Ik heb momenteel een FreeBSD gateway met heel brakke config draaien, ding is zo lek als een zeef dus daar wil ik vanaf
Daarom heb ik op een andere PC OpenBSD 3.3 gezet, die moet NAT en IPfilter gaan draaien.
Nou zo gezegt zo gedaan die boel geinstalled en geconfigged.
3com 3x509 ep0
192.168.0.1
255.255.255.0
3com 3x509 ep1 hangt aan Com21 modem van Casema
Na de boot doe ik:
wanadoo is de service name die ik in /etc/ppp/ppp.conf heb opgegeven
Nu komt het, de pc maakt wel verbinding, met ifconfig -tun0 zie ik mijn internet ip, en de ip van de wanadoo server, maar als ik wil pingen naar een site doet hij niks (pingen naar externe IP werkt wel) Geen DNS dus
Alleen het gekke is:
Dus het staat wel goed ingesteld
Als ik vanaf mijn pc (win2k) probeer te pingen naar tweakers.net krijg ik:
Antwoord van 192.168.0.1: doelhost onbekend
Op mijn workstation heb ik die DNS server van wanadoo ook ingesteld, maar dat helpt blijkbaar niet veel vanwege de NAT denk ik.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, ik vraag me af wat ik nou fout doe. Moet er ergens anders nog wat geconfigged worden?
Daarom heb ik op een andere PC OpenBSD 3.3 gezet, die moet NAT en IPfilter gaan draaien.
Nou zo gezegt zo gedaan die boel geinstalled en geconfigged.
3com 3x509 ep0
192.168.0.1
255.255.255.0
3com 3x509 ep1 hangt aan Com21 modem van Casema
Na de boot doe ik:
code:
1
2
| # ifconfig ep1 up # ppp -ddial wanadoo |
wanadoo is de service name die ik in /etc/ppp/ppp.conf heb opgegeven
Nu komt het, de pc maakt wel verbinding, met ifconfig -tun0 zie ik mijn internet ip, en de ip van de wanadoo server, maar als ik wil pingen naar een site doet hij niks (pingen naar externe IP werkt wel) Geen DNS dus
Alleen het gekke is:
code:
1
2
3
| cat /etc/resolv.conf nameserver 195.96.96.33 nameserver 195.96.96.97 |
Dus het staat wel goed ingesteld
Als ik vanaf mijn pc (win2k) probeer te pingen naar tweakers.net krijg ik:
Antwoord van 192.168.0.1: doelhost onbekend
Op mijn workstation heb ik die DNS server van wanadoo ook ingesteld, maar dat helpt blijkbaar niet veel vanwege de NAT denk ik.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, ik vraag me af wat ik nou fout doe. Moet er ergens anders nog wat geconfigged worden?