128MB slechts herkend als 32MB

Pagina: 1
Acties:

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 12:09

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Ik heb hier een oude PCEasy moederbord. Het heeft nu een P166mmx CPU (met fan! ;) ) en verder voorlopig even niets behalve een oude videokaart dat het goed doet.

Nu wil ik er dus geheugen bij proppen. Ik heb hier een 128mb SDRam geheugenmodule. Het probleem is echter dat als ik dat in de moederbord doe, het slechts als 32mb wordt herkend.
'Probeer het op een ander systeem!', dat deed ik dus. Mijn server heeft ook een 128mb geheugenmodule, dus ik die 2 geswapt, het werkte prima. Dus ik die geheugenmodule in de oude bak gestopt, en nog steeds wordt het herkend als 32mb.

Er is 1 SDRam en 4 EDO Simm slots in het bord. Je kan Simms en SDRam door elkaar gebruiken. (Ik geloof dat de configuratie dit was: OF SDRam en 2 Simm slots, OF 4 Simm slots.)

Het moederbord type is p5i430vx-250DM (jumperloos)

Heb het BIOS geflashed (nieuwste versie 3.5s dacht ik), maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik heb nog 2x16mb EDO ram in de buurt liggen. Dus mijn max bereikbare op het moment is 64mb RAM. Hoe het ook is, ik MOET 128mb hebben als eindresultaat. Iemand nog suggesties?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Check eens je moederbordboekje.

Veel oudere moederborden hebben problemen met bepaalde geheugenformaten (enkelzijdig/dubbelzijdig)
Ook zijn bepaalde combinaties niet mogelijk. Ook kunnen sommige moederborden grotere formaten niet aan en blijven bijvoorbeeld steken bij 64MB

Heb je dat SD-ram ook al alleen in die bak geprikt gehad? Zo nee, probeer dat eens.

Maar ik denk dat je moederbordboekje je alle vragen zal beantwoorden.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je mainboard accepteert zo te zien de geheugenchips op je 128MB reepje niet als de volledige waarde.
Het is een zeer oud mobo, waarschijnlijk alleen PC66 ondersteuning.
Het reepje dat je hebt is waarschijnlijk opgebouwd uit 4 x 32MB. Dus 4 chipjes op het reepje, van 32 MB elk.
Je mobo ziet echter maar 8 MB per reepje, dat waren toen de normale waarden. 4 x 8 = 32MB.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat er geen EDO RAM in die DIMM bank moet?

(SDRam bestaat helemaal niet, SDR SDRAM (DIMM) wel)

C:\>_

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
@wfvn: Volgens vage websites kan het mobo dit aan: SDRam 64mb, EDO ram: up to 128mb. Het probleem is wel dat ik geen grote EDO ram modules heb. Misschien ff pa vragen om een van zijn oude computers te slopen nadat ik al die 2+ghz computers voor hem in elkaar heb gezet. ;)

SD-Ram is ook alleen in de bak geprikt geweest (Sterker nog, hij is nu in die conditie) en is alleen als 32mb herkend.

@BredeP: EDO ram zou 128mb max ondersteund worden, dat zou 4x32mb zijn. Waarom zou 'ie dat voor SDRam niet kunnen? Dan zou het toch 2x32mb zijn dus 64mb. Toch blijft hij steken op 32mb? Of haal ik dingen nu door elkaar?

Ik probeer nu even het mobo boekje te vinden, misschien heb ik dat nog ergens.

Edit:
@Vinnie: Eh, 168pins gedoe bedoelde ik met de SDRam. EDO is die ouderwetse 72pins.

[ Voor 7% gewijzigd door Trinsec op 09-06-2003 10:21 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• WFvN
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Trinsec schreef op 09 June 2003 @ 10:21:
@wfvn: Volgens vage websites kan het mobo dit aan: SDRam 64mb, EDO ram: up to 128mb. Het probleem is wel dat ik geen grote EDO ram modules heb. Misschien ff pa vragen om een van zijn oude computers te slopen nadat ik al die 2+ghz computers voor hem in elkaar heb gezet. ;)

SD-Ram is ook alleen in de bak geprikt geweest (Sterker nog, hij is nu in die conditie) en is alleen als 32mb herkend.
Goed, wat betreft EDO is het dus duidelijk.
Van SDRam zou je dan ook hetzelfde verwachten; maar dat lijkt toch voor problemen te zorgen.

Heb je ook al gekeken naar chips aan 1 kant van het reepje of chips aan 2 kanten? Dat schijnt ook nogal eens uit te maken.
Heb je nu een reepje die aan beide kanten chips bevat?

(ik betwijfel enigszins of dit het probleem is; ik zou dan eerder 64MB verwachten in plaats van 32MB)

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Trinsec, je rekent even verkeerd ben ik bang.
De grootste PC66 DIMM-modules waren 64 MB, groter werd niet ondersteund.
Deze standaard is er ook maar heel even geweest. Vrij snel daarna (Pentium2 tijdperk) kwam de PC100 variant al.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Trinsec schreef op 09 juni 2003 @ 10:21:

Edit:
@Vinnie: Eh, 168pins gedoe bedoelde ik met de SDRam. EDO is die ouderwetse 72pins.
EDO is er ook in DIMM formaat geweest

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ >> Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

De i430VX ondersteunt dus maximaal 16Mbit geheugen. De grootste reep die je op je moederbord kunt plaatsen is dus een 32MB reepje met zestien 4Mx4 doublesided chipjes B)

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
@wfvn: Precies, ik zou op z'n minst ook 64mb verwachten, da's altijd nog beter dan 32mb.
Chips zitten aan beide kanten in alle gevallen van de SDRams.

@BredeP: Ik ben slecht in rekenen in computertermen. :D Hiernaast heb ik een P200mmx (de server) die het prima doet met elke SDRam module. Op't moment draait hij met 128mb van de eerste SDRam die ik in die PCEasy moederbord testte.

Ik geloof dat al die modules PC100 zijn. Minstens een is zeker PC133 (Zat vroeger in een athlon moederbord) (Ik kan alleen niet zien hoe ik zoiets moet testen, tips?)

@sharkzor: Ah, dat wist ik niet. Neem voor't gemak aan dat ik met EDO 72pins bedoel hier.

Ik kan de moederbord manual niet vinden, ik weet niet zeker of ik dat nog heb. Het kan een paar verhuizingen geleden verloren zijn.
Ik kan wel wat quoten van een website dat de specs schijnt te hebben, misschien hebben jullie hier wat aan:

System Memory One 168pin DIMM socket
Support 8MB to 64MB Synchronous DRAM
Four 72pin SIMM sockets
Support 8MB to 128MB capacity
Support standard Fast page mode and EDO RAM

P.s. weet iemand waar ik 32mb EDO simms kan kopen? Heh.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Trinsec schreef op 09 juni 2003 @ 10:41:
P.s. weet iemand waar ik 32mb EDO simms kan kopen? Heh.
www.alternate.nl hebben vaak van die dingen. Oude socket7 cpu's hebben ze ook nog :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
@BalusC: Duh, should've checked the FAQ. ;) Alhoewel ik toch nog wel onhandig ben in dat soort dingen. Maar wat me verwart is dat het dus blijkbaar max 32mb kan, maar volgens de specs: 8MB to 64MB Synchronous DRAM. Wat is het nu?

Nu begin ik ook te twijfelen of mijn 32mb module niet daadwerkelijk 64mb is. Ik kon gezworen hebben dat ik eentje van 64mb had. ;)

Edit:
Heb het even getest. Die 32mb is echt 32mb. Geen 64mb. Darn. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Trinsec op 09-06-2003 11:17 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Trinsec schreef op 09 June 2003 @ 10:51:
@BalusC: Duh, should've checked the FAQ. ;) Alhoewel ik toch nog wel onhandig ben in dat soort dingen. Maar wat me verwart is dat het dus blijkbaar max 32mb kan, maar volgens de specs: 8MB to 64MB Synchronous DRAM. Wat is het nu?

Nu begin ik ook te twijfelen of mijn 32mb module niet daadwerkelijk 64mb is. Ik kon gezworen hebben dat ik eentje van 64mb had. ;)
Gebruik alsjeblieft niet meer mb maar MB, aangezien mb millibit betekent en dat bestaat helemaal niet. Ik denk overigens dat die 64 MB slaat op een stacked module van dus 32 chipjes van 16 Mbit elk. Die zijn erg zeldzaam (maar ook weer niet onvindbaar). Overigens is het niet aan te raden om SIMMs en DIMMs door elkaar te gebruiken. Vaak werkt het wel, maar het is niet altijd stabiel, o.a. doordat SIMMs meestal op 5V en DIMMs meestal op 3.3V werken. Ook hebben die SIMMs natuurlijk veel hogere latencies.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Ik denk dat de zaak voor mij is afgedaan. Wil ik 128MB (Sorry, Lekkere Kwal :> ) hebben, zal het waarschijnlijk 4x32MB EDO SIMMs moeten worden. Misschien heeft mijn pa het nog in voorraad, anders zal ik mijn grote broer even pesten.

Wat betreft 168pins en 72pins gemixed, dat valt wel mee. Ik heb jarenlang prima 64MB tezamen kunnen draaien in de gemixte setting onder Win98SE (Win95 was een ramp).

Wel jammer, nu kan ik niet proberen Win2k3 op de minimale configuratie (of bijna-minimale) te draaien. ;) (Enterprise edition, required (niet recommended!): 133MHz en 128MB RAM)

Iedereen die gereageerd heeft met tips en suggesties: Hartelijk dank. Ik heb hier en daar wat geleerd, en hier en daar moet ik nog veel leren.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Trinsec schreef op 09 June 2003 @ 10:51:
Als de chipset het niet kan hoef je niet op wonderen te wachten :). Het grootste reepje wat je erop kunt prikken is een sdr-sdram reepje van 32MB, en uit jouw 128MB reep word die 32MB dan ook herkent. So be it, als de chipset niet meer aankan zit er echt niet meer in :)

En met die 8MB to 64MB Synchronous DRAM heb je het over EDO-sdram. Zie het zo : het is allemaal SD-ram, en dat met 168 pins heet SDR en met 72 pins heet FP/EDO ;) (en zelfs dat klopt niet helemaal aangezien je ook nog 168pins EDO hebt, maar laat dat maar buiten beschouwing, je mobo kan sdr aan). Misschien kun je in BalusC's grote chipsetoverzicht anders op zoek naar een vergelijkbare chipset die grotere dimms aankan en vervolgens in V&A een ander mobo op de kop tikken (zal je echt niet veel kosten tegenwoordig ;)).

Op je laatste post : ik zou niet proberen Win2K3 te draaien op zo'n machine :X ;)

Aangezien dit het gewoon is en er geen discussie over mogelijk is wat een chipset aankan gaat deze dicht :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eek! Normaal vind ik het 'not done' om met het gemodereer van een ander te moeien, maar hier krommen m'n tenen van :X :+
W3ird_N3rd schreef op 09 juni 2003 @ 11:38:
[...]

Als de chipset het niet kan hoef je niet op wonderen te wachten :). Het grootste reepje wat je erop kunt prikken is een sdr-sdram reepje van 32MB, en uit jouw 128MB reep word die 32MB dan ook herkent. So be it, als de chipset niet meer aankan zit er echt niet meer in :)
Het heeft met de chipdichtheden te maken- de chipset, een i430VX, kan met max 16Mb chips overweg. Grotere chips (zoals de 64Mb chips op deze 128MB DIMM) worden hooguit voor de eerste 16b geaddresseerd. En 16x16Mb=32MB
En met die 8MB to 64MB Synchronous DRAM heb je het over EDO-sdram. Zie het zo : het is allemaal SD-ram, en dat met 168 pins heet SDR en met 72 pins heet FP/EDO ;)
AARRGHH!!!

'EDO-sdram' :X :X

EDO-DRAM is NOOIT S-DRAM :o
laat staan FP...

Zowel FP als EDO heb je in 30p, 72p en 168p (laat staan wat obscuurdere 60p en 80p varianten), waarbij de modules tem 80p SIMMs heten en 168p DIMMs heten. Dat is de naam van de packaging en die staat los van het type geheugen wat erop zit :o

Ga dus ff HEEL snel de RAM FAQ lezen (en schaam je :P )

Mbt die 64MB SDRAM DIMM- dat is een (bij benadering) niet bestaande module met 32 16Mb chips.
(en zelfs dat klopt niet helemaal
Op z'n zachts uitgedrukt >:)
aangezien je ook nog 168pins EDO hebt, maar laat dat maar buiten beschouwing, je mobo kan sdr aan). Misschien kun je in BalusC's grote chipsetoverzicht anders op zoek naar een vergelijkbare chipset die grotere dimms aankan en vervolgens in V&A een ander mobo op de kop tikken (zal je echt niet veel kosten tegenwoordig ;)).
Alle So7 chipsets met SDRAM support muv de i430VX, Via VPX en de SiS 5571 en 5596 - maar zie daarvoor idd die link, of deze.
Op je laatste post : ik zou niet proberen Win2K3 te draaien op zo'n machine :X ;)
Juist wel- met 64MB RAM (dat is de max wat die i430VX (evenals andere brakke oude Intel chipsets) kan cachen, ander verhaal, zie eveneens die links) heb je tenminste een stabiel OS. Draaien doet hij zeker (en niet eens zoveel trager dan Win9x)- maar dan moet je wel Win2K workstation draaien. Wil je meer RAM, zorg dan voor een chipset die meer kan cachen (een i430HX met twee TAG chips, of een non-Intel chipset met minstens 512KB cache (ALi Aladdin IV is een aanrader, evenals de SiS 5582, of evt een Via MVP3 of ALi Aladdin 5 voor de echte overkill)
Aangezien dit het gewoon is en er geen discussie over mogelijk is wat een chipset aankan gaat deze dicht :)
Eh, en aangezien het allemaal al in de Technische PMG FAQ staat: Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 09-06-2003 17:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Blijkbaar loopt het verhaal nog door en zijn DIMM's toch best wel gecompliceerd soms. Dus ik gooi 'm weer open. Wat een stuiterbal topic :+

En ik wil weten hoe het afloopt :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, als we toch weer open gaan reageer ik hier ff on-topic op L)
Trinsec schreef op 09 June 2003 @ 11:27:
Ik denk dat de zaak voor mij is afgedaan. Wil ik 128MB (Sorry, Lekkere Kwal :> ) hebben, zal het waarschijnlijk 4x32MB EDO SIMMs moeten worden. Misschien heeft mijn pa het nog in voorraad, anders zal ik mijn grote broer even pesten.
Niet doen :o

Die i430VX mobo kan maar 64MB cachen. Daarboven wordt het geheugen niet gecached, en laat nou net het OS bovenin het geheugen gaan zitten. Dat vertraagt je PC enorm (schakel voor de grap in BIOS maar eens de L2 cache uit- het effect is nog niet zo erg, maar je krijgt een idee wat je te wachten staat)

Als je 128MB wil draaien en je hebt al een reep met 16x 64MB modules, dan is het makkelijker een beter mobo te vinden dan achter een lading 32MB EDO SIMMs aan te jagen. Zoals ik in m'n post hierboven al zei, een goede chipset scheelt een hoop. Mijn advies zou zijn Ali Aladdin IV of V, of een Via (M)VP3-based mobo met minstens 1MB cache. Met 1MB cache kunnen die chipsets 128MB (of 127MB, lang verhaal...) in Write Back modus cachen en 256MB in Write Through modus (kun je in BIOS instellen). Bovendien kunnen ze zonder problemen overweg met 64Mb en zelfs 128Mb chips (muv de Aladdin IV dan), dus RAM uitbreiden moet makkelijk kunnen.

Hier iig een mobo uit V&A die zeker zou voldoen:
http://www.tweakers.net/aanbod/99369/all (TEAB)

Asus P5A (ik heb'm zelf en vind het allicht de ultieme So7 mobo)
Wat betreft 168pins en 72pins gemixed, dat valt wel mee. Ik heb jarenlang prima 64MB tezamen kunnen draaien in de gemixte setting onder Win98SE (Win95 was een ramp).
Ach, reden dat dat zo sterk afgeraden werd is dat op sommige oude mobo's de DIMM slot met 5V gevoed werd als je ook SIMMs gebruikte, met als resultaat een geroosterde 3.3V DIMM.
Wel valt het me mee dat de i430VX dat trekt- er werd altijd gezegd dat Intel So7 chipsets daar moeilijk over deden.
Wel jammer, nu kan ik niet proberen Win2k3 op de minimale configuratie (of bijna-minimale) te draaien. ;) (Enterprise edition, required (niet recommended!): 133MHz en 128MB RAM)
Ander mobo doet wonderen :)
Iedereen die gereageerd heeft met tips en suggesties: Hartelijk dank. Ik heb hier en daar wat geleerd, en hier en daar moet ik nog veel leren.
Je bent blijkbaar niet de enige })

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad, maar bij mij vond hij een Double sided 128 MB module als 64 MB module, nu heb ik er een PC133 Single Sided Module in gezet, en die herkende hij wel perfect. Misschien dat je daar iets mee kan.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 20:46:
Ik heb dit probleem ook gehad, maar bij mij vond hij een Double sided 128 MB module als 64 MB module, nu heb ik er een PC133 Single Sided Module in gezet, en die herkende hij wel perfect. Misschien dat je daar iets mee kan.
Nee.

Om iets zinnigs over dit soort dingen te kunnen zeggen moet je weten

- wat voor chips er op de modules zitten (als je dat niet weet- post gewoon de getallen op de chips)
- met welk chipset de problemen zich voordeden

Omdat jij geen van beiden post kunnen we er weinig mee. In het geval van de TS zette hij er wel de chipset bij en daaruit was het type chip af te leiden.

Bij jou zijn er twee mogelijkheden:

- je hebt een Intel chipset en de chips waren van het type 32Mx4. Die worden nooit goed door Intel chipsets geslikt
- jouw chipset kon maximaal met 64Mb overweg en de 128MB module gebruikte 128Mb chips (of 128Mb vs 256Mb chips)

Let trouwens bij geheugenzaken altijd haarfijn op het onderscheid

b=bit
B=Byte, 8 bits dus

Anders ga je genadeloos de mist in...

Oslik blyat! Oslik!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Is dit topic weer open? What have I unleashed! ;)
Die i430VX mobo kan maar 64MB cachen. Daarboven wordt het geheugen niet gecached ...
Ah, en toevallig heb ik genoeg modules om er 64MB van te maken. Maareh, hoe weet je dat het maar 64MB kan cachen? (Plus, wat is het precieze verschil tussen gecachede en niet-gecachede geheugen? Behalve de speed natuurlijk)

Over een andere mobo, het zou een AT bord moeten zijn. Die wat je aanraadde was ATX. Niet dat ik geen ATX wil, maar ik heb geen spare ATX box. :) Maar ik zal het onthouden.

Trouwens, dit is de eerste keer dat ik meer info krijg over de belangrijkheid van het aantal chips op de modules enzo, hier wil ik graag meer over weten (enige goede site-suggesties?)

Mijn 168-pins geheugenstokjes hebben allemaal 16 chips totaal (doublesided).

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Mister_X
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik heb zo'n via mpv3 chipset ding, daar zit dus lekkel 128MB sdram :D

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mister_X schreef op 11 June 2003 @ 12:09:
ik heb zo'n via mpv3 chipset ding, daar zit dus lekkel 128MB sdram :D
Yay... :z

Let dan op hoeveel cache je hebt- als je 512KB L2 cache hebt moet je in BIOS de L2 cache mode op WT (Write Through) zetten, anders is de helft van je RAM niet gecached. Heb je meer cache (1MB of zelfs 2MB is ook mogelijk), dan maakt het niet uit of het op Write Through of Write Back staat.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trinsec schreef op 11 June 2003 @ 11:28:
Is dit topic weer open? What have I unleashed! ;)

[...]

Ah, en toevallig heb ik genoeg modules om er 64MB van te maken. Maareh, hoe weet je dat het maar 64MB kan cachen? (Plus, wat is het precieze verschil tussen gecachede en niet-gecachede geheugen? Behalve de speed natuurlijk)
Hoe ik dat weet... het zit in de specs van de chipset (daar kan dus bijvoobeeld geen BIOS upgrade wat aan doen). Die specs staan nergens echt goed weergegeven, maar dit is een van de beste sites: Chris Hare's chipset specs

Bij sommige chipsets is het duidelijk- de i430FX, VX en TX hebben bijvoorbeeld een beperking van 64MB ongeacht manier van cachen en hoeveelheid L2 cache.

Bij andere chipsets zit het wat lastiger- de i430HX kan bijvoorbeeld met 1 of 2 TAGrams uitgerust worden. Met een tag kan hij ook maar 64MB cachen, maar met 2 kan hij tot 512MB. Dat kan dus van mobo tot mobo verschillen (slechte mobo's hebben er maar 1 zonder uitbreidingsmogelijkheden, betere goedkope mobo's hebben er 1 met een socket voor een tweede, en de high-end gevallen hebben er gewoon gelijk twee)

Een TAGram is overigens een kleine SRAM chip die bijhoudt welk deel van het geheugen gecached wordt. Het aantal bits in de tag geeft aan hoeveel gecached kan worden. 8b=64MB. Andere getallen die je vaak tegenkomt zijn 9b (128MB), 10b (256MB) en 11b (512MB) enzovoorts.

Om het nog ingewikkelder te maken heb je twee manieren van cachen, Write Through (WT) en Write Back (WB). Het verschil is een beetje te vergelijken met het verschil tussen FP en EDO DRAM, namelijk dat bij WB een schrijfsessie kan beginnen terwijl een leessessie nog bezig is. Dat is iets sneller (al scheelt het in praktijk erg weinig), maar er is wel een extra bit voor nodig om bij te houden wat de toestand van de cache is. Die extra bit heet een dirty bit.
WB wordt trouwens in servers niet gebruikt, omdat in er in zeer uitzonderlijke gevallen datacorruptie kan ontstaan als de dirty bit in de war komt en het dus niet meer duidelijk is of de data in de cache oud of nieuw is.

Nu hebben Intel chipsets die dirty bit intern in de chipset zitten. Dat betekent dat de hoeveelheid geheugen die Intel chipsets kunnen cachen niet afhangt van de modus, maar dat is bij sommige andere fabrikanten niet het geval. Bij die chipsets wordt een van de bits van de tag geleend als dirty bit. Gevolg daarvan is dat die chipsets in WB modus de helft van het geheugen kunnen cachen vergeleken emt WT.

Volg je het nog? :P

Om weer ingewikkelder te maken hangt meestal (echter wederom niet bij Intel) de hoeveelheid geheugen die gecached kan worden ook af van de hoeveelheid L2 cache.

Voeg daar tenslotte aan toe dat bij VIA chipsets je de grootte van de L2 cache af moet trekken van de totale cacheable area...

Grof genomen krijg je dan zo'n tabel:

• VIA VP, VP2, VP2/97, VPX, VPX/97, VP3
    L2 Cacheable Range
    L2 Size 8-bit Tag
    1 modified
    8-bit Tag
    All modified
    9-bit Tag
    1 modified
    10-bit Tag
    All modified
    512KBWT127.5M127.5M255.5M511.5M
    WB63.5M127.5M127.5M511.5M
    1MBWT255M255M511M1023M
    WB127M255M255M1023M
    2MBWT510M510M1022M2046M
    WB254M510M510M2046M

Bron: wederom Chris Hare's chipset specs

Maar als je dacht dat het niet moeilijker kon... dan heb je nog niet de ALi Aladdin V gezien. Die heeft een geweldig interne tag die in vroege revisies defect was, waardoor een externe tag nodig was. Daar kon zowel een 8b als een 10b gebruikt worden. Vervolgens hebben ze in een latere revisie de interne tag werkend gekregen, maar werden soms toch externe TAGs bijgeleverd... uiteindelijk betekent het dat een Aladdin V in het slechtste geval (interne tag defect, 8b extern, 256KB cache) maar 64MB kan cachen, maar in het beste geval (interne tag werkend, met externe 10b tag en 1MB aan cache) een idiote 4GB. Go figure 8)7
als je het volledige verhaal wil lezen, zie die link :P

Belangrijk: dit hele verhaal over cacheable limieten is ALLEEN van toepassing op systemen met L2 cache op het moederbord. Moderne CPUs met L2 cache in de CPU hebben hier geen last van. :o
Over een andere mobo, het zou een AT bord moeten zijn. Die wat je aanraadde was ATX. Niet dat ik geen ATX wil, maar ik heb geen spare ATX box. :) Maar ik zal het onthouden.
Daar heb je de P5A-B voor :z

Maar er zijn op www.2dehands.nl en www.marktplaats.nl genoeg vergelijkbare te vinden (ik heb naast die P5A ook een minder elegante maar goed functionele baby-AT Shuttle MVP3 plank, zoiets zou voor jou ook zonder meer voldoen)
Trouwens, dit is de eerste keer dat ik meer info krijg over de belangrijkheid van het aantal chips op de modules enzo, hier wil ik graag meer over weten (enige goede site-suggesties?)
Zie die site hierboven en de BalusC server voor het eerste, cruciale stukje info, namelijk welke chipdichtheden je chipset ondersteunt (dit kan zijn 16Mb, 64Mb, 128Mb, 256Mb of zeer recent ook 512Mb).

Ga vervolgens rekenen (en vergeet niet 1B=8b). Als je een module met bijvoorbeeld 128MB hebt, en 16 chips, dan heb je 8MB per chip, wat dus 8x8=64Mb is. Kan je chipset daarmee overweg? Prima. Zo niet? Pech.

Meer dan 16 chips per reepje is niet mogelijk (althans, niet zonder meer), dus kun je ook gelijk het maximum per reepje berekenen wat je chipset ondersteunt:

16Mb: 16x16Mb=32MB
64Mb: 16x64Mb=128MB
128Mb: 16x128Mb=256MB
256Mb: 16x256Mb=512MB
512Mb: 16x512Mb=1GB

Bij registered geheugen kun je wel 32 chips per reep hebben, dus verdubbelen deze cijfers. Maar registered geheugen is duur en je mobo moet het ondersteunen (ga iha uit van niet)

Tenslotte is er nog een laatste addertje onder het gras, namelijk de zogenaamde 'x4' chips. Dit slaat op de interne organisatie van een chip. Normale chips hebben 8 of 16 datalijnen ('x8' of 'x16'), maar sommige el-cheapo gevallen hebben er maar 4. Intel chipsets kunnen niet met die 'x4' chips overweg en herkennen maar de helft van het geheugen op zo'n module (typisch geval: je koopt voor je i440BX-based mobo een 256MB reep met 16 chips (zou normaal prima moeten kunnen omdat de BX 128Mb chips ondersteunt), maar er wordt maar 128MB herkend omwille van die incompatibiliteit). Vaak wordt dit geheugen als 'Via only' verkocht, wat nonsens is. ALi, ATi, AMD, nVidia en SiS chipsets kunnen er prima mee overweg- het is gewoon 'non-Intel' geheugen :z

Dit staat overigens gewoon (iets anders bewoord) in de RAM FAQ

Als je tenslotte adhv een SIMM of DIMM zelf wil uitlezen wat voor chips erop zitten, kun je het best bij Plasma-online beginnen en daar 'ID hardware by type' en dan 'RAM chip' kiezen. Mbv plaatjes en schemata kun je dan gaan puzzelen met de getalcodes op die chips. Het lijkt lastig, maar als je een beetje bedreven erin wordt is het geweldig- je kunt zo in grabbeltonnen de kaf (4MB FP SIMMs, of 32MB PC-66 DIMMs :Z ) van het koren (16MB of 32MB SIMMs, al dan niet parity, of grote DIMMs (32MB+)) onderscheiden :D
Mijn 168-pins geheugenstokjes hebben allemaal 16 chips totaal (doublesided).
Dus 64Mb :z

Oslik blyat! Oslik!

• Mister_X
dion_b schreef op 11 juni 2003 @ 12:24:
[...]

Yay... :z

Let dan op hoeveel cache je hebt- als je 512KB L2 cache hebt moet je in BIOS de L2 cache mode op WT (Write Through) zetten, anders is de helft van je RAM niet gecached. Heb je meer cache (1MB of zelfs 2MB is ook mogelijk), dan maakt het niet uit of het op Write Through of Write Back staat.
heb geen bios :P comprak ding :D (tja kan effe een bios downloaden :D) maareh, zit dus een cyrix166+ (133mhz) op, geen actieve koeling :P , zit naast socket nog een insteek slot, daar moet je die cache rommel in douwen neem ik aan?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mister_X schreef op 11 June 2003 @ 14:50:
[...]

heb geen bios :P comprak ding :D (tja kan effe een bios downloaden :D) maareh, zit dus een cyrix166+ (133mhz) op, geen actieve koeling :P , zit naast socket nog een insteek slot, daar moet je die cache rommel in douwen neem ik aan?
** snip **

Naast je CPU zit idd allicht een COAST slot waarmee je je L2 cache kunt uitbreiden. Meestal heb je 256KB op het mobo en kun je met de COAST 256KB erbij prikken, maar soms zit er niets op het mobo en kan er 256KB danwel 512KB erbij.

Weet je zeker dat je een MVP3 chipset hebt- je ziet bijna nooit de combo MVP3 + COAST...

Maar Compaq doe niet zo kinderachtig over die namen heeft uitstekende online documentatie. Het zou de kwaliteit van je post absoluut ten goede komen als je die eerst leest en vervolgens daarnaar verwijst.

Overigens hebben Compaq PCs absoluut BIOSsen (anders zou het niet kunnen booten :z ), het is alleen de CMOS setup programma dat los op (hard)disk zit. Er wordt wel eens flink denigrerend over gedaan, maar het zijn prima utils. Als je weet dat die dingen bestaan en je weet waar ze te downloaden moet je natuurlijk niet zitten zeuren met 'heb geen bios'

** snip **

Edit:
* dion_b was een beetje te chagrijnig aan het posten (slaapgebrek/kutdag) - excuses :o

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 11-06-2003 15:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Mister_X
ja dude, ik weet heus wel dat ik die biossen kan vinden op de compaq site, misschien wil ik het wel niet??? daar al aan gedacht...

anyway, me zooi ligt toch open, zal als ik thuis ben eens kijken wat voor chipset er op zit. En nee, ik ben gewoon niet bekend met die oudere chipsets, mijn eerste chipset waar ik iets mee deed, was de apollo pro133 (ja die met die brakke geheugen doorvoer :D)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mister_X schreef op 11 juni 2003 @ 15:11:
ja dude, ik weet heus wel dat ik die biossen kan vinden op de compaq site, misschien wil ik het wel niet??? daar al aan gedacht...
OK, maar da's dan jouw keuze, niet de schuld van Compaq :z

En bovendien zijn wat jij bedoelt GEEN BIOSsen, maar CMOS setup utilities, dat zijn twee volstrekt andere dingen :o
anyway, me zooi ligt toch open, zal als ik thuis ben eens kijken wat voor chipset er op zit. En nee, ik ben gewoon niet bekend met die oudere chipsets, mijn eerste chipset waar ik iets mee deed, was de apollo pro133 (ja die met die brakke geheugen doorvoer :D)
Via is tenminste vrij makkelijk, de naam van het chipset staat meestal in koeieletters op de northbridge. Het zal een van de volgende zijn:

VT82C575VP (=Apollo Master)
VT82C585VP (=Apollo VP-1)
VT82C585VPX (=Apollo VPX)
VT82C595VP (=Apollo VP2)
VT82C597VP (=Apollo VP3)
VT82C598VP (=Apollo MVP3)
VT8501 (=Apollo MVP4)

De southbridge zegt vrijwel niets, die krengen zijn geheel uitwisselbaar tussen northbridges...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 11-06-2003 15:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1