Nieuwe Hifi-set kopen. Wat zijn de valkuilen?

Pagina: 1
Acties:
  • 835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17814

Topicstarter
Beste Tweakers,

Eindelijk heb ik mijn vriendin zover; er komt nieuwe audiospul hier in huis. Sinds de verhuizing 8 maanden geleden doen we het met een "gettoblaster" van 35 euro (kruitvat!! Jajaja, toppertje!). Jullie begrijpen het al; ik heb al een ruim half jaar geen muziek meer geluisterd. Nu mijn probleem; Ik weet bar weinig van audio af. Ik heb op internet het een en ander gelezen over speaker / versterker verhouding en ga dus zeker luisteren om te bepalen welke versterker en speakers het gaan worden. Daarnaast heb ik begrepen dat vooral de kwaliteit (en dus vaak de prijs) van versterker en speakers bepalen hoe goed je muziek klinkt. Zodoende heb ik al het een en ander besloten;
1. budget; 1000 euro (meer hebben we niet)
2. Geld gaat vooral in speakers en versterker zitten, dvd/cd speler en tuner zijn de bugetonderdelen.
3. Waar het mij om gaat is a) het moet zuiver, kraakhelder en "echt" klinken en b) ook lekker wat volume voor de nodige feestjes hebben.
4. Versterker moet zo min mogelijk poespas hebben. Alleen een aantal in- en uitgangen voor computer, dvd/cdspeler en tuner en afstandbediening voor het volume.

Mijn vraag aan jullie;
waar moet ik op letten als ik na het weekend bij de verschillende audiozaken binnen kom stappen met mijn bovenstaande verhaal. Wat zijn de betrouwbaarste merken (denk zelf aan NAD / Redon / Yamaha)? Wat zijn de valkuilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Waar je op moet passen:
- Verkopers vinden het nog wel is leuk om de bas en treble knoppen omhoog te draaien (bij de goedkope winkels that is).
- Neem de tijd om te luisteren, tis niet raar om een half uur tot een uur aan een amp en speakers combo te besteden.
- Laat je geen merken aansmeren. Hoogstens aanraden. Maar LUISTER en BESLIS zelf. De ene speaker hoeft niet beter te zijn, maar hun klankkarakters zijn wel heel anders en de een vind jij misschien mooier dan de verkoper.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Sommige fabrikanten tellen de wattages bij elkaar op van de speakers. Denk je 400 watt vermogen in huis te hebben is het slechts 2x45 watt (met meegeleverde speakers).

Bij de goedkopere setjes zijn de bijgeleverde speakers niet altijd je van hét.

Let op de grootte (en akoestiek) van de ruimte waar de installatie is opgesteld waar je hem beluisterd. Zo heb ik de laatste keer een setje gekocht (stond ook bij een maat in zijn slaapkamer) en in mijn woonkamer klonk het dus stukken minder. :S

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 07-06-2003 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Het aantal watt's op een fatsoenlijke speaker is totaal niet belangrijk. Alleen het Max. wattage wat de speaker kan hebben. Niet clippend.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 07-06-2003 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zelfs dat zegt weinig, helemaal als je niet weet bij hoeveel % vervorming en bij welke frequentie het is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Het sloeg dus op het geleverde vermogen van de versterker.

Van die grote gillende advertenties, en dan kijk je thuis in de handleiding ....

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 07-06-2003 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mja ik zit in hetzelfde schuitje, wat ik momenteel doe:

Winkels aflopen en folders vragen, vervolgens specs vergelijken, bij vragen teruggaan naar de shop. Daardoor heb ik besloten het in stappen te doen, dit jaar speakers, daarna een amp + cd. Nu weet ik ongeveer wat ik wil (weet 3 modellen die ik wil horen). Deze ga ik een ganse middag beluisteren in een audiozaak met de muziek die ik wil horen, en dan pas ga ik kopen.

De shop die mij de beste uitleg geeft heeft een klant, de rest... to bad. deze set moet ff meegaan en ik kan me geen troep veroorloven, het moet in een keer goed zijn...

Vandaag geleerd:

Specs zijn dezelfde: geluid zit een wereld van verschil...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

JT schreef op 07 June 2003 @ 20:27:
Waar je op moet passen:
- Verkopers vinden het nog wel is leuk om de bas en treble knoppen omhoog te draaien (bij de goedkope winkels that is).
- Neem de tijd om te luisteren, tis niet raar om een half uur tot een uur aan een amp en speakers combo te besteden.
- Laat je geen merken aansmeren. Hoogstens aanraden. Maar LUISTER en BESLIS zelf. De ene speaker hoeft niet beter te zijn, maar hun klankkarakters zijn wel heel anders en de een vind jij misschien mooier dan de verkoper.
pffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
ik zeg dat soort dingen nooit.. en ik ben ook verkoper..
Pas op je woorden jeff, anders praat ik niet meer met je online ;) hehe
(just kidding :) )

ik wil alleen even zeggen dat er zeker goeie verkopers rondlopen..
Ok,...radiomodern, its, bij ons (electric City, behalve ons filiaal zelf :P ) zijn allemaal redelijke haaierige verkopertjes.. (zo worden we getrained)

Maar loop eens een correct binnen..die gasten zijn ook niet lomp.. misschien weten ze minder dan jou.. maar dat is vaak zo als mensen vaak eerst het broodnodige uitzoeken al.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wil je eigenlijk stereo of compleet surround?

Voor stereo is het redelijk te doen, voor surround is het met zo'n budget schipperen.
Je luidsprekers zullen een aanzienlijk deel van je budget opsnoepen, en de keuze van de luidspreker is vaak het meest bepalend voor je geluid. Heb je hier al een richting bepaald? Vloerstaanders, standboxen, sat/sub combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op 07 juni 2003 @ 20:43:
Zelfs dat zegt weinig, helemaal als je niet weet bij hoeveel % vervorming en bij welke frequentie het is.
Ik dacht dat het om een luidspreker ging. Had ff niet goed gelezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 12:12
kijk hier eens in de afdeling ocasions. http://www.hobo.nl/
staat vaak goed spul tussen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 82357 schreef op 07 June 2003 @ 22:25:
[...]

Ik dacht dat het om een luidspreker ging. Had ff niet goed gelezen. :)
Ik heb het iig wel over luidsprekers :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EDIT: Ik zie nu pas wat je bedoeld. 8)7 ik had het zo niet mogen omschrijven. Maar je weet best wat er bedoeld wordt ;) (zonder MERKBARE vervorming dus)

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 08-06-2003 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wel, maar ik vertel het even voor de topicstarter :) BTW: geluid is nooit onvervormd. Waar zet je de standaard ? De ene fabrikant geeft het bij 0,001% THD, dan heb je nog 0,1, 1 en 10%. Een verkoper kan wel zeggen 'deze amp heeft 100 watt continu per kanaal' maar dat kan wel bij 10% THD en 1khz zijn. Dan hoo ik liever het vermogen van bijvoorbeeld 80watt bij 50-10000hz en 0,01% THD. Voor zover vermogen wat zegt that is :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66829

Ik denk dat we het, even voor de topicstarter, bij een redelijk bruikbaar advies moeten houden. Alles klopt JT, alleen ik denk niet dat dit soort "diepe" valkuilen worden bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

Ik denk dat je voor rond de duizend euro best een leuke set kan samenstellen (Surround)

Het eerste wat bij me op komt....

- Yamaha RX 440, met bv een Pioneer DVD 350 (leuke goedkope speler, of een Yamaha DVD 530 (gelijk aan Philips 733 dacht ik))
- Speakers... Moet je zelf kijken wat je wilt, als je goed zoekt kan je het bv combineren met een JBL SCS 178 set, en dat klinkt best gaaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26985

Anoniem: 19137 schreef op 07 June 2003 @ 20:44:
Het sloeg dus op het geleverde vermogen van de versterker.

Van die grote gillende advertenties, en dan kijk je thuis in de handleiding ....
Daar zeg je inderdaad wat. Meestal zeggen die handleidingen veel meer... misschien handig om van te voren die handleidingen, die vaak op het internet staan :), eens even door te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600

Laat je informeren bij een speciaalzaak.

Aanrader is Zwolsman in amsterdam,
die mensen nemen gerust de tijd om je alles uit te leggen en laten je vrolijk een dag lang spullen vergelijken.
Hun prijzen lijken niet altijd het goedkoopst,
maar de grap is dat ze er korting overheen gooien als je het neemt.
(Dus ik kocht speakers van 320 euro per stuk -> 265 per stuk afgerekend, niet eens om hoeven vragen)

Ik was zelf voor ongeveer 950 euro klaar met :
Pioneer VSX D511 (surround receiver, overal erg goed uit de tests),
Pioneer D350 DVD speler (ook erg goed getest),
en 2x Dali Blue 5005 speakers.

Perfect geluid, en dan kan je later gewoon meer speakers erbij kopen voor je surround-opstelling als je wilt.
(Ik had nog oude Wharfedales staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

JT schreef op 07 juni 2003 @ 20:43:
Het principe van een speaker is vervorming. anders zou hij geen geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 85494 schreef op 08 June 2003 @ 09:37:
[...]

Het principe van een speaker is vervorming. anders zou hij geen geluid produceren.
Ja, maar ik heb het over THD; Total Harmonic Disortion.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Indoubt schreef op 07 June 2003 @ 21:41:

Voor stereo is het redelijk te doen, voor surround is het met zo'n budget schipperen.
Je luidsprekers zullen een aanzienlijk deel van je budget opsnoepen, en de keuze van de luidspreker is vaak het meest bepalend voor je geluid. Heb je hier al een richting bepaald? Vloerstaanders, standboxen, sat/sub combi?
Ik ga absoluut voor stereo. Geef niet veel om de "ultieme" filmbeleving. Muziek moet zowel hard als zacht als een beer klinken. Daar koop ik een hifisetje voor. Dus geen surround voor mij.

Bedankt voor jullie tips. Ik lees wel veel waar ik weinig van begrijp. Met valkuilen bedoel ik bijvoorbeeld het aanprijzen van het ene merk omdat daar meer op verdiend wordt. Of idd het brullen van zus en zoveel watt continu dus een beregoed systeem. Wat ik me bijvoorbeeld afvraag na weer een dagje internet. Wat zegt het vermogen per kanaal van een versterker. Is meer vermogen altijd beter? En hoe zit het met de verhouding vermogen versterker per kanaal en het speaker vermogen. Moet dit hetzelfde zijn of het een minder dan van de ander?

Jullie horen het al, weinig kennis aan deze kant van het draadje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Laatst online: 08-06 12:26
maakt in princiepe niet uit, als je versterker 200watt is en je speaker 70, moet je je versterker niet voluit zetten, want dan blaas je je speaker op :)
andersom is daar dus geen gevaar voor
ik raad je aan zeer goed te gaan luisteren, en bij verschillende zaken te kijken en te praten
wat zo in me op komt voor die prijs is:
-sony str de 6xx, morgen 200euro afgeprijst bij de correct, voor 250, geweldig ding :P
-koop daar een bijhorend dvd/cd spelertje van rond de 200
-koop daar de infinity alpha 40's en je hebt een geweldige set thuis staan

nee hoor, je moet zelf gaan luisteren, dit is gewoon wat ik voor dat geld zou doen, maar des al niet te min, luister is naar de infinity alpha 40
kosten 300euro en je hebt zulke geweldige speakers thuis staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Laatst online: 19-06 15:54

Brothar

meester

kijk, mad_dog geeft weer 's een goed advies.

Dus kern (ook voor mij toen ik in '79 mijn eerste set kocht):
- neem een goede versterker (goed=weinig vervorming: consumentengids, maar lees de test zelf en maak dan je oordel , consumentenbond geeft ook punten voor handleiding in nederlands, milieuvriendelijkheid etc.)
- neem boxen die het vermogen van de versterker makelijk aankunnen (bijv. versterker: 60 w, boxen dan 80 etc.)
- laat je niet gek maken door 1500 W e.d reclames: het gaat om PMO (?) , oftewel hetvermogen bij maximale, continue belasting (vervorming zal dan ook groter zijn m.i.).

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die Alpha's zien er in ieder geval oke uit, maar toch een beetje boven mijn budget, zijn 300 per stuk.... Ach, ik ga eerst maar eens een flinke luistersessie aan. Daarna heb ik vast weer een hele emmer vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85582

een te zwakke versterker op luidsprekers die veel meer aankunnen kan wel tot problemen leiden,
zeker tijdens feestjes waar de volumeknop voluit gaat om toch dat laatste beetje uit de versterker de knijpen

resultaat: clipping (DC spanning op de luidsprekers) en daar kunnen ze dus niet tegen

als de versterker zwaarder is dan hoor je de limiet wanneer de conussen te ver uitslaan (hoorbare vervorming en geklepper in het geluid)

edit: je kan beter niet uitgaan van de ratings van de apparatuur, want als luidsprekers bvb 200W kunnen hebben dan heb je meestal geen >200W versterker nodig om maximale conusuitwijking te krijgen .. maw : testen

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 85582 op 09-06-2003 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66810

Eén van dé audiozaken is deze:
Ketelaar HiFi in 't Harde. http://www.ketelaarhifi.nl/

Deze man heeft alleen goed spul en dat zie je ook als je zijn zaak binnen loopt. Hij maakt ook dingen zelf waarmee hij prijzen wint. Ook kun je het zien dat hij het zelf maakt want niets alles is 100% mooi strak zoals bij de grote merken die je overal komt halen.

Hij heeft merken als:
Castle, Kenwood, Denon, Marantz en Harman Kardon. En zijn eigen merk:
JK Acoustics.

Kijk even op zijn site: http://www.ketelaarhifi.nl/ en zie voor uzelf waartoe
zijn spul in staat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brothar schreef op 09 June 2003 @ 00:06:
kijk, mad_dog geeft weer 's een goed advies.

Dus kern (ook voor mij toen ik in '79 mijn eerste set kocht):
- neem een goede versterker (goed=weinig vervorming: consumentengids, maar lees de test zelf en maak dan je oordel , consumentenbond geeft ook punten voor handleiding in nederlands, milieuvriendelijkheid etc.)
- neem boxen die het vermogen van de versterker makelijk aankunnen (bijv. versterker: 60 w, boxen dan 80 etc.)
- laat je niet gek maken door 1500 W e.d reclames: het gaat om PMO (?) , oftewel hetvermogen bij maximale, continue belasting (vervorming zal dan ook groter zijn m.i.).
mad_dog geeft helemaal geen goed advies, hij noemt namelijk alleen maar op wat hij heeft en vertelt er nog een halve onwaarheid bij ook. Jij herhaalt 'm zelfs (die over wattages). Als er IETS is waar je je met hifi ECHT niet druk om hoeft te maken is het wel wattages. Een 120w versterker met een 40w speaker is geen enkel probleem, als je dat te hard zet, kan je de speaker slopen, maar dat heb je met een 40watt versterker net zo goed. Als je die helemaal open draait, staat-ie ook boven z'n macht te spelen en sloopt-ie je speakers. Eerder zal een 10w versterker met een speaker met een laag rendement een probleem opleveren omdat je de versterker dan boven zijn macht laat spelen en hij ZEER vervormd signaal naar de speaker zal sturen. Maar dat hoor je dus gelijk en je moet gewoon verstandig ermee omgaam en je set niet zo achterlijk ver open draaien.

Maar dat zijn dus dingen waar je je echt amper druk om hoeft te maken. Het verschil tussen 40watt en 120watt is ook niet iets om je druk om te maken (scheelt geen 4,5db en dat is weinig), allebei meer dan genoeg om flink veel herrie te maken.

Vermogen is zowiezo echt onbelangrijk, om voor je gehoor twee keer zo hard te kunnen spelen (10db harder), is tien keer zoveel vermogen nodig. dus ipv 40 heb je 400 watt nodig, absurde vermogens dus. Dit om even te illustreren hoe weinig het boeit. Wel is het zo dat de kwaliteit van duurdere versterkers vaak een stuk beter is en ze andere kwaliteiten hebben waardoor ze 'moeilijkere' speakers beter aan kunnen sturen, maar dat hoor je snel genoeg.

De enige tip die goed is, is: ga luisteren en laat je niets door niemand wijsmaken van "deze is goed", jij moet ernaar luisteren en jij moet het mooi vinden. Het enige waar een verkoper je eventueel mee kan helpen is of een combinatie goed gaat, technisch gezien. Maar in de prijsklasse "tot 1000 euro" is alles met alles technisch perfect te combineren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Laatst online: 19-06 15:54

Brothar

meester

inderdaad is een oordeel over speakers (destijds: "japans" versus "amerikaans" geluid) subjectief, en moet je ook altijd luisteren.
Mijn opmerking over speakers was gericht op het gevaar van het 'opblazen' van speakers.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Helemaal mee eens! niks aan toe te voegen. Een voorbeeld van een leuke versterker die wel ongeveer in het budget past met een goede prijs/kwaliteit verhouding:

De NAD C-320 BEE

Afbeeldingslocatie: http://www.conice.co.th/images/nadclassic/cl_pict/C320BEE.gif

Het vermogen is niet zo belangrijk maar even voor de volledigheid.
2 x 50 watt 0,03% THD
Meer dan genoeg vermogen om een 'normale' speaker met een redelijk lineair impedantie verloop en een rendement van +/-90db flink muziek te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

Precies wat Walter.PPK zegt, de NAD is een zeer mooie versterker waar je er in deze prijsklasse geen betere van zult vinden. Geluid blijft echter subjectief en jij bent de enige die daar over kan oordelen. Ga gewoon is naar wat zaakjes bij je in de buurt en ga wat luisteren, grote kans dat jij de versterkers die wij aanraden helemaal niet mooi vind klinken....

P.s. Welke aanbiedingen heeft de correct allemaal voor vandaag?IK ga een Marantz SR4300 halen maar die Sony STr-DE6xx die even hierboven staat, is dat nog wat? Staan die aanbiedingen ergens online of niet?En nee, ik ben niet lid van het AD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS, thanks, duidelijk verhaal. Ik ga mijn uiterste best doen om alleen op mijn eigen oordeel af te gaan! Jullie horen het nog!! Morgen luistersessie 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, luistersessie 1 is achter de rug. Heb het een en ander gehoord vandaag. Vooral NAD, Yamaha en Onkyo springer er wat mij betreft uit. Niet alleen qua geluid (geluisterd met Dali zuilspeakers) maar ook bediening en een beetje uiterlijk.

Ik voorspelde het al, weer een leuke vraag. Vandaag ook kennis gemaakt met Ohm. Interessant maar hoe zit het nou? Moet het vermogen aan Ohm dat uit de versterker komt gelijk zijn aan wat de speakers aan Ohm kunnen hebben? Wat is de invloed van meer ohm uit je versterker dan je boxen kunnen hebben? Of natuurlijk net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 27-07-2020
Dit staat heel netjes in de FAQ! lees ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, ga ik daar ff raadplegen, thanks, had ze allang moeten lezen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72652

Denk na over de opstelling van het systeem...is de kamer hard (kale muren en parket) of zacht (vloerbedekking)? Groot of klein? Hoog of normaal? Een gillend systeem (Yamaha) geeft niet echt luisterplezier in een harde kamer, maar in een zachte kamer des te meer. Floorstanders geven diepe bass, maar zijn bijvoorbeeld niet fijn in een te kleine kamer. Test dus altijd THUIS, in je eigen opstellig de spullen, een goed hifi-zaak maakt daar absoluut geen punt van...zo wel? Wegwezen daar!

Welke muziek draai je vooral? Een goede speaker kan alles goed weergeven, maar goed hoeft niet per definitie jouw smaak te zijn. Toen ik op zoek was naar mijn set heb ik KEF Cresta speakers geluisterd in combinatie met een Yamaha versterker die Miles Davis fantastisch weergaven. Badu was al minder, en Outkast was niet meer om aan te horen. Enerzijds te maken met ongenuanceerde productie van de muziek, anderzijds met specifieke karakteristiek van de speaker.

De truuk is trouwens om vooral NIET te bezuinigen op interconnects (kabels tussen versterker en componenten) en speaker kabel. Als die schakel zwak is dan merk je dat meteen in je geluid. Geef dus gerust 10% van je budget uit aan kabels. Goedkope oplossing: Profigold (bij Dixons) kabels als interconnects (zeer goede prijs/kwaliteits verhouding). En oh ja, als je KAN biwire'n op je speaker doe het dan ook !!

Wil je een allround oplossing? Ik heb gekozen voor B&W 602 serie 3 met Marantz pm7000 versterker en cd400 cd-speler. Aan de cd-speler had ik wellicht meer geld uit kunnen geven, maar het past prima in jou budget. En het klinkt zeer goed.

De volgende setup wordt een Rotel versterker en cd-speler, maar de speakers hou ik, die dingen zijn het geld meer dan waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik inmiddels de versterker wel gevonden heb;
http://www.hermeselectronics.nl/?Prod=23104
Nette versterker zonder al te veel poespas.

Nu alleen de speakers nog, daar staat nog zo'n 400 euro voor open dus daar kom ik wel uit. Volgende week luistersessie nummer 2......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, ik zeg niet dat het een verkeerde keuze is (heb zelf ook een Yamaha HT amp), maar ik verklaar je voor gek als je hem gaat kopen zonder er eerst naar te luisteren :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 13:36

arend71

Audionut

Anderen hebben het al gezegd maar ik herhaal het toch even. Kopen zonder te luisteren is het domste wat je kunt doen!
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van yamaha omdat het geluid wat teveel naar "helder" neigt en daardoor in de middenregionen wat balans verliest.

Vermogen van speakers of versterkers is niet belangrijk, klankleur wel. Zelfs bij aanschaf van een goedkope set van rond de 1000 euro (zelf zit ik rond de 9000 euro) is het belangrijk om flink veel te luisteren. Het is allemaal een kwestie van smaak.

Ik zou je zelf willen aanbevelen om eens te gaan luisteren naar een combinatie van een marantzversterker samen met speakers van het merk Blue Room (type minipod). Marantz bouwt versterkers met een aangenaam geluid en ruim voldoende reserve om hard te kunnen draaien. De minipods van Blue Room zijn klein, leuk vormgegeven en er zit een superlekker geluid in (ze zijn zowel hard als zacht heel goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uiteraard ga ik luisteren, heb ik inmiddels gedaan ook. Ik heb naast die Yamaha AX-496T ook de NAD 320BEE en de NAD 350 gehoord. Ook nog een Teac maar die lag iets te ver boven mijn budget. Alles heb ik gehoord met 2 zuilen van Dali die eigenlijk ook iets boven mijn budget lagen. Vandaar dat ik daar het typenummer niet van heb. Anyway, de Yamaha klonk inderdaad minder goed dan beide NAD versterkers (die ik ook beter vond klinken dan de stukken duurdere TEAC). Aan de hand van die ene set speakers zou je dus zeggen dat ik zal moeten kiezen tussen de NAD C 320 en de C 350. Budgettechnisch zou de 320 stukken beter uitkomen maar ik ben een beetje bang dat als ik over, zeg 5 jaar, eens echt high end speakers wil kopen de versterker dan weer de bottleneck gaat worden. En dat is zker niet de bedoeling. Ik koop nu een, voor mijn doen, dure versterker om voorlopig (komende 10-15 jaar) geen andere meer aan te hoeven schaffen. De 320 is een bere-versterker maar ik vraag me af of ik niet beter nu iets meer uit kan geven aan een C 350. Kunnen jullie me van advies voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26298

eppo666 schreef op 07 June 2003 @ 22:29:
kijk hier eens in de afdeling ocasions. http://www.hobo.nl/
staat vaak goed spul tussen voor weinig.
hey joh.. je stuurt em nu regelrecht naar een van de grootste valkuilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 66810 schreef op 09 June 2003 @ 00:15:
Eén van dé audiozaken is deze:
Ketelaar HiFi in 't Harde. http://www.ketelaarhifi.nl/

Deze man heeft alleen goed spul en dat zie je ook als je zijn zaak binnen loopt. Hij maakt ook dingen zelf waarmee hij prijzen wint. Ook kun je het zien dat hij het zelf maakt want niets alles is 100% mooi strak zoals bij de grote merken die je overal komt halen.

Hij heeft merken als:
Castle, Kenwood, Denon, Marantz en Harman Kardon. En zijn eigen merk:
JK Acoustics.

Kijk even op zijn site: http://www.ketelaarhifi.nl/ en zie voor uzelf waartoe
zijn spul in staat is!
M'n pa heeft hier JK speakers staan. Klinken prima, alleen gebruikt ie ze bijna nooit ;)
Tot een half jaar geleden hing daar een Denon amp achter. Die is nu dood, en vervangen door een (simpelere) Yamaha receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69654

de grootste valkuil waar ik in ben gelopen met de aanschaf van een HT is dat ik in het begin een compleet setje met boxen had gekocht van sony, met het idee dat ik daar dan later wel vanalles omheen kon bouwen.

dat valt reuze tegen, geen 5.1 signaal uitgang, geen s-vhs, 1 stereo uitgang en twee stereo ingangen, 1 optische in en dat is alles

dat was dus een regelrechte miskoop,

hij staat nu in de slaapkamer, ja dat is juist ja ik nu twee HT in mijn huis, 1 rond mijn bed van 2x2 meter (echt relaxed, onwijze geluidsruimte zo'n bed :D, ieder hoek een box)

in de woonkamer begint mijn ht nu wel de definitieve vorm te krijgen, gisteren eindelijk mij KEF Q5 boxen binnen maar ja dat is een andere thread

[edit]

Ow sorry dit ging over HiFi..........dus bovenstaand is off topic sh*t te vroeg voor goed forum gedrag denk ik

sorry

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 69654 op 15-06-2003 07:34 . Reden: ikke koeiekop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26298 schreef op 14 June 2003 @ 22:52:
[...]

hey joh.. je stuurt em nu regelrecht naar een van de grootste valkuilen ;)
Wat is de valkuil van HOBO dan?

Heeft nog iemand een op- of aanmerking op mijn laatste reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 13:36

arend71

Audionut

Ik ken Hobo niet dus wat die valkuil betreft kan ik je niet helpen.

NAD is een heel leuk merk met een naar mijn smaak aangename geluidsfilosofie. Hun geluid is heel rustig/kalm/beheersd. Elke frequentie wordt even goed/slecht weergegeven en daardoor klinkt alles superhomogeen. Elke set die ik van ze ken zorgt voor urenlang luisterplezier (ook als je er een hele dag naar luistert wordt je er niet moe van). Marantz lijkt er qua geluid veel op maar hun vormgeving moet je aanstaan.

Als je erover denkt om over een jaar of 5 misschien wat onderdelen te gaan vervangen dan is het misschien neen goed idee om nu wat meer uit te geven aan je versterker. Op dat gebied wordt er namelijk niet zo gek veel ontwikkeld (hoetheater uitgezonderd). Je hebt dan nu al plezier van een goed geluid en als je er duurdere speakers of een andere bron aanhangt(andere cd of dvd speler) over een jaar of 5 haal je er nog meer uit.

Het is wel zo dat een goede versterker met slechte speakers niet goed zal klinken. Goede speakers met een slechte versterker klinken ook niet. Daar wil ik mee zeggen dat het wel van belang is om een goede combinatie aan te schaffen.

Het volgende wat ik ga zeggen vinden een hoop mensen heiligschennis maar ik zeg het toch. Je zou erover kunnen denken om een echt goede versterker te kopen en daarbij ook echt goede speakers. Je budget zal dan bijna op zijn maar waarschijnlijk heb je dan nog wel genoeg voor de goedkoopste regiovrije dvd speler die je kunt vinden (80 euro ofzo) of een portable cdspeler. De versterker+speakers weten daar namelijk een prima geluid van te maken als ze zelf van een goede kwaliteit zijn. Als je dan over een poos een nieuw budgetje bij elkaar hebt vervang je die als eerste en heb je topgeluid.

Overigens is de term High-end ooit bedoeld voor apparatuur van vele duizenden guldens/euro's. Zelfs mijn speakers van 3000 gulden per stuk vielen daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou het leuk vinden als dit topic helemaal ontopic blijft, dus ECHT valkuilen bij het kopen van hifi en niet merkspecifieke zaken. Dan is dit topic namelijk ook heel nuttig om naartoe te linken.

Topicstarter: Als je geluisterd hebt en ervaringen met ons wil delen en ervaringen wil hebben in een specifieke klasse, mag je een ander topic openen (met een nette startpost uiteraard )-)), dan kunnen we deze algemeen houden! Ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:50
NAD is een heel leuk merk met een naar mijn smaak aangename geluidsfilosofie. Hun geluid is heel rustig/kalm/beheersd. Elke frequentie wordt even goed/slecht weergegeven en daardoor klinkt alles superhomogeen. Elke set die ik van ze ken zorgt voor urenlang luisterplezier (ook als je er een hele dag naar luistert wordt je er niet moe van). Marantz lijkt er qua geluid veel op maar hun vormgeving moet je aanstaan.
OK, geen merkspecifieke zaken maar hier wil ik wel even op reageren.

Punt 1: NAD heeft een heel eigen sound die je absoluut moet liggen. NAD is erg kil en analytisch, wat met slechte matching (B&W vind ik er absoluut niet mee gaan omdat die metaldome tweeters erg scherp zijn) erg gemeen kan klinken in het hoog. Dit geldt meer voor de zwaardere amps en AV amps, bij de 320BEE en oude 320 valt het erg mee (de eerste vind ook ik een erg mooie amp voor weinig, toekomstige slaapkamerversterker :) ). Met warmere speakers kan NAD wel mooi zijn.

Punt 2: NAD en Marantz lijken NIET op elkaar, sterker nog, zijn werelden van verschil. Waar NAD aan de kille kant zit, is Marantz juist zo warm als de Copacabana. Opnieuw: matching. Dali is een ramp met Marantz, B&W gaat er redelijk mee.

Algemene moraal: koop niet zo maar apparatuur die individueel erg goed is. Een NAD C370 is een eerste klas apparaat. Een B&W 604 ook. Bij elkaar? Watjes in je oren. De NAD met een Dali Suite 2.5 daarentegen? Prachtig!

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS schreef op 16 June 2003 @ 12:26:
Ik zou het leuk vinden als dit topic helemaal ontopic blijft, dus ECHT valkuilen bij het kopen van hifi en niet merkspecifieke zaken. Dan is dit topic namelijk ook heel nuttig om naartoe te linken.

Topicstarter: Als je geluisterd hebt en ervaringen met ons wil delen en ervaringen wil hebben in een specifieke klasse, mag je een ander topic openen (met een nette startpost uiteraard )-)), dan kunnen we deze algemeen houden! Ok? :)
oke, dat lijkt me een hele goede! Door mijn enthousiastme dwaal ik idd een beetje af. Dus; algemene valkuilen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hervaz schreef op 10 juni 2003 @ 20:55:
Dit staat heel netjes in de FAQ! lees ze :)
Dat heb ik gedaan, maar mooi niets over Ohm gelezen. Kan iemand me uitleggen hoe de Ohm (weerstand als ik me goed herinner) van de versterker zich verhoud ten opzichte van de van de speakers. Moet dit overeenkomen of mag de een lager of hoger zijn dan de ander? Waar moet ik op letten. Juist hoog of juist laag (lijkt me hoog want hoe duurder de versterker hoe hogere Ohm of zeg ik nu iets doms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

Pelle

🚴‍♂️

Indoubt schreef op 07 juni 2003 @ 21:41:

Hmja, dat valt nog te bezien hoor :)
Mijn setje uit Pelle in "Post hier foto's en specs van je home-ci" heeft me dit gekost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1 x Marantz SR-4300 receiver      €  299,-
1 x Sony DVP-NS330 dvd speler     €  179,-
2 x Infinity Ref MK-II 61 front   €  129,-
2 x Infinity Ref MK-II 31 rear    €   49,-
1 x JBL LX2000 center             €  149,-
1 x Scart kabel                   €   20,-
-----------------------------------------------
    Totaal                        € 1003,-

Absoluut geen misselijk geluid, ik kan hier wel weer 10 jaar mee vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 17814 schreef op 16 June 2003 @ 22:57:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar mooi niets over Ohm gelezen. Kan iemand me uitleggen hoe de Ohm (weerstand als ik me goed herinner) van de versterker zich verhoud ten opzichte van de van de speakers. Moet dit overeenkomen of mag de een lager of hoger zijn dan de ander? Waar moet ik op letten. Juist hoog of juist laag (lijkt me hoog want hoe duurder de versterker hoe hogere Ohm of zeg ik nu iets doms)
Het staat nog niet in de huidige FAQ, omdat ik het veel meer in 'normale mensen-taal' wil hebben. In de oude AV-FAQ stond dit:
Hoe zit dat nou met hoeveelheid Watt?
Om te beginnen is Watt de eenheid voor vermogen, en vermogen is energie per tijdseenheid. 1 Watt is 1 joule per 1 seconde. In de audio worden mbv transducers omzettingen gemaakt van "energievormen". Zo zet een microfoon akoustische energie om in elektrische energie, en een luidspreker elektrische weer in akoustische. Ook is er een hoop versterking nodig. Om aan te geven hoeveel energie per seconde wordt toegevoegd of omgezet, wordt de Watt gebruikt. Eigenlijk alleen maar voor twee compenten (bij andere componenten is de uitgangsspanning veelzeggender dan uitgangsvermnogen, door torenhoge impedanties en als gevolg daarvan lage vermogens), de versterker en de luidspreker. Een versterker (en dan bedoel ik de poweramp, of eindversterker in het Nederlands), versterkt het ingangssignaal vaak met zo'n factor 40 in spaning gemeten, dat is hetzelfde als dat de versterker ervoor zorgt dat het uiteindelijke signaal 40^2 = 1600 keer zo hoog wordt qua vermogen. Hij voegt dus energie toe aan het signaal. Die ontrekt hij uit het lichtnet, maar moet eerst door een trafo worden omgezet naar een DC spanning in de orde van 30V. Die trafo heeft een beperkte capaciteit, en daardoor heeft een versterker een maximaal vermogen dat ie kan leveren. Dit is afhankelijk van de impedantie die hij moet aandrijven. Dit wordt duidelijk als je naar de volgende formule kijkt:
P (vermogen in Watt) = V^2 (RMS spanning in Volt) / R (impedantie (=complexe weerstand) in Ohm).
Als de impedantie dus hoger wordt, wordt het vermogen wat de versterker moet leveren kleiner. Verder hebben versterkers de neiging om te vervormen als ze harder moeten werken, ze gaan dan harmonieen van het ingangssignaal als uitgang geven, de zogenaamde THD (total harmonic distortion). Transistor versterkers geven heel weinig vervorming over een breed vermogensspectrum, door de goede lineaire eigenschappen van transitoren (of evt FETs). Bij buizenversterkers loop de vervorming lineair op met het geleverde vermogen. Maar bij transistor versterkers kan je dus heel goed zien aan de vervorming of de versterker tegen z'n maximum begint aan te komen. Daarom moet bij zo'n spec altijd de vervorming gegeven worden.
Ook van belang is over welk frequentie gemeten wordt, bijv 1 KHz wat een hogere power spec op levert, of 20-20000Hz, wat veel nuttiger is om te weten. Ook moeten beide kanalen aangestuurd worden om een eerlijke waarde te krijgen, anders wordt de trafo gespaard. En als laatste de tijdsduur waarover het vermogen wordt geleverd. Twijfelachtige fabrikanten willen nog wel eens specs geven die dubieus zijn, en vaak verkregen door snel een condensator leeg te laten lopen. Zo ziet een goede spec er ongeveer uit:
60 Watt continu bij 4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05% THD+N (both channels driven)

Maar wat is nou de connectie tussen het aantal Watts en het volume. Luidsprekers zetten dus elektrische energie om in akoustische energie, maar zoals met alles in dit leven gaat dat niet 100% rendabel, verre van dat zelfs. Een gemiddelde HiFi luidspreker zet minder dan 1% om in akoustische energie, en er zijn zelfs luidsprekers die naar de promille gaan. Een hele rendabele hooghoorn van een PA speaker kan echter wel de 30% rendement halen. Deze spec wordt nooit gegeven bij HiFi speakers, maar wat wel wordt gegeven, is de het geluidsniveau in dBspl wat de speaker geeft als er 1 Watt wordt ingestopt en gemeten op 1 meter afstand (op de zogenaamde reference axis). Deze spec heet de gevoeligheid en zegt heel veel over het rendement. Zo geeft de gemiddelde HiFi luidspreker een spl van 90 (bij een watt op een meter), en een PA laaghoorn 107, en longthrow hooghoorn zelfs 118 dBspl. Nou, als je weet wat je luidspreker voor spl levert bij 1 Watt op een meter afstand, en je weet het vermogen dat je versterker levert, en het vermogen dat je speaker kan hebben, kan je berekenen wat voor een spl je thuis veilig kan halen (veilig voor je apparatuur, misschien niet voor je oren). Daarbij moet je gebruik maken van de dB schaal. De formule voor het rekenen met vermogens voor de dB schaal: aantal dB = 10 log P1/P2 Waarbij de log een 10log voorstelt, en P1 vermogen 1 is, en de ander kan je zelf wel raden. Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening: je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen: aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB. Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na). Dit is in een akoustisch doodde kamer, oftwel buiten, dus zonder reflecties, die kunnen het nog behoorlijk verhogen.
Nog wat losse dingen:
een speaker kan nooit meer als output geven dan erin wordt gestopt (het is een zogenaamd passief element). Dus aan 800Watt speakers heb je weinig als je niet een versterker hebt die ook veel kan leveren.
al dit rekenen is op zich heel leuk en interessant. Maar als je een HiFi installatie gaat kopen, dan is het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken wel het vermogen van de speaker of de versterker. Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.
speakers en versterkers zijn geen gloeilampen. Dus een versterker levert niet altijd 40 Watt als het een 40 Watt versterker is! En speaker kan je moeilijk als 100 Watt bestempelen, dit is namelijk sterk versimpeld.
over het algemeen levert je versterker bijzonder weinig vermogen. De schaal is exponentiëel, dus hij schiet keihard omhoog. 1 mWatt (10^-3 Watt) kan genoeg zijn om je uit je slaap te houden, terwijl je op een feestje ineens 50 Watt uit je versterker perst.
Terug naar index
Hoeveel Watt heb ik nodig?
Nou, als je het verhaal bij "hoe zit dat nou met Watt?" hebt gelezen, komt het er op neer dat het eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Het is natuurlijk een beetje wat je wilt. Ben je van plan hosueparties na te bootsen, dan kan je beter een hele gevoelige speaker (plus sub) overwegen met een versterker die makkelijk een paar honderd Watt uitspuugt. Maar voor gewoon harde muziek is er eigenlijk bar weinig verschil in max spl tussen versterkers. Een 100 Watt versterker levert maar een winst van 3dB in max spl op vergeleken met een 50 Watt versterker. Het komt erop neer dat je eigenlijk met elke geluidsinstallatie wel genoeg geluid kan produceren om overlast te creëren (behalve dan hele slechte pc speakers). Dus 50 Watt versterking met speakers een gevoeligheid van 86 dB is goed. Alles wat onder de 86 dB zit, kan je beter wel compenseren door een iets grotere versterker, dus voor een 83 dB speaker 100Watt aan versterking. Dit is maar een leidraad, hiervan afwijken heeft geen ernstige gevolgen.
En mocht dat feestje dan komen, huur dan een PA set, die de gevoeligheid en versterkervermogen (en beveiliging!) heeft om de overburen ook mee te laten genieten.
Terug naar index
Hoe zit dat met Ohm?
Ohm is de eenheid van elektrische weerstand (voor stroom). Iedereen kent de beroemde wet van Ohm wel: V (spanning, in Volt) = I (stroom in Ampere) * R (weerstand in Ohm). Of I = V / R of R = V / I
In de audio wordt gewerkt met impedantie ipv weerstand. Impedantie is een zogenaamde cmplexe weerstand, wat ongeveer wil zeggen dat de weerstand afhankelijk is van andere factoren, in dit geval de frequentie van de wisselspanning. De versterker levert een wisselspanning (zo kan je ook je speakers rechtstreeks in een stopcontact steken, dan geven ze heel even een hele harde 50Hz toon weer voor ze de geest geven) die niet alleen variabel is qua amplitude (een audio versterker is een zogenaamde VSVS = Voltage Controlled Voltage Source), maar ook qua frequentie. Nou hebben de speakers een bepaalde impedantie afhankelijk van de frequentie van de spanning die over de speakers staat. Die impedantie bepaalt hoe groot de stroom is die er gaat lopen, en daarmee het vermogen dat wordt afgegeven door de versterker en opgenomen door de speaker. Daarom is van belang wat de impedantie van je speakers is die je aan je versterker hangt. Op de meeste versterkers staat wel achterop wat de impedantie is die je er veilig aan kan hangen, anders moet je in de handleinig kijken voor welke impedanties er een power spec is gegeven (bijvoorbeeld 50 Watt bla bla bij 4 Ohm, wat wil zeggen dat je 4 ohm speakers kan gebruiken). Helaas hebben speakers geen zelfde impedantie over het audio frequentiegebied (20-20000Hz). Zo kunnen 8 Ohm speakers wel een impedantie hebben van 2.4 Ohm bij xxxHz. Dit kan vervelende situaties opleveren voor de versterker, omdat die dan ineens meer dan 3x zoveel vermogen moet leveren. Dit is niet zo'n probleem totdat je je muziek echt hard hebt staan en drie keer zoveel ineens teveel is. Sommige fabrikanten geven dan ook een grafiek van de impedantie, waarop de impedantie tegen de frequentie staat uitgetekend.
Overigens is de impedantie niet een Ohmse weerstand. Wat is namelijk het geval, als je een wisselspanning over een spoel zet (en die zit in een luidspreker), dan geeft die spoel een inductiespanning terug, zodat de weerstand hoger "lijkt".
toon volledige bericht

[ Voor 49% gewijzigd door JvS op 16-06-2003 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
De minipods van Blue Room zijn klein, leuk vormgegeven en er zit een superlekker geluid in (ze zijn zowel hard als zacht heel goed)
Klopt en je kunt ze als rear gaan gebruiken als je later grotere speakers neemt en wil upgraden naar een HT systeem :)

[ Voor 8% gewijzigd door Danster op 17-06-2003 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks JvS, lang en ingewikkeld verhaal, voor mij als a-technisch figuur in ieder geval. Het Watt-verhaal is mij wel duidelijk. Veel meer Watt levert relatief weinig winst qua volume. Prima. Was mij hier en daar al verteld. Maar nu het Ohm-verhaal. Moet ik er bij aankoop van mijn aparatuur nou op letten of de versterker en de speakers dezelfde Ohm-waarde aangeven? En wat is het effect als ik bijvoorbeeld een 8 Ohm versterker heb met 6 Ohm speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

je versterker 'is' geen ohm, er staat alleen een aangeraden aantal ohms van de speakers op. Speakers nemen die een lagere impendantie kan een probleem opleveren, maar daar is eigenlijk niet echt iets zinnigs over te zeggen. Als je op je versterker 8ohm hebt staan, is theoretisch een speaker van 8ohm of hoger totaal veilig.

Volgende probleem: Een speaker is geen consant aantal ohm, dat varieert dus heel erg sterk door het hele frequentiespectrum. Bij 300Hz kan het zomaar 2,2ohm zijn, terwijl de speaker wel 8ohm 'is'. Een speaker waarop staat 4-8ohm is wat eerlijker, maar kan ook pieken van 30ohm hebben en dippen van 3,3ohm... Een speakerfabrikant kan er dan net zo goed 8ohm op plakken, want dat zit er ook in. Sommige zetten er 4ohm op en anderen zetten er 6-8 op...

Als je een goedkope versterker hebt, waar achteropstaat '6 ohm', dan kan je nog met een 8ohm speaker hebben dat die versterker het niet aankan en gaat clippen of in beveiliging springt als je het hard zet (een versterker moet enorm veel meer vermogen gaan leveren als de impendantie laag is, bij bijvoorbeeld een harde midbas van 300Hz).

Andersom, als je een mooie degelijke versterker hebt, waar '8 ohm' op staat, dan kan je soms met een 4ohm speaker nog steeds perfect spelen omdat die versterker genoeg dynamisch vermogen en een sterk genoege voeding heeft om het allemaal netjes te bolwerken. En dat heeft ook niets met het aantal watts te maken...

Je kan er dus eigenlijk niets zinnigs over zeggen, als je een versterker hard zet, kan-ie gewoon gaan vervormen met bepaalde speakers omdat-ie bij een bepaalde frequentie dus veel meer vermogen kan moeten gaan leveren dus. Sommige versterkers kunnen daar niet tegen en andere wel. Gewoon proberen in de winkel en aan de verkoper vragen. Je kan er grofweg wel vanuit gaan dat goedkopere versterkers van sony, kenwood, pioneer en versterkers die in mini-sets zitten, kwalitatief wat minder degelijk in elkaar zitten dan een SonyES of een rotel of een NAD of andere versterkers die wat duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17814 schreef op 15 June 2003 @ 18:00:
[...]

Wat is de valkuil van HOBO dan?

Heeft nog iemand een op- of aanmerking op mijn laatste reactie?
1. Geen of nauwelijk kennis van zaken
2. Geen of nauwelijks service (alleen als het hen uitkomt)
3. Totaal overpriced daaro

En dan kan ik nog wat persoonlijke ervaring toevoegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

offtopic:
Het leeft! Driez! O+

Laten we die winkeldingen maar weglaten, over winkels heeft iedereen wel ergens een slecht verhaal te vertellen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS, uit je verhaal begrijp ik dus dat ik me over de heren Ohm en Watt niet zo druk hoef te maken. Zeker niet aangezien ik een degelijke versterker (NAD) met degelijke speakers (Dali, Monitor of Dynaudio) ga kopen. Luisteren, ook bij hard volume, zou meer dan genoeg duidelijkheid hierin moeten geven. Nogmaals bedankt voor je uitgebreidde uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
en toch vind ik hoe dan ook dat de waarde van accoustiek onderschat word :) In hoeverre is het zinvol om te investeren in 'n juiste stereoinstallatie als je 't bij wijze van spreke in een kamer wil gebruiken met de accoustiek als 'n badkamer? Ik heb fraaie speakers en versterker gekocht, en ik ben hier heel blij mee, maar ongeveer 2 keer per jaar komen ze echt tot hun recht als m'n ouders 'r niet zijn, want dan zet ik ze beneden neer en klinken ze zo mooi dat ik 'r weer 'n half jaar mee vooruit kan, ajbwib :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op 17 June 2003 @ 21:11:
offtopic:
Het leeft! Driez! O+

Laten we die winkeldingen maar weglaten, over winkels heeft iedereen wel ergens een slecht verhaal te vertellen :P.
offtopic:
Ik ben dr nog steeds ja :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Laatst online: 09-08-2023
Pelle schreef op 16 juni 2003 @ 23:49:
[...]

Hmja, dat valt nog te bezien hoor :)
Mijn setje uit Pelle in "Post hier foto's en specs van je home-ci" heeft me dit gekost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1 x Marantz SR-4300 receiver      €  299,-
1 x Sony DVP-NS330 dvd speler     €  179,-
2 x Infinity Ref MK-II 61 front   €  129,-
2 x Infinity Ref MK-II 31 rear    €   49,-
1 x JBL LX2000 center             €  149,-
1 x Scart kabel                   €   20,-
-----------------------------------------------
    Totaal                        € 1003,-

Absoluut geen misselijk geluid, ik kan hier wel weer 10 jaar mee vooruit :)
toon volledige bericht
Waar heb je die andere 178 euro in gestopt dan?
Ik kom op 825 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 22:45
Dan blijkt wel dat rekenen niet je sterkste vak is.

Misschien er aan gedacht dat ie er 2 heeft staan van zijn front en rear speakers en dat het een stuk prijs is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Triple-D schreef op 18 June 2003 @ 06:41:
[...]

Waar heb je die andere 178 euro in gestopt dan?
Ik kom op 825 euro
Nou de speakers lijkt me.. 2x dat bedrag en dan kom je op 1003

O-)

Edit..lol playmaster..great minds think alike ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Danster op 18-06-2003 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72652

Blueroom Minipods, koel om te zien, jammer om te horen. Vond ze heel erg kil klinken, met weinig grunt. Niet wat je zou verwachten van B&W design (weet het niet zeker meer of het B&W was moet ik bekennen). Laag was sloom en oninteressant, vond ze niet interessant. Die bassstation zal dat bass probleem wellicht oplossen...

Maar om on topic te blijven, ook een belangrijke valkuil: upselling verkopers. Let maar eens op hoe snel ze je net boven je budget proberen te praten :) Of zouden we het niet meer over verkopers hebben?

Onlangs beluisterd en totaal achterovergeslagen van het geluid...Xanadu speakers uit...Nederland. In combinateie met mn Marantz versterker echt een bijna eng realistisch geluid. Weet een enkel adres waar ze te krijgen zijn (zijn er vast wel meer).

Succes met de aankoop!

__m@ko__117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
m@ko, zou je mij dat adres kunnen geven?

edit
Al gevonden, jezus, laat maar, ziet er goed uit... totdat ik de prijslijst erbij haalde. Maar goed, we dwalen af, de valkuilen....
/edit

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 17814 op 19-06-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Offtopic
Spullen gekocht; NAD 320 BEE versterker met JM Lab Chorus 715 speakers. Na 6 luistersessies eindelijk besloten. Kreeg van de audiozaak in Driebergen 2 sets speakers mee naar huis om het eindoordeel te vellen. Geweldige service trouwens!! Iemand meer weten over deze speakers of versterker? ICQ dan ff
/Offtopic

allemaal bedankt voor de info en tips!! Nog een laatste valkuil van mij; Wat in de winkel geweldig klinkt kan thuis heel anders klinken. Probeer als het even kan de spullen thuis te beluisteren voordat je definitief koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Gefeliciteerd met de set. Heb ik toch nog een goed advies gegeven :) Mooie speakers die JMlabs. Mooie focal drivers erin.
waarschijnlijk de Focal TC 90 TD5 en de Focal 7V 4212 DB, netjes hoor.

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/7v4212db.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/tc90td5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87194

Ik zou iig als je echt een muziekliefhebber bent, naast een dvd speler nog een cd speler aanschaffen. Klinkt toch beter dan dat je een cd op een dvd speler afspeelt is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 87194 schreef op 29 June 2003 @ 11:18:
Ik zou iig als je echt een muziekliefhebber bent, naast een dvd speler nog een cd speler aanschaffen. Klinkt toch beter dan dat je een cd op een dvd speler afspeelt is mijn ervaring.
Bedoel je daar niet 'als je een audiofiel bent'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 87194 schreef op 29 juni 2003 @ 11:18:
Gelukkig heb ik die al. Het is een redelijk oude Aristona maar hij doet het prima. In de toekomst komt er ook zeker nog een NAD cdspeler en Tuner bij. Maar das voor de toekomst.

En ja, het zijn de afgebeelde Focal units. Wat een geluid!! Echt perfect. En ben erg tevreden over de kennis, service en aandacht die de winkelier in Driebergen ten toon spreidde!

edit
Walter.PKK, topadvies! Geweldige versterker. Weinig prietprut, ook nog de mogelijkheid om de weinige prietprut (bass en trebble) uit te smijten. Beregeluid en meer dan genoeg power voor deze speakers. Versterker kan niet verder dan half open. Dan vliegen de ruiten hier al de tent uit!!
/edit

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 17814 op 29-06-2003 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87194

ACM schreef op 29 juni 2003 @ 12:50:
[...]

Bedoel je daar niet 'als je een audiofiel bent'? :)
Wat jij wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68567

Je kunt ook 2ehands gaan kijken naar een mooie Musical Fidelity, Cyrus of Arcam versterker.
Vintage (seventies) is ook leuk, Marantz, Sansui of Pioneer zijn erg goed. Je moet er wel geluk mee hebben. Ik heb zelf Toshiba quadro recievers, klinken erg goed, maar kom maar eens een goede tegen.

Een CD/DVD speler zou ik persoonlijk liever nieuw kopen. Draaiende delen slijten sneller.

Fijne speakers vind ik B&W. Mission, Dynaudio, Driade en Elac klinken ook erg leuk. Kwestie van smaak.

Zoek een winkel waar je je op je gemak voelt. Je eigen cd's/dvd's meenemen,. Bakje koffie en rustig luisteren en vertrouwen op je eigen gehoor.
Pagina: 1