Relativiteits theorie

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
Iedereen kent wel de Relativiteits theorie van Einstein, E=M*C², maar is er eigenlijk wel iemand op de wereld die hem snapt? Wat volgens die theorie is het zo als je evensnel als het licht beweegt de tijd stil staat en als je sneller beweegt dat je terug in de tijd gaat.
Is het niet zo dat het gewoon pure onzin is, maar dat het geloofd wordt omdat toch niemand het begrijpt?

Verwijderd

De wiskunde van de SRT kan iedere VWO natuurkunde leerling wel begrijpen. En wiskundige redenering is keihard. Er is geen speld tussen te krijgen. Je kan hooguit in de aanval tegen de grondpricipes.

Maar ja. De reden dat iedereen de SRT gelooft is omdat het allemaal keurig bevestigd is met experimentele gegevens. Zo zouden zonder de SRT muonen nooit de aarde kunnen bereiken en nog wat van dat soort ongein.

Hetzelfde geldt voor de ART, behalve dat de wiskunde daarvan een stuk moeilijk is. (je meetkunde van gekromde ruimtes nodig)

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 09:09

BTB

Dat niemand hem snapt is zwaar overdreven, ik ken diverse mensen (inclusief mijzelf) die er best wel mee overweg konden; indertijd bij Gerard 't Hooft tentamen in gedaan. Maar het is niet zo dat iedere fysicus 'm helemaal snapt, nee.

Bram Bouwens

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
Ik zit zelf in 3VWO en ik ga volgend jaar Natuur doen, maar Trias wat is SRT, ART en wat zijn muonen?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:06

Dido

heforshe

SRT= speciale relativiteitstheorie, het makkelijke deel eigenlijk
ART= algemene relativiteitstheorie, het deel waarvan Einstein zelf ooit gezegd heeft dat er maar 1 persoon op de wereld was die die theorie echt begreep, en die begreep hem nog verkeerd ook :)

Wat betekent mijn avatar?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 21:16

GeeBee

Oddball

E=mc² is niet de relativiteitstheorie hoor. Da's maar een vergelijking.

Heel in het kort:

Speciale RelativiteitsTheorie
- fysische wetten zijn hetzelfde voor alle coordinatenstelsels die in rust bevinden.
- de lichtsnelheid is in vacuum overal gelijk, ongeacht de beweging van bron of waarnemer.
- de massa van een voorwerp wordt bepaald door zijn snelheid tov de waarnemer
- een voorwerp heeft energie vanwege zijn massa en energie heeft traagheid (E=mc²)

Algemene RT
- zwaartekracht is een gevolg van de geometrie van het heelal, de kromming van de ruimte-tijd.

bbouwens, please correct me if I'm wrong...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

GeeBee schreef op 07 June 2003 @ 18:37:
E=mc² is niet de relativiteitstheorie hoor. Da's maar een vergelijking.

Heel in het kort:

Speciale RelativiteitsTheorie
- fysische wetten zijn hetzelfde voor alle coordinatenstelsels die in rust bevinden.
...of in relatieve eenparige beweging.
- de lichtsnelheid is in vacuum overal gelijk, ongeacht de beweging van bron of waarnemer.
- de massa van een voorwerp wordt bepaald door zijn snelheid tov de waarnemer
Ah kijk, relativistische massa! :Y) Hier hebben we op W&L al heel vaak een discussie over gehad en het is zo dat niet de massa zoals we die normaal gebruiken wordt beïnvloedt; maar eigenlijk alleen traagheid wordt veranderd door beweging. (Heel kort door de bocht gezegd dan)
- een voorwerp heeft energie vanwege zijn massa en energie heeft traagheid (E=mc²)
Dit is ook één van de misverstanden over de relativiteitstheorie: het is niet zo dat energie en massa gelijk zijn. Einstein heeft alleen aangetoond dat massa in principe omgezet kan worden in een andere vorm van energie. Het is daarom ook niet zo dat energie (eigenlijk een puur theoretisch begrip) traagheid heeft.
Algemene RT
- zwaartekracht is een gevolg van de geometrie van het heelal, de kromming van de ruimte-tijd.
Volgens mij zit dit wel aardig in de richting, maar aangezien ik maar een zojuist geslaagd 8) gymnasium-leerlingetje ben snap ik werkelijk geen snars van de wiskunde die bij de algemene relativiteitstheorie hoort.
bbouwens, please correct me if I'm wrong...

TheStreme - Share anything with anyone

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zoeck en gij zult vinden:

HowStuffWorks
Encarta
...en nu snap JIJ hem ook! ;)

..en ik meen me te herinneren dat de Encarta CD-Rom ook nog eens duidelijke animaties had die alles in 1 keer duidelijk maakten...

[ Voor 72% gewijzigd door RobIII op 07-06-2003 19:06 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
RobIII schreef op 07 June 2003 @ 19:01:
Zoeck en gij zult vinden:

HowStuffWorks
Encarta
...en nu snap JIJ hem ook! ;)

..en ik meen me te herinneren dat de Encarta CD-Rom ook nog eens duidelijke animaties had die alles in 1 keer duidelijk maakten...
hahahha RobIII gebruikt MSN-search

Hehe jk bedankt voor de links ;)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Maar goed. Op zich is dit soort topics wel interessant, maar de FAQ die we niet zonder reden hebben geschreven zegt ook nogal wat over de relativiteitstheorie. Als je nou iets specifieks hebt waar je over wilt discussieren, dan kan dat natuurlijk. Maar op dit moment is het allemaal een beetje basic :). Ik sluit dit topic dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.