Toon posts:

Laptop van school, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een formuliertje ontvangen van school waarin een laptop wordt aangeboden. Het is een Micropoint Lunar M-300 serie. De specificaties van de basis versie zijn als volgt:

Mobile intel celeron processor -M 1.8 GHz
14,1" XGA TFT scherm
256 Mb DDR geheugen
64 MB videokaart SMA (Shared geheugen)
30 GB harde schijf
Cd-Romspeler
Interne draadloze netwerkkaart, infarood poort, 3 x usb 2.0 aansluiting
Compleet softwarepakket(o.a office xp)

Prijs €1099,-

Upgrades:
Mobile intel pentium 4 processor 2.2/2.4 GHz(€145/€199)
60 GB i.p.v. 30 GB (€125)
DVD+CD/RW combo (€99)
512 MB(€45)

Ik wil er ook mee kunnen game, Is dit een goede koop?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52

Smarron

The bend

Als er staat SHARED geheugen ... Dan kun je er zeker niet lekker mee gamen. Dat valt dus al af.

Voor de rest zijn de specs wel in orde, maar ik zou zowieso geen Celeron nemen, een Pentium zeker wel, alleen is de prijs wel weer dik hoger.

Ik denk dat als je goed zoekt, je voor dat bedrag ook een betere laptop kunt vinden.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Leuke laptop, ook om te gamen.

Wel voor de pentium en 512 MB geheugen gaan

Zit volgens mij geen shared memory in voor de videokaart zie:
http://www.micropoint.nl/nl/sonic.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 01:21 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met shared mem kun je best goed gamen hoor. Op mijn Radeon 340M IGP gaat het iig perfect (en dan heb ik nog maar 32MB toegewezen).

• MaiorDomus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 13:33
Als je wil gamen zou ik geen laptop halen ;)
kan je via school geen desktop pc halen??

[ Voor 10% gewijzigd door MaiorDomus op 09-06-2003 01:23 ]

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-07 14:47
Lezen er staat lunar ipv sonic en die heeft SMA

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Smarron schreef op 09 June 2003 @ 01:19:
Als er staat SHARED geheugen ... Dan kun je er zeker niet lekker mee gamen. Dat valt dus al af.
Idd, shared, SMA, UMA, integrated, dat soort zut- het is niet alleen traag an sich, maar vreet ook geheugenbandbreedte weg van je CPU, wat bij een P4 Celly als deze juist erg belangrijk is :o
Voor de rest zijn de specs wel in orde, maar ik zou zowieso geen Celeron nemen, een Pentium zeker wel, alleen is de prijs wel weer dik hoger.
Hangt ervan af- een P3 'Tualatin' Celly op 1.3 of 1.4 GHz zou sneller zijn dan deze P4 Celly en goedkoper ook. Als je budget beperkt is zou je wel eens beter af zijn met een Tualatin + ATi Radeon Mobility/GF4Go dan met een even dure P4 met UMA rampgeval...
Ik denk dat als je goed zoekt, je voor dat bedrag ook een betere laptop kunt vinden.
Idd. Dat het 'van school' is garandeert niets extra's aan duurzaamheid of stabiliteit, laat staan support. Als er al kwantumvoordeel mee behaald is, is die allicht eerder aan de instelling dan aan de eindgebruikers doorberekend :o

Oslik blyat! Oslik!

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
hoi. Ik zit ook op het Windesheim en ik heb dat foldertje ook gekregen. Op zich is het wel een goede laptop, maar ik zou hem niet aanraden als game-laptop. Er zit een videokaart in met Shared geheugen..dat zou ik niet doen. Verder zit er standaard een Celeron processor in...goed genoeg om kantoor werk te doen, maar gamen..???
Als je vervolgens even verder lees in die brief en de betalingsvormen gaat bekijken, dan kom je na wat gereken al snel tot de conclussie dat je uiteindelijk (via die financiering van de Rabobank) nog 500 tot 600 euro duurder uit dan de echte aanschafprijs.
Mijn advies voor jou: Koop deze pc niet, kijk eerst even goed rond en verdiep je wat in de alternatieven. Waarschijnlijk ben je goedkoper klaar als je er direct eentje koop in de winkel... van de week zag ik een aanbieding van Aldi....dat is echt een van de beste kopen die je kan doen..weet alleen niet meer of die nog geldig is...

Succes met je keus...

PS: als je toch besluit om hem te kopen..laat dan even weten of ie bevalt... _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
ik wil ook wel een andere laptop kopen, maar als ik de laptop die de school aanbiedt niet koop, kan ik geen gebruik maken van het draadloos internet en dat vind ik juist belangrijk.

Verwijderd

Da's onzin. Ze moeten ook toegang bieden aan mensen met een laptop die niet door medion geleverd is. Althans dat is bij mij op school (Hogeschool van Amsterdam) wel het geval.

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 01:28:
ik wil ook wel een andere laptop kopen, maar als ik de laptop die de school aanbiedt niet koop, kan ik geen gebruik maken van het draadloos internet en dat vind ik juist belangrijk.
Als je even de mensen van de helpdesk in het G-gebouw even lief aankijkt zullen ze het netwerk ook wel installeren op een pc die niet via school gekocht is hoor...alleen een kwestie van instellingen...(mits je geen draadloze netwerkkaart in je laptop heb zitten)

[ Voor 32% gewijzigd door Meastro1983 op 09-06-2003 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het is vragen bij de helpdesk of ze dat wel willen doen, maar kan ik het zelf niet installeren, door bijvoorbeeld de instellingen van mijn vriend over te nemen.

• Xof
  • Laatst online: 07-08 20:16

Xof

Jah ik heb die folder ook ontvangen.. ik heb nu de aldi laptop en ik weet niet wat ik moet doen, aldi laptop maakt nogal veel lawaai en het is een desktop proc dus best zwaar om te vervoeren... en om daar nou te zitten met zo'n lawaai ding is ook niet fijn..

Jah voor gamen koop je natuurlijk geen laptop.. ik zit dus erg te twijfelen of ik nou aldi laptop moet houden of hem terug brengen en voor de m300 gaan.

Verwijderd

als je hem echt compleet wil hebben zodat ie ook iets voorstelt,
dan ben je dus echt wel op 1500 a 1600 euro uitgekomen,
want je wilt ivm restwaarde EN de praktijk gewoon geen celeron,
geloof me dat zou dom zijn,
2 dehands wil niemand die, het klinkt al flut,
die naam heeft het gewoon of dat nou terecht is of niet, daar gaat het niet eens om

met een p4, 512mb ddr en een crdr/dvd combootje (het de laaste kan je gewoon haast niet zonder )
zit je dus al snel op 1500-1600 euro

...nou da's f**king duur voor zo'n laptop man!! ech en dan is ie nog van micropoint, zal best wel goed zijn maar het is niet *echt* bekend en heeft dus ook een restwaarde/ gewildheid mocht je hem ooit nog eens weg willen doen van nul...
serieus, die dingen zijn niet gewild 2dehands

maar kijk je eens naar de huidige asus en acer laptops, dan koop je een fantastich mooie acer met centrino, cdrw/dvd/15" scherm etc voor ongeveer hetzelfde, en die heeft dan wel een OK videokaart (radeon d8 ik)

of nog voor minder, een heel redelijke asus, met 1.3ghz centrino (zal onveveer zo snel zijn als een p4 1.8ghz schat ik ...zoiets ongeveer) met 14 inch scherm cdrw enz...

ik zou het wel weten...ik zou gaan voor groot scherm & grote hdd, geheugen kun je altijd later uitbreiden, hdd ook maar iets minder makkelijk vaak, processor boeit niet zo , maar accuverbruik juist wel, en daarin zijn die centrino's juist perfect, en dan of een asus of een acer, of een ander centrino geval in ieder geval:)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02

Mentalist

[avdD]

Waar ik op zou letten is warmteproductie (leuk, straalkacheltje op schoot) en of het ding solide is. Al zit er een P4 3Ghz in, je hebt er geen barst aan als ie na 5 treinritjes uit elkaar donderd. Als ik nu naar een laptop op zoek ging zou ik eeder op zoek gaan naar de merken die meer ervaring hebben met laptops : IBM, Toshiba, Dell, Compaq, etc. En merken als Medion en vage dingen van de Aldi en de AH mijden (of ze moeten een merklaptop in de aanbieding hebben). Asus is mijn ogen ook niet echt über (hebben ook nog niet lang ervaring met laptops, en dat zie je ook wel enigzins terug in het design).

Van Micropoint weet ik verder niks, een aantal jaren terug heb ik er in een tijdschrift wel een test mee gezien, was wel een aardig ding toen geloof ik, maar wat het nu is, geen idee...

Oh ja, ook een leuke om op te letten : hoe lang het ding op één accu kan werken, of ie met 2 accu's tegelijk kan werken en wat een extra accu kost. Zijn allemaal dingen die bij mij voor een lappie toch wat zwaarder tellen dan een paar Mhz extra... (al zuigt shared video mem wel lekker als je ook 'ns een spelletje wil doen).

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 09-06-2003 01:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Het enigste wat daar op mist is de wireless kaart, die toch erg belangrijk voor hem is !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 01:57 ]

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Voor gamen moet je gewoon goed op de GPU letten. Een Radeon 9000 M (tenzij je de 9600 al kan krijgen :) ) lijkt nu de beste keuze. De rest van de specs vallen dan in het niet. Een 2.4Ghz met een 4mb sis of intel kaartje kan je nooit mee gamen, maar een 1.5ghz celeron met Radeon 9000 M bijna alles. Kijk anders eens op ome tom voor vergelijkingstests.
Radeon 7000 en hoger (Mobility versies natuurlijk) komen daar als best getest naar voren.

[ Voor 5% gewijzigd door GambitRS op 09-06-2003 02:16 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Xof
  • Laatst online: 07-08 20:16

Xof

Ik denk dat ik voor een asus ga :)
ASUS L3800C Pentium 4-2200,512Mb,60Gb,15",CD-RW/DVD,WIR en hij heeft een ATI Mobility M7-P with 32MB DDR SDRAM
Voor 1530 euro oid :)

Dan weet je zeker dat je ook wat kwaliteit hebt :D
en gamen jah daar is die eigenlijk niet voor he :)

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

Xof schreef op 09 juni 2003 @ 02:44:
Ik denk dat ik voor een asus ga :)
ASUS L3800C Pentium 4-2200,512Mb,60Gb,15",CD-RW/DVD,WIR en hij heeft een ATI Mobility M7-P with 32MB DDR SDRAM
Voor 1530 euro oid :)

Dan weet je zeker dat je ook wat kwaliteit hebt :D
en gamen jah daar is die eigenlijk niet voor he :)
heeft ie een 1024x768 of 1400x105o scherm?

www.triathlete.nl

• mcd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07-2025

mcd

Deze laptop heeft al een stuk betere prijs/ kwaliteit verhouding dan die laptop van vorig jaar! Ook het grotere scherm van 15 inch voor 99 euro zou ik zeker overwegen!

En wat het draadloos netwerk betreft: Met een los draadloos netwerkkaartje werkt het ook allemaal prima (jaar 2002/2003).

Iig veel succes met je keuze!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 23:25
Scighera schreef op 09 June 2003 @ 09:04:
[...]

heeft ie een 1024x768 of 1400x105o scherm?
Een 1440*1050 scherm. :9

KnowYourBeans

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

dan is het goed. je ziet tegenwoordig zoveel 15" XGA schermen, dat als er niets bij staat er bijna vanuitkunt gaan dat het een xga is, en dat ziet er heel grof uit

www.triathlete.nl

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Wel, je hebt onderhand wel genoeg antwoorden gekregen me dunkt :) . Echter, feit is dat topics als deze vallen onder de noemer --- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. --- . Daarnaast staat er nog wat over laptops in de FAQ. Gebruik de volgende keer de search o.i.d. om tot een antwoord voor jezelf te komen; er is genoeg info te vinden. Dat deze info niet precies over dit type laptop gaat doet daar niets aan af, de basis blijft hetzelfde (er zijn meer apparaten met dergelijke specs).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.