Toon posts:

[Excel] kan geen formule bedenken

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een MRP-planning aan het maken. In de afbeelding wordt een scherm getoond waarin vanuit een ander scherm wordt aangegeven hoe groot de behoefte van een eindproduct (bovenste product is eindproduct)is in een bepaalde week. Vervolgens wordt er gekeken of er voldoende producten in voorraad zijn, zoniet dan wordt er automatisch berekend hoe groot de order moet zijn om de juiste hoeveelheid te kunnen bestellen. Ook wordt er besteld als de voorraad onder een bepaalde waarde hoeveelheid. Dat gaat allemaal goed. Maar dan,

Ik heb dus een order van zeg eens 800 producten zoals in week 11 is aangegeven. De productiesnelheid van dit product is 200 (variabele uit ander blad)stuks per week. In de rij fabricage moet ik dus zorgen dat ik op tijd begin met produceren zodat ik aan het eind wel die 800 stuks heb. Dit betekend dus dat ik 800/200 = 4 weken van tevoren moet gaan fabriceren. Nu moet ik dus vanaf week 8 tot week 11 200 stuks produceren en dat moet worden aangegeven in die cellen. dus in cellen f11-i11 komt dan de waarde 200 te staan. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb al veel zitten violen maar ik kom er niet echt uit. De formule zou voor iedere orderhoeveelheid in elke week moeten werken. Mocht iemand een idee hebben...

Afbeeldingslocatie: http://www.degrootonline.nl/mrp.jpg

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 17:26
in vba even een for lusje maken geen optie?

volgens mij is het vrijwel onmogelijk of zeer omslachtig om hiervoor een formule te bedenken. Want dan krijg je daar ook alweer voorwaardes in

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32

Dielie

*BURP!*

En om het nog complexer te maken: als je productiecapaciteit maximaal wordt benut (200 fabricage per week), dan wil je de rest zeker extern inkopen? :)

Hmmm.

Verwijderd

Topicstarter
Dielie schreef op 09 June 2003 @ 10:23:
En om het nog complexer te maken: als je productiecapaciteit maximaal wordt benut (200 fabricage per week), dan wil je de rest zeker extern inkopen? :)

Hmmm.
nee :D.. dan wordt de order niet in deze vorm aangenomen. Dan moet er iets veranderen zodat het wel kan.

VBLoopje...ow jee...

• tekno
tja is maar een optie hoor, ik zou echt niet weten hoe je het anders voor mekaar krijgt, daar er ook 2 orders achter elkaar geplaats kunnen worden en hoe ga je dat dan aanpakken in je directe formule? met 1 order zou eventueel nog wel gaan, maar dan heb je nog geen mooie directe formule, maar een programmeer-taal achtige formule

Verwijderd

Topicstarter
De productielijn kan maar 200 producten per week aan, mochten er 2 orders achter elkaar vallen dan moet er dus eerder worden begonnen met produceren...

• Dielie

Dielie

*BURP!*

Ff hardop denken: je moet in elk geval van voor naar achteren rekenen. Je begint bij de laatste week in je orderplanning en rekent zo terug naar de eerste. Orders en fabricage moet je voortdurend in cumulatieven met elkaar vergelijken (SOM functie?) en produceren als de fabricage achter loopt. Het probleem met die somfunctie is dat je mogelijk een probleem krijgt als je de planning gaat uitbreiden.

Logischerwijs zou je ook een minimale voorraad willen hanteren (50 stuks). Dus die variabele moet je uiteindelijk ook meenemen. Of betreft die veiligheidsvoorraad geen halffabrikaat maar eindproduct?

[ Voor 7% gewijzigd door Dielie op 09-06-2003 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is allemaal al voor elkaar. De voorraad wordt in de gaten gehouden etc etc. De uiteindelijke order die wordt veroorzaakt door een bestelling of door een tekort aan voorraad is in het voorbeeld 800 stuks. Deze moeten verspreid over 4 weken worden geproduceert omdat de productielijn er maar 200 per week aankan. Er moet dus in de 800/200=4 voorliggende weken de waarde 200 terecht komen

Verwijderd

Topicstarter
Dielie schreef op 09 June 2003 @ 10:56:
Ff hardop denken: je moet in elk geval van voor naar achteren rekenen. Je begint bij de laatste week in je orderplanning en rekent zo terug naar de eerste. Orders en fabricage moet je voortdurend in cumulatieven met elkaar vergelijken (SOM functie?) en produceren als de fabricage achter loopt. Het probleem met die somfunctie is dat je mogelijk een probleem krijgt als je de planning gaat uitbreiden.

Logischerwijs zou je ook een minimale voorraad willen hanteren (50 stuks). Dus die variabele moet je uiteindelijk ook meenemen. Of betreft die veiligheidsvoorraad geen halffabrikaat maar eindproduct?
beiden..maar dat is al opgelost..dat is niet het probleem

Verwijderd

Topicstarter
tekno schreef op 09 juni 2003 @ 10:27:
tja is maar een optie hoor, ik zou echt niet weten hoe je het anders voor mekaar krijgt, daar er ook 2 orders achter elkaar geplaats kunnen worden en hoe ga je dat dan aanpakken in je directe formule? met 1 order zou eventueel nog wel gaan, maar dan heb je nog geen mooie directe formule, maar een programmeer-taal achtige formule
vb kan ik niet..helaas

• Dielie

Dielie

*BURP!*

Heb iets gevonden met SOM en MIN functie. Maar eerst ff eten. Krijg er trek van :D

• tekno
als je nou gewoon helemaal rechts begint en je zet dan ergens in een geheim velt een smerige tijdelijke variabele met daarin het totaal aan order wat nog geproduceerd moet worden. Onder de 800 is deze dus 800. Dan begin je in de productiekolom met max productie en tel je van dat veld max productie af. Dan ga je naar het volgende veld. enz....

Als je 2 orders hebt. Dan tel je de links order gewoon op bij die smerige geheime waarde en je gaat gewoon verder met verdelen van productie.

Je moet alleen even kijken hoe je dit met standaard formules zou kunnen implementeren, anders zou ik toch eens proberen om een beetje simpel vba te gaan leren. dat komt heel vaak goed te pas! vooral als je nog vaker dit soort dingen met excel wil gaan maken.

Verwijderd

Topicstarter
tekno schreef op 09 June 2003 @ 11:24:
als je nou gewoon helemaal rechts begint en je zet dan ergens in een geheim velt een smerige tijdelijke variabele met daarin het totaal aan order wat nog geproduceerd moet worden. Onder de 800 is deze dus 800. Dan begin je in de productiekolom met max productie en tel je van dat veld max productie af. Dan ga je naar het volgende veld. enz....

Als je 2 orders hebt. Dan tel je de links order gewoon op bij die smerige geheime waarde en je gaat gewoon verder met verdelen van productie.

Je moet alleen even kijken hoe je dit met standaard formules zou kunnen implementeren, anders zou ik toch eens proberen om een beetje simpel vba te gaan leren. dat komt heel vaak goed te pas! vooral als je nog vaker dit soort dingen met excel wil gaan maken.
ja vb ..ik weet het. Ben ook een database aan het schrijven waarin veel vb wordt gebruikt. Het vb werk wordt alleen door een ander gedaan. Tis erg makkelijk en als ik tijd heb wil ik me daar een beetje mee gaan bezighouden, maar nu heb ik daar even niet zoveel aan.

• Dielie

Dielie

*BURP!*

miessie, kijk even hier. Je kan de formule gemakkelijk uitbreiden, en hij werkt al voor overlappende orders en productie... Of was je zelf al zover?

[ Voor 34% gewijzigd door Dielie op 09-06-2003 11:41 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Dielie schreef op 09 June 2003 @ 11:37:
miessie, kijk even hier. Je kan de formule gemakkelijk uitbreiden, en hij werkt al voor overlappende orders en productie... Of was je zelf al zover?
daar moet ik eens even heel goed naar kijken, ik begrijp er zo snel niet veel van. Hartstikke bedankt voor de moeite, ik geloof dat dit zo ongeveer de oplossing is. Alleen die 100 in week 5 klopt niet, omdat de ordergrootte altijd minimaal 200 is dus die zou ook 200 moeten zijn. Harstikke bedankt zover!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 11:55 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet er mischien ook op in kunnen vullen wat de maximale aantalen zijn die een leverancier per dag kan leveren anders moet je mischien mog eerder gaan bestellen ... en rekenig houden met de besteltermijn

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 09-06-2003 12:08 ]

Iperf

• Dielie

Dielie

*BURP!*

Het komt erop neer dattie de cumulatieve orders vergelijkt met de cumulatieve fabricage, en op basis daarvan de fabricage van de huidige week vaststelt.

Als de minimale ordergrootte (of bedoel je fabricagegrootte) altijd 200 is, kun je dat makkelijk ook aanpassen door de subformule MIN te vervangen door het vaste getal 200.

Als je er niet uitkomt, hoor ik het wel :)

Verwijderd

Topicstarter
HAHAHA klinkt leuk..ik ga er mee stoeien..anders zijn jullie mijn werk aan het doen..das ook niet de bedoeling. Mocht het niet lukken dan doe ik nog wel een vriendelijk verzoek deze richting op.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 10:30
Probeer deze,

=IF(SUM(A$2:$BA$2)-SUM(B$3:$BA$3)>$A$6;$A$6;SUM(A$2:$BA$2)-SUM(B$3:$BA$3))

waarbij
kolom A de eerste week is
rij 2 je orderrij is
rij 3 je produktie rij is
A6 referentie naar je produktie kapaciteit

Wanneer je NL versie hebt dan vervang If en Sum door Als en Som

Verwijderd

Topicstarter
BartNL schreef op 09 June 2003 @ 12:23:
Probeer deze,

=IF(SUM(A$2:$BA$2)-SUM(B$3:$BA$3)>$A$6;$A$6;SUM(A$2:$BA$2)-SUM(B$3:$BA$3))

waarbij
kolom A de eerste week is
rij 2 je orderrij is
rij 3 je produktie rij is
A6 referentie naar je produktie kapaciteit

Wanneer je NL versie hebt dan vervang If en Sum door Als en Som
bedankt voor de hulp, de uitkomst van jouw formule is exact hetzelfde als die van Diele, dus ook hier krijg ik bij een order van bv 500 2 weken 200 stuks en 1 week 100 stuks. Dat mag dus niet omdat ik dan eigenlijk 3 weken 200 stuks moet fabriceren. Ik kan dus geen 100 stuks fabriceren.

Verwijderd

Topicstarter
Dielie schreef op 09 June 2003 @ 12:09:
Het komt erop neer dattie de cumulatieve orders vergelijkt met de cumulatieve fabricage, en op basis daarvan de fabricage van de huidige week vaststelt.

Als de minimale ordergrootte (of bedoel je fabricagegrootte) altijd 200 is, kun je dat makkelijk ook aanpassen door de subformule MIN te vervangen door het vaste getal 200.

ik bedoel fabricagegrootte. Dus een fabricage van 100 kan niet.

• BartNL
=IF(SUM(A$2:$BA$2)-SUM(B$3:$BA$3)>0;$A$6;0)

ok iets te snel deze werkt niet of wel ;)

[ Voor 36% gewijzigd door BartNL op 09-06-2003 12:43 ]

• Orcie
  • Laatst online: 26-08 13:14
en iets van als < = 200?

Verwijderd

Topicstarter
BartNL schreef op 09 June 2003 @ 12:38:
=IF(SUM(A$2:$BA$2)-SUM(B$3:$BA$3)>0;$A$6;0)

ok iets te snel deze werkt niet ;)
ben em aan't proberen en volgens mij werkte hij hier net wel..

• BartNL
ja ik had net snel iets ingeklopt en zie dat 'ie waarschijnlijk wel klopt

Verwijderd

Topicstarter
hehe...ff kijken of ik em in mijn xls kan gieten

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had de inmiddels 3 formules onder elkaar gezet, maar zodra ik die van dielie verwijder werkt die van bartnl ook niet meer. heel vreemd.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 12:51 . Reden: tikfoutje ]

Verwijderd

Topicstarter
Dielie schreef op 09 juni 2003 @ 12:09:

Ok, ik kom er niet uit, hoe kan ik die min formule vervangen door 200? Wil niet lukken, wat ik ook probeer..

• BartNL
Net even Dielie zijn xls bekeken en funktioneel is de formule van mij gelijk en de laatste versie doet wat Dielie zegt. Verder vergelijk ik op 0 wat beter is ;)

• Dielie

Dielie

*BURP!*

BartNL heeft gelijk: moet vergelijken met 0, niet met 1 natuurlijk. :o

Het sheetje heb ik aangepast voor je, miessie. Nu ook met voorraadoverzicht van het halffabrikaat en een vaste productiegrootte van 200. Zie hier.

Verwijderd

Topicstarter
Dielie schreef op 09 juni 2003 @ 13:38:
BartNL heeft gelijk: moet vergelijken met 0, niet met 1 natuurlijk. :o

Het sheetje heb ik aangepast voor je, miessie. Nu ook met voorraadoverzicht van het halffabrikaat en een vaste productiegrootte van 200. Zie hier.
tis niet te geloven, wat je ook weten wilt er is altijd wel iemand die het weet... B) mocht ik op nog meer problemen stuiten waar ik niet uit kom dan vraag ik t wel weer.

Hartstikke bedankt voor de vele moeite mensen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

als de voorraad onder de minimale veiligheidsvoorraad komt moet er worden besteld. Voor de orders heb ik nu de volgende formule. Deze formule doet een bestelling als de order niet vanuit de voorraad kan worden besteld. Deze formule houdt dus geen rekening met de veiligheidsvoorraad. Nu wilde ik hier een OF statement bij inbouwen, maar dat wil niet echt lukken.

Dit is de formule nu:
=ALS(G9<H8;'Overige gegevens'!H14*(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(H8/'Overige gegevens'!H14;0));"0")

ik heb deze formule verzonnen, maar dit wil niet lukken, ik doe iets verkeerd.

=ALS(ALS(G9<C9;'Overige gegevens'!H14);G9<H8;'Overige gegevens'!H14*(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(H8/'Overige gegevens'!H14;0));"0")
[

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 10:35 ]

Pagina: 1