GeeBee schreef op 07 June 2003 @ 18:37:
E=mc² is niet de relativiteitstheorie hoor. Da's maar een vergelijking.
Heel in het kort:
Speciale RelativiteitsTheorie
- fysische wetten zijn hetzelfde voor alle coordinatenstelsels die in rust bevinden.
...of in relatieve eenparige beweging.
- de lichtsnelheid is in vacuum overal gelijk, ongeacht de beweging van bron of waarnemer.
- de massa van een voorwerp wordt bepaald door zijn snelheid tov de waarnemer
Ah kijk, relativistische massa!

Hier hebben we op W&L al heel vaak een discussie over gehad en het is zo dat niet de massa zoals we die normaal gebruiken wordt beïnvloedt; maar eigenlijk alleen traagheid wordt veranderd door beweging. (Heel kort door de bocht gezegd dan)
- een voorwerp heeft energie vanwege zijn massa en energie heeft traagheid (E=mc²)
Dit is ook één van de misverstanden over de relativiteitstheorie: het is niet zo dat energie en massa gelijk zijn. Einstein heeft alleen aangetoond dat massa in principe omgezet kan worden in een andere vorm van energie. Het is daarom ook niet zo dat energie (eigenlijk een puur theoretisch begrip) traagheid heeft.
Algemene RT
- zwaartekracht is een gevolg van de geometrie van het heelal, de kromming van de ruimte-tijd.
Volgens mij zit dit wel aardig in de richting, maar aangezien ik maar een zojuist geslaagd

gymnasium-leerlingetje ben snap ik werkelijk geen snars van de wiskunde die bij de algemene relativiteitstheorie hoort.
bbouwens, please correct me if I'm wrong...