Toon posts:

Linux / Windows Dualboot naar de zak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb al een tijdje Windows xp op mijn HD staan en ik wou er eens linux bijzetten, dus downloadde ik Linux Mandrake 9.1 en begon aan de installatie, mandrake verkleinde vanzelf de Windows partitie ( ntfs ) en maakte zijn eigen partities aan.

Na de installatie kreeg ik bij het opstarten de LILO boot manager, en graakte ik wel in linux, maar niet meer in windows.

Daarom heb ik de windows xp installatie disk geboot en gekozen voor repair, en deze twee commando's gebruikt :

fixboot
fixmbr

maar nu werkte zelfs linux niet meer en bij windows krijg ik nu het bericht dat ie ntldr niet meer kan vinden.

Weet iemand wat hieraan nog te doen valt ?
of is het hopeloos?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Aangezien linux nog helemaal kaal is, kan je die eraf gooien.. ik zou dus eerst je XP installatie proberen te redden.. waarschijnlijk is die nog het belangrijkste voor je.

Ik vat eigenlijk niet waarom XP nou niet meer boot, zelf na die repairs.. voer het anders nog eens uit..

Wat wij ook nodig hebben is je exacte setup. Ik bedoel dus, hoe zijn je Master/Slave settings en hoeveel HDD's heb je en wat voor partities?

Kan je vanaf de XP console nog wel bij je bestanden komen?
XP moet gewoon booten imho hoor.. beetje erg vreemd.

Windows is heel eigenwijs.. als je eerst Linux installeert en dan Windows ben je altijd de lul.. iig wel met XP. Die flikkert al je boot manieren zo in elkaar dat lekker alleen Windows boot.
Daarom moet je nu zorgen dat XP weer boot, en dan dus weer rustig opnieuw Linux proberen. Dan zou ik van te voren even uitzoeken hoe lilo een beetje in elkaar steekt e.d.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ik heb t ook al eens gehad, winxp in combinatie met suse 8.0 . het enige wat erop zit is dat als je je windows partitie nog kunt lezen via een bootdisk of recoveryconsole is, je bestanden redden en je hele bak dan maar leegsmijten en opnieuw installeren !

Meneer 1000 has spoken......

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 06:45

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 10:07:
... mandrake verkleinde vanzelf de Windows partitie ( ntfs ) en maakte zijn eigen partities aan.
Ik ben bang dat die actie je Windows partitie wel eens vernield zou kunnen hebben.... Volgens mij kan de installatie van Linux namelijk niet met behoud van data rommelen met bestaande partities.

Ofwel: blijft over: Harddisk formateren, WinXP opnieuw installeren, maar dan niet op de complete harddisk, maar op een wat kleinere partitie. Vervolgens Mandrake opnieuw installeren, en de partitie manager zijn werk laten doen.

Voor beginnende Linuxers adviseer ik, persoonlijk, SuSE te gebruiken. De installatie procedure daarvan loopt iets soepeler. Maar dat is slechts persoonlijke ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
voor ik linux installeerde was er dus maar 1 partitie en 1 harde schijf. Linux heb ik zelf de nodige partities laten aanmaken, een swap partitie een / partitie en een /home partitie

ik heb die fixboot / fixmbr nog es gedaan maar het heeft nix geholpen

nu zie ik hier vanop mijn andere HD enkel een g:\ met maximum van 7 gig, de andere 70 gig is dus spoorloos :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Croga schreef op 09 June 2003 @ 10:39:
Ik ben bang dat die actie je Windows partitie wel eens vernield zou kunnen hebben.... Volgens mij kan de installatie van Linux namelijk niet met behoud van data rommelen met bestaande partities.
Mandrake kan dat dus wel (ook met NTFS partities). Maar het zou kunnen dat daarbij iets fout is gegaan idd...

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Croga schreef op 09 June 2003 @ 10:39:
[...]
Volgens mij kan de installatie van Linux namelijk niet met behoud van data rommelen met bestaande partities.
op zich kan dit wel, je zult alleen de partitie waar windows zelf op staat, dus ook waarop ie boot NOOIT moeten resizen. Windows NT 5.x wil dit op een of andere manier niet slikken. gevolg: ik wil niet meer booten

Meneer 1000 has spoken......

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 16:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

En de volgende keer niet lilo gebruiken maar gewoon de nt loader

Ja, je moet xp opnieuw installeren, in dit geval kan je nog wel je linux partitie redden ;)

heb hetzelfde gehad.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dude123 schreef op 09 June 2003 @ 11:08:
[...]

op zich kan dit wel, je zult alleen de partitie waar windows zelf op staat, dus ook waarop ie boot NOOIT moeten resizen. Windows NT 5.x wil dit op een of andere manier niet slikken. gevolg: ik wil niet meer booten
Volgens mij ging dat prima hier met windows XP.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

dude123 schreef op 09 juni 2003 @ 11:08:
Ik dacht eigenlijk ook dat NTFS resizen niet zondermeer mogelijk is (FAT32 wel), zeker omdat NTFS write support in alles behalve Windows zelf (en PM) tamelijk experimenteel is. Het verbaast me dan ook dat de Mandrake installer dat automatisch deed.

Maar als dude123 gelijk heeft, dan is de data op je NTFS partitie nog niet verloren! Je kunt alleen Windows niet meer opstarten. Probeer anders eens met Knoppix (een bootable GNU/Linux CD) te booten, en daarmee je NTFS partities te benaderen?

Als het echt alleen NTLDR is die over de zeik is, dan kun je dat misschien repareren vanuit de Windows 2000 of Windows XP recovery console (vraag mij alleen niet naar het hoe en wat :+ ).

Verwijderd

Topicstarter
ik kan nog al mijn data redden met een Data Recovery progje ( http://www.runtime.org/gdb.htm : GetDataBack for NTFS ), gelukkiglijk :)

maar weet nog iemand een goed partition table / mbr recovery progje, anders moet ik hier kweenie hoe veel cd's gebruiken om mijn data terug te krijgen

maar we zijn al content :)
Pagina: 1