Eieren bakken op mn HDD

Pagina: 1
Acties:

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Volgens mij heb ik een groot probleem (of da's aan het ontstaan):
Ik op mn KT3 van MSI een RAID Controller zitten,
en daarop heb ik 2 Maxtor 60GB 7200rpm schijven aangesloten
Ik heb al verscheidene programma's geprobeerd om de temperatuur van die dingen weer te geven. Maar dat mislukt. Ook als ik S.M.A.R.T. in de Bios aanzet.

Met dit warme weer ehb ik mijn zijpaneel ervanaf gehaald, want anders wordt mijn CPU en Kast een beetje heet.
Echter mijn HDD's zijn echt heet! Als ik er met de bovenkant van mijn hand tegenaan ga, dan doet het bijna pijn van de hitte.
Ik ga ze deze week weer eensverder uit elkaar zetten, want ze zitten nu boven elkaar. (proberen wat het beste werkt)
Maar ook dan worden ze heet. De bovenste komt dan onder een Iceberg Systeemkoeler in het 5.25 slot, dus die wordt dan niet zo warm.
De andere hangt dan helemaal onderaan, maar die dan wordt ook nog heet.

Ook komen er 2 ventilatoren bij in mijn zijpaneel (een "boven" CPU, xp2000 en d e andere "boven" de onderste HDD)

Ik las dus net bij een ander topic over schijven die maar 55/60 graden morgen worden, en volgens mij zit ik daar ver boven...
Ben dus een beetje ongerust aan het worden, want als er 1 crashed dan ben ik alle data kwijt vanwege mijn RAID0 (er zit nog wel garantie op de HDD's)

Mijn vraag:
Zijn er programmaatjes (en zo ja welke) die ondanks mijn RAID0 de temps kunnen lezen van mijn schijven?
En wat kan ik doen om ze koeler te maken (voor een HDD koeler is eigenlijk geen plek, tenzij ik de Iceberg koeler eruit sloop. Bovendien heb ik onderhand al 10 ventilatoren in mijn kast (in totaal) en nog een paar 4000rpm dingen erbij betekenen dus een gehoorbeschadiging.

Mijn airflow is op dit moment zeer slecht, zo zit bijvoorbeeld mijn Grafische kaart 2 cm van mijn onderste HDD af, waardoor er gewoon nauwelijks lucht langs komt, maar dat gaat deze week als het goed is allemaal veranderen.

Nog even de belangrijkste specs van mn pc:
MSI KT3 Ultra-2 RAID
AMD Athlon XP2000+
Leadtek Gf4 ti4400
2x maxtor 60GB 7200rpm RAID0
512MB DDR333

En hoe het in mijn kast geregeld is:
5.25 slot met DVD
5.25 slot met CD-RW
5.25 slot met Iceberg syst.koeler (2x 10cm ventilatoren)
5.25 slot leeg (wordt dus een HDD)
3.5 slot leeg (daar past geen HDD, te laag vanwege dikke FDD)
3.5 slot FDD
3.5 slot HDD (die gaat naar dat 5.25")
En daaronder hangt een 2e HDD

Een fan in mijn voeding, een 80mm aan de achterkant, en dus dat ding aan de voorkant

[ Voor 4% gewijzigd door Laurenz op 08-06-2003 13:23 ]

Leave only footprints, take only memories

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03 14:58
geen oplossing voor je probleem maar wel een tip: ik zou eens naar een andere kast gaan kijken als 't echt zo belabbert in elkaar zit als ik lees. Zou goed zijn voor je hele systeem en zeker voor de levensduur van je hd's. Bijv. een chieftec midi tower ofzo, niet al te duur maar toch kwalitatief en qua airflow en ruimte heb je bij die kast ook niets te klagen.

• Laurenz
Mijn kast is een ???met 300 watt voeding, standaard ding mIDI
(zo'n ding met een extra "frontje" aan de voorkant, zodat je je lelijke FDD niet ziet, maar alleen een gleuf met een knoppie ernaast)
Denk dat het Q-Tec is of Sweex
Ik wil eigenlijk gewoon een Bigtower voor mijn volgende pc, maar die kosten minstens 100 euro en deze was maar 45 / 50)
Vooral Antec heeft hele mooie (en dure) dingen met allemaal koelers erin :D

Edit: hier staat een plaatje van mijn kast:
http://www.comflex.nl/shop/detail.asp?productid=501007

[ Voor 16% gewijzigd door Laurenz op 08-06-2003 13:39 ]

Verwijderd

/me heeft 1 hdd achter een fixed kooler van ice berg en 1 in een swap bracket met koeling :Y)

gaat prima anders kan ik me hdd's gebruiken als tostiewarmhouders :P

en je hdd's gaan ook langer mee toch :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 14:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

laurensvliegen schreef op 08 June 2003 @ 13:30:
Mijn kast is een ???met 300 watt voeding, standaard ding mIDI
(zo'n ding met een extra "frontje" aan de voorkant, zodat je je lelijke FDD niet ziet, maar alleen een gleuf met een knoppie ernaast)
Denk dat het Q-Tec is of Sweex
Ik wil eigenlijk gewoon een Bigtower voor mijn volgende pc, maar die kosten minstens 100 euro en deze was maar 45 / 50)
Vooral Antec heeft hele mooie (en dure) dingen met allemaal koelers erin :D

Edit: hier staat een plaatje van mijn kast:
http://www.comflex.nl/shop/detail.asp?productid=501007
Dat is zeker ene sweex kast.
probleem is daar idd de airflow, waardoor je hdd redelijk heet kunnen worden.

Zelf heb ik een Chieftec Dragon bigtower (die in tegenstelling tot wat deadpool zegt bij mij gewoon TE klein is) waar in totaal 5 7200rpm schijven hangen (4 Seagate Barracuda IDE schijfjes en een quantum viking 2 SCSI schijfje). de SCSI disk wordt gekoeld dmv 2 40mm koelertjes op 5 volt, 2 seagates worden gekoeld met een 80mm op 5 volt en de andere 2 worden gekoeld met een 92mm op 5volt. Dingen blijven behoorlijk koel en de herrie valt best mee (van de fans, je wordt niet vrolijk van die viking :X).

Ik gebruik de eingelijke hdd brackets van mijn systeem niet, omdat daar gewoon geen plaats voor is (redelik groot mobo en niet willen dat mijn hdd zo ongeveer tegen cpu1 aanzit). Dus alles zit met brackets in de bovenkant van mijn kast gebouwd.

Probeer eens zoveel mogelijk ruimte tussen je hdds te hebben, zodat je airflow kunt krijgen tussen de hdds, en zorgen dat je IDE kabels niet in de weg zitten.

• Laurenz
Jullie raden me Chieftec kasten aan, maar hier in de buurt en op maxpc heb ik er geen gevonden. (hier in de buurt is comflex, Xenon, funprice) en uiteraard vobis en dixons, maar daar zul je mij niet zien.
Waar kopen jullie die dingen, en Terw_dan: Wat koste die Bigtower van je?

edit:
Heb even opgemeten:
De afstand tussen de onderste HDD en mijn Grafische Kaart (die is vrij groot)
is 6 cm. Ze zitten op gelijke hoogte in de kast.
er tussenin lopen 2 IDE kabels en wat voeding troep.
Normaal gesproken zit volgens mij een "gat"aan de ONDERKANT van de voeding waar de lucht ingezogen wordt, bij mij aan de "achterkant", dus aan de kant van mijn CD-RW en voeding

[ Voor 42% gewijzigd door Laurenz op 08-06-2003 14:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

laurensvliegen schreef op 08 June 2003 @ 14:17:
Jullie raden me Chieftec kasten aan, maar hier in de buurt en op maxpc heb ik er geen gevonden. (hier in de buurt is comflex, Xenon, funprice) en uiteraard vobis en dixons, maar daar zul je mij niet zien.
Waar kopen jullie die dingen, en Terw_dan: Wat koste die Bigtower van je?
Ding was 169 euro incl 340 watt voeding (die het behoorlijk aardig houdt :D 5 hdds (4IDE, 1SCSI), DVD, CDRW, G400 videokaart, netwerkkaart, ATA controller, TVkaart, geluidskaart, debug kaart, 4 dimmetjes en 2 slot1 cpus.).

ik heb de mijne gekocht bij computerland overigens, maar je ziet ze tegenwoordig wel meer.

• Laurenz
Ik vond net deze kast op www.computerland.nl:
Chieftec Dragon Big DA-01W-D 340W Wit
Voor 129,- en dat is dan inclusief 340watt voeding, wat voor mij ruim voldoende is.
ik zit me alleen wel af te vragen of ik nou wel of niet een nieuwe kast moet kopen.
want dit ding is best duur eigenlijk, en ik kan ook kijken of ik mijn huidige kast kan verbouwen.
Denk dat ik dat eerst maar eens ga doen, en dan verder kijken als dat niet werkt

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
ik heb 1x 80 gig ibm 7200 rpm 2 mb cache, zit op 50 graden en 1x 80 gig wd 7200 rpm 8 mb cache, nog warmer, heb er geen sensor op zitten maar voelt warmer aan dan die ibm.
kast open gedaan en ventilator erop gezet, huppa op de de dag 36, snachts zo rond de 32.

in de winter zat ibm op zo 44 / 46 graden.

maybe dus ventilator erop doen ofzo :P

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

laurensvliegen schreef op 08 June 2003 @ 15:15:
Ik vond net deze kast op www.computerland.nl:
Chieftec Dragon Big DA-01W-D 340W Wit
Voor 129,- en dat is dan inclusief 340watt voeding, wat voor mij ruim voldoende is.
ik zit me alleen wel af te vragen of ik nou wel of niet een nieuwe kast moet kopen.
want dit ding is best duur eigenlijk, en ik kan ook kijken of ik mijn huidige kast kan verbouwen.
Denk dat ik dat eerst maar eens ga doen, en dan verder kijken als dat niet werkt
Dat is dezelfde als die ik heb.
ze zijn dus weer wat goedkoper geworden (maarja, heb deze ook al weer ruim een jaar).
Pagina: 1