[Linux] home dirs mounten van een server

Pagina: 1
Acties:

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik zal proberen mijn probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen, ik heb de search gebruikt, maar ik niks vinden waar ik echt iets mee kon.

Situatieschets:
Er moet een netwerk komen van linux server en clients.
Nu is het de bedoeling dat als gebruikers achter een client gaan zitten dat ze automatisch een home dir gemount krijgen die op de server staat.
De clients werken met Client X.

Nu zit het probleem in het voglende, de gebruikers moeten zich eerst lokaal aanmelden op de client voordat ze eventuele netwerkconnecties kunnen opzetten om een user dir te kunnen mounten.

De users staan opgeslagen op de server, en niet op de clients, want dat is niet effecient. maar zodra de gebruiker dus aanmeldt op de client, met een soort van "machineaccount" (WS#) zeg maar dan kan ik niet meer nog een keer laten inloggen met hun username om de goeie map te mounten.

Nou wil ik weten, is dit probleem wel eens eerder geweest en zijn er wel eens oplossing voor opgedragen, want ik heb GoT, google en irc kanalen afgezocht, maar nog geen oplossing gevonden :(

Specs

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NFS ?

• Steven
  • Laatst online: 15-04 10:17
Waarom mount je niet alle home dirs via NFS oid op alle clients als /home? De rechten zijn toch centraal geregeld en dan kan wat jij wil.

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023
Steven schreef op 08 June 2003 @ 17:56:
Waarom mount je niet alle home dirs via NFS oid op alle clients als /home? De rechten zijn toch centraal geregeld en dan kan wat jij wil.
Maar hoe weet ik dan welke user aangemeld is als ze dus zeg maar met die machineaccount aanmelden??

Specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pbregman schreef op 08 June 2003 @ 18:07:
[...]

Maar hoe weet ik dan welke user aangemeld is als ze dus zeg maar met die machineaccount aanmelden??
Die mag je uitleggen, wat bedoel je daar mee?
Je zorgt gewoon dat de clients username en wachtwoord via het netwerk regelen (nis, yp, ldap zijn dingen die daarmee te maken schijnen te hebben), en dan mount je /home via nfs. De uid en gid worden meegegeven via nfs, en staan dus direct goed, als ze overeenkomen op client/server (dat komen ze dan, want de server heeft die net zelf verteld aan de client).

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je zou een kale client kunnen installleren, en de user vanaf de client laten inloggen op de server mbv van gdm (erg simpel te configureren).
Dit is vooral handig als je client machines oude 486/P1 of net iets sneller zijn.

• Wilke
  • Laatst online: 09:53
Het halve internet is hierover volgeschreven: wat je nodig hebt is gewoon een server met daarop alle home-directories. Vervolgens mount je op alle clients '/home' vanaf de server (via NFS, het Networking File System). Dat doe je bij het booten, en gebeurt dus voordat er ook maar een user inlogt.

Vervolgens kun je de users voor alle machines gelijktrekken met bv. NIS/YP, of (wat nieuwerwetser) met LDAP.

Elke user kan dan op een willekeurige client-PC inloggen met dezelfde username/password, en dezelfde homedir. Dat is toch wat je wil?

Als je nu geen idee hebt waar ik allemaal over aan het blaten ben, wordt het tijd om er eens wat documentatie bij te gaan lezen....

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Wilke heefty 100% gelijk.

ik heb dit draaien in me thuis net werk. nfs en NIS+ werkt goed. Ben bezig met een opvolger. LDAP ipv. NIS+

k weet niet hoeveel clients je er op wilt hangen. Maar NFS heeft een beperking van 256 coonections. En ik weet nog geen goede vervanger voor NFS. zijn veel optie :(

Maar voor minder dan 200 clients. Zou ik dus NFS3 en NIS+ gebruiken.

EN als je hier niet zoveel ervaring mee heft. suc6 want het is een gedoe. Zeker de NIS+ server.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 17:34

BTB

Nog even een toevoeging: je kunt er ook voor kiezen om autofs te gebruiken. Daarmee kun je er voor zorgen dat alleen de home-dirs die daadwerkelijk gebruikt worden op een bepaald moment gemount zijn. Maar dat is dan eigenlijk pas echt van belang als je een aantal servers hebt waarover die home-dirs verdeeld zijn. In veel gevallen hebben de gebruikers een machine op hun eigen buro, waar dan ook hun eigen homedir op zit (bespaart netwerk-traffic); nog steeds kun je dan prima achter een andere werkplek gaan zitten dus.
Verder zijn er al een hoop goede hints gegeven (NFS, NIS, NIS+, LDAP...).
CODAFS zou ook interessant kunnen zijn, maar weet ik te weinig van.
AFS en DFS zijn nooit echt doorgebroken, buiten enkele grote organisaties (CERN..).

Bram Bouwens

• Wilke
  • Laatst online: 09:53
Als opvolger van NFS zijn de volgende alternatieven momenteel het interessantst:

Inter-mezzo
CODA
OpenAFS

Van deze optie lijkt de laatste het meest veelbelovend op dit moment - de andere twee zijn te experimenteel/brak/niet goed getest/nauwelijks gebruikt behalve op de universiteit o.i.d. die ze ontwikkelt.

Maar dat wil je momenteel helemaal niet, op Linux is NFS momenteel de 'way to go', ook al is het niet ideaal.
Pagina: 1