[3D]Comp reboot spontaan! Hitte probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Okeej, ik ben geen n00b op dit gebied as far as i know.. ;)
Hier het volgende probleem.

Het gaat hier om het volgende systeem:

Athlon XP 2000+
MSI Geforce2 MX 400 32MB DDR
MSI mobo met Nforce chipset (weet niet exact welk type tis een Sky PC)
256MB DDR
350Watt voeding (zat standaard in de bak)

Sinds een tijdje terug reboot deze PC van mijn vriend bij Games.
Ben daar uiteraard heen gegaan om alles even te controleren.
Toen bleek dat het idd altijd in games gebeurde... ik draaide 3dmark en hop hij sloeg na 5 minuten uit ongeveer..
Ik haalde de kap van de pc er af en hij draaide gewoon weer als normaal. :?
Dus ik wist wel, het was een warmte probleem.... maar waar? De CPU of de Videokaart? Heb Automatisch opnieuw opstarten uitgezet maar de comp bleef zomaar reboten! zonder message...

heb toen een Powercolor Geforce2 MX 400 64MB SDR van mijzelf er ingezet, en hij draaide ineens weer stabiel met de kap dicht!
Ik dacht dus, ach die videokaart is naar de grutjes... en nu doet ie et wel weer verder goed. Ik bood dus aan om deze kaart eventjes te lenen totdatik een nieuwe gevonden had voor hem..

Krijg ik na 3 weken stabiel draaien tehoren dat de pc weer spontaan aan het reboten is geslagen! Op advies werkte het weer de pc te laten draaien met de kap er af... om mn vriend maar zn games te kunnen laten spelen. Ik had ondertussen al een Radeon 9500 128MB bij besteld en nam deze mee om iig een kaart mee te nemen met actieve koeling (wat de anderen mistten) er ingezet en nogsteeds hetzelfde probleem!!
PC geformatteerd, nogsteeds zelfde probleem!... Enkel kreeg ik nu wel een BSOD bij windows... helaas.. enkel blauw, geen tekst! (kom je dus ook niet verder mee :P)

Ik dus de CPU temperatuur gechecked met Motherboard Monitor en met Fuzzy Logic. maar de temps waren gewoon normaal 67 graden stressed. Kon toch niet veel verkeerds mee zijn?

opsomming van wat ik heb geprobeerd:

• nieuwere en nieuwste drivers geprobeerd.. zelfde probleem
• externe voedingkabel aangesloten op de radeon... zelfde probleem
• kap er af gehaald ... pc draait stabiel op alle videokaarten
• Underclocken van de videokaarten -> hielp zowaar! maar de kaarten presteerden natuurlijk fubar! (zwaar klote dus ;))
• AGP port op 2X (ipv 4)... blijft rebooten
• Fastwrites uitgezet.. blijft rebooten

Ik zit nogal met mn handen in het haar, want dit probleem kan toch niet zomaar ontstaan?
Zou een fannetje plaatsen het op kunnen lossen...? maar dat lijkt me ook zon lullige oplossing als de pc voorheen altijd goed gedraait heeft!

Iemand verder nog ideeen over de oorzaak en misschien zelfs de oplossing?
Wie wil mij helpen, bij voorbaat dank! :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:12

momania

iPhone 30! Bam!

Gehaktbal schreef op 07 juni 2003 @ 19:32:
Ik dus de CPU temperatuur gechecked met Motherboard Monitor en met Fuzzy Logic. maar de temps waren gewoon normaal 67 graden stressed. Kon toch niet veel verkeerds mee zijn?
67 graden is toch erg aan de hete kant hoor... zou toch eens gaan kijken of de koeling wat beter kan.
Daarnaast: hoe is de voeding? Aangezien de reboots alleen bij zware load zijn, kan die ook nog wel eens brak zijn. Check dus daarom even in de bios hoe de voltages zijn

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Gehaktbal
Okeej nu kom je op een gevaarlijk gebied ;)
Voltages weet ik absoluut niet af... hoe zouden die moeten zijn bij een AthlonXP 2000+ ?
Of verschilt dat weer per mobo?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gehaktbal schreef op 07 June 2003 @ 19:38:
Okeej nu kom je op een gevaarlijk gebied ;)
Voltages weet ik absoluut niet af... hoe zouden die moeten zijn bij een AthlonXP 2000+ ?
Of verschilt dat weer per mobo?
Check even via Motherbord Monitor of direct in je BIOS en laat hier het lijstje maar zien, dan doen wij wel uitspraak ;)

• Gehaktbal
Okeej thanx, nou ik zit nu niet bij de vriend maar ik ga er gelijk eventjes heen om wat te rommelen met voltages :)

(maareeh, voltages kunnen toch niet zomaar veranderen?? :P)

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gehaktbal schreef op 07 June 2003 @ 19:41:
Okeej thanx, nou ik zit nu niet bij de vriend maar ik ga er gelijk eventjes heen om wat te rommelen met voltages :)

(maareeh, voltages kunnen toch niet zomaar veranderen?? :P)
Jawel, je voeding kan bv slechter worden en dan kan je 5V lijn gewoon zakken...
Als je dan gaat gamen vraag je meer power waardoor het nog verder kan instorten en dus kan resulteren in vastlopers/reboots

• Gehaktbal
Ooh klinkt interessant! :) nou als dat et probleem op zou lossen benk helemaal (nouja die vriend) in de gloria! :) :P

Verwijderd

En als die voltages goed zijn wil je misschien even in de bios kijken of er niet toevallig een shutdown temperature staat ingesteld. 67 C is heet hoor!

Hoe heet wordt je proc als je de videokaart onderklokt?
(Theorie: door de ondergeklokte videokaart hoeft de processor minder zijn best te doen om deze aan te sturen ---> lagere cpu temp)

• Gehaktbal
Hmm ook dit klinkt erg interessant, misschien dat er idd een shutdown temperature opzit!..
Ik ga dat ook even controleren.
Die vriend is nu niet thuis dus ik kan het nu allemaal niet controleren, maar kom maar met ideeen!
Het zal dus wel een hitteprobleem wezen... zou het helpen de CPU eventjes uit zn sockette halen en wat artic silver op de cpu te smeren?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

67 C maakt echt geen zak uit hoor, bij 90 wordt het pas echt gevaarlijk. Ligt er maar net aan of die binnenin de core gemeten wordt of erbuiten, dat moet je dan wel even uitzoeken.

als er dus geen sensor onderin de socket zit dan wordt de temperatuur intern gemeten, als je er wel een sensor aantreft moet je er zo'n 15 a 20 graden Celcius bij optellen. Dat wordt al 87 en dan is het wel gevaarlijk

Oja, En shutdown is wat anders als rebooten! Shut-Down is echt uit, en dat doet ie niet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 07-06-2003 19:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 19:48:
Hoe heet wordt je proc als je de videokaart onderklokt?
(Theorie: door de ondergeklokte videokaart hoeft de processor minder zijn best te doen om deze aan te sturen ---> lagere cpu temp)
Onzin, daar gaat de CPU niet minder hard van werken.
Gewoon beter koelen en een betere airflow zijn dingen die helpen.
Gehaktbal schreef op 07 June 2003 @ 19:54:
Het zal dus wel een hitteprobleem wezen... zou het helpen de CPU eventjes uit zn sockette halen en wat artic silver op de cpu te smeren?
Hangt er vanaf hoe je het doet. Je moet niet denken: Proc eraf, plak AS ertussen en gaan!.
FOUT
Als je de koeler eraf gaat halen maak em dan goed schoon, polijst em eventueel een beetje en zet em dat met een mimaal beetje AS terug. Hoe minder hoe beter, want AS is alleen ter opvulling van de oneffenheden.

• Gehaktbal
OKeej ik heb er over nagedacht, ik vraag me eigenlijk af waarom hetde voeding zou moeten zijn als de het systeem stabiel draait met de kap er af...?
Dat heeft dan toch niets te maken met koeling?}

Voor de geintresseerden onder ons de volgende voltages:
(uitgelezen in het bios)

Vcore 1.72
3.3v = 3.40v
+5v = 4.90v
+12v = 12.46v
-12v = 12.11v
-5v = -5.09

is dit allemaal in de haak??

[ Voor 35% gewijzigd door Gehaktbal op 08-06-2003 14:22 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Gehaktbal schreef op 08 juni 2003 @ 13:39:
OKeej ik heb er over nagedacht, ik vraag me eigenlijk af waarom hetde voeding zou moeten zijn als de het systeem stabiel draait met de kap er af...?
Dat heeft dan toch niets te maken met koeling?}
Als je systeem wel 'stabiel' draait met de kappen eraf, heeft het te maken met koeling.
De koeler die op de processor zit zal wel voldoende koelen alleen heb je waarschijnlijk met de kappen erop bijna tot geen goede airflow.
De aanvoer van koele lucht laat dus te wensen over. Met als gevolg dat wanneer de je kappen eraf haalt, je helemaal geen airflow meer hebt, maar iig koele lucht.
Kijk even goed in het systeem vaan case-fans zitten en welke kan ze opblazen en of ze allemaal nog goed draaien. Kijk ook of er nergens balen stof inzitten en dat je in je systeem je kabels een beetje netjes weg werkt voor de airflow.
Voor een compleet verhaal over airflow staat er in de DOC FAQ een heel mooi verhaal geschreven:
Moderatiepolicy DOC (update 27 maart 2003) *lezen*
Voor de geintresseerden onder ons de volgende voltages:
(uitgelezen in het bios)

Vcore 1.72
3.3v = 3.40v
+5v = 4.90v
+12v = 12.46v
-12v = 12.11v
-5v = -5.09

is dit allemaal in de haak??
Dit ziet er gewoon goed uit, niet super, maar goed genoeg ;)

Pagina: 1