Toon posts:

Mandrake 9.1 Install loopt steeds vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wilde eens een test servertje op gaan zetten, om mijn php sites op uit te proberen. Ik kreeg van mijn oom suse 7.1, deze werkte, maar omdat ik hem ook als router wil gebruiken, en suse 7.1 aardig verouderd is, raadde iemand mij aan om mandrake eens te downloaden.

Ik heb mandrake 9.1 nu gedownload, maar het installeren loopt niet goed. Op de site van mandrake staan screenshots van die installatie, maar die ziet er bij mij heel anders uit, wel grafisch, maar 16 kleuren.

Als ik tijdens de installatie het overzicht te zien krijgt, staat er bij grafische kaart iets in de zin van niet geconfigureert, in het rood gedrukt.

Het komt er dus op neer dat de mandrake setup mijn oude s3 virge kaart niet herkent. Op de site van mandrake staat hij als ondersteund gereport.

Wat te doen? Ik kan hier op het moment alleen nog een hele oude hercules 1MB kaart vinden, maar dat lijkt me niet echt een vooruitgang :P

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Loopt het installeren daadwerkelijk vast, of kun je wel verder ondanks het feit dat je maar 16 kleuren hebt?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan helemaal installeren, totdat het overzicht komt, er staat dan dat er nog geen videokaart is geinstaleert, als ik dan op videokaart instellen klik bevriest het scherm

ik nu voor de 4e keer proberen :/

het rare is dat scherm aan het begin waar je kunt kiezen tussen installeren of meer opties wel gewoon in meer dan 16 kleuren is :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 17:40 ]

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Het scherm aan het begin draait op framebuffer (eigenlijk XFree86 met vesa), terwijl det opzetten van de grafische interface op XFree86 draait.
Je zou de grafische config ook over kunnen slaan, en na het rebooten kun je dan XFdrake draaien om hem te configureren.
Maar waarom draai je X op een router, wil je dat echt?

https://timelord.nl

Verwijderd

Je moet gewoon op dat installatie scherm met de VGA kaart in het rood omdat die nog niet geconfigureerd is, op configureren klikken, zodat je hem kunt configureren.

(Logisch wel) ;)

Mandrake 9.1 doet dat altijd zo.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 13:12 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Wat voor computer is het? Ben ik de enige die de indruk krijgt dat het om een of ander oud pruts-systeempje gaat (een P200 met 32 MB RAM ofzo, met zo'n ouwe S3 kaart?)

In ieder geval is Mandrake nou niet bepaald de server-distro bij uitstek...waarom probeer je geen nieuwere versie van SuSE of Red Hat, of - als je niet bang bent het een en ander over Linux te leren: debian of slackware?

Die laatste twee werken btw. een stuk beter/sneller als je oudere hardware hebt, omdat je er gemakkelijk voor kunt kiezen om geen X te installeren, en alleen dat te laten draaien wat je echt gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 09-06-2003 13:22 ]

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Ik heb zelf ook een pruts systeempje (p 233mhz, 64mb, S3 virge gx kaartje) en ik heb geprobeerd red hat 8.0 te installen maar dat ging niet echt lekker aangezien het beeld begint te flikkeren en je niks ziet als je de grafische installatie gebruikt. Nu heb ik gister Mandrake 8.0 geinstalled en daar kreeg ik hetzelfde gezeik, maar bij mandrake kon ik kiezen voor low resolution, dus heb ik dat maar gedaan en dat ging wel goed.
Ik heb Mandrake nu wel draaiende maar het beeld begint gelijk te kutten als ik Gnome opstart (flikkeren, strepen etc..)
Ik denk dat het gewoon aan die bagger S3 kaartjes ligt en dat ze gewoon niet goed met linux kunnen samen werken op grafisch gebied.
Alles wat text based is werkt namelijk wel goed :(

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 20:14
Waarom doe je niet de text base installatie, i.p.v. enter even op F1 drukken en dan het stukje text lezen en 'text' + enter typen.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 08 juni 2003 @ 17:38:

ik nu voor de 4e keer proberen :/
Even een algemene tip. Elke windows gebruiker draagt in zich een bepaalde opvoeding en een gedragspatroon aangepast aan windows. Dit botst met de manier waarop Unix is opgebouwt, en kan je veel frustratie & tijdsverlis opleveren.

Neem volgende items aan als vaste regels, zelfs als je hart schreewt dat misschien toch zou helpen om .... :

* Rebooten helpt NIET
* Herinstalleren helpt NIET
* Opnieuw en opnieuw en opnieuw hetzelfde doen helpt NIET

Bij windows is dit helemaal anders... Ik heb *jarenlang* GNU/Linux bakken gereboot in de vage hoop dat ditmaal misschien mijn probleem (wat dat dan ook was) verholpen zou zijn. Ditto met herinstalleren.

Het enige dat helpt is lezen, en in configs prutsen, iets wat lang duurt om te leren.

(Deze reply is offtopic & niet echt bedoelt op deze poster maar in het algemeen)

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
XTerm: _/-\o_

Echter, rebooten kan eens helpen om zeker te weten dat de huidige configs gebruikt worden.
Opnieuw installeren kan helpen om tijdens de installatie dingen beter te doen.
Dingen over en over en over en opnieuw doen enz. kan helpen om een beetje routine erin te krijgen. :)

Actions speak louder than words

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

bolluserectus schreef op 10 June 2003 @ 11:23:
Echter, rebooten kan eens helpen om zeker te weten dat de huidige configs gebruikt worden.
Dat is de weg van de minste weerstand, als je wilt dat een daemon de nieuwe config gebruikt, herstart je hem gewoon.
Opnieuw installeren kan helpen om tijdens de installatie dingen beter te doen.
Sinds wanneer kan dat niet meer achteraf :?
Dingen over en over en over en opnieuw doen enz. kan helpen om een beetje routine erin te krijgen. :)
Ach, expert in installeren worden is nou niet het meest logische, ik gebruik zelf Debian, dat installeer ik 1 keer, en daarna nooit meer..
En zo moeilijk zijn de installaties van de verschillende distro's (Op LFS na :P ) toch niet meer..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Voor iemand met redelijk wat ervaring heb je helemaal gelijk. Mijn HEIL/AAN\XTerm smiley gaf dat ook aan.

Mijn ervaring is dat als je reboot, je weer begint vanuit de startup. Even terug zoals het hoort en was. Soms in je dwalingen langs faq's man's en configs ben je de weg kwijt. Rebooten, ff pissen en fris overnieuw beginnen. :)

Achteraf installaties aanpassen kan uiteraard altijd. Ik weet inmiddels dat ik alleen hoef te rebooten bij een kernelupgrade/update. Hercompileren en daarna dingen verwijderen toevoegen is lastig. Ik weet namelijk nooit zeker of er bestanden over blijven omdat ik simpelweg (nog) niet weet waar alles voor is.

Nieuwe installaties doen is voor mij nuttig omdat je altijd weer wat extra's ziet. Tijdens de eerste keer lees je nog wel is ergens over heen. Je krijgt andere ideeen, ingevingen e.d.

Offtopic: Ik snap eigenlijk niet waarom je niet reageert op de post van Sjadow_

Actions speak louder than words

Verwijderd

Toch denk ik dat we het eigenlijk eens zijn.

1) Miscchien moet er wat anders gedaan worden. Of tijdens de installatie andere keuzes maken, of een andere linux proberen.

2) Of misschien is dat S3 kaartje niet een goed kaartje voor een modern OS. (Waarbij dat 'misschien' wel ERG voorzichtig is uitgedrukt.....)

;)
Pagina: 1