xp hangt: ben ik gehackt?

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:20
ik heb het volgende nu voor de 2e keer meegemaakt en de eerste keer was een verse installatie de enige oplossing. Ik heb windows xp pro met sp1 draaiend en verder geen updates. Verder staat er norton 2003 op die dagelijks een nieuwe lijst tegen virussen binnen haalt. Er staan geen rare programma's op verder.

Het probleem begint als volgt: een paar dagen gaat het goed en dan opeens krijg ik na een herstart de volgende melding: het systeem is hersteld van een fout en heeft de registersleutels vervangen oid. de keer erop dat ik hem dan opnieuw opstart krijg ik het volgende: hij probeerd in te loggen (automatisch) en dan hangt het systeem opeens. via ctrl alt del kan ik wel programma's opstarten maar deze werken dan maar half. een herinstallatie is op dat moment het enige dat werkt.

Nu zit ik eens te denken hoe dit zomaar opeens kan gebeuren. Eerst dacht ik aan oververhitting met dit warme weer maar dat lijkt me sterk want als ik hem af laat koelen of op een lagere kloksnelheid ga draaien heeft hij het nog steeds. Verder als ik de hdisk in een ander systeem op virussen scan vind hij nix. Nu dacht ik aan een hacker oid. Kan dit als al mijn poorten op staan direct vanaf inet? er staan geen gevaarlijke programma's op. Behalve dat ik remote desktop ondersteuning aan heb staan maar ten eerste heeft niemand mijn wachtwoord en ten tweede zou ik het moeten zien als iemand is ingelogd op mijn systeem.

Ik ben wel redelijk ten einde raad want kan geen verklaring vinden voor dit probleem. Misschien dat iemand dit herkent?

Verwijderd

Misschien hardware die het begeeft, geheugen o.i.d?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- geheugen getest met memtest?
- harde schijf gecheckt met tooltje v/d fabrikant?
- foutieve BIOS instellingen?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 23:03

Trefwoord

blader, blader...

het lijkt me sterk dat het het werk van een hacker is. Het is moeilijk om met bovenstaande informatie een diagnose te stellen. Heb je kort voor het probleem nog bepaalde software ge(de)installeerd?

...gevonden!

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
het zouden geen bad sectors oid kunnen zijn?? anders nog 1 keer reinstallen en dan een firewall erop gooien (zonealarm oid)

Verwijderd

Ik zou ook eerst zoeken naar een hardware probleem inderdaad. Op zich is het mogelijk je systeem te hacken, maar je moet van goede huize komen om ongemerkt door Norton heen te hacken.

Heb je al eens in het log van Windows gekeken (event viewer)?

• savale
ehm ik heb het idee dat het niet een van deze dingen is aangezien het wel werkt na een herinstallatie... de harde schijf zou kunnen natuurlijk. de bios instellingen staan al vanaf het begin hetzelfde dus dat lijkt me niet. maar na een herinstallatie gaat het weer even goed :S ik zal de schijf eens testen... verder heb ik de laatste tijd maar een dingetje verandert en dat zijn de drivers van mijn videokaart (nieuwste geforce drivers van nvidia) maar het lijkt me niet dat die na een paar reboots roet in het eten gaan gooien.

edit: softwarematig heb ik geen gekke dingen gedaan
ik ben nu een de c schijf even op bad sectors aan het scannen...hoewel ik het idee heb dat het allemaal softwarematig zit :(

[ Voor 17% gewijzigd door savale op 07-06-2003 19:48 ]

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Probeer anders eens je modem te disconnecten van je computer en dan windows opnieuw erop. Als het probleem zich dan weer voordoet na een paar dagen is het natuurlijk geen hacker, als het probleem zich niet voordoet kan het een hacker zijn geweest. (dit werkt natuurlijk alleen als je je internet een paar daagjes kan missen)

• savale
Aspje schreef op 07 June 2003 @ 19:47:
Probeer anders eens je modem te disconnecten van je computer en dan windows opnieuw erop. Als het probleem zich dan weer voordoet na een paar dagen is het natuurlijk geen hacker, als het probleem zich niet voordoet kan het een hacker zijn geweest. (dit werkt natuurlijk alleen als je je internet een paar daagjes kan missen)
ik denk dat dit de enige optie is om er achter te komen. of ik fix mijn adsl modem zo dat ik even niet direct op internet zit zodat ik niet gehackt kan worden.

edit: het probleem voelt heel erg softwarematig aan omdat alles goed werkt maar zodra ik herstart een minuut later met een compleet gaar systeem kan zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door savale op 07-06-2003 19:50 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hacker?

You're joking, right?

En als je dat wel serieus dacht: waarom zet je dan geen goeie firewall met log aan? dan moet je dat iig opvallen.
Wat voor ADSL modem gebruik je nu dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:14
als je die hdd nou in een ander systeem hangten dan kijken of hij die kuren nog heeft: zo nee dan ligt het um aan de hardware van de pc. zo ja dan moet je kijken naar die hdd.

Verwijderd

Heb je de HD geformatteerd met fat32 op met NTFS?

Dit lijkt veel op fouten op je harde schijf. En aangezien fat32 véél gevoeliger is voor fouten ;)
Als dat zo is zou ik herinstalleren en dan naar NTFS gaan.

• savale
ehm ik heb het met ntfs en met fat32 gehad! schijfcontrole zegt dat er niks aan de hand is. ook geen bad sectors. Ik gebruik een alcatel adsl modem. Verder staat er in de eventviewer dit: EVENTSYSTEM: dat COM+ een ongeldig iets heeft gevonden en dan beginnen de errors elkaar op te volgen wat dus resulteerd in een gaar systeem. Verder start het systeem zelfs niet op in de veilige modus :(

edit: ps de eerste keer dacht ik niet aan een hacker maar nu wel omdat het na een reboot pas gebeurd zonder dat ik ook maar iets verandert heb.
edit: geen irq conflicts oid te bekennen. Ik ga nog maar eens een installatie doen en dan zorgen voor een goede firewall...

[ Voor 27% gewijzigd door savale op 07-06-2003 20:20 ]

• savale
ok even een update. Ik heb op aanraden van iemand memtest geprobeerd. Nu blijkt 1 van me 2 drammetjes errors te geven. Ik die kapotte geheugenmodule eruit gelaten maar windows start nog niet op. Kan het zo wezen dat die ene slechte geheugenmodule mijn windows heeft vernaggeld?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 12:20

nIghtorius

Poef!

savale schreef op 08 June 2003 @ 20:05:
ok even een update. Ik heb op aanraden van iemand memtest geprobeerd. Nu blijkt 1 van me 2 drammetjes errors te geven. Ik die kapotte geheugenmodule eruit gelaten maar windows start nog niet op. Kan het zo wezen dat die ene slechte geheugenmodule mijn windows heeft vernaggeld?
corrupt geheugen maakt windows XP corrupt.

vooral als je het opnieuw installeert.. zie 't zo:

"windows setup haalt bestand a op en die is ongv. 16kB.. komt ergens te staan in het corrupte gedeelte van je geheugen en byte 45, 80 en 5470 heeft een onstabiel bitje die hangt tussen 0 & 1 (dus is ie 1 of 0 of 1 of 0 of 1 of 0...etc)..

vervolgens schrijft windows setup het gecorrupteerde bestandje naar je installatie doel"..

dus ja.. corrupt geheugen betekend vaak een corrupte windows.. meestal begint ie met registry errors en COM+ dingen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Windows XP Repair optie uitvoeren nadat je met het goede geheugen draait dus :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 10:10

lordsnow

I know nothing

Verder staat er norton 2003 op die dagelijks een nieuwe lijst tegen virussen binnen haalt. Er staan geen rare programma's op verder.

Probeer de volgende keer eens *zonder* Norton 2003. Dat is me toch een k_t programma... Norton verwijderen lost 9 van de 10 keer 'vage' problemen op.

Verwijderd

lordsnow schreef op 09 juni 2003 @ 02:40:
Verder staat er norton 2003 op die dagelijks een nieuwe lijst tegen virussen binnen haalt. Er staan geen rare programma's op verder.

Probeer de volgende keer eens *zonder* Norton 2003. Dat is me toch een k_t programma... Norton verwijderen lost 9 van de 10 keer 'vage' problemen op.
Goede argumentatie op een verhaal waarbij je al mijlenver aan kunt voelen dat het een (brak-) geheugen probleem is :o
Pagina: 1