• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nu ga ik een beetje ruig doen:

Ik stel dat als iemand plastische chirurgie met een flinke huidverwijdering heeft laten doen, dat de huid die van zo iemand af komt ZOWIEZO gebruikt mag worden voor donatie aan bijvoorbeeld brandslachtoffers. Dus zonder toestemming vragen aan de patient gewoon doen, anders ging het toch alleen maar de prullebak in.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Voor

Verwijderd

Vóór en als ze het niet willen doen ze maar geen plastisch chirurgie!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hee, saai :)
Kan er nou niemand effe tegen zijn?
Doe anders effe heel fanatiek alsof. Please?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:28
Ik ben fel tegen ;)

Verwijderd

Nou vooruit.. Ik ben TEGEN het NIET zowiezo gebruiken van de huid van iemand die een huidverwijdering heeft laten doen, voor donatie aan bijvoorbeeld brandslachtoffers.

tadaa ;)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hier is ie dan, een tegenstander.

Vraagje: Heeft een van jullie ooit gehoord van het zogenaamde zelfbeschikkingsrecht?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hier zat ik op te wachten :z

Ja hoor. Ben er alleen niet in ieder geval voorstander van dat dat het zwaarste moet wegen.

Ik vind dit een beetje een grijs gebied eigenlijk. Heel donkergrijs, bijna zwart, maar toch de moeite waard om hierover de knuppel in het hoenderhok te gooien.

Maar Diadem: hoe zou jij het 'recyclen' van delen van nog in levenden lijve rondwandelende personen graag geregeld zien?

Verwijderd

Diadem

Vraagje: Heb je ooit gehoord van sociaal gedrag tov je medemens. (Nu niet te persoonlijk op gaan vatten en weer boos/negerend worden ;) )

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Sociaal gedrag verliest zijn betekenis wanneer ze opgelegd wordt.

Het wordt dan slecht om iets niet te doen ipv positief om het wel te doen.

Jouw stelling gaat dus niet echt op. Op het moment dat dat stuk huid beschikbaar komt voor donatie ook al ben je er tegen er niks sociaals meer is aan het feit dat een ander dankzij jou wat fatsoenlijker door het leven kan.

Verwijderd

laat ik dan ook maar tegen zijn :P

persoonlijk zou ik overigens geen enkel bewaar hebben, maar het gaat hier over het verplichtstellen en daar ben ik het niet mee eens.

het druist,zoals diadem al zegt, tegen het zelfbeschikkings recht in. een recht dat toch 1 van de fundamentele rechten van de grondwet is, dacht ik zo.

Ik zou het beter vinden als er gewoon een overduidelijke stimulance (=druk zetten) áan zo'n patient gegeven werd. met die methode krijg je alle twijvelaars al over de streep, maar de groep die het echt niet wil, kan die standpunt dan nog behouden.

Verwijderd

ik zie weinig etnische verschillen tussen het doneren door levende mensen en donatie door doden. er is hier nauwlijks een probleem volgensmij.

wacht ff er zijn wel een paar verschillen
je kunt iemand gewoon voor de operatie vragen of hij zijn huid wil doneren, het gaat hier niet meer om een hypothetische situatie, maar om een reele (of op zeer korte termijn reele) dat maakt de beslissing een stuk makkelijker dan lang van te voren vragen of iemand donor wil zijn in een situatie die hoogstwaarschijnlijk toch nooit voor zal komen.

een ander groot verschil met normale orgaandonatie is dat bij plastisch chirurgie er sowieso gesneden gaat worden, het stuk huid ben je altijd wel kwijt. bij orgaandonatie (of niet) is er ook een mogelijkheid dat je lichaam niet (verder) gesloopt wordt.
Pagina: 1