Hoe scherptediepte verkleinen?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Hallo pieple.

In films zie je dat er bijna altijd gebruik wordt gemaakt van out-of-focus van de achtergrond. In sommige shots is een object op 1 meter achter/voor de subject al out of focus!

Dit wil alleen niet echt lukken met de cam die ik heb (sony TRV-60). Door de optische zoom op 10 keer te zetten krijg kom ik al aardig in de buurt , maar uitgezoomd is zo ongeveer alles tussen 2 meter en oneindig scherp en bovendien is 10 keer zoom ook niet altijd even praktisch.

Valt hier (behalve het gebruik van een ND-filter) verder nog iets aan te doen? Of is zo'n kleine scherptediepte alleen weggelegd voor filmcamera's van 25.000 euro?

In sommige commerciele films zie ik af en toe dat de scherptediepte juist afwisseld van heel groot tot heel klein (zonder een groot verschil in zoom). Lijkt me dat dat gewoon met dezelfde camera gefilmd is op een andere instelling?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
eeehhm: Je weet al dat het scherptediepte heet. Waarom voer je dat dan niet ff in, in google. Of waarom blader je je handleiding niet ff door?

Groot diafragma (kleine waarde) is kleine scherptediepte, klein diafragma (groot getal) is grote scherptediepte.

Dus gewoon een kwestie van je diafragma instellen (en je sluitertijd aanpassen, zodat je belichting correct blijft, of een andere iso waarde kiezen/gebruiken)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Dat effect kan ik op mn digicam ook bereiken: Op macro stand zetten ;)

Dingen verder weg vallen al snel buiten beeldbereik, en worden dus waziger. Het onderwerp zelf blijft scherp

Wat is trouwens de reden om geen ND te gebruiken? Je geeft 't zelf al aan, en zo duur zijn die dingen ook niet.
Leuk, maarre... we hebben t hier toch over een FILMcamera, geen FOTOtoestel O-)

[ Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 09-06-2003 01:03 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Haha Lampje grapjas iso waarde met een filmcamera 8)7

Ik heb (bijna) dezelfde camera als de TS denk ik, maar even proberen levert bij mij ook niks op. Mischien dat hier een echte cameraman rondloopt die weet of je er speciale apparatuur voor nodig hebt? (ga er wel van uit hoor)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Dit lukt inderdaad alleen goed met een filmcamera.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

DJSmiley schreef op 09 June 2003 @ 01:02:
....
Leuk, maarre... we hebben t hier toch over een FILMcamera, geen FOTOtoestel O-)
Maakt een filmcamera niet gebruik van dezelfde technieken als een fototoestel?
Op een goede videocamera kun je gewoon het diafragma (aperture) groter maken om de scherptediepte te verkleinen. Aangezien er nu meer licht op het CCD valt moet je of de belichtingstijd per filmbeeldje verkleinen en/of een ND filter gebruiken om de hoeveelheid licht te verkeinen.

De oplossingen met verder inzoomen en alleen een ND-filter gebruiken lijken me niet ideaal. Door inzoomen wordt de opname gevoeliger voor schokken, door het gebruik van een ND-filter verminder je alleen de hoeveelheid licht die op het CCD valt (NB. In auto-belichtinsmode kan het zijn dat de camera automatisch een ander diafragma kiest als je een ND filter gebruikt, maar dit verschilt per camera).

• Raymond
Haha Lampje grapjas iso waarde met een filmcamera
OWkee: Leg mij maar eens uit waarom dat niet zo is, het enige wat een filmcamera doet is veel foto's achter elkaar schieten. En ook een filmcamera kan je meer of minder lichtgevoelig maken.

Verwijderd

Een filmcamera heeft ook gewoon een diafragma en ISO waarde hoor. Misschien dat het bij een filmcamera softwarematig is (diafragma in ieder geval niet, ik zie echt die "blaadjes" naar binnen komen) en bij een fotocamera niet.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

bij de trv-60 kun je zelf geen diafragma instellen toch? ik heb zelf de trv-77e en die kan dat ook jammergenoeg niet :( Dus DoF instellen zit er niet echt in, behalve dus idd een grote zoom gebruiken...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Undertaker2
Het is idd een leuke consumentencam, maar mist om die reden wat features.

Ik kan wel "Slow Shutter" instellen op 1/25 1/12 1/6 en 1/3. De 1/25 optie geeft een wat filmisch beeld. (25 beelden p/sec) en kan bovendien gebruikt worden om bij weinig licht wat beter beeld te krijgen. De scherptediepte blijft volgens mij gewoon hetzelfde... (kon niet echt verschil ontdekken)

Op de cam zit ook "Program AE" met een zestal opties waaronder "Portrait (soft portrait)" met als uitleg:

"This mode brings out the subject while creating a soft background for subjects such as people or flowers"

Deze optie kan niet gebruikt worden in combinatie met slow shutter... en ik kon niet echt verschil ontdekken met deze optie.

Als ik de exposure verander en ik kijk tegelijkertijd in de lens van dichtbij, dan zie ik duidelijk een puntje in het midden groter en kleiner worden. Lijkt me dat dit toch gewoon het diafragma is??? Dan zou dmv een grote exposure en een sterk ND filter een kleinere scherptediepte mogelijk zijn toch?

[edit]
Of een hogere shutterspeed kiezen (500 ofzo)

[ Voor 6% gewijzigd door Undertaker2 op 09-06-2003 16:01 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Lampje schreef op 09 June 2003 @ 11:55:
[...]

OWkee: Leg mij maar eens uit waarom dat niet zo is, het enige wat een filmcamera doet is veel foto's achter elkaar schieten. En ook een filmcamera kan je meer of minder lichtgevoelig maken.
Met een filmcamera wel maar we hebben het volgens mij hier over videocamera's.

• Raymond
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 15:52:
[...]

Met een filmcamera wel maar we hebben het volgens mij hier over videocamera's.
Ik ben niet bekend met het type camera dat de topicstarter heeft, maar volgens mij kan je het bij videocameraas ook instellen, juist om dezelfde mogelijkheden te verkrijgen. (Het geeft je wat meer mogelijkheden, anders moet je bij een groot diafragma altijd een korte sluitertijd kiezen, wat niet altijd even mooi is)

• AFR
  • Niet online

AFR

Undertaker2 schreef op 09 juni 2003 @ 15:38:
[...]
Als ik de exposure verander en ik kijk tegelijkertijd in de lens van dichtbij, dan zie ik duidelijk een puntje in het midden groter en kleiner worden. Lijkt me dat dit toch gewoon het diafragma is??? Dan zou dmv een grote exposure en een sterk ND filter een kleinere scherptediepte mogelijk zijn toch?

[edit]
Of een hogere shutterspeed kiezen (500 ofzo)
Je zou idd eens een kleinere exposure tijd kunnen proberen. Om dan toch nog een lichtsterk beeld te krijgen moet de camera het diafragma verder openen, wat resulteert in een kleinere scherptediepte.

Een ND filter houdt alleen licht tegen. Je kunt dit voor de grap nabootsen door een neutraal gekleurde folie, panty, etc voor de lens te plaatsen en te kijken wat er met de scherptediepte gebeurt.

Verwijderd

De topic starten zei dat hij een sony TRV-60 heeft, dat is dus een videocamera. Filmcamera's zijn sowieso geen consumenten-apparaten.
Videocamera's hebben een eletronisch element, namelijk de CCD, die de filmbeelden registreert. CCD's hebben een vaste lichtgevoeligheid, die afhankelijk is van de grootte van de CCD (groter = lichtgevoeliger) en het aantal pixels dat op de CCD zit (minder pixels = lichtgevoeliger). Dit ligt voor alle camera's dus vast.
Film daarentegen heeft een bepaalde ISO waarde die bepaalt hoe lichtgevoelig de film zelf is. Dus hangt het veel minder van de camera zelf af.

Videocamera's hebben wel wat lapmiddeltjes, maar een echt mooi resultaat krijg je hier niet mee.

• Undertaker2
K'heb ff wat met de instellingen zitten spelen van deze cam en de resultaten (met 6 keer zoom zijn als volgt:

Aperture 1.8 en een shutterspeed van 1/600e (Sport Mode):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/F1.8-600-shtr-2.jpg

Aperture 4.0 en een shutterspeed van 1/50e (Normal Mode):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/F4.0-50-shtr-2.jpg

De shutterspeed kan blijkbaar op deze cam veranderd worden in het menuoptie "Program AE" waarbij Sport Mode de kortste sluitertijd geeft. De iris staat bij deze optie standaard al bijna helemaal open. Het plaatsen van een ND filter zet de iris helemaal open tot 1.8.

Met 3 keer zoom zijn de resultaten minder goed zichtbaar en zonder zoom is het al helemaal te verwaarlozen.

Verwijderd

Undertaker2 schreef op 09 June 2003 @ 00:53:
In sommige commerciele films zie ik af en toe dat de scherptediepte juist afwisseld van heel groot tot heel klein (zonder een groot verschil in zoom). Lijkt me dat dat gewoon met dezelfde camera gefilmd is op een andere instelling?
Dit doen ze door uit te zoomen en dichterbij te rijden (en andersom) Dit redt je toch alleen met een gemotoriseerde dolly.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 18:55:
[...]

Dit doen ze door uit te zoomen en dichterbij te rijden (en andersom) Dit redt je toch alleen met een gemotoriseerde dolly.
Dat is juist om op de achtergrond in/uit te zoomen terwijl de voorgrond dezelfde uitsnede houdt.
Dat heeft verder niets met de scherpte/diepte te maken. :)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Jur schreef op 10 June 2003 @ 10:40:
[...]

Dat is juist om op de achtergrond in/uit te zoomen terwijl de voorgrond dezelfde uitsnede houdt.
Dat heeft verder niets met de scherpte/diepte te maken. :)
Precies, want door te zoomen verander je het perspectief.

Het "scherptediepte-effect" kun je bereiken door tijdens het filmen het diafragma te veranderen

Great minds think alike!

• PJKs
  • Laatst online: 31-07 11:07

PJKs

Young, Free and Single

Undertaker2 schreef op 09 June 2003 @ 00:53:
De scherpteDIEPTE? Of de scherpte verleggen? (bij een constante kleine scherptediepte)

ja, graag!

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

je scherpte diepte is afhankelijk van een aantal factoren

het diafragma waarop je draait
je lens en de stand waarop deze staat

bij foto en film camera's kun je evenals sommige duurdere videocamera's gewoon je diafragma kiezen. veel andere videocamera's hebben een exposure niveau wat je in kunt stellen, hoe meer exposure, hoe groter diafragma, hoe kleiner scherpte diepte.

hoe langer je lens, des te kleiner je scherptediepte. Oftewel, een groothoek heeft een groter scherptegebied dan een telelens. Wat je eventueel dus kunt proberen, en wellicht hebt geprobeerd (heb eerlijk gezegd niet alle reply's even goed gelezen) is verder weg gaan staan en inzoomen op je object. Let wel op dat je cam niet zijn digitale zoom gaat gebruiken. Voor mijn 6 jaar oude sony hi8 zijn voorschroef objectieven te koop, niet al te duur. mischien kun je voor jouw camera ook een tele en groothoek setje kopen, geeft je wat meer mogelijkheden. Eventueel kun je ook proberen of je camera een macro stand heeft. Deze heeft ook wel een kleinere scherptediepte tot gevolg.

Of het mogelijk is om net als in "de film" mooi je scherpte te verleggen tijdens een shot ligt aan je type camera, weet niet of je makkelijk je zoom en focus geleidelijk en gelijktijdig kunt bedienen.

Je hebt hier trouwens geen 25000 euro kostende cameras voor nodig hoor. Canon en JVC hebben allebei al leuke camera's voor zo'n 4000 euro waarbij je gewoon je diafragma, focus en zoom met ringen kunt instellen

Laten we lekker link gaan doen...

Pagina: 1