ik eigenlijk met een paar vragen.

Welke software heb ik hiervoor nodig ?, dus welke software moet ik aanschaffen hiervoor ?. Ja ik weet niet veel van 3d en hoe dit tot stand komt maar dit zal wel gerenderd moeten worden en hier is een stevige machine voor nodig. Aangezien dell in ons project IT leverancier wordt zal dit ook een dell product moeten worden. Dus AMD is uitgesloten. Ik weet niet hoeveel tijd er gaat zitten in renderen ja dit zal er wel aan liggen wat je gaat renderen. Maar ik ga uit van minimaal een Dual Xeon config OF quad MP.

Maar kunnen jullie me een beetje een indicatie geven van hoe lang dit rendering zal duren ? welke Processor en op welke snelheid ik deze moet nemen. OF het bij rendering veel uitmaakt op meer L2 cache te hebben dus te kiezen voor de MP. Of ik beter kan wachten op de nieuwe Itanium 2 die dell ook zal gaan leveren. En dan dus ook de vraag welke Software is voor deze 64 bitter nodig.

De kosten moeten acceptabel zijn, een schatting kan ik niet echt geven, maar ik zou het moeten kunnen verantwoorden. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met de keuze in hardware en software. Tijd om dit geheel zelf uit te zoeken heb ik niet echt. Het hoeft ook niet heel gedetailleerd te zijn, als iemand me maar een beetje op weg kan helpen.

Ow misschien is het ook wel handig om te weten wie zoiets zou kunnen doen dit alles in 3d samenstellen, dus welke studie is hiervoor gewenst ? de loonkosten voor deze persoon zoek ik zelf wel uit. Maar welke studierichting. En is dit 3d rendering een dag taak ? er van uitgaande dat 1 persoon hier werkzaam is ???
Als je dit kunt/mag uitbesteden zou ik dit zeer zeker doen want dit gaat onnodig veel centjes kosten. Neem eens contact op met deze jongens: http://www.mackevision.com

Als je het binnenshuis wilt houden zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

-personeel (iemand die met de software overweg kan en de auto kan maken)
-de software
-workstation(s)
-evt een renderbak, maar beter/goedkoper is het renderen uitbesteden.

Wat betreft de software zou ik Cinema4D R8 overwegen.
-makkelijkst te leren van alle 3d-pakketten die in aanmerking komen
-goeie tools
-zeer snelle renderer
-goedkoop

Beste C4D auto's
De winnaar van de Peugeot design contest gebruikt ook C4D

Het is goedkoop omdat je zelf kunt kiezen welke modules je nodig hebt, in jouw geval heb je alleen het basispakket R8 en Advanced Render module nodig.

Een single of dual Xeon workstation met 1-2 GB ECC en een Nvidia Quadro gfx-kaart moet meer dan voldoende zijn. Snelle of grote schijven is niet nodig. Misschien is een tekentablet wel nog een handig extraatje. 19" monitor lijkt me ook wel een minimum. Als je maar één persoon eraan laat werken heb je ook maar één workstation nodig.

Ik zou niet zelf gaan investeren in renderpower omdat dat zonde is van het geld. Je kunt het veel beter uitbesteden aan http://www.renderking.com. Véél goedkoper en véél sneller als dat je het zelf zou renderen.

Wat betreft personeel, er zijn vast mensen te vinden die het kunnen (zoals ik) maar veel daarvan hebben geen opleiding gevolgd (zoals ik). Ook lijkt het me erg sterk dat je het klusje in één week geklaard hebt. 3-4 Weken lijkt me realistischer.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties.

OF we het nu uitbesteden of zelf doen dat weet ik nog niet, moet ik nog eff overleggen met mijn projectgroep. Een beeld van de hardware heb ik nu (alleen de vraag wat kan ik het best nemen ? een Dual Xeon of een Quad MP ? . De software kan ik me ook een aardig beeld over vormen, Zal zo eens kijken naar de prijzen.

Of de persoon het kan aanraken is bij ons product niet van belang aangezien hij het product al heeft en wij wat aanpassingen hieraan doen.

Als je zegt dat de persoon die dit moet maken 4000 euro in de maand vraagt (netto/bruto) dan is dit nog wel te verantwoorden. Kijk een showroom verbouw je inderdaad niet elke maand voor dit bedrag. Maar de opstartkosten van deze showroom, het daadwerkelijke product (kosten van 1 product rond de 70.000 - 100.000 euro) onderhoud van de showroom die heb ik dan allemaal niet. Dus ik denk (moet nog bereken) dat het goedkoper is om een 3d presentatie van het product te doen. Verder kan deze persoon ook nog andere taken binnen het bedrijf doen, zodat je weer kunt bezuinigen op ander personeel.

Maar stel je voor. Je wilt om de maand een nieuwe animatie van +/- 10 minuten. Om dit te maken hoelang heb je daar de tijd voor nodig denken jullie ? dus kan ik deze persoon ook nog iets anders laten doen ?. Dus hoelang zou je ongeveer nodig hebben om een 10 minuten durende animatie te maken ? en hoeveel tijd zou het kosten om dit te renderen op zeg een dual Xeon 3.0 of een Quad MP 1.5 ? beide met 2 Gb ram geheugen. ?

Verwijderd

Even iets heel anders (wat meer praktisch punt) :
Hoe wil je die animatie aan alle klanten laten zien (ik neem aan dat dat het doel is ?)

Verwijderd

Topicstarter
Als het kan gewoon op bedrijf zelf via een presentatie in presentatie ruimte.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Over die nieuw animatie, ligt er aan wat je in die nieuwe animatie laat zien, als het elke keer het zelfde model is wat je gebruikt, staan de zaken er anders voor, wees hier eens duidelijk in?

Verwijderd

Topicstarter
Nee vanaf begin zijn er al minimaal 2 verschillende animatie's (2 producten). Om de maand of kwartaal wil ik gewoon iets nieuws. Dezelfde 2 modellen spelen weer de hoodrol in deze animatie met een andere achtergrond. Als er een nieuw model op de markt komt of een uitbreiding van het aantal producten zal weer een compleet nieuwe animatie nodig zijn (dus vanaf 0 beginnen)

Verwijderd

hoe wil je mensen een proefrit laten maken in een 3d animatie?!

de kreacht van een showroom is dat je het product daadwerkelijk kunt aanraken, er in kunt gaan zitten en een stukje mee gaan toeren als je dat wilt...

dat zie ik je met een 3d niet zo snel maken, bovendien is het maken van dit soort animaties een taak van het hoofdkantoor, importeur aangezien hij dan de animaties kan verdelen onder alle dealers en dus eventueel ook de kosten.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Of je 10 minuten animatie kunt doen in een maand ligt er aan wat je wilt hebben. Tien minuten uit Shrek kostte 50 man twee maanden of zo, dus dat gaat je niet lukken. Wil je daarentegen 10 minuten een camera die rondjes draait om je model, dan duurt het maar een paar dagen. Ik heb zelf ooit een korte film van bijna vier minuten gemaakt. Dat was een enorme haastklus en kostte me 'maar' 60 uur werk. Op die manier kun je dus precies tien minuten krijgen in een maand. Het ligt dus echt helemaal aan wat er te zien moet zijn in het filmje.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Steven
  • Laatst online: 12-08 09:30
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 12:20:
-4GB ram is ruim genoeg denk ik.
Meer wordt ook lastig op een 32bits machine...

• hobbit_be
  • Laatst online: 04-07-2025
als je een paar miljoentjes heb kun je een CAVE aankopen kunnen je klanten met zijn alleen in RealTime 3D met je model interacten.

Het leukste lijkt me gewoon een MOD te maken van een spel met een ietwat deftige engine (echt geen idee welke game je de auto's zelf kunt veranderen, maar bestaat 100% zeker) dan kun je de animatie in RealTime en kunnen je mensen zelf effe sturen enzo...

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

alleen de vraag wat kan ik het best nemen ? een Dual Xeon of een Quad MP
Dual, Quad is te duur in verhouding. Beter twee Dual bakken dan één Quad bak.
Maar stel je voor. Je wilt om de maand een nieuwe animatie van +/- 10 minuten. Om dit te maken hoelang heb je daar de tijd voor nodig denken jullie ? dus kan ik deze persoon ook nog iets anders laten doen ?
Een speelfilm zoals Shrek of Finding Nemo kost zo'n 2-3 jaar om te maken door een team van tientallen mensen (de besten ter wereld). En dan heb je pakweg 100minuten film. You get it ;). Het hangt uiteraard af van de complexiteit van de animatie maar hoogstwaarschijnlijk zal deze ene persoon twee maanden lang full-time moeten werken om een animatie van 10minuten af te krijgen. Ik zou eerder beginnen te denken aan 2-3 man.
en hoeveel tijd zou het kosten om dit te renderen op zeg een dual Xeon 3.0 of een Quad MP 1.5 ? beide met 2 Gb ram geheugen. ?
Dit hangt ook heel erg af van de complexiteit. Je kunt het zo gortig maken als je zelf wilt. De mensen die zo'n animatie maken weten hoe lang het renderen ongeveer zal duren. Ze kunnen dus bepalen hoeveel kwaliteit haalbaar is. Kortweg: hoe meer renderpower, hoe beter de kwaliteit van de gerenderde animatie.

• coubertin119
AMD zal ook goedkoper uitkomen, sla de pricewatch erop na, dat kleine beetje performancewinst weegt niet op tegen het gigantische prijsverschil.

En de hoeveelheid geheugen hangt af van hoe gortig je het nu eigenlijk wel wil maken :).

Ik duik wel voor je in de pricewatch.
CPUprijs
AMD Athlon MP 2600+ tweemaal440 euro
Intel Xeon 2,6 Ghz tweemaal680 euro
moederbordprijs
Tyan Tiger MP220 euro
Asus PP-DLW dual-XEON workstation MB
500 euro

Ik heb maar willekeurig wat genomen, wat mij leek te passen, en het verschil komt uit op zo'n 520 euro, toch wel wat ;).

[ Voor 57% gewijzigd door coubertin119 op 09-06-2003 15:01 ]

Skat! Skat! Skat!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

coubertin119 schreef op 09 juni 2003 @ 14:40:
AMD zal ook goedkoper uitkomen, sla de pricewatch erop na, dat kleine beetje performancewinst weegt niet op tegen het gigantische prijsverschil.

En de hoeveelheid geheugen hangt af van hoe gortig je het nu eigenlijk wel wil maken :).

Ik duik wel voor je in de pricewatch.
Dit hangt af van de software die je gebruikt. C4D gaat echt wel sneller op een P4/Xeon bak. En ja dan let ik op de prijs-prestatie verhouding.

AMD kan niet de power van een Dual Xeon 2.8 of 3.0 evenaren. Dit staat helemaal los van de prijs.

Daarnaast zijn er geen up-to-date Dual AMD moederborden, wat nooit echt positief is.

Je kunt wel in de pricewatch duiken, maar het ligt maar net aan het aanbod van Dell.

Over stabiliteit heb ik nog wel een mening, maar daar zal ik hier maar niet over beginnen :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 14:16:
hoe wil je mensen een proefrit laten maken in een 3d animatie?!

de kreacht van een showroom is dat je het product daadwerkelijk kunt aanraken, er in kunt gaan zitten en een stukje mee gaan toeren als je dat wilt...

dat zie ik je met een 3d niet zo snel maken, bovendien is het maken van dit soort animaties een taak van het hoofdkantoor, importeur aangezien hij dan de animaties kan verdelen onder alle dealers en dus eventueel ook de kosten.
Nee dat is bij ons niet nodig. het product hebben ze al. Dus de feeling hebben ze al met de auto. Wij doen alleen wat aanpassingen.. aan exterieur, interieur als motorisch.

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie zeggen voor een goede animatie van 10 minuten ben je 2 maanden mee bezig (professioneel iemand). En met een Dual Xeon 3.0 met 2 gig ram heb ik voldoende. En wat voor opleiding heeft zo'n persoon meestal gehad ? zo kan ik even kijken wat die "beginnende" gozers verdienen

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Voor zover ik weet zijn er niet echt 3D-opleidingen in Nederland. Maar er zijn anderen (Oogst?) die deze vraag beter kunnen beantwoorden.

Er zullen meer mensen zijn die het kunnen door zelfstudie dan mensen die het kunnen en een opleiding hebben gehad.

• Oogst
Je conclusie klopt niet sowieso, Cafe-het-Kelderke. Om te kunnen concluderen hoeveel mensen je hoe lang nodig hebt, zul je toch echt meer moeten vertellen over wat je wilt hebben op welke kwaliteit.

De hardware is volgens mij wel goed zo, maar je vergeet zo'n beetje het belangrijkste te noemen: de videokaart. Daar kun je kiezen tussen de professionele kaarten NVidia Quadro, ATI FireGL, en de Wildcat. De videokaart doet niks bij het renderen, maar is wel een belangrijk werkpaard tijdens het modellen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
oke de kwaliteit moet stukje beter zijn als dit:

http://www.caligari.com/G...ns/2003/may03/default.asp en dan de winner pakken. dus deze http://www.caligari.com/G...3/may03/images/Winner.jpg

Weet niet of ik zo duidelijkgenoeg ben ???

Verwijderd

Topicstarter
En eigenlijk is die kwaliteit ook niet voldoende. moet beter, zeg maar het niveau van Final fantasy (de laatste) neem aam dat de meeste mensen deze film toch wel kennen

Verwijderd

Cafe-het-Kelderke:

Dat is nogal een project waar je je aan gaat wagen..
Ik neem aan dat het auto's zijn die je in de virtuele showroom gaat zetten?

Het hangt heel er af van het detail hoe lang het allemaal duurt.
Als je echt fotorealistisch wil gaan, zowel kwa detail als kwa belichting/materialen ben je wel redelijk wat tijd kwijt, zowel aan het bouwen zelf als aan het renderen.

Kwa opleiding.. Er is niet zo gek veel in nederland kwa 3d opleidingen, en al helemaal niet highend, allemaal het basis spul.

Kwa mensen, ik zou zeggen kijk eens op www.cgtalk.com,
daar zitten redelijk wat mensen die het detail wat jij wilt kunnen produceren binnen niet al te lange tijd, en ook wel een paar uit nederland.

Als je meer vragen hebt, je kan me eventueel ook mailen voor vragen.

groet,

Martijn

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 15:37:
Kwa opleiding.. Er is niet zo gek veel in nederland kwa 3d opleidingen, en al helemaal niet highend, allemaal het basis spul.
De Design Academy in Eindhoven heeft geloof ik high-end 3D opleidingen.

Professionele website nodig?

• hobbit_be
Lightwave word het meest gebruikt voor typische Auto-gevallen, aangezien de standaard renderer + HDRI super maar dan ook Super realistisch is ZONDER dat je erg veel tijd moet steken in het bouwen van een scene (die Dual Heb je dan wel nodig want render times zijn niet echt snel te noemen). Je geeft trouwens veel te vage info: ok je hebt een Auto die je wil tonen - wat moet die auto in die 10 minuten doen? (rijden door een echt landscape?, in een 'white room' met transparancy, etc , etc ). Tis allemaal niet zo moeilijk maar kost wel heel veel tijd. Als je met GI (wat toch echt wel moet voor products) begint gaan de render tijden enorm naar boven (ie 10 min = 10*60*25 = 15.000 frames ) en dan toch MINSTENS 3/4 minutes voor een highres full aliased (met DOF wat je ook nodig zal hebben) neemt heel wat tijd in (realisticg zul je meer tegen 10minute/frame aanzitten). Daarna zul je toch nog moeten compositen (multiple layer render is toch echt wel aan te raden) en editen.

examples:
http://www.newtek.com/pro...Wave3D&p=18&frpg=2&f=#pic

[ Voor 6% gewijzigd door hobbit_be op 09-06-2003 16:09 ]

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 15:32:
En eigenlijk is die kwaliteit ook niet voldoende. moet beter, zeg maar het niveau van Final fantasy (de laatste) neem aam dat de meeste mensen deze film toch wel kennen
Zoiets als dit neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: http://www.maxon.net/pages/dyn_files/dyn_htx/htx/381/00381_00385_3.jpg

En zoals Izard zegt, ik zou eens op CGTalk in job opportunities posten. Leg wel duidelijk uit wat je bedoelingen, eisen en voorwaarden zijn.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

hobbit_be schreef op 09 June 2003 @ 16:07:
Lightwave word het meest gebruikt voor typische Auto-gevallen, aangezien de standaard renderer + HDRI super maar dan ook Super realistisch is ZONDER dat je erg veel tijd moet steken in het bouwen van een scene (die Dual Heb je dan wel nodig want render times zijn niet echt snel te noemen). Je geeft trouwens veel te vage info: ok je hebt een Auto die je wil tonen - wat moet die auto in die 10 minuten doen? (rijden door een echt landscape?, in een 'white room' met transparancy, etc , etc ). Tis allemaal niet zo moeilijk maar kost wel heel veel tijd. Als je met GI (wat toch echt wel moet voor products) begint gaan de render tijden enorm naar boven (ie 10 min = 10*60*25 = 15.000 frames ) en dan toch MINSTENS 3/4 minutes voor een highres full aliased (met DOF wat je ook nodig zal hebben) neemt heel wat tijd in (realisticg zul je meer tegen 10minute/frame aanzitten). Daarna zul je toch nog moeten compositen (multiple layer render is toch echt wel aan te raden) en editen.

examples:
http://www.newtek.com/pro...Wave3D&p=18&frpg=2&f=#pic
GI wordt zelden gebruikt voor animaties (wel steeds meer, maar dan heb ik het over Brazil voor architectural visualisations) een goede lighting setup komt veel vaker voor. GI kun je vrij aardig nabootsen. Als je GI voor een animatie wilt gebruiken moeten de settings erg hoog zijn, zó hoog dat het -zoals je zelf al uitrekent- niet haalbaar is.
DOF lijkt me niet erg geschikt voor product visualisation. Je wilt juist alles zo scherp mogelijk hebben (idealiseren) en niet een camera-effect gaan nabootsen. Daarnaast kost het veel te veel aan rendertijd.

Ik ben het wel met je eens dat qua modeling Lightwave met z'n Nurbs erg geschikt is om auto's te maken.

• hobbit_be
handige_harrie schreef op 09 juni 2003 @ 16:21:
[...]
GI wordt zelden gebruikt voor animaties (wel steeds meer, maar dan heb ik het over Brazil voor architectural visualisations)
Nooit naar Ice Age gekeken of zowat elke nieuwe animatie film? Tuurlijk worden daar ook wat truuks voor gebruikt maar GI voor product spul is toch wel heel common hoor (die truuks met honderden lights is oud news) - maar zoals je aangeeft soms is het overbodig. (essentieel however voor impassen in een echt landschap wat bij auto product placement vaak gebeurt aangezien je anders je een moelijk echt beeld kan voorstellen)
DOF lijkt me niet erg geschikt voor product visualisation. Je wilt juist alles zo scherp mogelijk hebben (idealiseren) en niet een camera-effect gaan nabootsen. Daarnaast kost het veel te veel aan rendertijd.
Dat hangt er dus volledig vanaf he :) - tis daarom dat ik vroeg wat ie wil - soms wil een client 'as in real life' (dus DOF) of anders een 'presenteer bladje' of een semi-illustratie affaire. een DOF neemt evenveel tijd in als een goede AAlias aangezien deze in principe net hetzelfde zijn.

Maar het voordeel van LW is gewoon dat alles standaard in de doos zit: vooral HDRI zonder het 'gekloot' met Brazil, enzovoorts. Jammer dat SSS er niet bij zit maar dan worden de rendertijden wel erg gortig :) . Zelfs een half 'leek' op 3D niveau kan een heel realistisch beeld creeren met LW terwijl dat in Max ene pak moeilijker is. Van modelling weet iedereen dan LW beter (al dan niet gewoon handiger is, beter is erg relatief natuurlijk).

Ik heb ook al knappe dingen gezien met semi-prof spul (Cinema4D, Truespace) en dat is ook een 'cheap' way out.

Qua Hardware: tja sneller is altijd beter voor CPU en MEM rest maakt niet zoveel uit. (Nog geen melding gezien van Opteron hier trouwens)

Verwijderd

Topicstarter
hmm... heb denk ik wel voldoende info om hier een stuk in ons ondernemingsplan over te schrijven. Nu even een andere vraaag... Kennen jullie wat site's waar je bijvoorbeeld 3d animaties kunt downloaden ?? maakt niet uit waarover.

En ik zoek nog iets anders, een video waar je ziet gebeuren hoe dit gaat. Dus wat ik heb omschreven. Dus opbouw van een product uit lijnen tot het uiteindelijke resultaat... hebben jullie misschien een idee waar ik zoiets kan vinden ?

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

hobbit_be schreef op 09 June 2003 @ 18:13:
[...]

Nooit naar Ice Age gekeken of zowat elke nieuwe animatie film? Tuurlijk worden daar ook wat truuks voor gebruikt maar GI voor product spul is toch wel heel common hoor (die truuks met honderden lights is oud news) - maar zoals je aangeeft soms is het overbodig. (essentieel however voor impassen in een echt landschap wat bij auto product placement vaak gebeurt aangezien je anders je een moelijk echt beeld kan voorstellen)
Ik heb alleen de trailer van Ice Age gezien en ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat daar geen gebruik van GI werd gemaakt. Als dat wel zo is heeft men imho een vreemde keuze gemaakt, ipv van GI had men beter meer detail erin kunnen stoppen want Ice Age miste een hoop detail in de omgevingen.
In Shrek werd geen GI gebruikt, maar het was wel veel mooier én geavanceerder als Ice Age.

Composite-renders kunnen ongetwijfeld ook zonder GI.
Dat hangt er dus volledig vanaf he :) - tis daarom dat ik vroeg wat ie wil - soms wil een client 'as in real life' (dus DOF) of anders een 'presenteer bladje' of een semi-illustratie affaire. een DOF neemt evenveel tijd in als een goede AAlias aangezien deze in principe net hetzelfde zijn.
De snelheid (en kwaliteit) van DOF verschilt per pakket.
Maar het voordeel van LW is gewoon dat alles standaard in de doos zit: vooral HDRI zonder het 'gekloot' met Brazil, enzovoorts. Jammer dat SSS er niet bij zit maar dan worden de rendertijden wel erg gortig :) . Zelfs een half 'leek' op 3D niveau kan een heel realistisch beeld creeren met LW terwijl dat in Max ene pak moeilijker is. Van modelling weet iedereen dan LW beter (al dan niet gewoon handiger is, beter is erg relatief natuurlijk).
HDRI, GI(normaal en stochastic), DOF, Caustics zit ook allemaal in C4D R8 (Advanced render module).
Ik heb ook al knappe dingen gezien met semi-prof spul (Cinema4D, Truespace) en dat is ook een 'cheap' way out.
Omg, talking about "oud news" ik ben misschien niet de objectiefste maar C4D in één zin met Ts noemen is al fout. Het is geen semi-prof spul meer (wel eens van Zephyr gehoord? De Renault-on-the-moon-reclame gezien?) en doet niet meer onder voor Max of Lightwave. Max heeft betere dynamics, cloth-sim. LW heeft Nurbs-modeling. En LW-renders zijn meestal net een tandje beter wat betreft realisme. C4D heeft de makkelijkste en meest stabiele interface en de snelste renderengine. De nieuwe modelingtools zijn ook erg goed. Kijk maar eens naar het aantal auto's wat op dit moment met C4D wordt gemaakt. Ook heb sinds R8 nog nieuwe dingen als MOCCA, Thinking Particles en Expresso die ontzettend goed zijn.
Voor SSS zijn zelfs twee of drie plugins beschikbaar maar waar heb je dat in hemelsnaam voor nodig bij een auto :?. Een andere handige plugin is trouwens SniperPro, daarmee kun je bijna realtime previews renderen :9~.

Als je iemand met een opleiding huurt zal die waarschijnlijk Max en/of Maya ervaring hebben. Max met Brazil of fR is ook nog steeds een optie. De overstap naar Lightwave zal wel moeilijker zijn als de overstap naar C4D. Dat ligt aan de interface. De interface van LW zal vast ontzettend goed werken, maar vereist wel nogal wat gewenning.

• Oogst
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 15:30:
oke de kwaliteit moet stukje beter zijn als dit:

http://www.caligari.com/G...ns/2003/may03/default.asp en dan de winner pakken. dus deze http://www.caligari.com/G...3/may03/images/Winner.jpg

Weet niet of ik zo duidelijkgenoeg ben ???
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 15:32:
Tien minuten op Final Fantasy-kwaliteit gaat je enkele miljoenen euro's kosten, zet dat dus maar uit je hoofd. En ik betwijfel zelfs of dat überhaupt wel in Nederland gedaan kan worden, of er daarvoor genoeg talent met tijd is in Nederland (hoewel ik daar weinig zicht op heb, ik zit niet in de professionele 3d-wereld). Die vliegtuigjes daarentegen kan een pro in een paar dagen maken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Is dit de kwaliteit die je zoekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.nordalliansen.no/maserati/03.jpg
klik voor mpeg van 22mb, maar wel ontzettend mooi
I used subpatchlevel 3. I used 4 dual machines to render.
rendering time varied a lot between the different shots.
from 10min pr frame to 40min.
radiosity setting "4:12 montecarlo" with low antialiasing.
Ok hier is dan wel GI gebruikt :)

80secx25fps=2000frames
laten we zeggen dat de gemiddelde rendertijd per frame 20minuten was -> 2000x20min = 40000min = 666.667uur = 27.778dag

Met 4 Dual bakken komt dit neer op <7 dagen renderen. Als dit 10minuten had geduurd had je 35dagen staan renderen met die 4 Dual bakken.

• hobbit_be
het leuke is dus bijvoorbeeld in het laatste fragment van die Maseratie is dat er totaal geen 'world' animatie gebeurt (ie de camera is het enige dat beweegt) dwz dat de lighting (GI effects toch 100% hetzelfde blijven) dwz dat als je een geheugen bak hebt (1/2GB+) dat je deze 'shading' heel eenvoudig kunt inbakken en dat je dus gewoon met flat shading werkt (er komen nog wel een specular pass enzo bij maar dat vliegt) dat laatste stukje zou je dus maw in uren(if not minuten!) ipv dagen kunnen renderen. Inbakken zit volgens mij in elk pakket en is schitterend voor zo'n soort zaken (ie: Half-Life2, Doom3 maken allemaal gebruik van GI textures) hier moet je gewoon het geheugen ervoor hebben dat je geen artifacts krijgt...

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

hobbit_be schreef op 10 June 2003 @ 11:40:
het leuke is dus bijvoorbeeld in het laatste fragment van die Maseratie is dat er totaal geen 'world' animatie gebeurt (ie de camera is het enige dat beweegt) dwz dat de lighting (GI effects toch 100% hetzelfde blijven) dwz dat als je een geheugen bak hebt (1/2GB+) dat je deze 'shading' heel eenvoudig kunt inbakken en dat je dus gewoon met flat shading werkt (er komen nog wel een specular pass enzo bij maar dat vliegt) dat laatste stukje zou je dus maw in uren(if not minuten!) ipv dagen kunnen renderen. Inbakken zit volgens mij in elk pakket en is schitterend voor zo'n soort zaken (ie: Half-Life2, Doom3 maken allemaal gebruik van GI textures) hier moet je gewoon het geheugen ervoor hebben dat je geen artifacts krijgt...
Textures baken kan inderdaad, maar je gelooft niet hoeveel werk dat is bij een auto zoals deze. Daarnaast kun je de auto niet laten bewegen. Dan zijn er nog steeds zoveel views die je moet renderen dat je echt niet in een paar uur klaar bent.

Ik weet dat textures baken wel vaker gebeurt bij omgevingen omdat die in 99% van de gevallen statisch zijn, maar bij een complex model zoals een auto (die je als het ff kan ook nog wilt laten bewegen) is het niet praktisch.

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft nog iemand leuke site's waar ik 3d animatie's kan downloaden.. waarover boeit eigenlijk niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 23:30:
Maar heeft nog iemand leuke site's waar ik 3d animatie's kan downloaden.. waarover boeit eigenlijk niet.
www.cgtalk.com

ff opzoek gaan naar showreels, zitten *hele* goede jongens daaro, veel van de vancouver film school zeer de moeite waard om te bekijken
Pagina: 1