[P4 Koeler] koeler past niet

Pagina: 1
Acties:

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik besloot pas om mijn Asus P4B moederbord (met 133 Mhz SDRAM) te vervangen voor de P4P800 (met DDR400). Ik dus eerst het koelertje eraf halen, vervolgens het proc'je, overgeplaatst in nieuwe Mobo, en nu komt het, ik probeer de koeler over te plaatsen. Ik haak de haakjes aan de ene kant in de gaatjes, en probeer de haakjes er aan de andere kant in te proppen. Na enkele keren zachtjes dat te hebben geprobeerd kijk ik nog eens goed, en wat blijkt: de P4B heeft gewoon een compleet andere aansluiting. Hoewel beide moederborden S478 zijn. Omdat ik nu toch al van plan was om een nieuwe koeler te halen, heb ik het met *iets* te veel geweld nog een keer geprobeerd - krak - een van de haakjes van de koeler eraf. Volgende dag een nieuwe koeler (std. Intel) en die pastte zonder problemen.
Is dit nou normaal (moet er wil bij zeggen dat de PC oorspr. bij Vobis vandaan komt, ook al heb ik onderhand alles vervangen)

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het hoort niet, maar het komt wel eens voor dat een bedrijfje een "eigen" koeler ontwerpt die niet op de standaard socket past, het is mij ook wel eens overkomen, ik moest ook aan een nieuwe koeler.

Vond ik overigens niet erg want het was wel een rot koeler

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 17:54

SambalBij

We're all MAD here

In zo'n geval kun je het beste de bevestigingsbeugel van het oude mainboard ook overzetten naar het nieuwe. De socket zelf is wel standaard, evenals de gaten voor de bevestiging van de koeler. Dat kunststof frame wat op de meeste mainboards zit zou kunnen afwijken, maar is meestal zo te verwijderen/vervangen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Jij blij dat je een P4 hebt, als je zo lomp doet dat er een haakje van je koeler afbreekt dan had een van de zachtere AMD cores het niet overleefd...

Maar je kan het beste ff een nieuw (beter) koelertje halen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je oude koeler was misschien een iets ander formaat. Dat heb ik wel vaker gezien bij Vobis pc's, en ook bij Fujitsu Siemens pc's.

De socket/houder op dat nieuwe Asus moederbord is namelijk wel standard Intel. Was het toevallig niet zo'n Coolermaster cooler?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zo lomp was ik nou ook weer niet hoor, hij pastte gewoon niet, en ik had zoiets van: kan het altijd proberen. Ik was toch al van plan een nieuwe te kopen. Want met degene die ook nou heb (max. 2,6 Ghz) kan ik m'n 1,7 Ghz nu binnenkort upgraden naar een 2,4 ofzo met 800 Mhz FSB.
En de proc had ook niet kapot kunnen gaan, de koeler maakte niet eens contact.

Maar iig bedankt voor het antwoord, weet ik dat ook weer

edit:
reply op dreeke: Het was idd een Coolermaster, maar het ouwe mobo was ook een Asus. Zouden ze bij Vobis gedacht hebben: laten we het magazijn leegruimen, we knallen er een oude koeler op?

[ Voor 20% gewijzigd door MaximusTG op 09-06-2003 12:24 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Kans is groter dat ze de CPU's op tray aangeleverd krijgen en dus geen boxed koeler erbij hebben. En er zal toch een koeler op moeten...

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44

ImPrEzA

</breezah> Impreza

ik weet dat het een oud topic is maar toch even een kickje...

ik heb m'n MSI mobo dat bij een Medion-pc van de Aldi zat vervangen door een nieuw Jetway moederbord.

In feite hetzelfde probleem: de koeler past niet in de zwarte plastic 'houder', oftewel de koeler zal afwijkend zijn. Kan ik dan gewoon de oude 'houder' losschroeven en op het nieuwe moederbord zetten?

De oude zit vastgeschroefd aan een metalen (geisoleerd) plaatje aan de onderkant van het moederbord, de nieuwe zit met witte plastic 'schroefjes' vast. Ik weet niet of dat uitmaakt?

Thanks als iemand dit oude topic nog replywaardig vindt.

edit: oftewel de houder is speciaal voor de koeler, en op het nieuwe mobo zit een standaardhouder

[ Voor 11% gewijzigd door ImPrEzA op 09-08-2003 17:34 ]

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07

Duinkonijn

Huh?

ImPrEzA schreef op 09 August 2003 @ 17:32:
ik weet dat het een oud topic is maar toch even een kickje...

ik heb m'n MSI mobo dat bij een Medion-pc van de Aldi zat vervangen door een nieuw Jetway moederbord.

In feite hetzelfde probleem: de koeler past niet in de zwarte plastic 'houder', oftewel de koeler zal afwijkend zijn. Kan ik dan gewoon de oude 'houder' losschroeven en op het nieuwe moederbord zetten?

De oude zit vastgeschroefd aan een metalen (geisoleerd) plaatje aan de onderkant van het moederbord, de nieuwe zit met witte plastic 'schroefjes' vast. Ik weet niet of dat uitmaakt?

Thanks als iemand dit oude topic nog replywaardig vindt.

edit: oftewel de houder is speciaal voor de koeler, en op het nieuwe mobo zit een standaardhouder
als je het voorzichtig doet moet het wel kunnen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je wilt dus de oude koeler overzetten op het nieuwe moeder bord? Dat kan in principe wel hoor. Ik heb pas geleden ongeveer dezelfde handeling uitgehaald. Ik werd een beetje moe van een aanlopende p4 fan en heb toen deze vervangen, incl heatsink, voor een original intel boxed cooler. Deze heeft dus een andere bevestiging inderdaad (naar gezocht, niet los te krijgen ...)
Maar om jouw vraag even te beantwoorden, de gaten in het mobo zitten op dezelfde afstand van elkaar, je oude koeler kun je inclusief houder overzetten zonder problemen.
Pagina: 1