Toon posts:

Wazig probleem met 2 x 256Mb [TwinMOS] reepjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week de volgende hardware gekocht:

-P4 2.8C (800Mhz)
-Asus P4P800
-2 x 256MB TwinMOS PC3200 DDR (Winbond W942508CH-5 chips)

En zit met dit probleem:

-1 bankje geheugen erin: systeem werkt perfect (3DMark03, Unreal 2, C&C Generals draaien zonder enig probleem uren achtereen).
-2 bankjes in dual channel: alle spellen resulteren binnen 2 minuten in een GPF of een STOP error.
-2 bankjes in single channel: Windows wordt instabiel en bij het draaien van de SiSoft Sandra 2003 memory bandwidth bench krijg ik al een stop error.

Het vreemde aan dit probleem is dat Asus geheugen met deze chips zelf aanbeveelt voor dit mobo en dit geheugen op meerdere sites goed uit de test komt. Daarnaast heeft een vriend van mij met 2x256 Mb TwinMOS (maar dan met TwinMOS chips) op een SIS 651 chipset een soortgelijk probleem: het systeem wordt al snel instabiel en alle spellen crashen met een GPF binnen 2 minuten met beide bankjes erin.

Verdere specs zijn:
-WinXP Pro 2600
-Aopen 300W actieve voeding (zou toch voldoende moeten zijn?!)
-Geforce 4 Ti4200, AGP draait op 4x
-Memory timings staan default voor het bord, zou safe moeten zijn(?)
-FSB draait op 200
-EDIT: BIOS geflashed naar 1007

Heeft iemand anders ervaringen met dit type geheugen, of misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Desnoods koop ik morgen Kingston of Corsair als dat beter werkt maar dan moet ik wel zeker weten dat het probleem zich daarmee niet meer voordoet.

Verwijderd

Heb je ook al eens het andere reepje er alleen in gestoken en dan een mem testertje gedraaid?
Mss is gewoon je geheugen brak...

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
lijkt eerder op brak geheugen ja, ak een bios update geprobeerd ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
doe anders je dimm voltage wat omhoog

Verwijderd

en je geheugen in een andere volgorde erin

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb allebei de bankjes apart geprobeert maar dan werken ze perfect, dual channel heb ik in alle combinaties gezet maar dan blijft het probleem bestaan. Het is dus echt de combinatie van de twee. BIOS is al geflashed naar de nieuwste (1007).

Verwijderd

Topicstarter
roodhoedje schreef op 09 juni 2003 @ 12:11:
doe anders je dimm voltage wat omhoog
Hoeveel omhoog zou voldoende moeten zijn? Ik laat over het algemeen het voltage het liefst met rust tenzij het echt niet anders kan...

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23

Smarron

The bend

Die kun je gerust naar 2.9volt zetten.

En wellicht toch even een memtest draaien, je weet immers maar nooit.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Topicstarter
Smarron schreef op 09 June 2003 @ 12:23:
Die kun je gerust naar 2.9volt zetten.

En wellicht toch even een memtest draaien, je weet immers maar nooit.
Wat voor memtest? Ik gebruik nu de memory benchmarks uit SiSoft Sandra 2003.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 12:27:
[...]

Wat voor memtest? Ik gebruik nu de memory benchmarks uit SiSoft Sandra 2003.
http://www.memtest86.com/

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
OK, beide bankjes apart gedraaid en memtest loopt vast op 99% (32% van de 'moving inv ones and zeros, no cache' test), met allebei de bankjes in dual channel loopt ie vast op 98%.
Nou weet ik niet of dat wel veel zegt want die laatste test heb ik gedraaid met het DDR voltage op 2.85v en alles loopt nou wel stabiel! Ik heb net 30 minuten C&C gespeeld en direct daarna 3Dmark03 gedraaid (krijg trouwens maar 1525 3DMarks, is dat niet wat weinig?) zonder enig probleem.

Ziet er dus naar uit dat het werkt! In ieder geval bedankt voor de tips, scheelt weer een reisje naar de winkel.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 14:06:
[...]

OK, beide bankjes apart gedraaid en memtest loopt vast op 99% (32% van de 'moving inv ones and zeros, no cache' test), met allebei de bankjes in dual channel loopt ie vast op 98%.
Nou weet ik niet of dat wel veel zegt want die laatste test heb ik gedraaid met het DDR voltage op 2.85v en alles loopt nou wel stabiel! Ik heb net 30 minuten C&C gespeeld en direct daarna 3Dmark03 gedraaid (krijg trouwens maar 1525 3DMarks, is dat niet wat weinig?) zonder enig probleem.

Ziet er dus naar uit dat het werkt! In ieder geval bedankt voor de tips, scheelt weer een reisje naar de winkel.
Mmm, dit zou eigenlijk suggereren dat de voeding niet helemaal toereikend. Er mee rekening houdend dat je een P4 2.8C hebt én een Ti-4200 lijkt me dat nog niet eens zo onwaarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op 09 June 2003 @ 14:08:
[...]
Mmm, dit zou eigenlijk suggereren dat de voeding niet helemaal toereikend. Er mee rekening houdend dat je een P4 2.8C hebt én een Ti-4200 lijkt me dat nog niet eens zo onwaarschijnlijk.
Dat zou inderdaad zo kunnen zijn. Ik moet toch nog een voeding erbij hebben, dan maak ik er wel meteen een 400 watt van, even kijken of dat helpt. Moet nl ook nog wat kunnen tweaken in de toekomst dus dan is het wel fijn als het geheugen iig goed loopt...

Verwijderd

Ben ik de enigste die niet weet wat GPF is :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 14:25:
General Protection Fault

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 14:25:
General Protection Fault. Oftewel het programma in kwestie faalt grondig...

edit:
Ben wat traag...
Maar even over die vastloper in Memtest. Voor zover ik begrepen heb mag die geen enkele fout geven. Een crash is dan helemaal foute boel toch?
Dat een aantal progs onder Windows nu wel stabiel draaien is mooi, maar echt stabiel is het niet...

[ Voor 38% gewijzigd door nOLoGIc op 09-06-2003 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op 09 juni 2003 @ 14:31:
[...]

General Protection Fault. Oftewel het programma in kwestie faalt grondig...

edit:
Ben wat traag...
Maar even over die vastloper in Memtest. Voor zover ik begrepen heb mag die geen enkele fout geven. Een crash is dan helemaal foute boel toch?
Dat een aantal progs onder Windows nu wel stabiel draaien is mooi, maar echt stabiel is het niet...
Dat vind ik ook wel raar maar het lijkt me sterk dat allebei de bankjes kaduuk zijn op precies hetzelfde punt... Misschien is het een bug in memtest icm het mobo? Tot dusver lopen alle progs en spellen onder windows perfect en da's het belangrijkste.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 14:29:
[...]

General Protection Fault
Met andere woorden, zo befaamd blauw scherm van Windows XP. Met een foutcode etc. U get the point.

Ik zou als ik jouw was een zwaardere voeding nemen ja, zo'n ti4200 trekt behoorlijk wat, met een P4 2,8 erbij :S
(advies: Enermax)
Let wel even op het merk voeding, sommige merken voedingen hebben op 400 Watt net zulke max. A waardes als de betere merk voedingen op bv. 300 of 350 Watt.

Je kunt nog even kijken of je je voltages kunt bekijken en loggen tijdens het gamen, kun je zien of ze inzakken.

Mettest test alleen geheugen en als die fouten geeft krijg je een fouten overzicht. Loopt je memtest echt vast dan is het zeker niet goed. Misschien dat het een bugje is, maar ik denk dat er iets is met of je proc. of je mobo dat ie dan vastslaat. Kan natuurlijk een gevolg zijn van te weinig spanning door je voeding. Ik zal eens een zware voeding proberen voor de gein

[ Voor 23% gewijzigd door Viper® op 09-06-2003 15:16 . Reden: memtest ]

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op 09 June 2003 @ 15:08:

Ik zou als ik jouw was een zwaardere voeding nemen ja, zo'n ti4200 trekt behoorlijk wat, met een P4 2,8 erbij :S
(advies: Enermax)
Let wel even op het merk voeding, sommige merken voedingen hebben op 400 Watt net zulke max. A waardes als de betere merk voedingen op bv. 300 of 350 Watt.
Ik dacht zelf aan deze: http://www.computer-land....=beschrijving&prodid=2580
Je kunt nog even kijken of je je voltages kunt bekijken en loggen tijdens het gamen, kun je zien of ze inzakken
Goed idee

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziet er goed uit, is volgens mij wel een stevige voeding. Voor minder heb je ook een Enermax voeding, maar dan moet je op pricewatch snuffelen, en ik neem aan dat deze zaak in de buurt zit.

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op 09 juni 2003 @ 15:24:
[...]

Ziet er goed uit, is volgens mij wel een stevige voeding. Voor minder heb je ook een Enermax voeding, maar dan moet je op pricewatch snuffelen, en ik neem aan dat deze zaak in de buurt zit.
om de hoek :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 12:19:
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb allebei de bankjes apart geprobeert maar dan werken ze perfect, dual channel heb ik in alle combinaties gezet maar dan blijft het probleem bestaan. Het is dus echt de combinatie van de twee. BIOS is al geflashed naar de nieuwste (1007).
dan is het dus geen rotte ram he.

waarom altijd meteen het voeding? ik heb een bak van een systeem, en nooit voedings problemen gehad! (350watt beesje) ken zelfs mensen met 200watt voedings in P4 systemen, nada problemen, ik zal toch eens wat anders overwegen dan meteen een nieuwe voeding te kopen! bios update? chipset drivers? (gezien windows ermee kapt) etc etc... geheugen omwisselen voor nieuwe bij de betreffende pc boer...

[ Voor 33% gewijzigd door Mister_X op 09-06-2003 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 09 June 2003 @ 15:52:
waarom altijd meteen het voeding? ik heb een bak van een systeem, en nooit voedings problemen gehad! (350watt beesje) ken zelfs mensen met 200watt voedings in P4 systemen, nada problemen, ik zal toch eens wat anders overwegen dan meteen een nieuwe voeding te kopen!
lijkt me gezien de omstandigheden logisch dat het met de voeding te maken heeft. desalniettemin heb ik toch een extra voeding nodig dus het maakt mij niet uit of ik een nieuwe moet kopen.
bios update?
lees m'n bericht dat je gequote hebt...
chipset drivers? (gezien windows ermee kapt) etc etc...
heb de nieuwste, het bord is nog niet zo oud.
geheugen omwisselen voor nieuwe bij de betreffende pc boer...
dat probeer ik juist te voorkomen en is de hele reden dat ik dit bericht post. ze hebben daar ook maar 1 soort voor zover ik weet.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Mister_X schreef op 09 June 2003 @ 15:52:
[...]

dan is het dus geen rotte ram he.

waarom altijd meteen het voeding? ik heb een bak van een systeem, en nooit voedings problemen gehad! (350watt beesje) ken zelfs mensen met 200watt voedings in P4 systemen, nada problemen, ik zal toch eens wat anders overwegen dan meteen een nieuwe voeding te kopen! bios update? chipset drivers? (gezien windows ermee kapt) etc etc... geheugen omwisselen voor nieuwe bij de betreffende pc boer...
De voeding hoeft het ook niet sowieso te zijn, er zijn zat dualchannel mobo's (bijvoorbeeld nforce2) die zat problemen hebben om modules in dual channel mode te laten draaien, ongeacht de voeding. Meestal komt dit doordat bij het ontwerp van het mobo men de snelheid belangrijker vond dan de redundancy (extra opvangcapaciteit inbouwen zodat ook modules die iets uit de specs draaien het nog steeds blijven doen).

Overigens moet je het hele verhaal van XXX Watt vergeten. Een totaal vermogen zegt nauwelijks wat over de kwaliteit van de voeding. Veel belangrijker is de hoeveelheid vermogen die verdeeld is over de apparte voedingslijnen en natuurlijk de kwaliteit van de onderdelen in de voeding zelf. Zie ook Toms Hardware voor voedingsreviews.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op 09 juni 2003 @ 16:06:
[...]
De voeding hoeft het ook niet sowieso te zijn, er zijn zat dualchannel mobo's (voor nforce2) die zat problemen hebben om modules in dual channel mode te laten draaien, ongeacht de voeding. Meestal komt dit doordat bij het ontwerp van het mobo men de snelheid belangrijker vond dan de redundancy (extra opvangcapaciteit inbouwen zodat ook modules die iets uit de specs draaien het nog steeds blijven doen).
Dat is zeker waar. Ik weet ook nog niet of ik het geheugen sowieso maar inruil want ik zit een beetje met die vastlopers in memtest, al heb ik niet het gevoel dat het per definitie aan het geheugen hoeft te liggen.
Overigens moet je het hele verhaal van XXX Watt vergeten. Een totaal vermogen zegt nauwelijks wat over de kwaliteit van de voeding. Veel belangrijker is de hoeveelheid vermogen die verdeeld is over de apparte voedingslijnen en natuurlijk de kwaliteit van de onderdelen in de voeding zelf. Zie ook Toms Hardware voor voedingsreviews.
ik vond dit wel een betrouwbare review: http://www.tweaktown.com/....php?dType=review&dId=365

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 09 June 2003 @ 14:08:
[...]
Hoe kom je daar nou weer bij!??

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 21:59:
[...]

Hoe kom je daar nou weer bij!??
Nou, een P4 2.8C gebruikt al zo'n vrolijke 75 Watt, daarbij is zo'n videokaart ook geen kattenpis. Ook weten we natuurlijk niet echt veel over de kwaliteit van de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 09-06-2003 22:23 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
toch vind ik gezien het aantal mensen dat altijd meteen zegt dat de voeding niet duigt nogal een simpele oplossing, ik heb nooit maar dan ook nooit problemen gehad met voedingen, ik heb 5 pc's en 7 voedingen (2 reservce, restanten) en nog nooit een voeding verwisseld omdat me pc niet goed functioneerde...

Verwijderd

Hmmm, ikzelf heb dit met een P4 2,4 GhzB en i.c.m. DDR333.
Dan loopt het zaakkie zo nu en dan ook echt stevig vast.

Niets wat er op wijst dat er iets verkeerd is.

Het zekere voor het onzekere -> 1 extra (ook nieuwe pc) op 2,8 Ghz zelfde probleem.
Bij mij ging het probleem echt weg, toen ik het op 266 Mhz liet draaien.(wel DDR 333 geheugen)

<Misschien even kijken of het op een lagere frequentie ook zo vaak gebeurd.(het vastlopen)>

Succes.....
p.s.

Nu wil ik nog even weten hoe ik mijn Kingston DDR333 echt kan laten werken op mijn intel 845 PESV....(en pc boer zegt dat het eigenlijk niet kan....(in een p4 2,4 Ghz (533)
Alleen heeft hij het er wel ingezet, en volgens intel en iedereen kan het.
Keb nog zo'n board liggen, in een andere pc, en zelfde probleem. (ook ander geheugen, maar wel kingston DDR333)

Echter weet ik nu wel, dat ipv 2 x 133, de bios automatisch 2x166 Mhz naar de DIMM banken gooit.. (en ik geloof dat dat niet zo goed ondersteund wordt, maar ik lees daar helemaal niets over....(alleen dat het zo is....bij intel...)...
En ik verander helemaal NIETS aan de fsb, of wat ook....dat hoeft niet eens, omdat je alleen aangeeft bij dat board wat de gewenste frequestie moet zijn voor het board.

Succes (nogmaals.)
Pagina: 1