[knoppix] asus laptop

Pagina: 1
Acties:

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 14:38

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Hoi,

K'heb sinds enkele dagen m'n asus L3000D laptop. Er staat nu nog win XP Home op, preinstalled die moet er nog 2 weken opstaan ivm belangrijke voorstelling. Maar ik dacht al even de compatibiliteit te checken met de laatste knoppix cd: KNOPPIX_V3.2-2003-06-06-EN.iso

Nu boot hij op zich wel maar ik krijg X niet aan de praat. Bij een default boot, gewoon op enter rammen geeft gewoon een donkergrijs scherm, dus niet helemaal zwart. En ik kan niet terug naar de console. Ik heb al verscheidene opties uitgeprobeerd de fb1024x768 en andere combinaties, zoals vast op 60Hz maar X wil niet starten, k'heb 1 maal KDE horen starten maar daar blijft het dan ook bij.

Ik zoek dus mensen die al wat meer ervaring hebben met knoppix op een laptop.

Alvast bedankt

If it ain't broken it doesn't have enough features

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Belangrijkste info die ik mis in dit geval:

de videokaart, welke is dat?
Vrij essentiele info als je problemen met X wil op kunnen (laten) lossen, nietwaar?
[edit]
sis740 met sis315 integrated video dus.

[edit2]
zag het te laat, * alt-92 beetje grumpy vandaag, niet verder op letten ;)

[ Voor 37% gewijzigd door alt-92 op 08-06-2003 22:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Euhmm, ja, daarom linkte ik naar de homepage van de laptop eigenlijk :o

Het is een sis 740.

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
De laptop heeft een Sis740 integrated Graphics Core (volgens de specs van de laptop link).
Je zou eens kunnen kijken er bekende problemen zijn met deze chipset. Of welke init-string je eventueel nodig hebt.
Zoals je het beschrijft, dat op het moment dat X opgestart wordt, het beeld grijs wordt, lijk het idd dat het aan de videokaart ligt die niet goed geinitialiseerd wordt. Staat er bij het opstarten geen melding? (dan bedoel ik voordat X gestart wordt)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Ik heb een L3500TP en dat was ook een ramp.
Probeer eens de hele rits noscsi noacpi etc. etc.
Dat gaat geheid werken. Wanneer je bij het booten op F2 drukt, zie je alle no-items staan.
Probeer eerst zoveel mogelijk en daarna steeds eentje minder, totdat 'ie niet (meer) in X wil starten. Dan weet je dus welke 'no' je moet hebben, en da's makkelijk bij de HD-install.
Suck6!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Heb je er toevallig nog veel memory in zitten? (~1GB)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 16:32
Ik weet niet precies hoe het met Knoppix zit, maar als je daar ook je eigen drivers kunt installeren voor X moet je even kijken op de volgende site http://www.winischhofer.net/ (op het moment is hij geloof ik even down....)

Is iemand heeft zijn eigen X-Drivers voor de Integrated SIS Chipset geschreven en bij mijn laptop werken ze erg goed (=Andere asus laptop, maar ook een integrated SIS Chipset)

Zonder die drivers werkte het bij mijn laptop ook niet zo goed, maar met deze drivers heb ik een helehoop extra mogelijkheden, TV-Out met overscan (was zelfs niet mogelijk onder windows 2000 op die laptop :) )

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Ok, sorry mijn vorige replies zijn allemaal nogal snel gebeurt zat hier wat volk. Dus ff wat meer info die ik al heb.

Bepaalde problemen of init strings voor de chipset/laptop heb ik niet gevonden google.com/linux dus verwacht ik ze ook niet meteen.

Met bepaalde combinaties van XServer en FB drivers kreeg ik al een geswitch tussen errors van insmod ivm de APM module dus daar zal het iets mee te maken hebben. Met alle noitems doet hij nog steeds hetzelfde als de default boot maar met die noapm kan ik vast wel iets aanvangen.

compukid, de laptop heeft "slechts" 512Mb geheugen ;)

En hammerhead bedankt voor de tip, die komt er waarschijnlijk wel op wanneer er een volledige distro op komt (gentoo) maar knoppix is een livecd dus compilen is niet zo vanzelfsprekend, niet onmogelijk maar toch liever nog wat verderprutsen met de boot opties.

Nog ff wat verder gezocht, blijkbaar zijn het specifieke knoppix xfree problemen:
http://www.knoppix.net/forum/viewtopic.php?t=582#2893

Ok, eindelijk gelukt na heel wat combinaties, niet dat ik deze nog perfect weet maar het lukt vast nog wel eens, kdenk dat het misschien aan de xmodule=vesa ligt maar het kan ook een combinatie van no options zijn :P
Ik zit nu nog op 800x600 maar daar ga ik met xrandr ff verandering in brengen iig bedankt :)

[ Voor 24% gewijzigd door Apache op 08-06-2003 23:19 ]

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
en dude ziet her er profi uit ?
:)
ff geregged toch wa meer naar dees forum kome :)

• Apache

Apache

amateur software devver

Topicstarter
Ti_Uhl schreef op 08 June 2003 @ 23:26:
en dude ziet her er profi uit ?
:)
ff geregged toch wa meer naar dees forum kome :)
Good choice :P
en ja het ziet er best netjes uit, maar wil nog niet hoger dan 800x600 ook niet met randr.

[update]
woei, nu mooi 1024*768 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Apache op 08-06-2003 23:32 ]

Pagina: 1