[feat] Oude topics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Iedereen heeft het wel eens; er loopt een topic van 3 jaar oud; deze wordt gekicked door iemand en vervolgens gaan mensen reageren op elkaars posts van 3 jaar oud. Volkomen nutteloos dus. Hier zijn al vele meldingen en voorgestelde oplossingen voor geweest. In dit topic wil ik eigenlijk een beetje discusieren om tot een echt goed idee te komen.

Voordat er goed over een idee kan worden gediscussierd moet eerst worden vastgesteld wat wij hier op GoT willen; moeten mensen een nieuw topic openen of juist een oud topic kicken. (een goed voorbeeld is DU meter look a like). Is het kicken van een bestaand (oud) topic te preferen boven het openen van een nieuw topic?

Mijn idee is om een "Dit topic is meer dan een half jaar oud" bericht neer te zetten bij replies en quick replies als de startpost meer dan een half jaar geleden is geposts. Een alternatief zou zijn om oudere topics een andere kleur te geven; maar dit zal layout technisch moeilijk mooi te realiseren zijn. Andere ideeen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
Het probleem is dat sommige topics meer dan een half jaar lopen, sommige grote topics zoals laser bouwen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Je zou het zo kunnen maken dat alleen Admins nog een oude topic kunnen kicken. Dus is er 2 weken niets gepost, dan kan alleen een Admin nog een post maken. Als deze dat gedaan heeft kan de rest dat ook weer...

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Eskimootje schreef op 08 June 2003 @ 22:50:
Het probleem is dat sommige topics meer dan een half jaar lopen, sommige grote topics zoals laser bouwen etc.
Het kan bijvoorbeeld dat de datum rood wordt weergegeven van posts meer dan een half jaar oud; dat hoeft niet irritant te zijn. Verder zou er ook een algorithme geschreven kunnen worden dat kijkt naar de gemiddelde afwijking van de gemiddelde tijd tussen verschillende posts; en als deze meer dan 6 maanden is dan kan er een melding gegeven worden. Dat is wel weer een stapje ingewikkelder; maar zou dit probleem van langlopende topics op kunnen lossen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

denk inderdaad ook dat dit niet echt een oplossing is.. Wat misschien wel een oplossing is om te kijen hoe lang het geleden is dat een laatste reply geweest is in een topic... Als dat meer dan een half jaar is dan een text neerzetten.. Evt. geen andere kleur als link in de topic list maar wel een ander icoontje ervoor een mapje met wat stof erop ofzo...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

momania

iPhone 30! Bam!

cobratbq schreef op 08 June 2003 @ 22:55:
Je zou het zo kunnen maken dat alleen Admins nog een oude topic kunnen kicken. Dus is er 2 weken niets gepost, dan kan alleen een Admin nog een post maken. Als deze dat gedaan heeft kan de rest dat ook weer...
Dan wordt het dus een soort van kick op verzoek begrijp ik?
Denk niet dat de mods daar op zitten te wachten.

Ik vind de melding die nu ipv de quickreply staat toch wel aardig duidelijk.
Maar misschien moet die d'r ook bij de normale reply nog eens duidelijk bij.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

cobratbq schreef op 08 juni 2003 @ 22:55:
Ook geen goed idee. .. moet je dan voordat je een topic een schop wil geven eerst een bericht in sem plaatsen?? Lijkt me extra werk voor de modjes...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel
  • Laatst online: 26-09 22:26

Dommel

Professioneel Software Sloper

Zomaar een idee-tje maar kan die melding misschien dan ook boven de eerste post worden geplaatst :?

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
Het wordt idd een soort kick op verzoek.
De melding van een 2 weken oude reply is ook best duidelijk, maar de moeite is klein om toch te posten. Ik denk dat als je het aan een mod moet vragen, de drempel veel hoger is.
Maar dat verschilt misschien per persoon.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

ChristuS schreef op 08 June 2003 @ 22:59:
[...]

Zomaar een idee-tje maar kan die melding misschien dan ook boven de eerste post worden geplaatst :?
Dat is misschien wel beter omdat de meeste nieuwe users volgens mij toch direct op de bovenste reply knop drukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid; als het laatste bericht in een topic meer dan twee weken oud is dan staat er al netjes een melding. Dit probleem gaat meer over een topic van 2 jaar oud wat wordt gekicked door iemand. Daardoor wordt het een active topic en gaan mensen reageren op berichten van een paar jaar oud. Het gaat hier dus niet om het laatste bericht in dat topic; want dat is wel recent.
Die staat er dus al: voorbeeldje

[ Voor 27% gewijzigd door Spider.007 op 08-06-2003 23:05 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
Idd, ik zou zeker ook bij de normale reply een duidelijke melding zetten als het topic al bv meer dan een jaar oud is. Dat wekt iig de attentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat mij veel heerlijker lijkt, is als mensen om te beginnen nou eens niet massaal gingen mekkeren dat het een oud topic is als iemand doorgaat met een discussie of een oud topic omhoog schopt.

bij discussies over technieken of over films ofzo, is het niet zo heel belangrijk dat een topic oud is of niet, je kan er gewoon over doorpraten. Mensen die in zulke omhoog geschopte topics gaan lopen bleren "jeetje wel erg oud hoor!" vind ik persoonlijk VEEL irritanter, daar is topicreport voor.

De melding staat er al en topics met problemen die omhoog geschopt worden zijn imo wat minder nuttig, als je een eigen specifiek probleem hebt, kan je beter een nieuw topic starten, waarin je bij de topictitel verwijst naar de oude topics waarin je al het eea gevonden hebt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Ik heb niks gezegd :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Het is imo zo dat oudere topics gekickt mogen worden, als de 'kicker' of 'kickster' (vandale.nl) een nuttige bijdrage levert aan de inhoud van het topic. In dat geval is een kick niet zinloos en daarom moeten dingen als een Automatisch Slotje o.i.d. niet ingevoerd worden!

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal sowieso beter zijn als er i.p.v. standaard op "Relevantie" standaard op "Datum topicstart" wordt gezocht.
Ik moet dat elke keer opnieuw kiezen als ik geen topics van 2000 en 2001 bovenaan wil hebben.
Dat is nu wel het geval en heel veel kicks van oude topics komen daardoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 01:21:
Het zal sowieso beter zijn als er i.p.v. standaard op "Relevantie" standaard op "Datum topicstart" wordt gezocht.
Ik moet dat elke keer opnieuw kiezen als ik geen topics van 2000 en 2001 bovenaan wil hebben.
Dat is nu wel het geval en heel veel kicks van oude topics komen daardoor ;)
Agreed :) Vind het zelf ook irritante default van de search.

Verder: kicken van een oud topic moet kunnen imho als het voortborduurt op hetzelfde probleem, zoals iets dat je na 3 maanden opgelost hebt of nog steeds (weer) mee zit. Een vergelijkbaar probleem zie ik zelf liever in een nieuw topic, al of niet met reference-URL.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Goed; dus een topic dat omhoog is gekicked is waarschijnlijk met reden heropend; en als de informatie die hierin staat nog steeds relevant is (bij bijvoorbeeld discussies over bepaalde technieken of films) dan is het helemaal niet erg dat een topic heropend wordt. Dit wordt liever gezien dan het openen van een nieuw topic als je oude topic nog open is.

Als het om een specifiek probleem gaat en je eigenlijk ook kunt verwijzen naar een topic (omdat jouw probleem vergelijkbaar is) dan wordt er liever een nieuw topic met verwijzing gezien.

Verder wordt er graag een aanpassing in de search gezien zodat er default niet wordt gezocht op topics die wat ouder zijn; of deze moeten eigenlijk standaard onderaan de lijst terecht komen.

Ik neem aan dat we na vaststellen van bovenstaande nog steeds met een probleem zitten:
Stel een topic is (nutteloos of niet) gekicked; er gebeuren nog steeds dingen als in MARTIJN_ in "DU meter look a like"; mensen die iemand na 3 jaar op een spelfout gaan wijzen oid :+ Is het wenselijk dat er (bijvoorbeeld) een ander kleurtje wordt gegeven aan oudere berichten om dit te voorkomen?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Spider.007 schreef op 09 juni 2003 @ 08:33:

Ik neem aan dat we na vaststellen van bovenstaande nog steeds met een probleem zitten:
Stel een topic is (nutteloos of niet) gekicked; er gebeuren nog steeds dingen als in MARTIJN_ in "DU meter look a like"; mensen die iemand na 3 jaar op een spelfout gaan wijsen oid :+ Is het wenselijk dat er (bijvoorbeeld) een ander kleurtje wordt gegeven aan oudere berichten om dit te voorkomen?
Mjah..
Ik ga even van 'de goede user' uit. Wat doet die voordat hij een reply post? Hij leest eerst het topic door. In het geval van een vrij groot topic leest hij toch wel de eerste en de laatste aantal replys door.
Als je de laatste replys doorleest zie je waarschijnlijk ook de post van de kick aangezien zo'n post vaak toch wordt aangegeven met '^KICK^' of iets dergelijks.
Op zo'n manier maak je niet snel de fout om te reageren op een post van jaren oud dus vraag ik me af of er een nieuwe feature voor moet ingebouwd worden in GoT.

Er zijn inderdaad ook users die dit niet doen, maar de vraag is of je daarvoor features in React moet inbouwen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik let er vaak wel een beetje op. Het is op zich niet erg om te kicken vind ik, mits de kick zinvol is. Vaak is het echter een enkel zinnetje als "heb je X al geprobeert?" of iets dergelijks. Dat is gewoon niet handig.
Hetzelfde geldt voor topics met veel posts. Users moeten dan eerst een hele hoop lezen voordat ze tot het punt komen wat echt gevraagd wordt. Het gevaar is er dan ook weer dat ze ingaan op oude stellingen, vragen en dat soort zaken. Niet handig dus.

Bij de wat kortere topics is het geen enkel probleem. Al zie ik persoonlijk het liefst een duidelijk nieuw topic met wat men geprobeert heeft. Eventueel een verwijzing naar het oude topic. Maar een nieuw topic houdt gewoon de topic schoon.

Discussietopics zonder (tech)probleem kunnen IMO altijd gekicked worden. Daar is de datum van de laatste reply absoluut niet interessant. Ook de lengte van een dergelijk topic maakt mijns inziens niet uit.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Is er eigenlijk wel een policy wat betreft het kicken van topics? Ik bedoel, de ene mod kan het niet hebben, maar dan kom je in een ander forum, waar een andere mod is en dan wordt je nieuwe topic gesloten, met als antwoord: is een gelijkaardig probleem, shop een oude maar de lucht in :?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Volgens mij is er geen forum-wijde policy mbt het kicken van oude topics:

zie ook:
Probleem met "kicken"?
[search=kick oud topic]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Hier is geen policy voor om de simpele reden dat per kick moet worden bekeken, of het zinvol was of niet. Het ondoenlijk om voor alle mogelijke cases een policy op te stellen. Wat mij betreft zijn de procedures zoals ze nu zijn wel oké: Zinvolle kick die iets toevoegt? Prima. Zinloze kick? Dicht. :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Helaas zijn het meestal nutteloze kicks, dus ik denk dat het wel goed is om de users er extra op te wijzen dat het een oud topic is. Van de andere kant: wat er nu bij de quick reply staat, is al erg duidelijk. Als mensen dat dan nog niet zien, denk ik niet dat andere extra meldingen wel helpen.

Hier is overigens echt een prachtig voorbeeld van een wel nuttige kick: Frontpage 2000 in de fout na SR1 _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Millennyum schreef op 09 juni 2003 @ 11:33:
Helaas zijn het meestal nutteloze kicks, dus ik denk dat het wel goed is om de users er extra op te wijzen dat het een oud topic is. Van de andere kant: wat er nu bij de quick reply staat, is al erg duidelijk. Als mensen dat dan nog niet zien, denk ik niet dat andere extra meldingen wel helpen.
ok, iemand die een oud topic omhoog schopt krijgt die melding, prima
echter iemand die daarna post heeft dat niet, aangezien het topic dan actief is.
Een melding daarbij zetten kan dus irritant worden zodra een topic langer dan 2 weken loopt, en dat gebeurd nogal eens ;)
weinig aan te doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43
Misschien kun je de achtergrond van een reactie ouder dan twee weken lichtelijk rood maken met bovenaan ieder bericht een melding dat dát bericht nogal oud is. Als een bericht een maand oud is een nog donkere kleur rood ofzo

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

OnTracK schreef op 09 juni 2003 @ 15:57:
Misschien kun je de achtergrond van een reactie ouder dan twee weken lichtelijk rood maken met bovenaan ieder bericht een melding dat dát bericht nogal oud is. Als een bericht een maand oud is een nog donkere kleur rood ofzo
nee dat is lekker als er een topic meer dan 2 weken loopt :/
Pagina: 1