[OC]Lek en nu cpu dood?

Pagina: 1
Acties:

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 11:25
Msi K7T266 Pro 2 - XP1800+ - Koolance CPU100....

Koelblok is gebarsten (van het vele demonteren denk ik)... Maffe is dat de pc gewoon hing. Geen kaboef of dat soort ongein. En dan toevallig wanneer ik bij mn neefje logeer aan wie ik het heb verkocht :P .

Wat ik dus wil weten is, of de CPU nu persé dood is?! MSI gaf 4 rode LEDS, ik haal de CPU los en zie 2 á 3 druppels :( . Eenmaal los en schoon zie ik dat er smurrie heeft gevormd tussen de pinnen en ik meende een zwart puntje te zien op de socket. Dat puntje kan een ge-electrokuteerd stukje smurrie zijn uit de koeling. Was net een stofdeeltje wat ik ook kon wegvegen. Maar verder geen rook ofzo en ook geen big-bang-ploef-alles-uit. Neen, een bevroren scherm.
Ik hoop vanavond een goedkoop blokje te scoren. Daarna wil ik zien of de CPU het heeft overleefd na een grondige schoonmaak. Of zeggen jullie nu al van ... nope, sluiting bij 1,7x Volt overleefd een CPU niet. Ik hoop namelijk dat hij sluiting maakte en daarom niet wou booten. Maar dat dit na een schoonmaak wel weg is.

Heb geen foto kunnen maken maar het waren de pinnen links-onder en rechts-midden. Als je het mobo normaal monteerd in een toren.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Blijft een gok, vanaf afstand is zoiets zó moeilijk te zeggen. Je kunt 't proberen omdat je niks hebt kunnen zien aan de cpu maar dat zegt natuurlijk ook lang niet alles. Oftewel een antworod waar je in feite niks aan hebt :+ Maar niemand kan het je met zekerheid vertellen. Persoonlijk zou ik het na een schoonmaakbeurt gewoon proberen, maar dat ben ik.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Die Bruine
Dat ga ik ook doen. Baal alleen dat ik daarbij afhankelijk ben van derden. In dit gevaleen mede-tweaker die mij de mogelijkheid moet bieden om het blokje vanavond of morgenavond op te halen. Dat wordt een tourbeurt. Van Den Haag naar Dordrecht en dan meteen naar Amsterdam.

Maar goed, fijn dat hij inderdaad niet persé dood hoeft te zijn. Ik denk graag dat de sluiting meer een permanente "reset" tot gevolg had. Nu maar hopen dat ik gelijk heb.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
heb je een koelblokje nodig?
je mag de mijne lenen. dd3 kloon
ik wil hem wel over een week terug

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Bramster
  • Laatst online: 17-08 07:54
heb je nergens meer een luchtkoelertje liggen om effe te testen?

en als er al smurrie is, dan betwijfel ik het toch :/
mijn moederbord zat helemaal onder met smurrie, is misschien wel 10 uur blijven draaien nadat "het" gebeurde

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik vraag me af wat die smurie precies was. Koelpasta misschien, of water met een berg stof erdoor? CPU's kunnen eigenlijk vrij veel hebben, zeker qua water. Heb ook vaak genoeg lekkage's gehad, nog niks op m'n CPU maar vaak genoeg op andere hardware (R9700pro bijvoorbeeld), wat haast altijd in vastlopers resulteerde maar nog nooit in kapotte hardware.

Geef je 60% dat'ie het weer doet ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Die Bruine
Het zit zo..... Pc liep vast, werd niet gebruikt dus had het niet in de gaten. Na ongeveer een half uur, de pc uit elkaar gehaald na wat probeersels. Er is echt maar 2cc op zijn max gelekt.

De smurrie zat tussen enkele pinnen. Ik denk dat het gewoon residu is van verdampte koelvloeistof (gewon H2O + koelvliestof voor de kleur). Maar omdat de pc nog aanstond en het beeld gewoon hing. Hoop ik eigenlijk dat de smurrie daadwerkelijk residu is en er geen complicaties zijn opgetreden. Het liefst alleen de CPU, want die is het goedkoopst. In het ergste geval zal daar een mobo bij moeten komen denk ik.

Ik kan het niet even snel testen omdat hij in Amsterdam woont en zeker geen pc held is. Game held ja, pc held neeeeeeee! Ik heb idd nog wel een Spire liggen, maar dan wacht ik wel even. Er staat een Koolance blok te koop voor weinig en in de buurt. Dus als het even kan koop ik die gewoon en monteer ik hem. Dan zie ik wel of ik ook de cpu moet vervangen... Laten we hopen van niet! Maar dat laat ik natuurlijk wel weten, net als die scheuren in het blokje :(

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Ik zou zeggen test em gewoon... voor rest kan ik hier niet echt conclusies uit trekken.

• Bramster
  • Laatst online: 17-08 07:54
die smurrie is een of andere chemische reactie
ik kan er verder niet veel meer over vertellen
* Bramster is zeker dat er wel mensen hier zijn die dat wel kunnen

• Die Bruine
Inderdaad.... De kleur leek veel op die kopertroep die ik vroeger tijdens Scheikunde altijd had. Maar wees gerust. Als ik op tijd ben met werken haal ik vanavond het blokje op en rij ik meteen naar Amsterdam. Als alles goed gaat post ik wel vanaf daar ;)

Bedankt voor de aangeboden hulp en leengoederen btw...

• Die Bruine
OK, nieuw blokje gehaald. Ik zal vanavond btw foto's van de oude plaatsen. Jammer genoeg geeft D-LED aan dat de cpu dood is. Ach ja, shit happens, ik hoop gewoon dat het alleen de cpu is. Ik zie een paar XP's te koop in Den Haag, dus die ga ik maar even afbellen. Kijken waar ik vanavond langs kan. Alleen oppassen dat het wel Palomino is. Tbred doet het niet als ik mij niet vergis.

Toevallig nog een tweaker met een minimaal XP1800+ die vanavond weg mag :) . Mits het werkt in deze pc...

Verwijderd

Ik had ook een probleem, met zo'n MSI bord, en het bleek niet mijn CPU maar m'n moederbord te zijn die de geest had gegeven.... Probeer een adres te vinden waat jeje CPU ff kan testen in een ander bord. test ook je geheugen ff. Dan kan je elimineren hoe of wat. succes

• FragFrog
Biposto schreef op 12 June 2003 @ 09:40:
Tbred doet het niet als ik mij niet vergis.
Je vergist je niet :)

Tenzij natuurlijk een bios-upgrade helpt, maar dit gaat offtopic...

Maar kennelijk is er toch iets misgegaan met de CPU, zal de smurrie wel geleidend geweest zijn. Kortsluiting is toch iets dat ze niet lusten helaas ;)

• Die Bruine
Probleem is dat ik nergens een 1800 kan vinden :( . Niet in Palomino ....

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
Als je er gewoon gedemineraliseerd water in zou hebben gedaan dan geleid dat geen stroom en kan er dus geen kortsluiting ontstaan.
Een stukje smurrie uit de koeling? (onbegrijpelijk, ik draai nu al een half jaar waterkoeling met goed spul en het water is nog steeds net zo helder als eerst.
Als je processor dood is en je hebt wel gedestilleerd/gedemineraliseerd water gebruikt (wat ik betwijfel) dan zou hij ook dood gegaan kunnen zijn door overhitting.

[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 13-06-2003 11:26 ]

• FragFrog
Biposto schreef op 13 June 2003 @ 11:09:
Probleem is dat ik nergens een 1800 kan vinden :( . Niet in Palomino ....
de 2000+ zou er wel in Palomino te vinden moeten zijn, die is pas laat vervangen door de T-bred geloof ik :)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik denk dat mijn vader wel zijn vrij nieuwe 2000+ Palmboom wil verkopen (hij heeft een KT4 Ultra dus die kan wel ff wat meer aan, en stop ik er gelijk een T-Bred in voor warmte) ;)

Hij heeft hem nooit geOCd omdat hij vindt dat hij snel genoeg is en omdat een Palmboom ook geen super OC-er is evenals het board.

[ Voor 26% gewijzigd door XoReP op 14-06-2003 10:14 ]

Verwijderd

Anders heb ik nog wel een werkende palomino 2000+ voor je voor € 40,-
hij is nooit overgeklokt geweest en er mankeert gegarandeerd niets aan .

Verwijderd

40 euro?? Hoe kom je daaraan

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uh? Het is toch overduidelijk dat het om een tweedehandsje gaat B)

Maargoed, daar gaat dit topic niet over, hier is www.tweakers.net/aanbod voor :z

Verwijderd

tis een tweedehandsje inderdaad , maar als iemand er wat aan heeft dan bij deze

• Die Bruine
Het mag misschien niet, maar Stephen... ken je mij effe mailen :) Dit is toch hulp aanbieden nav een topic ;) ...

Verwijderd

ik heb wel een amd 1800+ gevonden in het palomino core!. check bij www.gistron.com :)

• Die Bruine
Wat voel ik mij toch een regelrechte jack-ass. Ik heb het koelblok vervangen door een nieuw exemplaar (courtesy of petervandamned) en zoals ik al zei gemonteerd en uitgeprobeerd. De pc ligt al een week bij mij thuis en mijn neefje flipt zich de pan uit. Dit weekend wou ik een nieuwe monteren. Wat zie ik daar |:( .
De hendel staat nog naar boven :X . Ja hoor, ik haal de hendel naar beneden en alles doet het nog. Ik heb dus extreem veel geluk gehad. Ik kan nu jammer genoeg nog geen foto's plaatsen van het oude koelblokje. Die dingen kunnen dus echt niet tegen veelvuldig (de)monteren. Op alle hoeken zie je barsten op de Koolance S-100. Tip, niet loshalen dus! Dat kunsstof lijkt wel uit te drogen .

Pagina: 1