[Laptop]Installatie XFree86 & QT problemen

Pagina: 1
Acties:

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 00:24
Nu heb ik wat ervaring met Linux (Gentoo in dit geval), ik kan zo 1.2.3. een bak opzetten zonder enige problemen. Echter het probleem waar ik nu mee zit (eigenlijk 2 problemen) kom ik niet echt uit.

Ik zal beginnen met mijn XFree86 probleem.

De grafische kaart van mijn nieuwe Toshiba Satellite 2100 PRO is een Geforce 4 420 GO, nVidia kaartje dus.
XFree86 installeren, 1.0-4363 nVidia kernel/glx installeren, allemaal zonder problemen.
Als ik X probeer te starten echter komt ie met "Could not initialize nVidia kernel module", zeer storend.

Nu draai ik als hoofdbak (waar ik nu op zit) ook een nVidia based system, dus ik heb beide logs eens even bekeken, en kijken waar het nu ongeveer fout gaat (kon in alleen laptop-log niets raars vinden).
Beide logs zijn ongeveer hetzelfde, echter als op mijn mainbak XFree86 aankomt zetten met
Your GPU has been identified as a Geforce 4 Ti4600
staat er bij mijn laptop
Could not initialize nVidia kernelmodule.

modprobing ed hebben geen effect (nvidia is namelijk al geladen), nvidia-module wordt ook gewoon geladen tijdens het booten van X. Aan mijn BIOS kan ik ook weinig veranderen, dus ik vermoed dat het daar ook weinig mee te maken heeft (8/16/24 bit allemaal geen effect, andere reso's ook niet).
Na het foutief laden van X kom ik weer terug in console, waar ie na 5 secs ook de beu geeft en gewoon geen input meer accepteerd (reset)

Mijn 2e probleem is QT
Men moet even rekening houden dat Gentoo een soort apt-get systeem heeft, maar dan met compile situatie (portage, die haalt de packets op, en compiled ze, incl. deps).

Als ik QT ga installeren komt ie aanzetten met OpenGL support: NO.
Tijdens een "| more" compile kom ik erachter dat ie:

code:
1
2
3
4
5
Could not find GL/gl.h anywhere in /usr/include/mysql 
/usr/X11R6/include /usr/X11R6/include
 /usr/include/ /include 

OpenGL disabled.

Maar een find | grep gl.h geeft mij:

code:
1
2
 <insert random locations here> 
 ./usr/X11R6/include/GL/gl.h

Wie kan mij met beide problemen helpen, ik wil namelijk (oa.) dinsdag mijn laptop mee naar school nemen om daar een beetje te patsen (kan nooit kwaad ;)). Maar voornamelijk wil ik hem gewoon kunnen gebruiken (KDE liefhebber), dus ik moet de boel wel goed draaiende hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door FailFr8er op 08-06-2003 23:36 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Het tweede probleem: heb je in je USE-flags (/etc/make.conf) wel 'opengl' staan?

Het eerste probleem lijkt iets met de laptop-versie van de videokaart, heb je al eens met google gezocht op jouw laptop-type? Ik noem maar even een linkje: Running Linux on Toshiba Satellite Pro 2100 en hier een bijna zelfde laptop- en zo zijn er nog wel een paar te vinden (met google). Het lijkt er op dat je wat trucjes moet uithalen/opties aan/uit-zetten om het aan de praat te krijgen, maar dat het in principe prima moet werken dan.

• FailFr8er
Wilke schreef op 09 June 2003 @ 00:23:
Het tweede probleem: heb je in je USE-flags (/etc/make.conf) wel 'opengl' staan?

Het eerste probleem lijkt iets met de laptop-versie van de videokaart, heb je al eens met google gezocht op jouw laptop-type? Ik noem maar even een linkje: Running Linux on Toshiba Satellite Pro 2100 en hier een bijna zelfde laptop- en zo zijn er nog wel een paar te vinden (met google). Het lijkt er op dat je wat trucjes moet uithalen/opties aan/uit-zetten om het aan de praat te krijgen, maar dat het in principe prima moet werken dan.
OpenGL staat zeker wel aan in mn use-flags, checked, double-checked.
Die sites ga ik nu even bekijken, ik had wel op google gezocht, maar was weinig specifieks te vinden (op mijn queries iig).

* FailFr8er goes check :*)

edit:

Beide sites kon ik al :*)
Maar volgens mij helpde die tips niet, zal ze zo eens proberen, ben op het brilliante idee gekomen om weer opnieuw te installen, bootstrappen ed ed :P

[ Voor 12% gewijzigd door FailFr8er op 09-06-2003 00:27 ]

• FailFr8er
Probleem is opgelost, heb de hele boel opnieuw geinstalleerd (jah, dat heeft uren geduurd :D). En nu werkt alles wel.
Ik vermoed dat het temaken heeft gehad met het feit dat ik mn /dev/hda3 ext3 had gemaakt, en in mn fstab op xfs had laten staan :)