[Excel] Uitlezen cel afhankelijk van rank in range

Pagina: 1
Acties:

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 16:10
Ik weet dat de topic-titel nogal aan duidelijkheid te wensen laat, maar ik weet niet hoe ik mijn vraag anders moet omschrijven. :)

Ik heb in Excel een klein tabelletje met waardes. De waardes zijn op te vatten als de uitslag (eindscores) van een wedstrijd. De bedoeling is nu dat Excel bekijkt wie nu op de '1e, 2e en 3e plaats' is geëindigd, en afhankelijk daarvan de juiste namen teruggeeft.

Om het wat te verduidelijken heb ik hier een voorbeeldsheet staan die het probleem wat verder uit de doeken doet.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik verwacht natuurlijk geen complete uitwerking, maar een paar aanwijzingen zouden erg welkom zijn. :)

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 16:07
Je kan denk ik met een als formule een heel eind komen. Moet je iets hebben van als waarde Jan is groter dan waarde piet dan jan noteren. Wordt alleen wel een lange formule als je veel deelnemrs hebt.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34
P&W -> SA

Dit heeft niets met P&W te maken.

https://fgheysels.github.io/

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 16:10
Het aantal deelnemers kan gaan oplopen tot rond de 20. Zoals je zelf al zegt wordt een IF formule dan wel heel erg uitgebreid en ingewikkeld. Bovendien twijfel ik er aan of het daar uberhaupt mee voor elkaar te krijgen is.

Ik heb zelf ook al wat zitten rommelen met VBA (ik kan redelijk overweg met VB). Een mogelijkheid zou volgens mij dit zijn: Zoeken in welke cel de hoogste waarde staat. Stel dat dat cel E2 is. In dat geval staat de naam dus in cel E1, en kan ik hem daaruit uitlezen en in cel B4 (waar de formule zou komen) zetten. Het probleem dat ik daarbij tegen kwam is dat ik wel kan vinden wat de hoogste waarde is, maar niet in welke cel die waarde staat.

Bovendien doe ik het liever mbv een formule dan met VBA.
Dit heeft niets met P&W te maken.
Mijn excuses. :) Ik wilde gaan posten in SA, maar ben toen nog wat extra gaan zoeken mbv de search. Daardoor ben ik blijkbaar in P&W uitgekomen, maar vergeten om terug naar SA te gaan voordat ik een nieuw topic maakte. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Maniakje op 08-06-2003 18:49 ]

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Probeer het eens met RANK(number,ref,order)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou gewoon een macro maken ........
-copy die namen+scores
-ga naar sheet2
-"paste special" met transpose aan (deze zorgt dat de namen en scores 90 graden gedraaid worden)
-sorteer op colom b (descending)
-copier de bovenste drie terug in je sheet1

run macro .. voila

Iperf

Pagina: 1