Toon posts:

[XP] Problemen gedurende installatie XP Prof

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is een lang verhaal.

Tijdje geleden gaven mijn ouders aan dat hun door mij gemaakte pc moeilijkheden gaf met vanalles. Achteraf bleek dat het vol virussen zat, dus dat werd een format c: :)
Toen wilde ik opnieuw een OS erop zetten (dit keer Windows XP Prof ipv Windows 98), maar toen begaf de inmiddels 4 jaar oude hd het. Beschadigde clusters, getik in de hd zelf, kortom: andere hd moest er komen. Toevallig had ik een precies dezelfde hd liggen die een half jaartje jonger was. Ik heb deze erin gebouwd en tevens heb ik 128 mb geheugen erbij geplaatst (ivm Windows XP).

Ik startte de pc op en toen hij bootte van de XP-cd, zei hij dat hij dat niet kon ivm Code 5. Voor dit probleem vond ik [rml][ XP] CDBoot installatie probleem[/rml] waar een antwoord in stond. Ik heb gedaan wat er stond en ik kwam verder.
Maar toen gaf hij verschillende problemen. Ik moest aangeven waar setup de Windows XP-bestanden kon vinden. Ik gaf aan dat die op D:\ (cd-rom station) stonden. Hij gaat verder, maar geeft dan aan dat hij Smartdrive niet kan vinden. Ik kan dan verder zonder Smartdrive, maar dan geeft hij aan dat er geen station te vinden is voor het tijdelijk opslaan van Windows XP installatie bestanden.

Ik kwam dmv de search te weten dat de hd dan waarschijnlijk dood is, maar die heeft daarvoor geen enkel probleem gegeven. Ook geeft hij geen tikjes, maakt hij geen abnormaal hard geluid. Ik heb trouwens de IDE-kabel vervangen door een andere.

Ik ben ten einde raad ;(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Specs: 
Intel Celeron 466
AOpen Moederbord
192 Mb RAM Pc-100
Seagate 6,4 Gig 5400 rpm
Standaard Floppy Station
AOpen 56x Cd-rom Station
Voodoo Banshee 16 Mb Vid card
Lite-On 17 Inch Monitor
Edit 1: Ik heb dus als eerst een Seagate HD weg moeten gooien. De tweede (die er nu in zit) is precies dezelfde. Het gaat om het model: Seagate ST36421A 6,4 Gigabyte. De eerste HD was 4 jaar oud, de tweede iets jonger.

Edit 2: Ik heb ook nog een andere hd geprobeerd waarvan ik zeker wist dat hij het deed. Toch geeft deze dezelfde problemen weer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 17:36 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35

BaRF

bijna kerst

niet meteen een complete oplossing, maar smartdrv.exe is te downloaden op verschillende plekken - zoek maar eens met google op download smartdrv.exe - Dat scheelt echt super veel tijd!

Ik krijg nu zelf trouwens ook xp prof niet geinstalleerd op een presario700 :( why weet ik niet, hij wil gewoon niet :/

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
BaRF schreef op 08 June 2003 @ 18:06:
niet meteen een complete oplossing, maar smartdrv.exe is te downloaden op verschillende plekken - zoek maar eens met google op download smartdrv.exe - Dat scheelt echt super veel tijd!

Ik krijg nu zelf trouwens ook xp prof niet geinstalleerd op een presario700 :( why weet ik niet, hij wil gewoon niet :/
Moet ik Smartdrive.exe dan op de een of andere manier flashen in de BIOS? Ik weet eigenlijk niet of Smartdrive.exe op de hd staat of ergens anders op. Ik kan trouwens geen enkele site vinden die Smartdrive.exe aanbied. Alleen sites die uitleggen wat het is en wat je er onder andere mee kunt.

• Xlnt
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 08:11
Kopieer de map I386 op de harde schijf. Start daarna op met de opstart-diskettes. Geef dan deze map op harde schijf op als bron van de installatiebestanden.

Gebruik bijvoorbeeld een DOS-opstartdiskette met cd-rom-ondersteuning of een andere computer om de bestanden op de harde schijf te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Xlnt op 08-06-2003 19:27 ]

"It's not that I'm lazy. It's that I just don't care."

Verwijderd

Als ik TS was zou ik gewoon bij Windows 98 blijven.
Die configuratie is te oud om fatsoenlijk XP te laten draaien. Op mijn werk hebben we een aantal celerons 533 enzo staan. Daarop is zelfs win'98 al traag, laat staan XP.

Ik denk zelfs, dat XP een hoop problemen met die Voodoo Banshee zal hebben.

edit:
Toch ff gezocht voor TS: Voodoo Banshee voor Windows XP ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 19:34:
Als ik TS was zou ik gewoon bij Windows 98 blijven.
Die configuratie is te oud om fatsoenlijk XP te laten draaien. Op mijn werk hebben we een aantal celerons 533 enzo staan. Daarop is zelfs win'98 al traag, laat staan XP.

Ik denk zelfs, dat XP een hoop problemen met die Voodoo Banshee zal hebben.

edit:
Toch ff gezocht voor TS: Voodoo Banshee voor Windows XP ;)
Windows XP zal prima draaien op dit systeem hoor. Ik heb het er al eerder op laten draaien :) En voor mijn ouders is het goed genoeg, voor dat beetje internetten en 'office-en'.

Verwijderd

Topicstarter
Xlnt schreef op 08 June 2003 @ 19:26:
Kopieer de map I386 op de harde schijf. Start daarna op met de opstart-diskettes. Geef dan deze map op harde schijf op als bron van de installatiebestanden.

Gebruik bijvoorbeeld een DOS-opstartdiskette met cd-rom-ondersteuning of een andere computer om de bestanden op de harde schijf te zetten.
Ik heb dmv mijn computer de map I386 van de XP-Cd naar de desbetreffende hd gekopieerd en gedaan wat je beschreef. Echter zonder resultaat, want ik krijg nog steeds dat hij geen Smartdrive kan vinden en dat het station, voor het tijdelijk opslaan van XP-Installatie-bestanden, niet beschikbaar is.

Moet ik nu de hele cd op de hd zetten en dan dat als bron opgeven?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 09:39 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Je moet smartdrive downloaden, die op flop zetten en dan is het een kwestie van smartdrive.exe tikken op de command prompt.. je krijgt dan geen melding of iets.. hij is dan gewoon geladen.
Dit progje zorgt voornamelijk voor de caching van je harde schijf e.d.
Het zou kunnen zijn dat het heel je probleem oplost als je geluk hebt ;)

Maar goed... ff a:\smartdrive.exe tikken.. dan weer naar c:\i386 of whatever en nogmaals de setup resumen ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op 09 juni 2003 @ 09:47:
Je moet smartdrive downloaden, die op flop zetten en dan is het een kwestie van smartdrive.exe tikken op de command prompt.. je krijgt dan geen melding of iets.. hij is dan gewoon geladen.
Dit progje zorgt voornamelijk voor de caching van je harde schijf e.d.
Het zou kunnen zijn dat het heel je probleem oplost als je geluk hebt ;)

Maar goed... ff a:\smartdrive.exe tikken.. dan weer naar c:\i386 of whatever en nogmaals de setup resumen ;)
Maar zoals ik al eerder zei, ik kan die smartdrive.exe nergens vinden ;( Ik vind met google alleen wat het is, verder niet waar ik het kan downloaden. Het klinkt wel heel logisch, dus als ik smartdrive.exe heb, is de kans groot dat het probleem opgelost is.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Zoeken op "download smartdrive"

1e link is:

http://www.broomeman.com/support/smartdrv.html

Dan zie je staan:

http://home.earthlink.net/~unonobody/smartdrv.exe

Tsjah... :/ ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DeMoN op 09-06-2003 09:55 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, het zal wel door het weer komen :) Bedankt! /me gaat het meteen proberen, want zijn ouders beginnen te zeuren.

Verwijderd

Misschien een longshot, maar update het bios eens van de pc, kan zijn dat ie niet helemaal compatible is.
Ook zou je deze pc kunnen proberen te installeren zonder ACPI (F7 of F5, ben 't even kwijt, indrukken wanneer hij vraagt om op F6 te drukken voor extra controller drivers).

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het probleem dat hij Smartdrive niet kon vinden is opgelost. Maar nu rol ik weer in het volgende probleem. Hij geeft aan dat de setup het benodigde station (voor het installeren van 330 mb installatie-bestanden) niet kan vinden. Ik kan dan alleen maar stoppen met de setup :/
Het kan niet aan de IDE-kabel liggen, want die heb ik vervangen door een werkende (dat weet ik zeker). Ook heb ik verschillende hardeschijven gebruikt, maar dat mocht ook niet helpen.
Kan het zijn dat het IDE-1 slot op het moederbord niet meer werkt zoals het hoort te doen? Ik moest namelijk de bron van de installatie-bestanden opgeven en toen ik dus verwees naar de map I386 op de C-schijf, zei hij dat ze daar niet stonden. Ik kon toen van de CD wel die installatie-bestanden lezen. Ik heb dus het idee dat de hardeschijf op de een of andere manier de hele tijd buiten beschouwing is en blijft gedurende de installatie van Windows XP.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 10:08:
Misschien een longshot, maar update het bios eens van de pc, kan zijn dat ie niet helemaal compatible is.
Ook zou je deze pc kunnen proberen te installeren zonder ACPI (F7 of F5, ben 't even kwijt, indrukken wanneer hij vraagt om op F6 te drukken voor extra controller drivers).
Dat flashen lijkt me niet zo'n slecht idee. Ik heb dit gevonden. Zou Windows XP ook vallen onder dat boot-probleem met Windows 2000?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 10:19:
[...]
Dat flashen lijkt me niet zo'n slecht idee. Ik heb dit gevonden. Zou Windows XP ook vallen onder dat boot-probleem met Windows 2000?
Zou kunnen best kunnen, kan nooit kwaad (als je 't goed doet) om hem te flashen.
Overigens, hoe is je IDE config? (Wat zit op welke poort en op welke positie (M/S)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 10:22:
[...]

Zou kunnen best kunnen, kan nooit kwaad (als je 't goed doet) om hem te flashen.
Overigens, hoe is je IDE config? (Wat zit op welke poort en op welke positie (M/S)?
Alles zit op 1 IDE-Kabel in Poort IDE-1 op het moederbord. Master is hd (Seagate 6,4 gig) en Slave is Cdrom-speler (AOpen 56x)

Verwijderd

Probeer eens de CD-ROM op de secondary port als Master te zetten. Dan hebben ze beide een eigen IDE channel tot hun beschikking.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!

Ik heb de BIOS geflasht en meteen deed hij het ( dankzij Raven ;) ). Van versie 1.13 naar 1.14 dus. Het was dus waarschijnlijk een communicatie-probleem tussen het hele IDE-gebeuren. Hierdoor kon hij het station niet vinden, evenals smartdrive en de bron van de installatie-bestanden.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 10:34 ]

Pagina: 1