[ISRA-punt] een zootje, KPN laat het zo

Pagina: 1
Acties:

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 18:18

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
Een collega heeft net ADSL. Ik heb daar een draadloos netwerk aangelegd voor 2 PC's en een laptop omdat hij in zijn oude villa geen kabels wilde trekken.

Toen hij zijn DHZ-pakket had gekregen zag ik dat de splitter bij binnenkomst aan het ISRA-punt moet (het was de eerste keer dat ik ADSL aanlegde). In dat pand zat voorheen een bedrijf, dus er kwam een dikke kabel binnen met ca 50 zwakstroomaders, afgeknipt, met 20 meter plakband omheen, en uit die bos plakband kwamen 2 of 3 2-aderige kabels naar de rest van zijn huis.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet, als er meerdere telefoons zijn aangesloten, de ADSL-splitter vóór de andere telefoonlijnen kwamen. Dat was vrijwel onmogelijk en daar had ik even geen zin in. KPN laten komen om dat ISRA-punt in orde te laten maken, want dit was niet erg standaard.

Die lui zijn langsgeweest op vrijdagavond (want ze waren de afspraak vergeten). Maakten de vloer naar de kruipruimte open, schrokken van al dat plakband, gooiden em dicht en zeiden dat de ADSL-splitter ook wel bij het telefoonstopcontact in de woonkamer kon worden aangesloten. Dat is dus nadat er al kabels de andere kant (naar boven) zijn uitgesplitst.

Het werkt nu allemaal uitstekend, maar waarom staat in de handleiding dat de splitter als eerste moet aangesloten, vóór alle andere telefoons?

ja, graag!

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 08:51

Emerge

Bifidus schmifidus

Het telefoonsignaal bestaat uit lage frequenties, het ADSL uit hoge. Daarvoor is een splitter nodig om deze twee signalen te scheiden. Wanneer dit niet bij het ISRA-punt gebeurt, maar ergens halverwege de kabel wanneer er al telefoons zijn aangesloten, dan kan het zijn dat je storingen krijgt in het ADSL signaal als er bijvoorbeeld gebeld wordt, of storingen bij het telefoonsignaal als je aan het internetten bent.

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

PJK schreef op 08 juni 2003 @ 13:11:

Die lui zijn langsgeweest op vrijdagavond (want ze waren de afspraak vergeten). Maakten de vloer naar de kruipruimte open, schrokken van al dat plakband, gooiden em dicht en zeiden dat de ADSL-splitter ook wel bij het telefoonstopcontact in de woonkamer kon worden aangesloten. Dat is dus nadat er al kabels de andere kant (naar boven) zijn uitgesplitst.
Zijn er ook allemaal telefoons op die aders aangesloten en zitten die allemaal op dezelfde lijn? (dwz als ik één nummer bel, gaan er overal in het huis telefoons af, die op die andere lijnen zijn aangesloten?). Want als dat niet zo is, dan hebben die monteurs uiteraard gelijk, dan is namelijk niet de lijn gesplitst, maar komen er gewoon meerdere verschillende lijnen het huis in.
Het werkt nu allemaal uitstekend, maar waarom staat in de handleiding dat de splitter als eerste moet aangesloten, vóór alle andere telefoons?
Volgens mij heb je dat dus ook gedaan :). Probeer maar eens op die wandcontactdoos een telefoon en pas daarna de splitter aan te sluiten en ga dan maar eens internetten en bellen tegelijk, dan merk je wel waarom je een splitter gebruikt :+.
(Bij isdn is een splitter overigens niet nodig een NT1 werkt al aardig als splitter.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 08-06-2003 13:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 18:18

PJKs

Young, Free and Single

Topicstarter
JvS schreef op 08 June 2003 @ 13:37:
[...]
Zijn er ook allemaal telefoons op die aders aangesloten en zitten die allemaal op dezelfde lijn? (dwz als ik één nummer bel, gaan er overal in het huis telefoons af, die op die andere lijnen zijn aangesloten?). Want als dat niet zo is, dan hebben die monteurs uiteraard gelijk, dan is namelijk niet de lijn gesplitst, maar komen er gewoon meerdere verschillende lijnen het huis in.
Als je het nummer belt gaan alle telefoons over. Er is geen centrale en je kan dus ook met elke telefoon met het gesprek meeluisteren. Van die 50 aders zijn er bij mijn weten maar 2 aangesloten. Ik denk dat die KPN'ers (net als ik) geen zin hadden die kluwen plakband los te maken. En dat op vrijdagavond acht uur.
[...]

Volgens mij heb je dat dus ook gedaan :). Probeer maar eens op die wandcontactdoos een telefoon en pas daarna de splitter aan te sluiten en ga dan maar eens internetten en bellen tegelijk, dan merk je wel waarom je een splitter gebruikt :+.
(Bij isdn is een splitter overigens niet nodig een NT1 werkt al aardig als splitter.
Dat zou dus goed kunnen. Maar zolang ik nog geen klacht hoor van die collega is het mij wel best. Ik was daar voor het wireless netwerk. Hij heeft de KPN'ers betaald om dat ISRA-punt in orde te maken, wat ze dus niet hebben gedaan, dus hij mag hen bellen als er iets aan de hand is.

ja, graag!

Verwijderd

JvS schreef op 08 June 2003 @ 13:37:
[...]
Kan ik bij ISDN de webvox aansluiten op 1 poort van het NT1-kastje en het ADSL-modem op het andere ? Dit alles zonder Splitter ? Dat scheelt mij weer het openmaken van het NT1-kastje

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee, je moet de adsl modem wel voor de NT1 aansluiten. Gewoon je handleiding volgen dus (dat ene schroefje wordt je ook niet moe van dacht ik zo0

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53
JvS schreef op 12 June 2003 @ 10:21:
nee, je moet de adsl modem wel voor de NT1 aansluiten. Gewoon je handleiding volgen dus (dat ene schroefje wordt je ook niet moe van dacht ik zo0
Nee, je sluit de splitter aan op het ISRA punt, na de splitter krijg je het ADSL modem en de NT1

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ow ik bedoelde met modem natuurlijk de splitter :). Maar als je je modem direct wil aansluiten, dan moet die ook voor de splitter.

Enne, iets op je ISRA aansluiten is natuurlijk hetzelfde als iets voor je NT1 aansluiten ;).

Pagina: 1