Hoe warm mag mn moederbord worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:22
Hoe warm mag mn moederbord worden?

Ik heb al zitten zoeken bij asus en via google (en nog wat zoek machines) maar ik kan er niks over vinden.
edit:
ik heb ook al in mn boekje van MOBO gezocht maar daar staat niks over in, ook niet waar de sensoren zitten

Mijn moederbord word namelijk 47 graden, deze is al gekoeld door middel van airflow (2 casefans voorin die blazen naar mn moederbord, 1 in zijkant blaast direct op moederbord, 2 achterzijde blazen naar buiten toe (afvoer warme lucht).

Als ik mn systeemkast voel is die ook al erg warm (lees meer dan 25 graden)

Mijn specs zijn

ASUS A7M266-D
2 keer AMD ATHLON MP 2600+ (koelers zatten bij de BOXED versie)
3 keer 256 MB DDR pc2100 (vreet geen sneller geheugen)
ATI 9600 TX 128 MB (uit aldi bak)
Chieftec kast (met 5 fans geplaatst zie bovenstaande voor hoe geplaatst)

Iemand enig idee hoe warm een moederbord mag worden en hoe ik hem nog beter kan koelen?

[ Voor 7% gewijzigd door gasemans op 09-06-2003 10:26 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:32
An sich is het een term waar je niks aan hebt: "de temperatuur van het moederbord", dit omdat het mobo geen eenduidige temperatuur heeft; er zitten erg veel onderdelen op en die verschillen nogal qua temps. Zelf heb ik een soortgelijk bord maar dan van Tyan en enkele onderdelen op het bord worden wel eens meer dan 60 C.
Ik zou me om die 47 C niet druk maken, da's imo een waarde waarbij geen enkel onderdeel gek gaat doen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Als het stabiel is, is die temperatuur wel goed. En 47 graden is best hoog dus het zal neem ik aan bij de northbridge zijn gemeten. En aangezien je genoeg airflow hebt kun je er ook niet veel meer aan doen.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
is idd erg warm.
welk progsel gebruik je om de temp te meten :?
het kan ook zijn dat je de verkeerde sensor/bus hebt geconfigureerd.
hmzz je kast word ook erg warm.
je zou zeggen dat je airflow perfect is :/
bij mij is i.i.g. mijn moederboard temp. 33 gr,no fan's kast open

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
47 graden is waarschijnlijk alleen de northbridge van je moederplank,
en hoewell 47 redelijk hoog ik is het nog lang niet in de gevare zone van het gemiddelde bord.
meer dan 25 graden voor een systeem kast (met 2 CPU's) is ook niet echt ongewoon. mijn kamer is warmer met de zon erop (k*t zolder)
zolang je systeem niet onstabiel word zodra hij warm word is er eigenlijk nix aan de hand.

als je je zorgen maakt kan je een klein 4x4cm van kopen en op je northbridge schroeven
of je kan een zalman NB32-j kopen (5 euro ofzo, kijk maar by pricewatch)

[ Voor 6% gewijzigd door Countess op 09-06-2003 10:37 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• gasemans
Maar nu is het probleem dat hij onstabiel is.

Mn Procs zijn 56 graden dus dat kan het niet zijn, maar wat apart is is dat mn hele zijplaat gewoon warmer is dan 25 graden, mn andere pc (p4) heeft een temp van 35 tot 40 graden en is stabiel. daar is de zijkant ook gewoon op kamer temp.

Ik zit zelf te denken om nog 2 fans in de bovenplaat te maken om daar ook nog een hete lucht weg te zuigen. Zou dit helpen denk je?

Ik weet het nu echt niet meer
als je je zorgen maakt kan je een klein 4x4cm van kopen en op je northbridge schroeven
of je kan een zalman NB32-j kopen (5 euro ofzo, kijk maar by pricewatch)
Dit type zit er al op, dus dat heeft geen zin

[ Voor 21% gewijzigd door gasemans op 09-06-2003 10:40 ]

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

die CPU temperaturen zijn ook niet echt optimaal, maar ze horen het wel aan te kunnen. Zou je niet een kleine heatsink op je northbridge kunnen zetten?

Als dat niet helpt zou ik toch gaan zoeken naar nieuw CPU Cooling.. ;)

Learn something new every day.

• gasemans
Bal0n schreef op 09 June 2003 @ 10:45:
die CPU temperaturen zijn ook niet echt optimaal, maar ze horen het wel aan te kunnen. Zou je niet een kleine heatsink op je northbridge kunnen zetten?

Als dat niet helpt zou ik toch gaan zoeken naar nieuw CPU Cooling.. ;)
De temps van de procs vind ik niet ectreem hoog, ik heb ook nog andere AMD's staan en die worden heel erg snel warm

Op de northbridge zit al een koellichaam (en geen kleintje)
Ik heb hellaas geen foto die van de zijkant is genomen, maar hij is +- 2 cm hoog

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7m266-d/a7m266-d_m.jpg

edit:
foto op inet gevonden

Afbeeldingslocatie: http://www.computery.ru/upgrade/numbers/2002/048/images/A7M266-D-3D-SMALL_COPY.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door gasemans op 09-06-2003 10:57 ]

Verwijderd

Hij is onstabiel zeg je, weet je zeker dat dit aan de hardware ligt? Is de Windows installatie nog vers? En ramt de pc zich compleet vast? Krijg je een BSOD of een freeze?

• gasemans
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 11:00:
Hij is onstabiel zeg je, weet je zeker dat dit aan de hardware ligt? Is de Windows installatie nog vers? En ramt de pc zich compleet vast? Krijg je een BSOD of een freeze?
Windows staat er net weer op dus dat is het niet (draai nu XP, WIN2K gaf het zelfde probleem.

De ene keer BSOD en de andere keer is er een agent die zegt Freeze en dat doet hij dan ook.

Ik kan me alleen voor stellen dat de Hardware dit probleem veroorzaakt aangezien de rest er al eens afgehaalt is

Verwijderd

Zijn de voltages wel in orde? Wat voor voeding heb je?
Zijn de temperaturen hoger of lager met de zijplaat van de kast eraf?
Heb je die BSOD's wel eens opgezocht bij Microsoft/Google?

Ik heb wel eens een Socket7 bordje gehad met een Northbridge die 65'C normaal draaide, maar boven de 68'C crashte (het vervangen van het 1cm hoge koelblokje voor 1 die 3x zo hoog was, was de oplossing). Is er een duidelijke correlatie bij jou te ontdekken tussen de warmte en crashes of is er een ander patroon?

Ik neem aan dat het systeem bij montage al getest is (MemTest etc)?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 11:09 ]

• gasemans
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 11:03:
Zijn de voltages wel in orde? Wat voor voeding heb je?
Zijn de temperaturen hoger of lager met de zijplaat van de kast eraf?
Aan de voltages zie ik geen gekke dingen,en zijplaat maakt niet uit

Hij is er nu af maar ik zie geen verschil in mn temps (dam weer die KL*TE agent met zn freeze)

Op die BSOD komt helemaal niks te staan, mooi blauw met MEMORY DUMP

Niet door wat het veroorzaakt is

[ Voor 12% gewijzigd door gasemans op 09-06-2003 11:06 ]

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
ik vind 47 graden wel erg warm voor je mobo. Ik heb ook een dual amd opstelling. Mijn cpu's worden ook behoorlijk warm maar mbo niet, rond 28 graden. Mijn MSI board heeft standaard een actieve cooling voor de nortbridge. Misschien ook een optie voor jou. Zo'n blue of crystal orb geval van tt.
ik heb net als jij ook een chieftec kast. Mijn case fans heb ik nu zo geplaatst: (dit lijkt me de beste airflow te creeren )
3 fans (voor ) die lucht naar binnen blaast
1 fan (zijkant) zuigt lucht naar buiten, mijn cpu's koeler zuigen ook i.p.v. blazen
3 fans ( achter) die lucht zuigt naar buiten
maar zoals iemand al opmerkte.. dual amd opstelling worden idd warmer. :7

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• gasemans
Dat duals extra warmte produceren weet ik zelf ook wel (op mn werk 10 Xeon duals staan)
Maar hij word onstabiel en dat vind ik niet lief (en die KL*TE agent ga ik nu echt afschieten met zn freeze)

Maar hoe heb jij het voor elkaar om er 3 voor en 3 achter in je kast te plakken?

Daar heb ik helemaal geen ruimte voor.

Heb je een foto van je Systeempje? ben erg nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt .

Verwijderd

gasemans schreef op 09 June 2003 @ 11:05:
[...]

Op die BSOD komt helemaal niks te staan, mooi blauw met MEMORY DUMP
Iets met het geheugen dus. Probeer eens met 1 reepje te booten ipv 3.

• gasemans
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 11:20:
[...]

Dit heb ik al geprobeerd
Zelfs met 2 nieuwe reepjes uit de winkel.
Deze zijn trouwens allemaal getest op een andere bak ook met memtester en geen problemen

• Zondagskindje
  • Laatst online: 16:21

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

ik vraag me ook af hoe warm een mobo mag worden.
Ik heb een waterblokje (zie XaserIII) op de northbridge
Volgens AsusProbe, MBM5 en Bios is de mobo temp 42 graden

[ Voor 4% gewijzigd door Zondagskindje op 09-06-2003 11:33 ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
Zondagskindje schreef op 09 June 2003 @ 11:31:
ik vraag me ook af hoe warm een mobo mag worden.
Ik heb een waterblokje (zie XaserIII) op de northbridge
Volgens AsusProbe, MBM5 en Bios is de mobo temp 42 graden
mijne ook ongeveer en loops stabiel. maar dat wisseld volgensmy per moederbord, en het verschilt ook waar de temp word gemeten

gasemans : je kan een gat slaan in de zijkant van je kast precies boven de northbridge, en daar een van recht naar beneden laten blazen. als er al zo'n grote kooler op zit moet dat genoeg zijn.
wat ook kan, als je een AGP vid card hebt is een 8x8 fan tussen je CPU heatsink en de AGP kaart klemmen boven de NB (dat kon ineidergeval bij my), dan gaat de temp zeker omlaag. als dat help met de stabilitijd weet je zeker dat het daar aan ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Countess op 09-06-2003 11:44 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• gasemans
Ik denk dat ik het heb, ik heb nu een 90 MM fan bij gezet in de zijkant die naar buiten blaast, nu is mn MOBO nog maar 36 graden en dat vind ik al heel wat beter

Als het weer zo hoog wordt dan open ik wel een nieuwe topic

De agent is net overleden zo te zien en heb nog geen BSOD gezien

[ Voor 14% gewijzigd door gasemans op 09-06-2003 11:43 ]

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
ik heb zo'n chieftech big tower.. die bevestingen van fans zitten standaard bij. 3 voor, 3 achter en 1 zijkant.

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• gasemans
tak77 schreef op 09 juni 2003 @ 12:38:
ik heb zo'n chieftech big tower.. die bevestingen van fans zitten standaard bij. 3 voor, 3 achter en 1 zijkant.
??

Ik heb er maar 2 voorin en 2 achterin

Zal wel de echte bigtower zijn
Ik heb ook een choeftec bigtower maar ik vind het gewoon een MIDI tower

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 11:20:
[...]

windows doet bij elke bsod een memory dump; dat wil niet zeggen dat de fout int geheugen zit.
bij elke crash (probeert) dumpt ie het geheugen in een file; om evt door te sturen naar ms; zodat zij de fout kunnen analysere.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
mijn mobo wordt nu ook 48 graden en cpu is 60 graden stressed,maar dit ligt aan de temperatuur hier op zolder is het 32 graden,in de winter zit met mobo op 40 en cpu op 55 graden,maar hij blijft stabiel....is een gigabyte vrxp2 met 1800 palomino.
loopt wel op windows 98 se@#@dat scheelt de helft in vastlopers tov.windoze XP 8)7

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Pagina: 1