Toon posts:

[Epox 4PEAD] boot niet, geen post

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een pc in elkaar te zetten, maar het moederbord begint te piepen een paar seconden nadat ik de powerbutton heb ingedrukt.
Het zijn 2 korte opeenvolgende beeps, en dit alsmaar achter elkaar door. Ik heb gekeken op http://www.computerhope.com/beep.htm om te kijken wat dat voor een Award/Phoenix bios betekent, maar daar kom ik niet veel verder mee.

Ik heb geprobeerd om alle kaarten te verwijderen, een reepje geheugen en alleen de videokaart erin, ook zonder, IDE niet aangesloten, alsmaar hetzelfde geluid. Toen heb ik de CMOS ook nog gereset, geen resultaat.

Er is een postLED aanwezig op het mainboard, deze geeft code 'FF' aan, in de manual staat dat het een probleem met het bios is :? De mogelijkheden zijn

- BIOS chip inserted incorrectly
- incorrect BIOS version
- mainboard problem (vrees met grote vrezen)
- add-on card inserted incorrectly (is dus uitgesloten)

Heb ook al geprobeerd om alles opnieuw erin te stoppen, processor, geheugen, noem het maar op. Wie heeft nog een goede tip ?

Specs :

Epox 4PEAD
512 MB DIMM PC3200
Transcend ATI Radeon 8500
Alu-Black CF-2029 case met 300W voeding (Powermaster)

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

FF betekent bijna iedere keer "dead" mobo.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:45

Blaz0r

:)

Maakt je moederbord toevallig geen contact met je case op een of andere manier.
Gamer schreef op 07 June 2003 @ 18:54:
FF betekent bijna iedere keer "dead" mobo.
Bij mijn epox betekend FF dat alles goed is.

[ Voor 55% gewijzigd door Blaz0r op 07-06-2003 18:57 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FF betekent dus dat de POST volledig is doorlopen. Volgende verdachten zijn dus de mobo, CPU of geheugen. Je kunt niks anders doen dan de onderdelen een voor een uit te testen op een andere bak, voorzover beschikbaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, wel post dus :P

Thanx, da ga ik nu de proc testen in mijn eigen systeem, geheugen zal niet gaan omdat ik nergens een sys met DDR heb staan.... en mobo, tja dat wordt dan ook een probleem :+

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik heb zojuist de proc getest in mijn Asus P4T-E (waar normaal een 2.0Ghz in zit)... dit is een 2.4 en die doet raar. Kom wel in bios eerste keer, maar verder booten resulteert in systeem down (gaat gewoon power off). Toen nog eens, toen ging ie al stuk in bios zelf.

De oude proc er weer in, en geen probleem daarmee. Conclusie : proc gaar :{

• Gamer

Gamer

Electrified

ehm, als hij bij het opstarten direct FF toont is er iets mis met mobo of proc, niet dat hij de post doorlopen heeft.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Gamer schreef op 07 juni 2003 @ 19:51:
ehm, als hij bij het opstarten direct FF toont is er iets mis met mobo of proc, niet dat hij de post doorlopen heeft.
als hij direct als eerste FF geeft is 99 van de 100 keer de bios het eerste gedeelte kwijt, als hij er een andere bios chip in zet of deze hotswapped dan zal het moederbord gewoon weer werken.

Dus absoluut niet zo dat het mobo dead is.

probeer even de 2GHz in dit mobo om te kijken of hij het met die proc wel doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 22:05:
[...]

als hij direct als eerste FF geeft is 99 van de 100 keer de bios het eerste gedeelte kwijt, als hij er een andere bios chip in zet of deze hotswapped dan zal het moederbord gewoon weer werken.

Dus absoluut niet zo dat het mobo dead is.

probeer even de 2GHz in dit mobo om te kijken of hij het met die proc wel doet.
Bedankt voor je post, ik heb het nog met de 2.0 proc geprobeerd maar hiermee werkt het ook niet. Dus wat jij zegt zou heel goed de oplossing kunnen zijn. Maar het hotswappen zegt me niets, en een andere bios chip erin zetten, :?

Maar daar zoek ik even naar. Als iemand nog tips heeft, graag :P

• Gamer

Gamer

Electrified

tja, jij bent epox kenner :)

maar was toch zo met die 8KHA+ die ik gehad heb, een andere bios-chip loste de problemen niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, nu ik over hotswappen lees, dat doe ik liever niet (:o) bovendien zou ik iemand moeten vinden met hetzelfde moederbord. :)
Maar het lijkt er veel op dat het met de bioschip te maken heeft, zijn er nog andere mogelijkheden om het bord aan de gang te krijgen :?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35
Probably niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 00:26:
Hm, nu ik over hotswappen lees, dat doe ik liever niet (:o) bovendien zou ik iemand moeten vinden met hetzelfde moederbord. :)
Maar het lijkt er veel op dat het met de bioschip te maken heeft, zijn er nog andere mogelijkheden om het bord aan de gang te krijgen :?
terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht zodat zij jouw probleem kunnen oplossen en testen.
Of de bios chip opsturen naar:
T.a.v. Tom Versteeg ( met je verhaaltje erbij om welk moederbord het gaat)
EPoX Europe Computer B.V.
Noordkade 64, 2741 EZ
Waddinxveen, Netherlands

je kan me mailen op: tom@epox.nl

Dan kan ik de bioschip uittesten en indien nodig programmeren met de laatste bios en weer terug sturen naar het adres /naam(wat je ook moet vermelden).
Het kost je dan alleen het opsturen naar Epox, de rest regel ik, ook het terug sturen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tof, bedankt voor je aanbod, maar ik denk dat ik eerst eens contact ga opnemen met de leverancier van het moederbord. Als ik de bioschip er vanaf haal vevalt natuurlijk direct de garantie, en als het dan toch aan iets anders blijkt te liggen ben ik nog verder van huis. :)

Los gezien daarvan, het wordt uiteindelijk een pc voor iemand anders, dus neem ik ook zon min mogelijk risico. :)

Verwijderd

Topicstarter
En we zijn een tijdje verder, en het werkt nog steeds niet. Moederbord is heen en weer gestuurd, blijkt 100% ok te zijn. Ben ik gaan testen met een andere videokaart, maar geen verschil. Andere processor er nog eens in, geen verschil. Conclusie : het ligt niet aan de videokaart, het ligt niet aan de processor.

Toen maar de focus op het geheugen. Ik stop er 2x 256MB TwinMOS geheugen in, PC3200 (CL2.5). Alle informatie die ik kon vinden over het moederbord vertelden mij verschillende dingen, sommige zeiden dat het bord wel PC3200 aan kan, andere weer niet. Maar dat zou toch gewoon moeten werken, en als het niet ondersteund wordt, draait het toch op lagere snelheid ?

Is er een mogelijkheid dat dit merk gewoon niet werkt op het Epox-bord ? Is er misschien iemand hier die deze combinatie heeft draaien ?

Verwijderd

Topicstarter
iemand ?

Verwijderd

Topicstarter
*kick *

Na een aantal keren heen en weer gestuurd van componenten (eerst mobo, bleek ok, toen geheugen+proc+mobo, bleek ook ok, toen voeding erbij, en toen vonden ze het) bleek het probleem hier op een lastig te vinden plek te zitten.

Het probleem zat 'm dus toch in het moederbord; en wel in combinatie met de processor+koeling. Wanneer je de standaard Intel-koeler erop zet, kwam er een dusdanige spanning op het bord te staan dat het bordje niet meer wilde booten.

Nou ja, daar kom je dus niet zo 1-2-3 achter....

Nu krijg ik een vervangend moederbord : http://www.chaintechusa.c...ec.asp?MPSNo=13&PISNo=159

Deze wordt eerst uitgebreid getest en komt morgen mijn kant op. :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 14:48:
*kick *

Na een aantal keren heen en weer gestuurd van componenten (eerst mobo, bleek ok, toen geheugen+proc+mobo, bleek ook ok, toen voeding erbij, en toen vonden ze het) bleek het probleem hier op een lastig te vinden plek te zitten.

Het probleem zat 'm dus toch in het moederbord; en wel in combinatie met de processor+koeling. Wanneer je de standaard Intel-koeler erop zet, kwam er een dusdanige spanning op het bord te staan dat het bordje niet meer wilde booten.

Nou ja, daar kom je dus niet zo 1-2-3 achter....

Nu krijg ik een vervangend moederbord : http://www.chaintechusa.c...ec.asp?MPSNo=13&PISNo=159

Deze wordt eerst uitgebreid getest en komt morgen mijn kant op. :Y)
Dat is mooi, maar ik vindt het wel een erg vage bug, het lijkt me toch dat ze dit soort dingen testen alvorens ze zon plank uitbrengen. Hoeveel mensen kopen wel niet een boxed intel proc..
Pagina: 1