Harddisk na paar uur dood en na reboot weer levend

Pagina: 1
Acties:

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
Ik heb in mijn (net opgezette) linux server een ibm deskstar gpx60 40gb geplaatst.
Deze is een keer behoorlijk kapot geweest maar naar een erase disk (via ibm tool) weer werkend gekregen.

Heb Linux etc er allemaal op weten te zetten en de harddisk lijkt gewoon te werken.

Maar nu ben ik erachter gekomen als ik mijn Linux systeem een paar uur rustig als server laat draaien de harddisk er na een paar uur mee stopt. Hij weigerd dan nog te schrijven en iets te lezen. Als ik me pc dan helemaal uitschakel en inschakel doet de harddisk het weer. Anders niet.

Ik ben net nieuw met Linux dus ik weet niet of dit een oorzaak van Linux kan zijn? Of dat er iets met de harddisk mis is?

Iemand idee? :?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Hoe warm wordt die HD? Misschien zit hem het probleem in dat de schijf te warm wordt. Koeler er voor of onder zou in dat geval een hele hoop schelen.

In de FAQ is wel ergens een link naar aan tooltje te vinden dat je naar je harde schijf kan laten kijken mbt. de technische staat. Is ook een optie.

[ Voor 34% gewijzigd door agent327 op 08-06-2003 15:53 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• adewidt
er zit een koeler op en heeft vroeger ook altijd zonder gedaan

Verwijderd

grote kans dat die disk stuk gaat binnenkort.

had mijne ook :/

en toen kwam de data corruptie er nog es bij kijken :/

• adewidt
ik vreesde al hetzelfde,
gelukkig zit er nog garantie op volgens de ibm/hitachi site

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik denk dat de schijf problemen heeft met stroomtoevoer of besturing o.i.d.
En dat als je je systeem reboot de schijf ook "gereset" wordt. Ben bang dat je hier niet veel tegen kan doen, behalve andere schijf kopen

• adewidt
nouja ik heb de harddisk nu in ieder geval in een iets openere ruimte gehangen in de hoop dat de warmte afvoer beter is.

iig geval bedankt
Pagina: 1