[Knoppix] harddisk install, waarom niet?

Pagina: 1
Acties:

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Na veel klooien en proberen met o.a. Mandrake en Red Hat heb ik uiteindelijk Knoppix geinstalleerd op mijn ASUS laptopje. ( handig linkje voor geinteresseerden )

En het loopt als een trein! Werkelijk ongekend hoe feilloos alle hardware gedetecteerd wordt! Zelfs het touchpad en mijn PCMCIA wireless kaartje werken zonder ook maar iets te hoeven installeren. Terwijl ik in andere distro's dus de grootste moeite had om dit allemaal draaiend te krijgen.

Waarschijnlijk is dit eerder aan mij te verwijten dan aan die distributies want ik ben nog een redelijke "beginner". Hoe dan ook, ik ben zeer te spreken over het gemak waarmee mijn laptopje draait onder Knoppix (Debian).

Nu hoor/ lees ik nogal eens dat Knoppix niet echt bedoeld is voor een HD install maar puur voor test, demo en rescue doeleinden.
Kan iemand goede argumenten geven waarom je beter een 'gewone' desktop-distro kan gebruiken dan Knoppix (Toepassing: licht kantoorwerk, surfen, chatten, mp3, oftewel: huis-tuin-en-keuken)

Verder heb ik begrepen dat er in knoppix gebruik wordt gemaakt van gecomprimeerde software. In hoeverre heeft dit invloed op de snelheid/ werking van de applicaties bij een HD installatie?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:20

Super_ik

haklust!

volgens mij omdat e bij knoppix nix kunt aanpassen, verwijderen of installeren

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Als je knoppix op hd zet word alles gedecomprimeerd. De compressie is enkel om alles op dat 1e cdtje te krijgen.
Verder is linux een bangelijke distro, enkel zit er natuurlijk veel te veel standaard in dat jij nooit gebruikt :)
Daarom is het iets minder.
Ik heb het zelf ook en ben heel erg tevreden, maar kzou toch liever naar een pure Debian install gaan, gewoon om alles enkel te installeren wat ik nodig heb
Super_ik schreef op 08 June 2003 @ 16:48:
volgens mij omdat e bij knoppix nix kunt aanpassen, verwijderen of installeren
Als je het op hd zet is alles van in een gewone debian distro mogelijk

[ Voor 24% gewijzigd door Denhomer op 08-06-2003 16:49 ]

• jellebelle
  • Niet online
Als je het op hd zet is alles van in een gewone debian distro mogelijk
Precies. Daarom ben ik ook zo enthousiast! Ik mis niets t.o.v. een gangbare desktop distro (maar correct me if i'm wrong), en ik kan ook lekker apt-getten enzo.

• Denhomer

Denhomer

Doh !

Er is ook niets dat je mist, en als er iets is zet je het er gewoon op :)

• M@rijn
  • Laatst online: 06-05 08:56
jup, ik heb heel knoppix gewoon lekker verbouwd wat ik niet wou hebben gewoon ff apt-get remove programma en klaar, als ik iets wil installeren dan gewoon ff source.list aanpassen naar unstable en klaar.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 20:14
Als je alles wat je van een Linux distributie verwacht/wilt in Knoppix vind moet je het zeker installeren, het is een goede distributie die direct klaar is voor gebruik en je weet wat je er van kan verwachten.

De "nadelen" die er aan kelven zoals men dat ziet:
- Knoppix heeft een zeer uitgebreid hardware detectie systeem wat elke keer erachter komt dat je die videokaart etc hebt, dat zal elke keer toch iets meer tijd vergen dan een distributie die het 1x instelt en daarna weet. (uiteraard is het wel vast te in te stellen als je wilt)

- De applicaties zijn (waren ondertussen denk ik) een combinatie van stable/testing/sid als een beginner hierin iets wil veranderen bijv de laatste KDE toevoegen kan er een depences probleem ontstaan welke niet makkelijk opgelost kan worden.
En het aantal en type applicaties kan misschien te beperkt zijn voor je, nieuwe moet je dan downloaden van internet i.p.v. vanaf een cd nummertje X halen. (het is wel 2 GB, maar dat is incl. KDE en Gnome, RedHat/mandrake is ook ca 2GB maar dan alleen KDE of Gnome en met slechts 1 of 2 taal ondersteuningen i.p.v. 40.)

- Het updaten naar een volgende Knoppix versie gaat ook niet zo makkelijk (daar er geen apt-get archive voor Knoppix is, kom je op Debian) en je wilt natuurlijk de laatste mozilla/openoffice.

- Er missen (of ondertussen misschien wel opgelost) enkele veelgebruikte include file's om te compileren (bijv xml support en zo) die moeten dus eerst geinstalleerd worden.

En het aanmaken van partities gaat met Mandrake/Redhat vanzelf (dan wel grafische) maar is zeker te doen met de vele handleidingen op internet (en cfdisk is erg makkelijk in gebruik vind ik.)

Zelf denk ik dat als je Linux gewoon wil gebruiken als desktop systeem en het updaten van applicaties alleen tot de voorgecompileerde mozilla/openoffice en goede apt-get archieven beperkt en je de handleiding om het te installeren goed kan volgen er niets in de wegstaat om een andere distributie i.p.v. Knoppix te gebruiken.

Tip: lees even http://www.fnl.nl/ct-nl/archief2003/ct2003-05/knoppix4.pdf hierin staan nog wat nuttige tips als je Knoppix op de HD wilt installeren i.v.m. configuratie file

[ Voor 5% gewijzigd door easydisk op 08-06-2003 23:08 ]

• Denhomer

Denhomer

Doh !

easydisk schreef op 08 June 2003 @ 23:03:

En het aanmaken van partities gaat met Mandrake/Redhat vanzelf (dan wel grafische) maar is zeker te doen met de vele handleidingen op internet (en cfdisk is erg makkelijk in gebruik vind ik.)
Knoppix heeft ook een GUI voor de partities :)

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Ik had juist gehoord dat knoppix "minder" verstandig was vanwege de permissies e.d. op het systeem? Hebben ze dat nu aangepast zodat je een soort snapshot van debian hebt met dezelfde rechten etc die voor een normale debian installatie gelden?

Nu ook zonder stropdas

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 20:14
Op de CD versie is er inderdaad geen password voor de root, iedereen kan root worden door middel van "sudo bash" Na het installeren op de HD wordt er wel een root en user account aangemaakt. ALs je dan ook nog sudu aanpast/verwijdert en http://www.fnl.nl/ct-nl/archief2003/ct2003-05/knoppix4.pdf volgt is er niets meer aan de hand, of ik moet nog ergens overheen gekeken hebben.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
En hoe je het op je harddisk installeert, staat in de FAQ van Knoppix. Inderdaad wordt dan alles uitgepakt zodat je ca. 2 GB aan software hebt. Met de doorsnee HD van vandaag de dag boeit het dus volstrekt niet dat je misschien wel 200 bitjes kunt besparen met Debian - als dit makkelijk is, goed werkt, en je geen zin hebt om wat nu automatisch gedetecteerd wordt met de hand te gaan doen, dan zie ik geen enkele reden waarom je het niet zou doen?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb het ook een vriend aangeraden die debian wou installeren, het ging snel en fouteloos. De hardwareherkenning neemt een hoop werk over. En als je klaar bent kun je natuurlijk nog altijd de nodige dingen aanpassen. (bijv. nieuwe kernel, apt-get remove <overbodigeapp> enz.). Het gaat in elk geval waaaaaaay sneller om een Desktop systeem op te zetten dan wanneer je van de woody CD uitgaat.

Hierover was een tijdje geleden ook een artikel op linuxworld.com ... ff zoeken. Hier dus.

Ik heb trouwens zelf een keer [url=morphix]morphix[/url] gebruikt om debian te installeren, ook dat werkte gewoon goed en vooral snel. Ik denk dat ik de volgende keer dat ik een Debian wil installeren ook voor een van deze opties ga, simpelweg omdat het een boel tijd scheelt, en je tijdens de installatie ook al kunt websurfen, chatten enz. :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Heeft iemand hier ervaringen met Knoppix op je HDD in combinatie met RAID (0)?
Ik wil het ook op mn HDD gaan zetten, maar ik heb onboard RAID 0 van Promise.
En bijvoorbeeld met Redhat 8.0 lukt het niet.

Leave only footprints, take only memories

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
In de nieuwste ac patches zit Promise support voor de RAID die jij waarschijnlijk hebt. Kijk maar ff op www.kernel.org

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Steven schreef op 09 June 2003 @ 14:32:
In de nieuwste ac patches zit Promise support voor de RAID die jij waarschijnlijk hebt. Kijk maar ff op www.kernel.org
Zitten die ook in de Knoppix kernel?

Anders is je post nogal offtopic nml. Ik weet dat de Knoppix kernel flink wat patches kent, maar of die RAID patch er ook in zit ... geen idee.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Wilke schreef op 09 June 2003 @ 13:17:
En hoe je het op je harddisk installeert, staat in de FAQ van Knoppix. Inderdaad wordt dan alles uitgepakt zodat je ca. 2 GB aan software hebt. Met de doorsnee HD van vandaag de dag boeit het dus volstrekt niet dat je misschien wel 200 bitjes kunt besparen met Debian
Mijn Debian install is ongeveer 1 GB. Het gaat dus niet op 200 bitjes, maar om een verschil van 100% ;)

Knoppix is in principe trouwens gewoon Debian, maar met veel software standaard geinstalleerd, automatische hardware detectie, en nog wat andere verschillen.

</copulatie met kleine insecten>

Ik ben het verder wel met je eens hoor :)
Als het gewoon werkt, en je vindt het prettig... Waarom niet? Het is immers belangrijk dat jij het prettig vindt werken.

De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat Knoppix van origine ontworpen is om vanaf CD te draaien, niet als permanente OS dus. Maar het feit dat Knoppix tegenwoordig op HD geinstalleerd kan worden geeft aan dat de makers van Knoppix daar tegenwoordig ook rekening mee houden, en dat Knoppix dus ook gewoon als permanent OS zou moeten kunnen werken.
Pagina: 1