[GF2 GTS+TNT2] OpenGL wil niet meer snel bij detonator 4*.**

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:47

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hoi

Ik zit nou al een tijdje met dit probleem, maar aangezien ik niet zoveel game, en zelf voornamelijk van directx gebruik maak heb ik het verder ook niet veel aandacht gegeven.

Ik heb een Asus V7700 deluxe (gf2 gts), en als 2e videokaart een TNT2 M64 PCI kaartje, en Windows XP + SP1. Bij de nieuwe lichting detonator drivers, zeg >40.00, wil OpenGL gewoon niet snel draaien... het lijkt alsof alles gewoon in software modus draait. Ik denk echter niet dat dat ook echt het geval is, aangezien Quake3 bijvoorbeeld gewoon zegt dat hardware acceleration ondersteund wordt, en hij geeft nVidia als vendor aan, maar het is wel gewoon heel erg traag. Zo'n 2 fps

Met de 27.10 drivers, de laatste die ik hier nog heb van onder de 40, werkt alles perfect, maar zodra ik nieuwere ga installeren dan loopt het gewoon niet lekker meer.

Ik heb een beetje aan de instellingen zitten tweaken, maar niets schijnt te helpen... vsync aan/uit, backbuffer swapmodes, die "hardware acceleratie met meerdere apparaten" instelling... Opvallend is dat die laatste setting nog niet beschikbaar was in de 27.10 drivers. misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Verder schijn ik ook zo'n beetje de enige met dit probleem te zijn, aangezien ik er verder helemaal niets over kan vinden. Ik vond wel dit op de site van nVidia, maar het is toch niet helemaal waar ik last van heb. Het maakt bij mij namelijk niet uit of ik de 2e monitor disable, en bovendien draait Quake3 gewoon, itt wat daar staat. Overigens werkt het ook niet als ik de TNT2 in z'n algemeen disable in de device manager van windows

Heeft iemand enig idee wat er mis kan gaan, en/of hoe ik het op kan lossen? Nou ga ik toch wel binnen een maand een nieuwe videokaart kopen (hard nodig ;)), maar ik wil toch wel graag even weten of er een oplossing voor is :) Alvast bedankt

.edit: wat is trouwens de verwachting van de FX 5900 kaartjes in nederland? Ik vind in de pricewatch nu alleen nog de golden sample van ik meen Gainward, maar da's mee een beetje te duur :) (en ik wil er het liefst nog een voor campzone begint ;))

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 07-06-2003 21:49 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

heb je al de 30.xx of 31.xx geprobeert?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Nee die kon ik eigenlijk zo snel niet vinden...
Maar wat doet dat ertoe? het resultaat is dan nog altijd dat ik oudere drivers moet gebruiken, en dat wil ik nou net niet. Ik wil dus eigenlijk dat het opgelost is met de nieuwe drivers, anders kan ik altijd nog wel terugstappen op 27.10 :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
* deze maar weer 'ns omhoog *

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Naar mij mening is voor alle kaarten onder de GeForce3 de Detonator 23.11 de beste (en stabielste :?) Driver.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• ETzPliskin

ETzPliskin

Je kunt ze natuurlijk allemaal eens uitproberen é... (3dguru)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
.oisyn schreef op 07 June 2003 @ 22:26:
Nee die kon ik eigenlijk zo snel niet vinden...
Maar wat doet dat ertoe? het resultaat is dan nog altijd dat ik oudere drivers moet gebruiken, en dat wil ik nou net niet. Ik wil dus eigenlijk dat het opgelost is met de nieuwe drivers, anders kan ik altijd nog wel terugstappen op 27.10 :)
Heeft dat niet te maken met de openGL versie die wordt geleverd in nieuwere Det´s?

Als je een (wat)oudere kaart gebruikt die is geoptimaliseerd voor dx7 en openGL 1.2 en je gaat hem dan een recentere driver schenken, dan laat de software je videokaart in DX8/9 modus lopen, en openGL 1.3 bijvoorbeeld.
Dat zal je 7700 niet leuk vinden omdat ie dat niet ondersteunt, en dan kan je een dramatische FPS loss hebben.
Heb hetzelfde gehad hier met een gf2mx, die begon ook steeds brakker te presteren met een nieuwere driverversie.

Probeer eens tot 30.82 te gaan, dat waren d8 ik de laatste ondersteuningsdrivers voor heel de gf2 serie.

Suc6

Verwijderd

Je zult inderdaad beter oudere drivers kunnen gebruiken, de 4x.xx serie is nou eenmaal niet meer geoptimaliseerd voor de 'oudere' GF kaarten.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ja maar dan kan ik nieuwere spellen niet meer spelen... Splinter Cell had bijvoorbeeld wat probleempjes met de oudere drivers, en er werd ook geadviseerd om 41.09 (zo even uit mijn hoofd) te installeren

Maar als ik jullie zo hoor is er dus verder geen oplossing voor?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
.oisyn schreef op 10 June 2003 @ 16:00:
Ja maar dan kan ik nieuwere spellen niet meer spelen... Splinter Cell had bijvoorbeeld wat probleempjes met de oudere drivers, en er werd ook geadviseerd om 41.09 (zo even uit mijn hoofd) te installeren

Maar als ik jullie zo hoor is er dus verder geen oplossing voor?
Je moet proberen een driver te vinden die zowel je fps in oudere games behoud, en tegelijkertijd toch je nieuwe games, zoals bijv. splintercell, aan kan sturen.

Ik kan je echt niet uit mijn hoofd vertellen welke je dan moet hebben, dat wordt echt proberen. Elke computerconfig is anders.
Ik denk dat je ergens tussen de 30.82 en 40.72 moet gaan zoeken.
Grote kans dat je daar ergens een goeie driver tussen gaat vinden, die allebei je games kan pakken, zowel oudere als nieuwere.

Suc6

/Edit:

Even ter vergelijking: Ik heb een geforce 3 (64mb zie sig) en haal de hoogste 3d marks met driver 29.42, maar als ik bijvoorbeeld GTA3 speel, loopt het niet helemaal soepel, daar liep driver 40.72 het beste, en leverde ik dus weer iets aan 3d marks in, tis helaas niet anders. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Banshee op 11-06-2003 00:43 . Reden: Typo´s ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
en leverde ik dus weer iets aan 3d marks in,
alsof dat boeit ;)
En het gaat me sowieso niet eens om een paar fps verschil, of zelfs 10... maar 2 fps in Quake3 is wel erg brak, zeker als ik de 100 kan halen met de oudere drivers :)

Maar goed, ik ga die oudere eens proberen, tx :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dond3r schreef op 10 June 2003 @ 13:17:
Naar mij mening is voor alle kaarten onder de GeForce3 de Detonator 23.11 de beste (en stabielste :?) Driver.
Mag ik hier uit concluderen dat het niet goed is om een nieuwere detanator driver te gebruiken dan 23.11 ? ... of maakt dat niet uit? Kijkend naar me Sys specs . .bedoel ik dan

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 11-06-2003 13:26 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 21:56
Neem de 30.82 maar, dat is de beste voor de gf2. Meest stabiel enzo. De 4* is echt voor de gf3 en hoger en vindik een beetje een buggy project, alhoewel er sinds de 43.45 eindelijk een beetje final drivers zijn.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

.oisyn schreef op 07 juni 2003 @ 21:37:
[...]

.edit: wat is trouwens de verwachting van de FX 5900 kaartjes in nederland? Ik vind in de pricewatch nu alleen nog de golden sample van ik meen Gainward, maar da's mee een beetje te duur :) (en ik wil er het liefst nog een voor campzone begint ;))
Geen GeForceFX nemen, gewoon een ATI Radeon ;)
Ik begin me echt af te vragen wat mensen nog in die GeForce kaarten zien, ze zijn traag, er wordt volop met de drivers gecheat en pokkeduur! Kheb nooit wat tegen NVIDIA vidkaarten gehad (GeForce3-serie was een toppertje), maar wat ze daarna hebben geproduceerd is niets als bagger |:(

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:08
29.42 van www.guru3d.com downloaden, zijn de snelste whql drivers. (vorige videokaart was een gts en had hezelfde probleem).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Quake3 heeft een optie genaamd "Enable OpenGL Optimizations" Als deze aan staat zet hem dan eens uit, en andersom. Dit lijkt erop dat je OpenGL drivers helemaal niet gepakt worden.

Wat je ook nog kunt proberen is OpenGL32.DLL uit /%windir%/system32 te kopieëren naar /Quake3/BaseQ3 of de root van Quake3.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• ETzPliskin

ETzPliskin

--MeAngry-- schreef op 11 juni 2003 @ 13:36:
[...]

Ik begin me echt af te vragen wat mensen nog in die GeForce kaarten zien, ze zijn traag, er wordt volop met de drivers gecheat en pokkeduur! Kheb nooit wat tegen NVIDIA vidkaarten gehad (GeForce3-serie was een toppertje), maar wat ze daarna hebben geproduceerd is niets als bagger |:(
Offtopic: GeForce FX 5800 was bagger, FX 5900 is minstens even snel als Ati 9800pro ;) No flames plz, het is nu eenmaal zo...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op 11 June 2003 @ 13:36:
[...]

ik hoor nog altijd driverproblemen met ATI, verder vind ik een nvidia vanuit een developers-standpunt een betere keuze
zoals hierboven al is opgemerkt: alleen de FX 5800 viel wat tegen. De FX 5900 is nog duur ja, maar dat is omdat ie er net is. Voor een ATI 9800 pro betaal je ook gewoon nog 400 euro. Dat met drivers cheaten, oh please, 3dmark op zichzelf is al triest, en ik snap niet dat mensen daar waarde aan hechten.

Ja leuk, dat je 12836374234 3dmarks haalt, maar als het over het algemeen brak draait in spellen dan heb je daar ook niets aan.
Imho, en dat heb ik ook al eens in een thread op t.net gezegd, is 3dmark alleen bruikbaar om je eigen zooi te benchen, zodat je kan vergelijken of bijvoorbeeld een driver beter is, of of bepaalde settings die je zojuist veranderd hebt enig (voordelig) effect hebben. En dan nog, het blijft een statische benchmark :)

Het gaat mij niet om de patsfactor, noch om of ik de snelste videokaart hebt, maar ik ben nu wel aan een nieuwe toe, en mijn persoonlijke voorkeur ligt nou eenmaal bij nvidia. Smaken verschillen :)

Ik zie trouwens dat de Asus V9950 TD voor 399 bij MyCom te koop is, dat is goedkoper dan de goedkoopste Radeon 9800 Pro die ik in de t.net pricewatch zie staan, en hij is nog sneller ook :)
.edit: oh nee, de goedkoopste radeon 9800 Pro is 3 euro goedkoper, van een een of ander merk genaamd "Connect 3D", bij een een of ander obscuur winkeltje ;)

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2003 17:54 ]

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

.oisyn schreef op 11 juni 2003 @ 17:51:

ik hoor nog altijd driverproblemen met ATI, verder vind ik een nvidia vanuit een developers-standpunt een betere keuze
Door die geweldige drivers van nvidia ziet iedereen veel bomen, maar geen bos meer. De driverpolicy van nvidia lijkt wel zoveel mogelijk lekken, en de "markt" zal wel aangeven welke goed zijn en welke slecht. Echt proper is dat toch ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door WiD op 11-06-2003 17:59 ]

Verwijderd

Een "gewone" Radeon 9700 is er al onder de 200 euro. Dat is een prima koop :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
WiD schreef op 11 June 2003 @ 17:58:
Door die geweldige drivers van nvidia ziet iedereen veel bomen, maar geen bos meer. De driverpolicy van nvidia lijkt wel zoveel mogelijk lekken, en de "markt" zal wel aangeven welke goed zijn en welke slecht. Echt proper is dat toch ook niet.
ze werken anders wel normaal en goed, ik heb van ATI hele andere verhalen gehoord ;) Geen idee of dat nog steeds geldt overigens, ze waren tegenwoordig al een stuk verbeterd, toch?

Maar goed, deze hele nvidia vs. ati discussie is nogal irrelevant, laten we erover ophouden :)

Verwijderd

Bij de TNT2 serie heb ik dat ook, maar met mijn GTS doet ie het gewoon, en voor die tnt2 gebruik ik de 22.xx versie van de det.

Anders heb je idd mogelijk problemen voor openGL voor Mohaa, Half Life enz.e nz.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 10:16:
Bij de TNT2 serie heb ik dat ook, maar met mijn GTS doet ie het gewoon, en voor die tnt2 gebruik ik de 22.xx versie van de det.
bedoel je dat je dus ook een GF2 en een TNT2 in je pc hebt zitten, en dat je voor die GF2 de nieuwste gebruikt, terwijl je voor die TNT2 die 22.xx gebruikt?

Hmm dat is idd nog het proberen waard, als ik nu drivers installeer dan installeert ie ze voor zowel de GF2 en de TNT2... ik zal het eens apart doen, kijken of dat helpt :)

.edit: dat werkt dus niet, aangezien de dlls dezelfde namen hebben, waardoor het practisch onmogelijk is om 2 verschillende versies detonator drivers naast elkaar te draaien.
Maar het probleem is wel opgelost, want ik heb inmiddels een MSI FX5900-TD128 :9~

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 26-06-2003 15:41 ]

Pagina: 1