ACPI bios zorgt voor problemen op A7v266-E en windows XP

Pagina: 1
Acties:

• bigahoona
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03-2023
Ik krijg sinds een aantal dagen de volgende foutmelding in het systeem-logboek wanner ik windows XP in de slaapstand wil zetten:

AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0x75 te lezen, dat in het beschermde 0x74 - 0x76-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem.

Ik heb even gezocht op het internet en op GoT maar het leverde weinig hints behalve het flashen van BIOS. Ik heb een ASUS A7V266-E moederboord met athlon 1700XP en 768 MB DDR RAM. De bios updates die er te vinden zijn voor dit type mobo hebben alleen betrekking op het ondersteunen van nieuwe XP processoren en hebben niets te maken met ACPI.

Ik vraag me dus af of het zin heft om bios te flashen om van dit probleem af te komen.
Heeft misschien iemand een oplossing voor dit probleem?

- if you want to succeed, double you failure rate -

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Bios flashen, defaults laden, desnoods nog wat kaartjes swappen en je via drivers updaten.
wat heb je precies gedaan voordat dit probleem onstond ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• bigahoona
…. Nogal wat…
1. een extra IDE controller + schijf zijn er bij gekomen.
2. een extra memory module (in totaal zij er 3x 256 
Memory Module 1 : 256MB 16x(16Mx8) DDR-SDRAM PC2100U-233-750 (CL2.5 upto 143MHz) (CL2 upto 133MHz)
Memory Module 2 : 256MB 16x(16Mx8) DDR-SDRAM PC2100U-233-750 (CL2.5 upto 143MHz) (CL2 upto 133MHz)
Memory Module 3 : Micron 256MBPC2100CL25 2A077810 256MB 8x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2100U-2533-750 (CL2.5 upto 133MHz) (CL2 upto 100MHz) <- dit module is er als laatste bijgekomen)
ACPI meldingen komen volgens mij pas na het toevoegen van het laatste geheugen blok
Verder heb ik geen updates van de via drivers gedaan sinds de laatse installatie van m’n OS (xp pro) (zo’n week of twee geleden)
Ik heb ook een volledige burn-in test gedraaid met sisoft sandra zonder enige problemen (-> het geheugen werkt waarschijnlijk goed)

Verwijderd

bigahoona schreef op 08 June 2003 @ 01:32:
…. Nogal wat…
1. een extra IDE controller + schijf zijn er bij gekomen.
...
Ik heb ook een volledige burn-in test gedraaid met sisoft sandra zonder enige problemen (-> het geheugen werkt waarschijnlijk goed)
Kan die IDE controller wel in slaap worden gebracht? Welke controller is het?

Dl memtest86 effe en test daar je geheugen mee. Burn-in test zegt niets over het volledig goed functioneren van je geheugen.

Verwijderd

ik had ook zoiets...dus ACPI uitzetten , heb ik ook gedaan aangezien er geen bios update meer beschikbaar was. nu draait alles weer als een zonnetje :)

• bigahoona
Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 10:01:
[...]

Kan die IDE controller wel in slaap worden gebracht? Welke controller is het?
Het is een Maxtor (promise) ultra ata/133 PCI insteekkaart… het kan niet in slaap worden gezet (dit optie is niet aanwezig in het apparaatbeheer).

Het valt me op dat als je energie beheer van de netwerkkaart uitschakelt de foutmeldingen zo goed als uitblijven.

…. trouwens hoe zet je acpi uit ????

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
bigahoona schreef op 08 June 2003 @ 11:42:
[...]

Het is een Maxtor (promise) ultra ata/133 PCI insteekkaart… het kan niet in slaap worden gezet (dit optie is niet aanwezig in het apparaatbeheer).

Het valt me op dat als je energie beheer van de netwerkkaart uitschakelt de foutmeldingen zo goed als uitblijven.

…. trouwens hoe zet je acpi uit ????
in de bios...

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Door Win xp opnieuw te installeren tijdens installatie F5 te drukken kun je acpi beheer kiezen en uit zetten.

• bigahoona
na de bios-update lijkt alsof alles weer normaal loopt (-> hoop dat het ook zo blijft)
groet!

Pagina: 1