Voeding mee upgraden?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 18:33

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik ga mijn PC upgraden.

Momenteel:
Abit KR7a-133 KT266a
AMD TB 1333@1460
1x 512MB moduel van Samsung PC2100 op 146MHz CL 2.5-2-2-5-1
ATI 8500 Reatil 64MB
SB Audigy1
WinTV/R
100MBit netwerkkaart
2 7200rpm HDDs (40 en 80GB)
DVD speler
24x brander
5 80mm 12V fans
2 60mm 12V fans
CCFL
we monitor op voeding.

dit alles draait al een lange tijd (jaa of meer) stabiel op een No-Name 300W Voeding

voltages:
CPU 1.775V: 1.86V
+3.3V : 3.47V
+5V : 4.73V
+12V : 12.16V
battery Voltage 4.82

temps:
cpu: 47
kast: 27

dit zijn waarden van sisoft2003

Ik ga deze week upgraden naar een i875 moederbord met een P4-2.4C, 2 reepjes 512MB PCV3700 Samsung en een BBA 9700Pro.
eruit gaan dan KT266A mobo, AMD TB, 512MB pc2100 reepje, BBA 8500 en netwerkkaart.

zou de voeding dit nog aan kunnen of is upgraden noodzakelijk?

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ach, het is een goede overweging waard, Intel verbruikt een stuk meer als AMD dus ik denk dat het wel beter is om aan vervanging te denken - en voor het geld hoef je het ook niet te laten: Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een degelijke voeding is sowieso aan te raden. Qua load ga je niet zo extreem omhoog ivm wat je nu hebt draaien, maar ik vind je 4.73 al gevaarlijk aan de lage kant. Nou is het natuurlijk maar de vraag hoe nauwkeurig je de voltages aan het aflezen bent.

Een goede 300 watt voeding kan je nieuwe config echt wel trekken. Of je No-Name dat ook is, is zo echt niet te zeggen. Meestal zijn de voedingen in een standaard kastje van de computershop om de hoek geen uitblinkers. Want ook daar vallen centen te besparen.

Persoonlijk zou ik voor een wat zwaarder model gaan. Wie weet wil je nog eens een stel schijven bijprikken oid. Het is altijd verstandig om niet op de limiet te gaan zitten met dat soort zaken. Zelf heb ik een 431 watt Enermax, wat geen noodzaak is voor mijn config, maar wel fijn om te weten dat je die speling hebt. Desondanks geeft bij full load ook die op de 5 volt lijn waardes van 4,7x aan. Maar dat is schijnbaar een Enermax kwaaltje. De stabiliteit is gewoon prima, het leest alleen wat raar uit of zo. Er zijn genoeg andere merken waar je van op aan kunt. De search staat er vol mee.

Ongetwijfeld gaan er mensen zometeen roepen dat je een 550 watt of 600 watt monster moet hebben, of zelfs nog meer. Laat ik je zeggen dat dat bullshit is. Je draait geen dikke fileserver, maar een PC. Het kan wel, maar nodig is het niet. Kijk liever wat de aparte rails kunnen leveren, en wat bv. de 5 volt en 12 volt rail aankunnen in amperes. Kijk ook naar de koeling. 2 fans zorgt voor een betere koeling van de voeding zelf en je kunt er zelfs de airflow in je kast mee verbeteren.

Liever een 350 watt kwaliteitsvoeding dan een 500 watt No-Name imo.
Als ik voor de keuze stond zou ik wel upgraden. Je kunt ook eerst aankijken of het werkt natuurlijk en dan evt later alsnog een andere voeding bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
hmm. upgraden lijktm ij dan dus wel een goed idee. zeker die 9700pro zou de bottleneck kunnen worden.

wat denken jullie van deze?
http://www.x2com.de/catal...th=22_69&products_id=6891

GoldenTree 420W dual-fan.

een enermax is nogal aan de prijzige kant vind ik

edit:
review: http://www.moddinggods.de/area51/mms/netzteil/1.htm

positief
-stekjker aantal 6 molex, 3floppy, 1 atx en een p4 aansluiting
-geluidsarm (<25 Db(A) )
-prijs
-prestaties
-gebruikte materiaal
-monitoraansluiting
negatief:
-geen schroeven voor inbouw bijgevoegd
-in plastic verpakt

Afbeeldingslocatie: http://www.moddinggods.de/area51/mms/netzteil/nt1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.moddinggods.de/area51/mms/netzteil/plakette.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.moddinggods.de/area51/mms/netzteil/nt.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Scighera op 09-06-2003 08:29 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
vergelijking oude (ADT 300W voeding) met Goldentree 420W

+3.3V : 18A vs 28A
+5V : 30A vs 40A
+12V : 10A vs 18A
-5V : 0.8 vs 1.0A
-12V : 0.5A vs 1.0A
+5SB : 0.8 vs 3.0A

lijkt mij wel een verbetering

enermax 431W heeft +3.3V/38A; +5V/44A; +12V/20A; -5V/2A; -12V/1A; +5VSb/2.2A;

[ Voor 17% gewijzigd door Scighera op 09-06-2003 08:46 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou je voeding mee upgraden....Wat kost een voeding nou in vergeljiking met de rest van het systeem?Koop een merkvoeding van 300 a 350 watt,die trekken het wel.Laat de Q-tec's liggen....ze zijn goedkoop maar niet geweldig.
Als je naar mijn specs kijkt, dit draait op een antec truepower 330 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
wat denk jij van bovengenoemde Goldentree 420W. kwam goed uit de testen (die ADT 300W die ik nu heb, heeft me verbaast door die stabiliteit)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK weet nie.....ik heb dit soort voedingen ook geprobeerd (q-tec starnet helemaal merkloos)
Onder belasting (cpuload 100%) begaven deze voedingen het binnen een paar maanden.
Vaak halen deze voedingen het door de fabriekant opgegeven vermogen niet.
Je zult het moeten proberen.....Ik heb met mijn dure antec in iedergeval een geschikte voeding gevonden.hij is wel wat duurder (75 euro) maar stabiel goed beveiligd en redelijk stil.Ik heb maar een 330 watt model omdat ik een zwaardere niet nodig vond...
Bij die noname dingen had ik 400 watt nodig en die trokken het gewoon niet.Ze werden erg heet,de spanningen schommellen,en al snel liep het bij mij af met spontane reboots of gewoonweg een rookwolk of knal. :( :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
dat topic over q-net heb ik gelezen ja... eens kijken of ik wat ervaringen met GoldenTree kan vinden

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er rekening mee dat de onbekende merken vaak wat meer twijfelachtige waardes opgeven. Hoe vaak heb ik al niet meegemaakt dat een no-name 400 watt voeding die zgn 220 watt kon leveren op de 5v + 12v gecombineerd, al bij 180 watt het voor gezien hield of zelfs kapot ging.

De betere merken zijn niet alleen betrouwbaarder, ze geven ook waardes op die wat meer neigen naar de waardes die ze ook echt stabiel en constant leveren kunnen.

Goldentree zegt me persoonlijk niks. Kijk of je op een van de meer respectabele hardware sites een review kunt vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
schijnbaar vrij nieuw merk. een andere duitse site had de 550w gereviewed. bijna dezelfde bios waarden bij het voltage.

garantie bedraagt iig 2 jaar

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ook aan een nieuw systeem te denken, en ontkom er niet aan om m'n voeding ook te upgraden, ook al is ie best goed, heb een 300Watt en werkt nog prima, maar die mist een aansluiting voor op 't mobo, namelijk die vierkante kleine power connector. :{

Maar goed, het nieuwe systeem:
(bold = nieuw, de rest heb ik nog in mijn huidige systeem, zie specs)

Mainboard: Asus P4C800 Deluxe Intel Canterwood
CPU: Intel PIV 3,0G Socket 478 512-800, Boxed
Cooler: Boxed Intel cooler -
RAM: Kingston HyperX DDR 1024Mb DDR PC3200 400Mhz CL2 (KHX3200/512) 2x 512
HDD1: Maxtor DiamondMAX+ 40.9Gb U-DMA100 7200rpm
HDD2: IBM IC35L040 41.0GB U-DMA100 7200rpm
FDD1: Sony 1,44MB
CD-ROM: A-open 40x speed
DVD-ROM: A-open 16x speed
CR-RW: Plextor Rewriter 12x10x32x
Soundcard: Creative Labs Soundblaser LIVE! 5.1
Videocard: Leadtek Winfast A250TD Geforce 4 Ti4400 128MB DDR, DVI+TVout
TV Tuner: Leadtek WinFast TV2000 XP
Networkcard: Onboard 3Com 1000Mbit Ethernet adapter
Printer: Hewlett Packard Deskjet 500
Scanner: Hewlett Packard 5200C
Joystick: Logitech Wingman Extreme Digital 3D
Mouse: Logitech Optical WheelMouse
Screen: CTX 17" VL710T 1024x786 100Hz
Keyboard: Microsoft Natural Elite USB
Tower: Mycom Fullsize ATX High End
Modem: E-tech Bullet 56k6 Internal 56k6 Fax/Modem
Voeding: Enermax EG365P-VE(FC)

Aangezien ik nu een 300Watt heb die 't gewoon netjes trekt, lijkt het me geen probleem met deze nieuwe config icm de enermax, of wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:44
ze zijn er nog niet zo lang, maar dit zijn mooie maar ook vooral STILLE voedingen
http://www.aopen.com/products/power/fsp350-60PN.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 09:13
Hier zijn de specs van de Aopen FSP350-60PN:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/gsm4u/grafisch/aopen_fsp350-60pn.jpg

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sharkzor schreef op 09 June 2003 @ 10:51:
ze zijn er nog niet zo lang, maar dit zijn mooie maar ook vooral STILLE voedingen
http://www.aopen.com/products/power/fsp350-60PN.htm
Staat helaas niet bij hoeveel Db 't ding produceerd. :{
Maar 't ziet er wel sit uit, grote fan = minder toerental, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
hoe ervaar je 25db(A) ?

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel stil geloof ik, maar waar hebbie dat dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
dat is de goldentree 420W dual fan (paar posts terug, die met de foto's)

[ Voor 16% gewijzigd door Scighera op 09-06-2003 11:19 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 09:13
Wat is een goede voor mijn systeem'pje, ik heb nu nog een no-name 300 Watt voeding.

M'n Specs:
Chaintech 7NJS Zenith BIOS versie 14-04-2003,
AMD Athlon XP 2200+,
Coolermaster Aero 7+ (moet ik nog kopen, heb nu nog standaar AMD cooler)
512 MB DDR PC2700 TwinMos,
Maxtor 80GB 7200rpm 8MB cache,
Pioneer DVD 16x40x,
MSI GF4 Ti4200 128MB,
Creative SB 5.1 live! bulk

Voltages:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/gsm4u/grafisch/Digidoc.jpg

In de vorige pic zaten wat foute metingen, dit is een nieuwe versie.

[ Voor 20% gewijzigd door Brickman op 09-06-2003 11:46 ]

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Over die AOpen voeding is een tijdje terug een apart topic geweest, zie [rml][ PSU] Review Aopen 350 PN Silent[/rml]. Hierin staan posts van meerdere mensen met ervaring, wel interessant om door te nemen dus. :) Hierbij komt o.a. het geluidsniveau tot het gesprek.

Ik ben het verder eens met HlpDsK. Een goede voeding van b.v. Antec zal je systeem wel makkelijk aan kunnen. Ik zou zowiezo gaan voor een merkvoeding vanwege meer betrouwbaarheid en een betere kwaliteit.

Brickman: Dit is een topic van de topicstarter, laten we niet offtopic gaan. Je kan jouw vraag hier kwijt. Dit topic wordt alleen verpest als iedereen hier z'n config neer gooit.
Ik zie dat je daarin al je vraag hebt gepost, post het dan niet ook nog in dit topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Laurent op 09-06-2003 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
merken als enermax staan al langer in de markt, en zijn daarom merktvoedingen. Goldentree is nieuw, en daarom geen merkvoeding? de 420W en 550W zijn beide goed uit de test gekomen.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33
die aopen voedingen zijn bij de mycom te verkrijgen. zijn wel met ledjes, dus ik schijn mijn kamer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 02:02
bijna niet te horen als er ook maar wat geluid van buiten komt,
maar ik heb ook FANs gezien met een rating van 26 Db en die waren niet om aan te horen zo luid (coolermaster 8x8 fans).
cardinal808 schreef op 09 June 2003 @ 11:24:
die aopen voedingen zijn bij de mycom te verkrijgen. zijn wel met ledjes, dus ik schijn mijn kamer uit
ik heb een aopen van mycom zonder ledjes. ik geloof alleen dat bij my de fan wat aanloopt ofzo, maakt een iets ratelend geluid soms, maar anders hoor je hem niet
ga er een papst 19db in zetten zodra die weer binnen komen.

brickman : 3.3 op 2.99 is HEEL fout.

[ Voor 45% gewijzigd door Countess op 09-06-2003 11:34 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
de testers vonden de voedingen stil, en hebben ze zelf gemeten

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch denk ik dat ik voor de Enermax ga die ik al eerder aangaf.
Die word ook aangestuurd door 't mobo als de temp te hoog word enzo, vind ik wel een veilig gevoel en de reviews over dit ding waren ook goed.
De ene fan is 25db en de andere 27db als deze op max draaien. Klinkt mij prima in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Scighera schreef op 09 June 2003 @ 11:24:
merken als enermax staan al langer in de markt, en zijn daarom merktvoedingen. Goldentree is nieuw, en daarom geen merkvoeding? de 420W en 550W zijn beide goed uit de test gekomen.
Goldentree is idd. nieuw. Dat is een van de redenen dat ik iig. zou wachten op meer reviews. De review die je een paar posts terug geeft is niet erg volledig, er wordt b.v. niet getest op een volle bak die ook alles benut (THG had zo'n review een tijdje terug). Met alleen die review zou ik nog niet overtuigd zijn om die voeding te halen. Om maar even een stukje van HlpDsK aan te halen:
Hou er rekening mee dat de onbekende merken vaak wat meer twijfelachtige waardes opgeven. Hoe vaak heb ik al niet meegemaakt dat een no-name 400 watt voeding die zgn 220 watt kon leveren op de 5v + 12v gecombineerd, al bij 180 watt het voor gezien hield of zelfs kapot ging.
En Enermax heeft al een prima naam op de markt, en zit langer op de markt. Hierdoor hebben ze ook meer ervaring, iets wat ook best belangrijk is. Enermax komt bij veel reviewers goed uit de test, dat zit dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:44
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 11:04:
[...]

Staat helaas niet bij hoeveel Db 't ding produceerd. :{
Maar 't ziet er wel sit uit, grote fan = minder toerental, etc.
geloof me, je hoort m niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 18:03
Ik heb de standaard voeding die bij mijn Antec SC1040B-II zat, een SmartPower 400W.
Hier heb ik het systeem uit mijn sig aan hangen en dat draait perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees ff de nieuwe voedingen review op www.tomshardware.com :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 14:29

Quarin

Ondertitel... wasda?

is het niet eens een idee dat iemand een excell bestandje maakt waar je gewoon invult wat je hebt en eruitkomt wat je nodig hebt. Die bestaan al, dat weet ik, maar ze zijn bijna allemaal te oud (nieuwe procs en vga kaarten enzo staan er niet in). Nou hebbik er zelf op dit moment even geen tijd voor maar het moet niet zoveel werk zijn als je er een klein beetje verstand van hebt, en je bent meteen van alle "heb ik een nieuwe voeding nodig" vragen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Quarin, maybe dat ik dat volgende week ff maak (heb deze week geen tijd ivm toelatingsexamens)

www.triathlete.nl

Pagina: 1