Pioneer N92 versterker mag niet aan?

Pagina: 1
Acties:

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
Mijn Pioneer N92T midi (of eigenlijk met z'n 26cm breedte: mini) setje uit 1992 bestaat uit een versterker (met geïntegreerde tuner), een soundprocessor, een dubbel-cassettedeck en een CD-speler. Onlang had ik ineens het probleem dat ik het systeem niet meer aan kon zetten, het ding bleef alleen maar de klok weergeven. Na enig speurwerk bleek dat er in de versterker een soort beveiligingscircuit zit dat de aanwezigheid van de soundprocessor en het cassettedeck lijkt te checken. Door het (vanaf productie!) ontbreken van een draadbrug in de soundprocessor bleek deze inschakelbeveiliging actief te worden.
(Deze beveiliging checkt dit trouwens door een nullijn loopback via cassettedeck chassis en soundprocessor.)
Door het aanbrengen van de draadbrug heb ik uiteindelijk het inschakelprobleem verholpen. Vraag is alleen waarom het ding het dan ruim 10 jaar lang gewoon altijd perfect gedaan heeft? :?
En is mijn constatering juist dat de versterker niet aan gezet kan worden als het cassettedeck en/of de soundprocessor niet aangesloten zijn/is?
Iemand die ook zo'n setje heeft en dit ff kan controleren?
In de handleiding wordt er nl. helemaal nix over genoemd. Wellicht dat Pioneer er vanuit gaat dat de gebruiker netjes alles aansluit (zoals het hoort) en dan pas het ding aan zet.
Opmerking: ik heb dat 'beveiligingcircuit' eens in schema uitgetekend, en elektronisch gezien lijkt het absoluut onmogelijk dat 't ding 't al die 10 jaar gewoon gedaan heeft... :/

...With a touch of magic¿

Verwijderd

Ik heb ook een dergelijk set (weet ff het nummer niet), met 4 onderdelen, verbonden met een flatcable. Als ze niet allemaal onderling verbonden zijn doet ie het inderdaad niet.

• MNM(tm)
...klopt. Er loopt een bandkabel naar alle 4 componenten en vanaf de sound processor nog een aparte alleen naar de versterker...
Klopt het dat als je die laatste los maakt, de versterker ook niet aan wil?

Verwijderd

Ja, dat kan heel goed. Het is alweer even geleden dat ik het geprobeerd heb.
Ik denk dat het een ingebouwde beveiliging is.

• MNM(tm)
Okay dan. Maar 't blijft raar dat er vanaf nieuw een draadbrug ontbrak en dat dat tot enige weken geleden nooit een probleem is geweest, terwijl die draadbrug essentiëel is om de controlelus sluitend te krijgen...

Verwijderd

Ik heb de N72-T (Is nagenoeg hetzelfde model), en had laatst precies hetzelfde probleem, vreemde was dat dit probleem zichzelf kennelijk alweer heeft opgelost...

MNM: In je eerste post meld je dat je het beveiligingscircuit in schema hebt getekend, zou je dit mij even kunnen mailen (of hier posten, wellicht zijn er meer met dit probleem)? Als het probleem zich bij mij weer voordoet kan ik het wellicht ook zelf oplossen (mits ik ook idd last heb van hetzelfde probleem natuurlijk).

Ik hoop dat ie het nog even doet, is een zeer lekker setje namelijk, ik heb er al jaren twee surroundboxjes aan hangen en sinds kort de S-W110-K subwoofer van Pioneer. Alleen het rechtercassettedeck doet het (al jaren) niet meer (bij een kennis was het de linker (ook N72-T), geeft niet, gebruik het toch niet. Doet die van jou het nog?

Mijn mailadres is te vinden in mijn profiel.

Dank!

ps: ik weet dat dit een oud topic is, maar dit hoorde overduidelijk hierin.

edit: ps & typo's

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 19:24 ]

• MNM(tm)
So dan.
't Is voor mij ook al weer een hele tijd geleden dat ik hier op 't forum heb rond gewaard.
Heb dus blijkbaar jouw reply ook gemist.

Wat dat schema betreft... Ehm... Tjah... Waar heb ik dat ook weer gelaten... :?

Naja, mocht je het echt dringend nodig hebben, laat het dan maar ff weten!

Verwijderd

Weer een late reactie... :)

Ik heb het probleem verholpen door de grote brede kabel goed aan te drukken in de CD-player, een van de contactjes zal wel niet zo goed meer zijn.

Kabel goed aandrukken dus en de set niet meer bewegen... :P Werkt alweer langer dan een jaar zonder problemen (kwam er vlak na de vorige post achter ;) )

Chapeau trouwens voor een apparaat uit 1993 (model 1992) welke ik zéér intensief gebruik.
Pagina: 1