Hallo,
Eerst even een situatie schets:
DHCP Server: Standard DHCP Server van The Internet Software Consortium die bij Debian 3.0 stable zit
DHCP Relay Agent: Standard DHCP Relay agent van boven genoemde makers
Ik heb dus een WLAP, deze zit met een UTP kabel op eth1 van de server.
Op eth1 luisterd ook een DHCP relay agent mee, en stuurt DHCP request door naar de DHCP server.
Het verkeer van eth1 naar eth0, op de server, word d.m.v. een IPTABLES Masquerade regel geroute..dit werkt. Ik kan netjes heen en weer pingen, en nmap geeft netjes een lijstje met open poorten op de WLAP
Wat dus niet werkt; is dat de WLAN client GEEN ip krijgt. De client zegt gewoon "geen DHCP server gevonden".
Maar wat ik nu niet helemaal snap is, moet ik op de DHCP server, een DHCP range aanmaken voor het 10.0.0.0 subnet? En hoe geef ik die DHCP relay agent de opdracht _die_ range te gebruiken?
Eerst even een situatie schets:
DHCP Server: Standard DHCP Server van The Internet Software Consortium die bij Debian 3.0 stable zit
DHCP Relay Agent: Standard DHCP Relay agent van boven genoemde makers
code:
1
2
3
4
5
6
7
| WLAP - eth0: 10.0.0.2 Router + Relay Agent - eth0: 192.168.0.1 - eth1: 10.0.0.1 DHCP Server - eth0: 192.168.0.2 Netwerk: (WLAP) (Router + Relay Agent) (DHCP serv) (10.0.0.2) <--> (10.0.0.1|MASQ|192.168.0.1) <--> (192.168.0.2) |
Ik heb dus een WLAP, deze zit met een UTP kabel op eth1 van de server.
Op eth1 luisterd ook een DHCP relay agent mee, en stuurt DHCP request door naar de DHCP server.
Het verkeer van eth1 naar eth0, op de server, word d.m.v. een IPTABLES Masquerade regel geroute..dit werkt. Ik kan netjes heen en weer pingen, en nmap geeft netjes een lijstje met open poorten op de WLAP
code:
1
| /sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth1 -j MASQUERADE |
Wat dus niet werkt; is dat de WLAN client GEEN ip krijgt. De client zegt gewoon "geen DHCP server gevonden".
Maar wat ik nu niet helemaal snap is, moet ik op de DHCP server, een DHCP range aanmaken voor het 10.0.0.0 subnet? En hoe geef ik die DHCP relay agent de opdracht _die_ range te gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door Tomaat op 07-06-2003 15:16 . Reden: darn..topic typo :/ ]