[Elektrische gitaar] Batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 1.590 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb een elektrische basgitaar, en nou had ik het probleem dat er een ongelofelijk hard gekraak uit de versterker komt op het moment dat ik een beetje aan de kabel zit te jutteren (altijd aan de kant van de gitaar, no matter welke kant van de kabel er in zit). Dus ik denk, ik schroef het kapje even van de achterkant af, en tot mijn verbazing zie ik daar een 9v batterij inzitten !

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~julesvdz/gitaar_batterij_thumb.jpg Klik voor een grotere versie !

Waar is deze batterij voor ?

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Haha! Fijne ontdekking.... ik zou niet weten waar het voor is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 15:53
Voor het aansturen van de elektronica mischien (signaal versterken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10
Lieuwe schreef op 08 juni 2003 @ 17:49:
Voor het aansturen van de elektronica mischien (signaal versterken) :)
Inderdaad, waarschijnlijk heb je actieve pickups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Woei, actieve pickups :P Wat houdt dat in (speel ook pas sinds kort gitaar :)) ? Is dat beter dan normaal ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou beter, het is een kwestia van smaak. Bij moderne bassen zie je het vaak, actieve pickups hebben een hogere output, waardoor je vaak een iets voller geluid kan krijgen. Ook hoeft je versterker minder te versterken in het voorversterker deel, waardoor je een cleaner geluid kan krijgen. Wel vreemd dat je dit niet wist, heb je hem 2e hands gekocht? Je moet wel zorgen dat je altijd een reservebatterij bij je hebt, want als ie leeg begint te raken, gaat het bagger klinken.
Over je probleem: dat gekraak is je output-jack, die kun je proberen in te sprayen met contactspray en de draadjes ff opnieuw aansolderen, maar waarschijnlijk kun je hem beter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Kijk, dat zijn de betere antwoorden. Ik heb de gitaar inderdaad tweedehands gekocht ! Wat wordt er anders aan het geluid als die batterij leeg is dan ?

Ook bedankt voor het onderste deel van je antwoord, maar ik ben zelf niet zo technisch dus als contactspray niet werkt dan laat ik 'em wel ergens maken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt me eigenlijk op hoeveel gitaaristen zoiets niet van hun instrument weten.. Had er pas toevallig eentje over de vloer voor een andere reparatie.

Het lijkt me toch best belangrijk dat men er even op let, niet alleen omdat -ie natuurlijk op de meest vervelende momenten leeg kan zijn (met vervorming tot gevolg), maar ook omdat een batterij kan gaan lekken als je hem heel lang opslaat. Lijkt me nix in een gitaar.
Ook heb ik van een bassist wel eens gehoord dat sommige gitaarversterkers wat moeite hebben met het (grotere ?) signaal uit een voorversterkt instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

[quote]TheLemon schreef op 08 juni 2003 @ 18:00:
[quote]

eigenlijk is dit ook een vervanging voor humbuckers vaak..
minder ruis etc.. en 9V batterijtje gaat erg lang mee trouwends.. vandaar misschien dat je het nu pas hoord.

btw.. als gitaarversterkers moeite hebben... kan het juist weleens lekker gaan klinken... maar over het algemeen zou een goeie voorversterker in de gitaarversterker de truuk moeten doen.. als ie dat niet kan.. tja..

btw.. alle EMG elementen zijn tegenwoordig actief geloof ik.. er zijn best veel mensen die helemaal dat niet weten.

Ik vind zelf passief nog steeds mooier.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 07:31
Ik heb het idee dat mijn actieve basgitaar meer omgevingslawaai oppakt dan mijn passieve. Hij bromt sneller, reageert harder op computermonitors, mobiele telefoons en dergelijke. Hij's volgens mij wel beter geisoleerd daartegen, maar is het nou zo dat een actief systeem gevoeliger is daarvoor, of ligt dat aan mijn gitaar...? (En raar genoeg vind ik langzamerhand mijn passieve bas lekkerder klinken... raar, een Vantage van 150 piek die beter klinkt dan een Fender van duizend, ik moest hem maar eens na gaan kijken... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk dat het bij jou dan vooral al je smaak ligt, want de Ibanzez Soundgear 5-string :9~ van de bassist van mijn band (dezelfde als Fieldy van Korn) klinkt echt veel vetter dan zijn Fender Jazzbass (daar laat hij op dit moment actieve elementen en een andere brug inzetten). Ook geeft dat ding een absoluut ruisloos en clean geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jep..precies TheLemon :Y)

Elementen hebben allemaal een eigen karakter,.. ook actieve elementen. Zeker voor metal gitaristen is het bijna een must... hoge output (veel en snel oversturing) en vrijwel geen rindzining als hier niet om gevraagd wordt :)

als je het wilt.. heb ik wel een stukje over gitaarelementen mocht je geïntresseerd zijn

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooie ties
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01-2021
Ik heb een Morgan W 121 SCE Western gitaar met een Pick-up/Preamp: Fishman Isys+
Bevalt uitstekend ,maar ik hebal4 keer in een half jaar de batterij moeten vervangen. De batterij is een Duracell plus 9 V die normaal lang mee zou moeten gaan. Wat kan hiervan de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

@Rooie ties
Een topic kicken om daarna te kapen is niet de bedoeling. Graag een eigen topic openen en Het algemeen beleid #quickstart in het achterhoofd houden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.