Toon posts:

2 voedingen doorgebrand op 1 dag

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week was ik mijn barton aan het inburnen. Ik was dus aan het stressen met prime en opeens viel m'n pc uit. Ok ik dacht dat het door de temperatuur was 68° op dat moment dus ik wacht ff en ik schakel de pc terug aan. De fan draaide een keertje rond heel traag en stopte toen. Het ledje van het moederbord brande nog, dus ga ik naar m'n winkel en die zegt dat m'n voeding doorgebrand was. Hij steekt er een nieuwe in (onder garantie, het is normaal geen geldige reden maar ja). Dus ik ga terug naar huis en ik zet hem op 2200mhz (200*11) en ik begin te stressen. (even ervoor kon ik de 200fsb niet halen omdat de voeding te zwak was, een reden te meer als je een zwaardere voeding gekregen hebt om het te proberen). Hij berijkte de temp van 54° stressed dus de warmte was geen probleem en toen viel hij weer uit. Ik doe de stroom uit en trug aan en dan kwam er een grote vonk. Ik grommelend terug naar de winkel, die er weer 1 nieuwe instak. Zij zeiden dat ik stroompieken hierbinnen kreeg, wat wel kan want ik heb een half jaar geleden m'n hele pc erdoor doorgebrandt gehad. Ik laat dan iemand van de elektriciteitsfirma komen om het hier te laten opmeten, die zijden dat er geen probleem was met de elektriciteit.
Nu is mijn vraag, is het toevallig dat hij doorbrande tijdens ik aan het stressen was, of is het door het stressen???
Bij de tweede keer is de overspanningsbeveiliging ook gesprongen
Ik heb een noname voeding van 350w
a7v333-x
barton 2500+

Verwijderd

doe toch effe normaal man ik beprijp helemaal niks van dit verhaal.

koop zo,n spanningsregelaar die vangt piekspanningen op.
En ga zelf op therapie.stresskip.

Verwijderd

Heb je je pc direct aangesloten op de wandstekkerdoos? Als het zo is, dan raad ik je direct aan om een stekkerdoos met spanningspiekbeveiliging te aanschaffen. Het beveiligt je hele pc spul inclusief je monitor tegen de bliksem en spanningspieken, die heb ik hier ook liggen.

Verwijderd

Nu is mijn vraag, is het toevallig dat hij doorbrande tijdens ik aan het stressen was, of is het door het stressen???
:/

Verwijderd

laat eem fatsoenlijke merkvoeding inbouwen........

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een spanningspiekbeveiliger en daarop hangt de verdeeldoos. De spanningspiekbeveiliger was de tweede keer ook gesprongen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik denk dat je maar beter geen no-name spul meer kunt kopen, maar gewoon een merk b.v. Enermax :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik wil gewoon weten of het mijn schuld was of de electriciteit. Er komt zowiezo een merkvoeding hoor. Ik ben 16 en ik moet het zelf betalen dus het wordt een qtec 550w. Daar heb ik hele goede dingen over gehoord.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hmm, is 550W niet overkill? Als je alles zelf moet betalen (net als ik, ben 17 jaar) is een 550W voeding erg prijzig. Ik heb hier een 1700@2400 draaien, radeon7500 en dit draait nu rete-stabiel met 300W. Dus ik denk dat 400W al genoeg is voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het nou net, de 400 en 450w zijn slecht van dat merk. Het is 350w of 550w en aangezien dat de 550w maar 50€ kost vind ik dat niet zo erg. Er zijn gewoon veel besparingen bij die voeding. De case ervan is iets dunner, er is geen aan/uit knop, geen kabel meegeleverd. Allemaal dingen waar ik niet om geef.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Neem gewoon een 400W en dan een ander merk ofzo :?

[ Voor 81% gewijzigd door PD2JK op 08-06-2003 10:15 ]

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op 08 juni 2003 @ 09:45:
doe toch effe normaal man ik beprijp helemaal niks van dit verhaal.

koop zo,n spanningsregelaar die vangt piekspanningen op.
En ga zelf op therapie.stresskip.
code:
1
2
Gemiddeld aantal posts per dag: 1
Aantal posts: 41

Jij bent blijkbaar nog niet helemaal op de hoogte van de regeltjes. En ik hoop dat je weet wat hij met stressen bedoeldt, maar ik zag het even kort zeggen: Stressen is het volledig belasten van de processor zodat je kan checken of hij stabiel is na bijvoorbeeld een overclock.

Over dat er verschillende opmerkingen komen dat je een 'echte' voeding moet komen moet ik enigzins een beetje lachen. Slaat IMO namelijk nergens op. Tijdje geleden was er ook ergens een topic waar in stond waarom iedereen het direct bij de voeding wil zoeken.
Meet eens wat er uit je stopcontact komt, ga je stopcontact aarden en zet er zo'n stekkerdoos met piekspanning bescherming.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
ja als je denkt dat zo'n spannings beveiligings doos je pc tegen bliksem zal beveiligen dan geloof je zeker ook nog in sinterklaas een bliksem inslag heeft een spanning van enkele miljoenen volts een stroom tussen 10.000 en 100.000 ampere en heeft een temperatuur van rond de 30.000 graden.

dus zo'n doos helpt je helemaal nergens tegen is alleen een commercieel cadget en voegt helemaal niets toe aan een beveiliging tegen de bliksem.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Euhm, juist.

Dus jij wilt beweren dat er miljoenen volts, en 100.000'en amps door zo'n zekering kan? En dat die spanning ook de computer kan bereiken?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Als ik jou was zou ik even kalm aan doen met overklokken... Laat het ding lekker op zijn originele snelheid draaien en kijk of dat wel lekker werkt. Dan weet je dat er een component is dat het niet trekt (waarschijnlijk je voeding).
Je hoeft dan ook weer even geen geld uit te geven aan nieuwe voedingen. En ALS je dan toch wil overklokken, ga dan alsjeblieft niet besparen op de voeding. Een kapotte voeding kan er voor zorgen dat alle componenten kapot gaan! Koop dan een echt merk (enermax bijv.) die iets overgedimensioneerd is voor dat systeem.

Bij overklokken ga je buiten de specificaties, je moet dan ook niet gek opkijken als er onderdelen zijn die de stress niet aankunnen.

@monterey Er is inderdaad sprake van een spanning van duizenden volts, het amperage is echter relatief laag. Verder moet je er rekening mee houden dat de spanning heel snel veel afneemt naar mate je verder bent van het punt van inslag. OOK wanneer het vlakbij een electriciteitsleiding is (de spanning zal zich dan verspreiden over het net). Je zult inderdaad een aanzienlijke spanningsverhoging zien, maar niet van 10.000 en volts.
Ik weet niet zoveel van die spanningsbeveiligers af, maar ze zullen die dingen niet zomaar verkopen, ze zullen dus best wel wat opvangen.
Verder moet ieder apparaat dat het CE-keurmerk draagt (verplicht in de EU) een spanningspiek (enkele ms) van 1500 Volt kunnen hebben. Een electrisch apparaat kan dus wel iets hebben

[ Voor 36% gewijzigd door Bart B op 08-06-2003 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb hier wel geen bliksem gehad he :9 zo'n ding dient nou eenmaal voor gewone overspanning.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

conclusie: Koop een voeding die GOED is :P Lees reviews, te vinden met google :)

Verwijderd

Topicstarter
Bart B schreef op 08 June 2003 @ 10:23:
Als ik jou was zou ik even kalm aan doen met overklokken... Laat het ding lekker op zijn originele snelheid draaien en kijk of dat wel lekker werkt. Dan weet je dat er een component is dat het niet trekt (waarschijnlijk je voeding).
Je hoeft dan ook weer even geen geld uit te geven aan nieuwe voedingen. En ALS je dan toch wil overklokken, ga dan alsjeblieft niet besparen op de voeding. Een kapotte voeding kan er voor zorgen dat alle componenten kapot gaan! Koop dan een echt merk (enermax bijv.) die iets overgedimensioneerd is voor dat systeem.

Bij overklokken ga je buiten de specificaties, je moet dan ook niet gek opkijken als er onderdelen zijn die de stress niet aankunnen.
Maar van te stressen gaat normaal je overspanningsbeveiliging niet springen he, er moet toch iets geweest zijn.
En over enermax heb ik niet al te goede dingen gehoord als het op overklokken aangaat. Q-tec is zeker geen slecht merk hoor, hij kijkt gewoon naar de piek ipv de max wattages, dus hij is ongeveer te vergelijken met een enermax 400w.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
monterey schreef op 08 June 2003 @ 10:21:
ja als je denkt dat zo'n spannings beveiligings doos je pc tegen bliksem zal beveiligen dan geloof je zeker ook nog in sinterklaas een bliksem inslag heeft een spanning van enkele miljoenen volts een stroom tussen 10.000 en 100.000 ampere en heeft een temperatuur van rond de 30.000 graden.

dus zo'n doos helpt je helemaal nergens tegen is alleen een commercieel cadget en voegt helemaal niets toe aan een beveiliging tegen de bliksem.
Grapjas :D Jij dacht toch niet écht dat er miljoenen volts door jouw meterkast zo naar jouw pc gaan he :X Ik weet niet of je wel eens hebt opgelet bij NAS op school maar dan smelten je draadjes behoorlijk door hoor.
En natuurlijk houden die contactdozen geen "miljoenen volts" tegen, maar wel piekspanningen wat ik dus ook zei!

• Bart B
Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 10:29:
[...]
Maar van te stressen gaat normaal je overspanningsbeveiliging niet springen he, er moet toch iets geweest zijn.
Volgens mij zit er in die dingen ook een zekering. Op het moment dat die voeding kapot gaat is het mogelijk dat de voeding voor een STROOM piek zorgt waardoor de zekering springt.
Bovenstaande is een speculatie, ik heb ook een keer een voeding gehad die kapot ging, zonder dat de zekering van de stekkerdoos (overspanning)er uit lag.

Als je nu wilt weten of het echt overspanning van het net was, kun je kijken of je met 2 de zelfde beveiligers naast elkaar (1 met de computer, andere met lampje of de monitor bijv) dan ook misgaat (parrallel schakelen dan he :) ). Wanneer er dan echt sprake is van een overspanning in het net, dan zouden ze beiden tegelijk moeten springen

[ Voor 7% gewijzigd door Bart B op 08-06-2003 10:40 ]

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
ja een zekering zal best springen maar dan is de schade al lang aan je apparaat gebeurd ik heb hier in het verleden een bliksem inslag in mn scanner antenne gehad
en wat denk je de kabel lag buiten op het balkon.

in het hele blok waren alle aarlek schakelaars gesprongen en bij vrijwel iedereen was de tv en video recorder overleden en niet meer te herstellen,dus verwacht niets van een zekering of overspannings apparaat.

de enige goede oplossing is de stekkers eruit en ook van de telefoon en kabel tv alle andere hulpmiddelen zullen niet werken.

wil je alles weten over onweer kijk dan op www.bliksem.nl en ook hier staan div links naar andere sites waar precies staat wat je wel en niet moet doen.

en wat die voeding betreft goedkoop is duurkoop dus ga voor een goed merk niet zo'n cheap ass ultra low budget merk krijg je altijd spijt van.

• sharkzor
  • Laatst online: 15-07 07:50
als je al zoveel voedingen erdoorheen hebt gejaagd, moet het wel aan het electriciteitsnet liggen.
maar.. je kan iniedergeval idd een betere voeding nemen. en neem dan geen qtec van 550wat. 1. die 550 haalt ie toch nooit 2. niet nodig 3. poep merk.

gewoon een standaart aopen van 350 volstaat prima en die nieuwe zijn nog uber stil ook.
sjek mijn config maar, draait op een ouwe aopen 300wat.

• Bart B
Grapjas :D Jij dacht toch niet écht dat er miljoenen volts door jouw meterkast zo naar jouw pc gaan he :X Ik weet niet of je wel eens hebt opgelet bij NAS op school maar dan smelten je draadjes behoorlijk door hoor.
En natuurlijk houden die contactdozen geen "miljoenen volts" tegen, maar wel piekspanningen wat ik dus ook zei!
>:) .... jij mag dan ook wel iets beter opletten. Veel Volts opzich zijn het probleem niet. Wanneer er maar geen stroom loopt blijft het vermogen dat getransporteerd wordt 0Watt. Het is de combinatie!

En contactdozen kunnen geen enorme spanningen tegenhouden, wat ook niet nodig is, want de draden kunnen op een bepaald punt ook gaan geleiden (door isolatie, zal wel verschrikkelijk veel spanning voor nodig zijn). Handig he.... zekeringen :)

Vermogen = Voltage x Amperage
Vermogen = Voltage^2/Weerstand

[ Voor 24% gewijzigd door Bart B op 08-06-2003 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op 08 juni 2003 @ 10:44:
als je al zoveel voedingen erdoorheen hebt gejaagd, moet het wel aan het electriciteitsnet liggen.
maar.. je kan iniedergeval idd een betere voeding nemen. en neem dan geen qtec van 550wat. 1. die 550 haalt ie toch nooit 2. niet nodig 3. poep merk.

gewoon een standaart aopen van 350 volstaat prima en die nieuwe zijn nog uber stil ook.
sjek mijn config maar, draait op een ouwe aopen 300wat.
Ten eerste, volgens talrijke reviews en topics is qtec toch een beter merk dan aopen
ten tweede, ik zei hierboven dat het bedrijf naar de piek wattages kijkt en niet naar de max voltages dus de 550w is te vergelijken met een 400w(normaal) en die 400w kan later wel nog van pas komen (de komende maanden)
Q-Tec/Aopen hier een topic

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 10:54 ]

Verwijderd

Prutz0r schreef op 08 June 2003 @ 10:23:
Euhm, juist.

Dus jij wilt beweren dat er miljoenen volts, en 100.000'en amps door zo'n zekering kan? En dat die spanning ook de computer kan bereiken?
Ja, wat denk je dat er gebeurt als er bliksem tussen die twee contactpunten komt met een paar miljoen volt? Vonk springt gewoon over en patat.

Dat dit een commercieel gadget is is ook niet volledig correct. Op veel afgelegen plaatsen heb je nu eenmaal probleem met de spanning die door het stopcontact zit, met sterke pieken en dalen, zo'n ding beveiligd je daar enigszinds tegen.

Verwijderd

Topicstarter
D-weaver hoe warm wordt je proc? want ik heb ook de zelfde koeler en ik heb een echt warmte prob 56° idle@ 3000rpm en amper 4 tot 6 graden verschil @ hoogste stand

Verwijderd

Laar het energiebedrijf er ff naar kijken....een losse verbinding in de meterkast kan ook overspanning veroorzaken

Verwijderd

Topicstarter
Het energiebedrijf is al eens geweest. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, want ik was niet thuis op dat moment en die zeiden dat er niks was. Misschien dat het occasioneel is.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat Q-tec beter is dan Aopen, dat weet ik niet aangezien ik geen ervaring heb met Q-tec. Maar dat een Enermax voeding bijna hetzelfde is als een Q-tec voeding :|
Ik heb nu in 2 andere topic's al gereageerd over mijn ervaring met Q-tec voedingen. Kijk op zich zijn het zeker geen slechte dingen, alleen ze zijn goedkoop. Hetzelfde als je no-name goedkoop geheugen koopt en dan zeuren dat je niet ver kan oc-en.
Ik heb zelf nu een 350 Watt Enermax voeding na 2 Q-tec's gehad te hebben, en die Enermax geeft ten eerste Enorm stabiele spanningen af, ten tweede heeft die een veel betere beveiliging ingebouwd en wordt een stuk minder warm.
Ook trekt die makkelijk max. 32A op de 5V en de 3,3V. Die 400 Watt Q-tec die ik had had iets van 18A
Je mag best zeggen dat je Q-tec een goed merk vindt, en dat je Enermax overkill vindt (want dat is het vaak wel) maar ga NIET beweren dat Q-tec en Enermax ongeveer hetzelfde zijn kwa kwaliteit en prestatie. |:(

• sharkzor
  • Laatst online: 15-07 07:50
Verwijderd schreef op 08 juni 2003 @ 10:51:
[...]

Ten eerste, volgens talrijke reviews en topics is qtec toch een beter merk dan aopen
ten tweede, ik zei hierboven dat het bedrijf naar de piek wattages kijkt en niet naar de max voltages dus de 550w is te vergelijken met een 400w(normaal) en die 400w kan later wel nog van pas komen (de komende maanden)
Q-Tec/Aopen hier een topic
doh! dat topic wat je aanweist is een OUD model aopen voeding. ook zeer zeker niet slecht, ik draai er ook mee.
die nieuwe hebben 1x 12cm fan.
en zeg nou zelf, kijk eens naar de prijzen van die qtec... dat kan echt nooit kwaliteits spul zijn. wie zegt hoelang die dingen meegaan? dat kan een review je niet vertellen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn Q-Tec hou dit alles: http://specs.tweak.to/4075 gewoon draaiende hoor, zalfs als tie alls 100% gebruikt dus dat hij slecht is is niet waar...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op 08 June 2003 @ 11:40:
Dat Q-tec beter is dan Aopen, dat weet ik niet aangezien ik geen ervaring heb met Q-tec. Maar dat een Enermax voeding bijna hetzelfde is als een Q-tec voeding :|
Ik heb nu in 2 andere topic's al gereageerd over mijn ervaring met Q-tec voedingen. Kijk op zich zijn het zeker geen slechte dingen, alleen ze zijn goedkoop. Hetzelfde als je no-name goedkoop geheugen koopt en dan zeuren dat je niet ver kan oc-en.
Ik heb zelf nu een 350 Watt Enermax voeding na 2 Q-tec's gehad te hebben, en die Enermax geeft ten eerste Enorm stabiele spanningen af, ten tweede heeft die een veel betere beveiliging ingebouwd en wordt een stuk minder warm.
Ook trekt die makkelijk max. 32A op de 5V en de 3,3V. Die 400 Watt Q-tec die ik had had iets van 18A
Je mag best zeggen dat je Q-tec een goed merk vindt, en dat je Enermax overkill vindt (want dat is het vaak wel) maar ga NIET beweren dat Q-tec en Enermax ongeveer hetzelfde zijn kwa kwaliteit en prestatie. |:(
Dat zei ik niet. Ik bedoelde de wattages die de qtec kan leveren dat die ongeveer te vergelijken zijn. Natuurlijk is de enermax veel beter.
En over kwaliteit heb ik zelfs ervoor nog gezegt dat ze beter gebouwd zijn (enermax).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 13:31 ]

Verwijderd

heb je wel een aardedraad?
ik had dat eerst ook niet en daardoor zijn er ook 2 doorgebrand of kapot gegaan.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
Viper_74 schreef op 08 June 2003 @ 11:40:
Ik heb hier na 2 wannabe 300W voedingen gesloopt te hebben (Maxpower en Codegen) ook een enermax 350W. Die oude 300W voedingen hielden met 5V lijn ongeveer op 4,6. Mijn enermax op 4,8 :/. Bovendien ligt de 12V op 12,4.

Zo stabiel vind ik ze ook weer niet, wel lekker stil gelukkig.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 13:30:
heb je wel een aardedraad?
ik had dat eerst ook niet en daardoor zijn er ook 2 doorgebrand of kapot gegaan.
Yep die is er.

Verwijderd

Topicstarter
ShotGun schreef op 08 June 2003 @ 13:30:
[...]

Ik heb hier na 2 wannabe 300W voedingen gesloopt te hebben (Maxpower en Codegen) ook een enermax 350W. Die oude 300W voedingen hielden met 5V lijn ongeveer op 4,6. Mijn enermax op 4,8 :/. Bovendien ligt de 12V op 12,4.

Zo stabiel vind ik ze ook weer niet, wel lekker stil gelukkig.
Dat is raar, k heb al beter gezien van enermax

Verwijderd

Antec Truepower! niet te duur iets minder stil maar lekker stabiel : :z

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:46
ik vraag me een ding af he, je hebt NET een nieuwe PC, zet de proc gelijk een STUK hoger en gaat stressen. Ooit er aan gedacht dat stressen op instelling boven de fabrieksinstelling slecht is voor je spul, en dat je er zat mee kan mollen.

(Ik zie het zelf vaak op mijn werk, spul wat is doorgebrand, ontploft of zelfs gesmolten...)

Dus je hebt OF 2 brakke voedingen gehad OF je doet toch ECHT iets verkeerd. (dat wil zeggen, het ligt aan JOU)

Verwijderd

Wat trouwens een beter programma is om te stressen, is burnk7, ofwel cpuburn... Hierdoor ben ik erachtergekomen dat ik een nieuwe koeler nodig heb..

Wat zijn eigenlijk de waarden die de voeding afgeeft?

Misschien wat stoms, maar maakt toevallig niet een van de draden een sluiting waardoor er een grote stroom loopt?

Ik weet wel dat mijn vader een keer een fdd iets verkeerd had aangesloten, en gelukkig kon ik dat nog horen (zacht geknetter en gesmolten draad), want de pc ging wel normaal aan en dat lijkt me niet goed voor de voeding.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OverSoft schreef op 09 June 2003 @ 01:45:
ik vraag me een ding af he, je hebt NET een nieuwe PC, zet de proc gelijk een STUK hoger en gaat stressen. Ooit er aan gedacht dat stressen op instelling boven de fabrieksinstelling slecht is voor je spul, en dat je er zat mee kan mollen.
Ahum, stressen is een normale manier om niew gekocht spul te testen. Met een OC erbij belast idd de CPU/koelingssysteem aardig, maar voor zelfs een erg gemiddelde voeding hoort de extra belasting daarop verwaarloosbaar te zijn :o
(Ik zie het zelf vaak op mijn werk, spul wat is doorgebrand, ontploft of zelfs gesmolten...)
Ik ook, maar dat komt dan 9 van de 10 keer van prutserig inbouwwerk, nooit van een softwarematige stresstest (en mbt die OC- als dat fout gaat is het de CPU die in rook opgaat, evt het mobo, maar niet de voeding)
Dus je hebt OF 2 brakke voedingen gehad OF je doet toch ECHT iets verkeerd. (dat wil zeggen, het ligt aan JOU)
Dat is erg kort door de bocht. Jij weet niets over de kwaliteit van de invoer van die voedingen. De TS meldt al dat het energiebedrijf langs geweest is om eea te doen aan stroompieken. Het kan net zo hard aan hen liggen als aan de TS. Dat dat subtiel verschil je als winkelier niets interesseert is tot daar aan toe (en in de winkel strict genomen absoluut terecht), maar hier op GoT zijn we er in de eerste plaats om elkaar te helpen. Jouw post doet dat van geen kanten :X

Ff on-topic:
Ik verdenk erg sterk het electriciteitsnet in dit geval. Waarschijnlijk belast jouw systeem nu de voeding sterker dan tevoren, waardoor de fluctuaties meer kans hebben om schade aan te richten. Die vage spanningsbeperkers zijn soms een oplossing, maar ik zou het niet riskeren. Het is duur, maar je zou veel beter een kleine UPS kunnen overwegen. Dat is de beste bescherming die je kunt krijgen. Combineer dat met een goede voeding (ik lees nergens merk/type van jouw voeding, maar dat kan aan combo mij+tijdstip liggen ;) ) en je bent zeker van een goede toevoer naar je systeem toe. Als het dan nog fout gaat ligt het echt aan jou (lees kortsluiting ergens in de kast), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic

Enkele vraagjes nog:
  • Ik mis info over de voltages normaal en stressed... ?
  • Waar kwamen trouwens de vonken vandaan?
  • Zijn er draden gesmolten?
  • Zijn er sporen op het moederbord/ATX connector?
  • Is het systeem eerst standaard getest/stressed?
  • MotherBoardMonitor / AsusProbe al geinstalleerd?
  • Welke apparatuur staat er nog meer op dezelfde groep als de computer?
  • Is de computer geaard op een geaard stopcontact (en dus geen houtje-touwtje naar de verwarming etc)?
  • Is de voedings eerst getest zonder moederbord eraan (PowerGood doorkoppelen naar Ground en minimaal 1 harddisk eraan)?
  • Wat waren de waardes van de +5V/+12V/+3.3V toen (multimeter kost niet veel uit de grabbelbak of kwantum/benzinepomp)?
  • [....]

Verwijderd

Topicstarter
Ff on-topic:
Ik verdenk erg sterk het electriciteitsnet in dit geval. Waarschijnlijk belast jouw systeem nu de voeding sterker dan tevoren, waardoor de fluctuaties meer kans hebben om schade aan te richten. Die vage spanningsbeperkers zijn soms een oplossing, maar ik zou het niet riskeren. Het is duur, maar je zou veel beter een kleine UPS kunnen overwegen. Dat is de beste bescherming die je kunt krijgen. Combineer dat met een goede voeding (ik lees nergens merk/type van jouw voeding, maar dat kan aan combo mij+tijdstip liggen ;) ) en je bent zeker van een goede toevoer naar je systeem toe. Als het dan nog fout gaat ligt het echt aan jou (lees kortsluiting ergens in de kast), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk :z
Dat is het nou net, de voeding is een no-name voeding. Het enige wat ik nog kan zeggen is, dat mss alleen op een zekering in de kast hangt, samen met 4 wekkers :P .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 04:54:
Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic

Enkele vraagjes nog:
  • Ik mis info over de voltages normaal en stressed... ?
  • Waar kwamen trouwens de vonken vandaan?
  • Zijn er draden gesmolten?
  • Zijn er sporen op het moederbord/ATX connector?
  • Is het systeem eerst standaard getest/stressed?
  • MotherBoardMonitor / AsusProbe al geinstalleerd?
  • Welke apparatuur staat er nog meer op dezelfde groep als de computer?
  • Is de computer geaard op een geaard stopcontact (en dus geen houtje-touwtje naar de verwarming etc)?
  • Is de voedings eerst getest zonder moederbord eraan (PowerGood doorkoppelen naar Ground en minimaal 1 harddisk eraan)?
  • Wat waren de waardes van de +5V/+12V/+3.3V toen (multimeter kost niet veel uit de grabbelbak of kwantum/benzinepomp)?
  • [....]
Enkele antwoorden:
  • De voltages idle zijn 3.24v/4.87v en 12.65v/// stressed: 3.24v/4.76v en 13.05v maar het ligt eraan op welke snelheid ik draai dus deze kunnen nog varieren ik heb een snelheid gehad waar de 5v 4.46v was en 13.65v
  • De vonken bleken van de voeding te komen, ik ben niet zeker want de pc staat in een soort kast, maar het leek erop dat ze uit de voeding kwamen
  • Er bleken geen draden gesmolten zijn, toch buiten de voeding. In ???
  • Geen sporen voor zover ik kan zien
  • Het systeem is natuurlijk eerst standaard getest met prime, gebencht met sandra en gemarkt met pcmark , 3dmark en dit allemaal zonder problemen, maar dan moet dit erook bij, hij was ervoor ook al retestabiel geoc't dus. (dit was allemaal op 300w voeding, de eerste dus)
  • MBM werkt ma half hier, en asusprobe geeft alles hetzelfde aan als speedfan (het programma dat ik altijd gebruik)
  • Die vraag heb ik in mijn vorige post beantwoord, hij hangt alleen aan een zekering samen met een paar wekkers, of wat bedoel je?
  • Yep, hij is geaard. OMFG van dat touwtje naar de radiator had ik echt nog nooit van gehoord.
  • Zo kaal mogelijk??? niet getest denk ik. Mss in de winkel
  • Ik heb enkel via software getest voor de voltages, niet via meters
  • ...

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14

GigaTexel_BE

AMD MP²

probeer ergens van iemand een UPS te gebruiken die je kan managen
zo kan je via de com-poort allerlei data uitlezen, zoals ook grafiekjes met de netspanning, zo kan je mooi kijken of er onregelmatigheden op het net zitten :9

met mijn APC backups-pro gaat dat in elk geval

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Topicstarter
Eerst moet ik nog weten waarover je het hebt :P

Verwijderd

• 13.05V / 13.65V is wel erg veel imo.
• 400MHz FSB Barton aan een 350W no-name voeding is imo een beetje krap.
• Komt er erg warme lucht uit de voeding / rare geurtjes?
• Geen andere apparaten die raar doen aan het lichtnet?
• 4 wekkers... bang om je te verslapen? ;)
• Overspanningsbeveiliging is wel een goed idee / preventie / probleemuitsluiter
• Wellicht dat de leverancier 1 slechte partij no-name voedingen had?

http://www.ecsnow.com/har...backupspro/backupspro.asp <- APC backups-pro

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 10:40 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 10:06:
Enkele antwoorden:
  • De voltages idle zijn 3.24v/4.87v en 12.65v/// stressed: 3.24v/4.76v en 13.05v maar het ligt eraan op welke snelheid ik draai dus deze kunnen nog varieren ik heb een snelheid gehad waar de 5v 4.46v was en 13.65v
  • De vonken bleken van de voeding te komen, ik ben niet zeker want de pc staat in een soort kast, maar het leek erop dat ze uit de voeding kwamen
  • Er bleken geen draden gesmolten zijn, toch buiten de voeding. In ???
  • Geen sporen voor zover ik kan zien
Komt me erg bekent voor. Mijn 5V was 4,6V onder stress. Ik ben daarna zo ver mogelijk gaan OCen en bij 2500Mhz met 1,975V hield de voeding ermee op :o. 3 knallen + lichtflitsen uit de voeding. Het 5V voltage was toen ook gezakt naar 4,2 of zoiets :z. Maar toen ik hem openmaakte zag ik helemaal niks raars/verbrand.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 10:39:
• Overspanningsbeveiliging is wel een goed idee / preventie / probleemuitsluiter

Bwa bij draaide toch een paar weken graag op 300w @ 400fsb maar m'n voeding was dus te zwak want hij gaf coldboots.
Als de case toe is dan komt er bij het gewoon idlen een redelijk warme lucht uit ja
Nope alles doet normaal, maar een pc is nu wel wat gevoeliger dan een wekker he
1 wekker voor mijn en de rest voor m'n moeder, vader en zus ( ik ben nog maar 16)
Een overspannings beveiliging staat erop

Verwijderd

Topicstarter
ShotGun schreef op 09 June 2003 @ 11:06:
[...]

Komt me erg bekent voor. Mijn 5V was 4,6V onder stress. Ik ben daarna zo ver mogelijk gaan OCen en bij 2500Mhz met 1,975V hield de voeding ermee op :o. 3 knallen + lichtflitsen uit de voeding. Het 5V voltage was toen ook gezakt naar 4,2 of zoiets :z. Maar toen ik hem openmaakte zag ik helemaal niks raars/verbrand.
Hier geen knallen en ik grote lichtflits en ja hij was kapot.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 10:39:

Ivm met die 400fsb barton, ik draai hier ook met een 400mhz barton 2400mhz en 1.95v op een no-name 300 watt voeding met een gf4 ti4600, 2hd's. Op redelijke voltages alleen mijn 12v kan soms dalen naar 11.50v voor de rest is het 3.23v/5v en meestal 11.6v. Dus het lijkt me aan zijn bord te liggen dat hij slechte voltages heeft ofwel altijd brakke voedingen heeft gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 09 June 2003 @ 11:47:
[...]

Ivm met die 400fsb barton, ik draai hier ook met een 400mhz barton 2400mhz en 1.95v op een no-name 300 watt voeding met een gf4 ti4600, 2hd's. Op redelijke voltages alleen mijn 12v kan soms dalen naar 11.50v voor de rest is het 3.23v/5v en meestal 11.6v. Dus het lijkt me aan zijn bord te liggen dat hij slechte voltages heeft ofwel altijd brakke voedingen heeft gekregen.
Is jouw voeding geen linkworld. Dat is geen no-name he, ik weet niet of het iets gaat uitmaken. :P Mijn is een echte no-name, tenzij 'p4 aproved' een merk is ;) Ik zou m'n voeding eens in een ander systeem moeten testen, kijken of hij daar ook brakke voltages haalt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 10:36:
Eerst moet ik nog weten waarover je het hebt :P
UPS: Uninterruptable Power Supply

Een accu dat je tussen stopcontact en PC plaatst. Het vangt nagenoeg alle spanningsproblemen op (spikes, surges, sags, tot op zekere hoogte brownouts (al hebben we daar in NL gelukkig nooit echt last van)- je PC wordt dus gevoed door de batterij, waardoor de stroom mooi constant is.

Het is een duur grapje, maar goedkoper dan steeds nieuwe voedingen halen en bovendien mobo, RAM, CPU en andere onderdelen riskeren met de gevolgen van slechte stroomtoevoer.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Niet als het minimaal 1 keer per jaar is, de winkel waar ik ga is zo vriendelijk om me altijd een nieuwe voeding te geven :)

Verwijderd

Topicstarter
In verband met m'n mobo, gaat m'n chipset dan ook meer wattages gebruiken(genoeg om coldboots te veroorzaken) of ligt het aan m'n geheugen dat dan de druppel is die de emmer doet overlopen?
Dit is dan @ 200fsb

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 19:37 ]

Pagina: 1