Notebook start niet op: Kapotte HD ?

Pagina: 1
Acties:

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een vriendin heeft haar notebook (Oostenrijkse bak: Gericom Overdose II MSW, cel 433, 64mb, 6GB) een aantal dagen aan laten staan terwijl ze weg was. Toen ze terug kwam was de notebook uit en is ook nooit meer opgestart. Hij was erg warm !

Bij opstarten gaan wat lampjes knipperen, ik krijg geen beeld op het display (ook niet met externe monitor) en de HD doet wel wat. Volgens haar maakt de HD (Toshiba van 6GB) meer herrie dan normaal. Ik heb de HD er uit gehaald, en als ik deze een beetje schud hoor ik duidelijk iets los zitten. Ik ga er even van uit dat dit het probleem is.

Weet iemand wat een notebook wel/niet doet bij een kapotte HD? Bij een normale PC zie je met een kapotte HD tenminste nog iets van de POST op het scherm.

Bij een normale HD hoor je niets als je een beetje schud, bij deze wel. Dat lijkt me niet normaal?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

als enkel de hdd kapot zou zijn moet dat ding gewoon booten.
Probeer eens een ATX reset voor de zekerheid.

• THEVGE
  • Niet online
Notebooks zijn voor mij ook nieuw, wat bedoel je met een ATX reset?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Stekker en accu eruit, powerbutton 20sec ingedrukt houden en vervolgens booten op ACstroom (dus zonder accu).

dit kan overigens ook bij desktop bakken (alleen hoef je er daar geen accu uit te halen B))

• Rendier2710
  • Laatst online: 06:41
Mijn harddisk van mijn laptop klinkt ook alsof er iets los in zit. Dat hebben volgens mij alle laptop hdd'tjes (ik schrok de eerste keer ook).

• THEVGE
  • Niet online
Helaas, een ATX reset veranderd niets :(

• THEVGE
  • Niet online
OK, het lijkt er dus op dat de HD niet een probleem is. Iemand nog een idee om een niet opstartende notebook te repareren?

• THEVGE
  • Niet online
Update: Ik heb net het systeem helemaal open opgestart, en tot mijn schrik zie ik de CPU koeler niets doen! Een oververhitte, en dus kapotte, CPU lijkt de oorzaak. Kun je tegenwoordig nog losse notebook CPU's krijgen? Ik weet niet of deze celeron 433 hetzelfde is al een normale celeron.

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

Trefwoord

blader, blader...

heeft die cpu/mobo geen overhittingsbeveiliging? M.a.w. is niet alleen de fan stuk en schakeld de laptop zichzelf uit voorzorg uit?

...gevonden!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:01

Sick Nick

Drop the top!

die koeling op je celly 433 hoeft niet meteen aan te staan hoor, mijn laptop gooit de koeling ook pas na 30 minuten heel eventjes aan en daar hangt een celly 1066 in. Die draait het eerste half uur dus volledig passief.

• THEVGE
  • Niet online
Het vreemde is dat de computer niet uitschakeld, de HD blijft aanstaan. Hij doet alleen helemaal niets. Het lukt me niet om de CPU eruit te halen en te checken of die het in mijn PC doet helaas.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

THEVGE schreef op 08 juni 2003 @ 12:09:
Update: Ik heb net het systeem helemaal open opgestart, en tot mijn schrik zie ik de CPU koeler niets doen! Een oververhitte, en dus kapotte, CPU lijkt de oorzaak. Kun je tegenwoordig nog losse notebook CPU's krijgen? Ik weet niet of deze celeron 433 hetzelfde is al een normale celeron.
Dit zijn waarschijnlijk wel standaard socket 370 procjes
dus een goedkope cellie zou een oplossing zijn als het idd de proc is.

enne, gebruik ook de edit knop.

• THEVGE
  • Niet online
Opgelost! Voor diegenen die in de toekomst met dit zelfde probleem zitten, het was toch de CPU koeler. Ik heb deze vervangen en hij begint meteen te draaien bij opstarten, en zo ook de notebook :)
Pagina: 1