Toon posts:

voedingsspanning notebook via UTP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo techneuten

Ik heb een probleempje, mijn vrouw begrijpt me niet. Da's op zich niet zo bijzonder.
Maar toch wil ik haar tevreden stellen. Ze haat kabels. En ik hou van snelle netwerkverbindingen op mijn laptop. Wat ik wil is 1 kabel over de grond heen (dat krijg ik bij mijn vrouw nog wel voor elkaar) met daarin mijn netwerk verbinding en de voeding voor mijn laptop. Nu zeg je natuurlijk waarom niet met je accu en een wireless netwerkje dan heb je helemaal geen kabels. Dan heb ik een verbinding van 11 Mbit (als ik geluk heb) en maximaal 2,5 uur op m'n accu en dat is niet voldoende voor mij. Dus wil ik de signalen combineren in een kabel. Ik heb bij vorige topics al gelezen dat je verbinding met rj45 op pin 1,2,3 en 6 loopt. Ik wil nu de niet gebruikte addertjes (4,5,7 en 8 ) gebruiken voor de voeding van mijn laptop. Deze neemt (max) 3,95 Ampere op met een spanning van 19 volt. Mijn vraag is wie weet de diameter van de UTP addertes en hoeveel stroom kan hier maximaal door. En ook belangrijk natuurlijk kan de isolatie de 19 volt aan. Ik wil natuurlijk niet mijn router en/of alle PC's in mijn netwerk opblazen.
B.v.d. voor jullie reactie

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

4 Ampere door een UTP kabel jassen lijkt me verre van verstandig :X

Waarom neem je bijvoorbeeld geen tuinslang en stop daar alle kabels in :?

Let wel op de storing van de Stroom en de UTP :)

suc6 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:14
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet gaat lukken. Ten eerste zullen de koperdraden waarschijnlijk te dun zijn. Ten tweede zal de stroom de data die door de kabel gaat flink storen.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Om je met je blijkbaar vruchteloze Google-speurtocht te helpen hier een buzzword waar je iets aan hebt:

IEEE 802.3af Power Over Ethernet

Je switch moet het ondersteunen, het is voor WiFi-telefoons bedoeld onder meer. Misschien kom je er verder mee, ik ben wel nieuwsgierig naar je resultaten.

Edit:
Dit is misschien ook handig.

Afbeeldingslocatie: http://www.powerdsine.com/images/products/active_splitter_big.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door rollebol op 08-06-2003 01:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een tuinslang over de grond is natuurlijk geen porem. Een mooi dun grijs UTP kabeltje kan nog wel.
En over die 4 ampere: twee addertjes parallel, wat zal het zijn 0,2 mm kwadraad of dikker da's dus 2 keer 0,2 is 0,4 mm2 zou dat niet willen?
Storen zal het denk ik niet, want het is gewoon DC en dan ook nog over een getwiste kabel.
IEEE 802.3af Power Over Ethernet? is dit een nieuwe nog snellere standaard? als dit zo is zal het wel rete duur zijn.

Ik denk er nog steeds serieus over na

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 02:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
He Rollebol waar heb je dat vandaan?!!! Dat is nou precies wat ik zelf wou fabriceren. Waar kun je zoiets kopen en wat zijn de spec's? (max. vermogen enzo)

• rollebol
Klik maar op het plaatje. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ze praten over max 5volt/2,2A of 12volt/0,9A
http://www.powerdsine.com...litter_specifications.asp
Maar dat betekent dus dat ze 2,2A over 1 adertje sturen. Als ik zoals ik al zei 2 adertjes parallel doe da's 2 keer 2,2 is 4,4A. Het voltage maakt niet zoveel uit dacht ik. Warmte wordt geproduceerd door de stroom (P=I kwadraad x R)

• rollebol
Dat is waar, maar ik denk dat er al relatief hard over nagedacht is door die kerels (en dames). Los van of dat PoE een oplossing is, het is denk ik niet helemaal kostendekkend als het is voor 1 draadje in plaats van 2.

Je zou het kunnen voorleggen aan de beheerder van het huishoudbudget. ;)

Verwijderd

Meest simpel lijkt me.......
Probeer 't gewoon. Effe in de gaten houden of het touwtje niet te warm wordt....
Kan verder weinig kwaad, kost je hooguit een utp kabel(tje) als 't fout gaat.

Suc6

Verwijderd

Ik denk dat het wel kan. Het is wel 4 Ampere, maar op 13V heb je daar niet zo'n last van. Laagspanning heeft altijd dunne draadjes. Kijk maar naar het snoer van de transformator van je laptop naar je laptop toe. Dat is ook erg dun.
En storing is helemaal onzin. Ten eerste is het laagspanning, en ten tweede gewoon gelijkstroom :z

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 17:09
Als je het zou doen zou ik wel voor een ScTP gaan, want dan is de storing minimaal.

Verwijderd

Speedener schreef op 08 June 2003 @ 09:55:
Als je het zou doen zou ik wel voor een ScTP gaan, want dan is de storing minimaal.
ScTP?

• Speedener
Screened Twisted Pair

Dan zijn de paren geisoleerd.

Dus niet zoals bij STP dat alle paren bij elkaar geisoleerd zijn, maar elk paar appart.

edit: nu klopt het

[ Voor 19% gewijzigd door Speedener op 08-06-2003 10:16 ]

Verwijderd

Waarom niet US-robotics 22mbit wireless network? Heb ik ook en draait perfect door het hele huis. Dan heb je alleen nog je spanningskabel. Zo houd ik het aantal kabels beperkt tot 1.

• Speedener
Verwijderd schreef op 08 juni 2003 @ 10:16:
Waarom niet US-robotics 22mbit wireless network? Heb ik ook en draait perfect door het hele huis. Dan heb je alleen nog je spanningskabel. Zo houd ik het aantal kabels beperkt tot 1.
Intel kan al tot 54 Mbit...

http://silverapp1.mycom.n...oductType=1&sectionID=128 bietje duur, maar dan heb je wel snelheid

Maar zeg nou eerlijk hoevaak gebruik je de volle 100Mbit thuis :?

[ Voor 27% gewijzigd door Speedener op 08-06-2003 10:18 ]

Verwijderd

Speedener schreef op 08 June 2003 @ 10:10:
[...]

Screened Twisted Pair

Dan zijn de paren geisoleerd.

Dus niet zoals bij STP dat alle paren bij elkaar geisoleerd zijn, maar elk paar appart.

edit: nu klopt het
Volgens mij klopt het redelijk, wat je zegt, alleen is dat STP, en is ScTP gewoon één isolering.
UTP = Unshielded Twisted (Balanced) 4-Pair Cable, 100 Ohms
STP = Overall foil/braid Shielded 2-pair Cable w/ Individually shielded, 150 Ohm
FTP = Overall foil shielded 4-pair Cable, 100 Ohm
ScTP = Overall foil/braid Shielded Cable, 100 or 120 Ohm
Bron

ScTP zal wel moeilijk te krijgen zijn en duur enzo. Ik heb er iig nog nooit van gehoord :X Maar ik denk dat het zelfs met UTP werkt, de storing is het probleem echt niet hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 10:20 ]

Verwijderd

wireless heb je toch ook gewoon in 54Mbps wireless kaartjes?? lijkt me meer dan genoeg voor een verbinding tussen laptop en netwerk. Dan hoef je nog maar 1 snoertje voor je voeding :)

• Speedener
Speedener schreef op 08 June 2003 @ 10:17:
[...]

http://silverapp1.mycom.n...oductType=1&sectionID=128 bietje duur, maar dan heb je wel snelheid

Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 10:22:
wireless heb je toch ook gewoon in 54Mbps wireless kaartjes?? lijkt me meer dan genoeg voor een verbinding tussen laptop en netwerk. Dan hoef je nog maar 1 snoertje voor je voeding :)
:X O-)

Verwijderd

De US-Robotics kun je softwarematig upgraden naar 54Mbit, en ik juli komen ze met 100mbit wireless network:
http://www.usr-emea.com/p...sp?prod=net-5410&loc=emea

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Speedener schreef op 08 June 2003 @ 10:17:
[...]

Wat dacht je van DivX copieren van bak naar bak.. Of ghost files, backup gevallen, moevies van server af openen.. kleine voorbeeldjes...

Deze advertentieplaats is te huur!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:16
waarom pak je niet een zwart/wit tweeling snoertje voor je voeding en die plak je tegen je aan met plakband, zo heb je (bij wijze van) toch nog 1 kabel

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Maak een offerte voor een compleet 54Mbit wireless netwerk, en leg dat haar voor. Durf ik te wedden dat je twee kabeltjes mag gebruiken :P

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Pak gewoon een utp kabel en tyrep daar een speakersnoer aan van goede kwaliteit. Of een andere 2 draad.

Je kan dit geheel eventueel ook in een krimkous duwen of wat dan ook ziet er beter uit als tuinslang.

En je behoud 2 losse kabels. Eventueel kan je nog ftp gebruiken of STP zodat je power niet stoort op je ethernet.

Plan B je stuurt je vrouw het huis uit (permanent of als je aan het laptoppen bent) Persoonlijk niet mijn plan :Y)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik/we heb(ben) hier Linksys 54 MBit kaartjes en met 2 MB/sec (50 meter) is dat ruim voldoende om een film te kijken enzo hor. Daarnaast zal die laptop niet zo'n grote harde schijf hebben denk ik dus snelle datatranfer heeft geen nut imo (ook omdat die schijfjes meestal relatief langzaam zijn).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

raymonvdm schreef op 08 June 2003 @ 22:12:
En je behoud 2 losse kabels. Eventueel kan je nog ftp gebruiken of STP zodat je power niet stoort op je ethernet.
Nog even voor de duidelijkheid: in deze situatie hoef je je niet druk te maken over storing van elektrische signalen.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen maar ik ga het toch proberen.
Net wat al eerder gezegd werd ik wil niet graag te veel zooi op mijn laptop, dus ik gebruik een andere PC als data opslag. En dan is zelfs 100Mbit soms nog te weinig als je aanhet downloaden bent op je laptop en direct wegschrijft naar een andere PC.
Ik ben niet de enige die "cheap" power over ethernet wil. Kijk maar eens naar http://www.nycwireless.net/poe/ . Hij had precies hetzelfde idee als mij, aleen hij stuurt niet zoveel vermogen door z'n kabeltje heen maar volgens deze site moet mijn voorstel makkelijk willen http://www.gweep.net/% 7Esfoskett/tech/poecalc.html (haal even de spatie weg na het % teken) Vul maar eens een 5 ampere bij 19 volt in, dan geeft hij een waarschuwing dat het niet verstandig is om 0,3 wat in je kabel te stoppen maar 4 ampere is geen probleem. De tip om Sctp te nemen vindt ik een goede. Het shield ligt altijd aan aarde als er dan iets misgaat vliegt de glas-zekering van mijn voeding er gewoon uit zonder dat er netwerkonderdelen op 19 volt komen te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:38 ]

Pagina: 1