Wat voor soort speaker is dit en car audio

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 16:17

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Ik heb laatst wat investeringen gedaan voor een geluidsinstallatie in mijn nog toekomstige auto. Normaal is het andersom maar ja, altijd in ma's auto rond gereden en zo nu en dan eens wat gekocht, radio, speaker enzo!

Nu heb ik een sony radio cd speler 4 *45 watt + uitgang voor versterker(sony X)

2 front speakers, 2 weg, max 120 watt, sony Xploid
2 rear speakers, 3 weg, max 224 watt, sony Xploid

Pas een versterker van magnat in de aanbieding van 199 voor 99 euro, kon ik niet laten liggen! en voor 49 euro's alle bijbehorende goede kabels

eigenschappen van de amp:

Stereo / bridge mode 400 watt maximum power output, 2 ohm stable, subwoofer filter. 4 / 3 / 2 channel

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/versterker_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/versterker_2.jpg

Ik ga denk ik voor de 3 way channel instelling:
de front speakers op de versterker en de woofer in bridge mode op de versterker.
Alleen heb ik dan geen idee hoeveel watt de versterker levert aan de subwoofer!

in het boekje staat zoiets:
Stereo - Bridge

4 x 100 watt - 2 x 200watt 4 ohm
4 x 50 watt - 2 x 100watt 4 ohm
4 x 130watt - 2x250watt 2 ohm
4 x 65watt - 2x 130 watt 2 ohm

Frequency range: 5 Hz - 60 kHz (-3dB)
Low pass filter 80 Hz (12dB per octave)

De rear speakers laat ik op de radio aangesloten, denk toch dat het geluid van voor moet komen. De sub wil ook gebruiken als aanvulling bij de muziek en niet als kijk hier kom ik de boemse car..........

Nu kan ik een sub kopen van pioneer 300 watt rms, voor een belachelijk lage prijs, wel 2e hands maar in uitstekende staat, en nu vond ik deze luidspreker, komt uit een philips thuiskamer kerk orgel, of hoe zeg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/woofer_1.jpg
De speaker heeft een doorsnee van28 cm en achterop staat het volgende:
Magnet Fabrik Dortmund logo met letter DEW
serie of type nummer: 610.0026

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/woofer_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/woofer_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/woofer_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/woofer_5.jpg

Mijn vraag is nu, is dit de beste manier om alles aan te sluiten?
IS deze speaker ergens voor te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Super_Grover op 09-06-2003 00:23 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:01

momania

iPhone 30! Bam!

En wat is nu je vraag :?

resize je pics trouwens even... zijn een beetje belachelijk groot.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22

Eraser127

Nijkerk

Jij wilt dus weten of je die speaker als woofer kan gebruiken?

My Discogs

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Ehm je vraag is nu wat voor speaker dit is? bijna 30 cm dus je zou deze krantenspeaker ;) willen gebruiken als sub oid? Gegevens zul je niet snel vinden denk ik maar kijk eens wat hij doet in een 30-35 liter gesloten kistje oid. Niet veel ben ik bang maarja. Je kan voor die amp trouwens beter een sub vinden met een laag wattage en een hoog rendement voor die amp. (100w rms denk ik, al is dat waarschijnlijk al erg optimistisch)

edit: waarschijnlijk zal die "sub" 8 ohm zijn dus zal je versterker nog minder leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Pauwl op 09-06-2003 00:27 ]

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Eraser127 schreef op 09 June 2003 @ 00:22:
Jij wilt dus weten of je die speaker als woofer kan gebruiken?
Juist en of dit de beste manier van aansluiten is

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Jammer dat de versterker een vast kantelpunt heeft en alleen low pass. Nu gaan je gewone speakers ook de volledige klappen krijgen, wat de belastbaarheid niet echt groot maakt.

Verwijderd

Ik denk dat de belastbaarheid eerder gelimiteerd is aan de Xmax van de DEW driver die straks in een gesloten behuizing al snel aan z'n maximale slag zit. Die Xplods kunnen meestal wel wat hebben. Misschien is een passief filter voor het wegfilteren van het 1 - 3Khz gebied ook niet overbodige luxe bij die Xplods :).
Eurhm dit klopt niet je hebt waarschijnlijk de 2 en 4 ohm omgedraaid.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wekkel schreef op 09 juni 2003 @ 01:30:
Jammer dat de versterker een vast kantelpunt heeft en alleen low pass. Nu gaan je gewone speakers ook de volledige klappen krijgen, wat de belastbaarheid niet echt groot maakt.
mwah dat is met een paar condensatortjes wel af te vangen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Je zou natuurlijk die woofer even uitkunnen proberen, maar ik geef je weinig kans. Aan deohanging te zien kan deze amper slagen maken en dat hele ding lijkt meer PA georiënteerd. Maar natuurlijk is er maar 1 manier om dat uit te vinden. ;)

Een beetje car sub driver hoeft trouwens echt niet veel te kosten. Ik weet niet of het wat kwaliteit voorstelt maar ik zie regelmatig voor €30 verschillende Pioneer en Magnat modellen voorbij komen.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
hier wordt me ff teveel aan info verteld?!?!

Naar mijn idee heeft mijn amp een filter en zouden de frontspeakers dus NIET de volle mep krijgen?

Is dat wel het geval dan wordt er gepraat over een condensator, maar deze heeft toch alleen maar te doen de constante stroom voorziening van de amp?

en wat is dan een car sub driver?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

m.m schreef op 09 juni 2003 @ 08:51:
mwah dat is met een paar condensatortjes wel af te vangen.
Bij 80 Hz? Ik denk eerder aan polsdikke en dan ook peperdure condensatoren :D

Een voedingscondensator kan je voeding behoeden van al te grote spanningsvallen bij grote basklappen. Er zijn ook condensatoren die je gebruikt om een scheidingsfilter te maken, waarbij je de lage tonen uit het geluid filtert. Daar doelt m.m op ;)

De amp laat niets van een high pass filter zien, helaas.

De woofer kan je proberen, maar in het car audio geweld zal ie waarschijnlijk snel sneuvelen. Bij gebrek aan buren gaan car audio woofertjes vaker tot de max op bevel van de gebruiker en zal een oude woofer met weinig spierballen m.i. snel de geest geven. Voor EUR 30-70 heb je al een redelijk sub te pakken die iets meer in zijn mars heeft.

[ Voor 101% gewijzigd door Wekkel op 09-06-2003 10:28 ]

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Deze is dus meer geschikt voor alleen de speakers en is het dan mogelijk om een 2e amp aan te schaffen voor de sub

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

EUR 150+ voor een fatsoenlijk exemplaar met mede een high pass filter aan boord. Als je twee elementen met dito dradenbende niet erg vind, kan je misschien beter een actief voorfilter aanschaffen voor EUR 50 ongeveer.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
nee, geen 2e amp, ik ga niet nog eens 49 euro uitgeven voor kabels, moet ik dan ook weer zwaardere accu heben zeker, nee, das teveel gedoe.
Dus ik moet een filter hebben die ..............kHz t/m .............. wegfiltert voor de front spekaers?

Is deze sub iets?

http://www.pioneer.nl/nl/...id=590&taxonomy_id=25-130

[ Voor 19% gewijzigd door Super_Grover op 09-06-2003 11:41 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

In basreflex komt er bagger uit de simulatie, gesloten een -3dB punt bij 57 Hz in 40 liter.

Verder shoppen dus :D

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Subwoofer Sony XS-L1220

Afbeeldingslocatie: http://www.sony-europe.com/resources/image/138137xs-l1220_l.jpg

30 cm Subwoofer Woofer Size 30 cm

Type Enclosure Type Subwoofer

Peak Power (IEC 268-5) 900 W

Rated Power (IEC 268-5) 250 W

Impedance 4 ohm

Frequency Response 25 - 800 Hz

Sensitivity 93 dB/W/m

Diaphragm Material Polypropylene

Magnet Material Strontium Ferrite

Thiele & Small Parameter
Impedance 4 ohm

d (mm / inch) 255 / 10

Rdc (ohm) 3.8

Fs (Hz) 32.1

Qts 0.4

Qes 0.41

Qms 13

Vas in litres 62.5

Vas in cu.ft 2.2

Mms (g) 155

Lvc (mH) 1.5

Xmax (mm / inch) 4 / 0.16

BL (Tm) 17
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen idee wat het allemaal betekent, maar deze heb ik ook nog gevonden, iets lichter als die pioneer, weet trouwens ook niet echt waar ik verder kan zoeken naar een passende woofer omdat ik niet echt weet waar ik naar moet zoeken...
Zou deze kunnen, of kan ik beter voor een actieve woofer gaan?

[ Voor 23% gewijzigd door Super_Grover op 09-06-2003 21:36 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Super_Grover schreef op 09 June 2003 @ 00:16:
Ik heb laatst wat investeringen gedaan voor een geluidsinstallatie in mijn nog toekomstige auto. Normaal is het andersom maar ja, altijd in ma's auto rond gereden en zo nu en dan eens wat gekocht, radio, speaker enzo!

Nu heb ik een sony radio cd speler 4 *45 watt + uitgang voor versterker(sony X)

2 front speakers, 2 weg, max 120 watt, sony Xploid
2 rear speakers, 3 weg, max 224 watt, sony Xploid

Pas een versterker van magnat in de aanbieding van 199 voor 99 euro, kon ik niet laten liggen! en voor 49 euro's alle bijbehorende goede kabels

eigenschappen van de amp:

Stereo / bridge mode 400 watt maximum power output, 2 ohm stable, subwoofer filter. 4 / 3 / 2 channel

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik ga denk ik voor de 3 way channel instelling:
de front speakers op de versterker en de woofer in bridge mode op de versterker.
Alleen heb ik dan geen idee hoeveel watt de versterker levert aan de subwoofer!

in het boekje staat zoiets:
Stereo - Bridge

Frequency range: 5 Hz - 60 kHz (-3dB)
Low pass filter 80 Hz (12dB per octave)

De rear speakers laat ik op de radio aangesloten, denk toch dat het geluid van voor moet komen. De sub wil ook gebruiken als aanvulling bij de muziek en niet als kijk hier kom ik de boemse car..........

Nu kan ik een sub kopen van pioneer 300 watt rms, voor een belachelijk lage prijs, wel 2e hands maar in uitstekende staat, en nu vond ik deze luidspreker, komt uit een philips thuiskamer kerk orgel, of hoe zeg je zoiets:

[afbeelding]
De speaker heeft een doorsnee van28 cm en achterop staat het volgende:
Magnet Fabrik Dortmund logo met letter DEW
serie of type nummer: 610.0026

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Mijn vraag is nu, is dit de beste manier om alles aan te sluiten?
IS deze speaker ergens voor te gebruiken?
die basspeaker heb ik ook nog gehad thuis, aleen weet ik niet meer waar ik hem uit gesloopt heb, ik geloof uit een hele oude (1965) dynacord PA speaker.

• Pauwl
ehm wat wil je ongeveer uitgeven? Ikzelf ben niet zo'n liefhebber van een actieve autosub, scheelt natuurlijk wel weer een amp en ruimte. En van sony speakers ben ik ook niet echt fan maar dat moet je zelf maar ff beluisteren. Bij rondevries hebben ze vaak wel leuke aanbeidingen, ik geloof dat ze daar laatst een phase linear sub hadden staan voor 99 euro. Klinkt goed voor het geld. Of misschien even luisteren aar de instappers van Ground zero of rockford fosgate. Klinkt ook zeker niet slecht voor het geld.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gesloten in 29.4 liter een -3dB punt van 57 Hz. Dat is niet heel erg diep.

Basreflex doet ie in 60.8 liter een -3dB van 32 Hz, heerlijk diep dus :D (10cm pijp, 29 cm lang). De group delay blijft nog net bnnen de perken.

Je kan ook voor 39.0 liter gaan met een -3dB punt op 38.5 Hz (10 cm pijp, een lange 44 cm), wat ook nog diep zat is.

De benodigde behuizingen zijn nog redelijk groot, maar als je de ruimte kan missen en de prijs oke is....

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Wat vind je dan een geschikte sub voor mijn versterker? max hoeveel watt of rms moet ik naar kijken ?

• Pauwl
Ik denk dat dit de waardes zijn van je amp:

Is niet heel erg veel dus je moet eens gaan kijken naar een sub die goed speelt op een laag wattage <150w en met een hoog rendement >94db/w/m. Gepoort zou dan de voorkeur hebben aangzien je daar vaak nog eens extra harder door gaat met relatief weinig vermogen.

Maar als je je amp al hebt ingebouwd kun je wel bij een goede audioboer een paar kistjes in je auto beluisteren :)

Verwijderd

Er worden een paar dingen door elkaar gehaald ten eerste een "sub" zoals die Sony op het plaatje is een driver, een woofer enz.

Een actieve sub is de tegenhanger van een passieve en houd dus bij subwoofers in dat hij een ingebouwde versterker heeft. Een soort van kant-en-klare bas.

Met zo'n driver bouw je in 1e instantie een passieve sub, dus gewoon een kist eromheen maken (dan is het opeens een subwoofer) die versterk je dan met een (aparte) versterker en dan is hij opeens wel actief.

Zelf een kist maken is een hele goede optie, die kan je dan aanpassen aan je eigen wensen en inbouw plek. Hoe zo'n losse driver het gaat doen in welke kist kun je heel goed simuleren. Dat doe je door die technische gegevens (t/s parameters) in een simulatie programma in te voeren (Winisd, freeware).

Op het eerste gezicht zou je alle drivers met een hoge resonantie frequentie zoiezo al links moeten laten liggen hoger als 40hz bijvoorbeeld. (Fs, Fres, free air resonance, wat ze er ook voor verzinnen)

Verwijderd

Super_Grover schreef op 09 June 2003 @ 22:03:
Wat vind je dan een geschikte sub voor mijn versterker? max hoeveel watt of rms moet ik naar kijken ?
Watt is misschien wel de grootste misvatting in auto-hifi land (zal wel aan de doelgroep liggen ;) )

Veel rms vermogen zegt niks of het een beetje hard zal gaan, dat heeft met andere factoren te maken, Xmax is een hele belangrijke bijvoorbeeld.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
voor mij is het ut makkelijkst om dus een "sub" te halen en die wil ik maken in de hoedenplank, of is dit geen goed idee? een kast zelf maken zou ook moeten lukken. Hij wordt in ieder geval versterkt door de amp wat ik heb,specs zie boven!

Verwijderd

In de hoedenplank kan ook, dan moet je op zoek gaan naar een Free Air exemplaar, deze zijn speciaal voor dit soort toepassingen.

Heel belangrijk is dan wel dat je de hoedenplank flink versterkt met MDF of gewoon een andere exemplaar van MDF maakt.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

En dat je een moderate boomer bent, anders kan je elk half jaar een nieuwe sub kopen :D

• Pauwl
Ook van free air ben ik geen fan :P vooral omdat een de kofferruimte alles behalve luchtddicht is.
Misschien vind jij het wel goed genoeg klinken, maar das alweer lastigeren om even uit te kunnen proberen bij de audioboer.

Verwijderd

Pauwl schreef op 09 June 2003 @ 22:07:
Ik denk dat dit de waardes zijn van je amp:

Is niet heel erg veel dus je moet eens gaan kijken naar een sub die goed speelt op een laag wattage <150w en met een hoog rendement >94db/w/m. Gepoort zou dan de voorkeur hebben aangzien je daar vaak nog eens extra harder door gaat met relatief weinig vermogen.

Maar als je je amp al hebt ingebouwd kun je wel bij een goede audioboer een paar kistjes in je auto beluisteren :)
Dat is niet helemaal correct, je redenatie klopt wel, maar versterker vermogen heeft hij echt wel genoeg om met een driver met een gevoeligheid van net onder 90db uit te voeten te kunnen.

Stel 90db (4 0hm) dan zit je al op 110db (bij ongeveer 100 Watt), snoeihard dus en dat is dan nog zonder cabin gain ;)

• Pauwl
Je hebt gelijk. Maar probeer in ieder geval een sub te vinden die niet zoveel vermogen vraagt (je zal niet de eerste zijn die een sub molt door hem te weinig vermogen te geven)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik vind free-air prima klinken. Hoe brak de afdichting ook was, 't klonk bij iedere poging echt prima. Net alsof iedereen zijn kistjes even strak aan de litermaat bouwt ;)

• Pauwl
Sja... misschien dat ik dan net een aantal maandagmorgenmodellen had gehoord :P
Maar met gesloten kistjes komt het ook niet zo nauw op een paar litertjes hoor... maar die moet je dus wel goed luchtdicht maken anders klinkt het nog nergens naar :z

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Neuh, maar met basreflex kisten kan het best aardig fout gaan met slordige maten, vooral met de poort. Free-air heb ik tijden gebruikt tot volle tevredenheid (geen boomer :7 ), maar met een kist meer mans, zullen we maar zeggen :P

• Pauwl
Jaj inderdaad... ik heb me toch een paar verrote bass-reflex kisten gehoord zeg :r

Ontopic: vraag maar gewoon aan een goede audioboer of je een paar kistjes mag proberen ;)

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 16:32

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Begrijp ik nou goed dat je EN je voorspeakers EN je sub op 1 versterker wil zetten?
Dat gaat niet werken denk ik... het is of je 4 speakers op je AMP, en een aparte AMP voor je sub, of je 4 speakers op je radio en je sub op je AMD (gebridged), anders gaat het e.e.a. niet lekker werken...en dat is zonde...

Die orgelspeaker is niet veel soeps, is 8 OHM of zelfs nog hoger, haal je geen rendement mee, tevens is ie niet bedoeld voor lage tonen zoals je ze in de auto wil horen... ook als je kijkt naar de spoel/magneet achterop kan ie ook niet al teveel hebben...

4 speakers op je radio, en een sub + kast op je amp, da's denk ik hier het goedkoopst en het beste...

succes.

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens.. free air is uiteraard makkelijk te realiseren en klinkt meestal goed, maar eewa hangt ook af van je versterker; die moet wel de dempingsfactor hebben om de sub in toom te houden.

Wil je leuke bas? 25cm sub, gesloten kist van 30 liter
Wil je goed laag en goede druk? 30cm sub in een gepoorte 50 liter kist.

Die versterker van je zal eea prima aan kunnen sturen. (met 200 watt gebrugd zal er toch echt wel altijd een goede 80 watt beschikbaar zijn).

@likkie: hoezo zou dat niet kunnen? Het is toch een 4-kanaals amp?
Dit is juist de slimste/beste oplossing imo.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 09-06-2003 23:29 ]

Wise enough to play the fool

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

likkie schreef op 09 June 2003 @ 23:11:
Begrijp ik nou goed dat je EN je voorspeakers EN je sub op 1 versterker wil zetten?
Dat gaat niet werken denk ik... het is of je 4 speakers op je AMP, en een aparte AMP voor je sub, of je 4 speakers op je radio en je sub op je AMD (gebridged), anders gaat het e.e.a. niet lekker werken...en dat is zonde...
Dat kan best allemaal. Ik het EN mijn voorspeakers EN mijn achterspeakers EN mijn sub op een 4 kanaals amp zitten. No problemo..

Verwijderd

Als de diameter van de driver (sub) wel in je hoedenplank past...

Verwijderd

Mijn inziens is het (voor beginners) altijd makkelijker om een kist rond je driver te maken dan deze in je hoedenplank of achterzetels te verwerken. Hoedanook moet er iets gemaakt worden. Als je toch beslist om ze in je hoedenplank te verwerken is het idd hééél belangrijk dat je een dik genoeg MDF-hout gebruikt anders trilt het boeltje veel te veel mee.
Een kist heeft ook als voordeel dat je ze uit je koffer kunt halen indien nodig (boodschappen of zo..)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik ga dus op zoek naar ene van onder de 90dB, bouw daar een mooi kistje omheen zodat ik m makkelijk aan en af kan koppelen. De MDF plank die ik nu heb red dat inderdaad niet, dus ik ga voor de kist optie.
Moet ik evengoed een free air sub hebben?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met een free-air sub zal je bij behuizingen over het algemeen op een grotere kistinhoud komen. Free-air subs zijn niet zelden echte all-round subs, die alles wel kunnen, maar wel ten koste van wat meer benodigde liters.

Een hoedenplank kan je er overigens ook makkelijk uithalen als je een soundboard stekker maakt. Bij echt grote zaken haal je de hoedenplank er zowieso wel uit. Nadeel is dat samen met je sub ook het achter full range signaal vertrekt ;(

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 22:09:
[...]
Watt is misschien wel de grootste misvatting in auto-hifi land (zal wel aan de doelgroep liggen ;) )

Veel rms vermogen zegt niks of het een beetje hard zal gaan, dat heeft met andere factoren te maken, Xmax is een hele belangrijke bijvoorbeeld.
Het is i.d.d. nie het vermogen, `t gaat om de db`tjes.
RMS wil het continu vermogen zeggen.
Max is dus het maximale vermogen wat je eruit kan trekken.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• marquis
Wekkel schreef op 09 juni 2003 @ 23:22:
[...]

Dat kan best allemaal. Ik het EN mijn voorspeakers EN mijn achterspeakers EN mijn sub op een 4 kanaals amp zitten. No problemo..
Sub kun je beter appart voeden, heeft vaak meer vermogen nodig om lekker te kunnen werken.
En appart filteren klink ook voor je sub beter.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Nou denk ik niet dat het veel voorkomt dat ik zonder hoedenplank rij, is dat wel zo, dan heb ik de hond 8terin zitten, dan hoef ik ook geen harde muziek te draaien he ;)

Tot zover ziet het er als volgt uit:

- Free air woofer in de hoedenplank van onder de 90 dB, max 150 watt ofzo?, bridged aangesloten op versterker
- speakers voor op andere kanaal van amp met een filter van 1 y/m 3 Khz als ik het goed begrepen heb.

Nog voorstellen voor merk / type sub ? Ik heb er ene gezien van pioneer en ene van sony, de rest van de merken zijn onbekend bij mij....

[ Voor 11% gewijzigd door Super_Grover op 10-06-2003 13:21 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Neem vooral een sub die juist meer dan 90dB gevoeligheid heeft. Dan hoef je er minder energie in te stoppen om toch redelijk hard geluid te krijgen. Gezien de sterk verminderde belastbaarheid van free-air subs kan je daarom elk stukje meer rendement hard gebruiken.
marquis schreef op 10 June 2003 @ 12:39:
Sub kun je beter appart voeden, heeft vaak meer vermogen nodig om lekker te kunnen werken.
En appart filteren klink ook voor je sub beter.
Mijn vierkanaals is prima te filteren voor de 2 kanalenparen apart. Dat is dus geen probleem. Als je verder geen boomer bent, maar gewoon voor een goed stukje muziek, is het saampjes voeden van al dat moois nog geen bezwaar.

Dat je voorstel meer HQ is, dat spreek ik niet tegen. Het is alleen de vraag of het voor de average user echt wat uitmaakt in de instapfase van car-audio. Voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 12:21
Super_Grover schreef op 10 June 2003 @ 13:16:
Nog voorstellen voor merk / type sub ? Ik heb er ene gezien van pioneer en ene van sony, de rest van de merken zijn onbekend bij mij....
Kijk voor de gein ook ff op www.rondevries.nl.
Die heeft meestal wel leuk spul in de aanbieding :)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik heb via via een Magnat Shockwave 1200 kunnen overkopen voor €25,-

http://www.magnat.nl/magnat-car/pdf/magnat_parameter2002.pdf

Hier staan de specs voor de maten voor een kistje, weet me alleen geen raad met de gegeven gegevens?

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/magnat1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jt.koppen/audio/magnat2.jpg

Ik weet geen specs, kan ze zo ook niet vinden!!

Ik weet alleen dat het geen free air sub woofer dus ik zoals boven als staat, ik ga m inbouwen in een kist van mdf, 22mm

Maar heeft iemand iets van aantal watt, rms, db, liters?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

67.08 liter basreflex, tuningsfrequentie poort 35 Hz. Dat is een pijp van 10cm doorsnee, 21.4 cm lang.

Gesloten wil niet echt diep gaan met een -3dB punt op 65 hz in ongeveer 60-70 liter.

[ Voor 31% gewijzigd door Wekkel op 11-06-2003 17:46 ]

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
waar hebje die gegevens gevonden ?

Dus jij zegt, maak een kist met pijp in ?

[ Voor 40% gewijzigd door Super_Grover op 11-06-2003 17:58 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kist met pijp inderdaad. Hou je strak aan de litermaatjes en pijpgegevens en het komt allemaal wel goed. Komt ie superdiep en group delay is nog keurig laag. Met die gegevens in die PDF kan je gewoon de speaker simuleren :)

http://www.linearteam.dk en WinISD beta even downen.

• marquis
Wekkel schreef op 11 June 2003 @ 19:30:
Kist met pijp inderdaad. Hou je strak aan de litermaatjes en pijpgegevens en het komt allemaal wel goed. Komt ie superdiep en group delay is nog keurig laag. Met die gegevens in die PDF kan je gewoon de speaker simuleren :)

http://www.linearteam.dk en WinISD beta even downen.
Das i.d.d. wel erug toppie

Pagina: 1