Toon posts:

partitie 1 wil niet gemount worden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerste eigen topic :)

Vorige week zondag is 1 van de 2 harde schijven doorgefikt (controller van die schijf)
Ik heb toen maar een nieuwe HDD gekocht die net zo groot was als de 2 HDD's bij elkaar. De HDD's waren identiek dus kon ik makkelijk de controller verwisselen en mounten.

Bij het mounten gaat het helemaal mis, bij BEIDE schijven wil de eerste partitie absoluut niet gemount worden, foutmelding: Bad Superblock.

Heb heel google doorgezocht naar alle mogelijke oplossingen die ik vervolgens heb losgelaten op dd images van beide schijven, geen succes.

Nou zou ik me neerleggen bij dit probleem, als maar 1 HDD het had, maar ze gedragen zich allebei zo. (dus ik zit echt niet een swap te mounten oid)

De volgende dingen heb ik er al op losgelaten:
1) fsck /home/hddimage (ook bij de /dev/hdd1 geprobeerd -> bad superblock)
2) fsck.ext3 /home/hddimage (ook bij de /dev/hdd1 geprobeerd -> bad superblock)
3) mke2fs -n /home/hddimage (alle superblocks hiervan weer gebruikt bij stap 4)
4) fsck.ext3 -b (alle mogelijke superblocks)
5) mke2fs -S /home/hddimage

Geen van de stappen heeft voor mij uitkomst geboden. Het is me per ongeluk gelukt om er 1 te mounten onder een knoppix opstart CD, het enige wat ik erbij kreeg was een foutmelding (weer over superblocks) en toen ik de schijf opende zag ik een bestandje met een gekke naam als: ";9-"

Ik moet erbij zeggen, dat sinds de installatie t/m de crash er BIJNA geen dingen zijn delete oid. Dus in theorie hoord de data nog netjes 8er elkaar in een rij te staan. Dus mocht iemand een leuk tooltje weten om RAW data te recoveren ... ik heb tot nu toe nog niets gevonden.

Iemand anders nog een ID .... mis mijn MP3 database server :'( (netjuke)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn, dat die controller die doorgefikt is (Hoe krijg je dat trouwens voorelkaar ? :D ), ook je 2e HD heeft meegenomen ofzo.

Als je alle superblocks hebt geprobeerd, denk ik dat er nog weinig hoop is dat je je data zult terugvinden, of je zult je HD naar een HD recovery bedrijf willen sturen (Stond in C'T van vorige maand, als ik me niet vergis), maar dat is zeker niet goedkoop..

Je hebt i.i.g. een wijze les geleerd : Backups zijn van levensbelang ;)

* moto-moi kijkt angstig naar z'n 100 gig HD zonder backup :X ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
was die C't met knoppix CD? dan heb ik hem ook :)

khad die 2 HDD's onder elkaar hangen, kon er niet iets tussen vrijlaten ivm floppy drive die in de weg zat .... dus de bovenste is gaan frituren met de warme dagen :'(

Die recovery bedrijven vragen goud per teruggevonden GB naar mijn weten. Dit is overigens niet de eerste keer dat ik HDD's recover. Heb wel vaker gedaan (voor anderen) en een simpele dd icm koelkast trucje en nog eens partition magic was meestal genoeg, en dan gaat mijn controller verrot en dan ken ik het niet eens zelf terug halen .... voel me best depri, van mij mocht het wel andersom zijn :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik krijg de indruk dat jij een schijf en niet een partitie probeert te mounten.
Die hddimage, hoe heb je die gemaakt ?

* XTerm gokt op dd if=/dev/hdX of=...

Verwijderd

Topicstarter
neenee, heb natuurlijk wel netjes de partities zitten dd'en :D kga geen schijf dd'en
(dan zou ik het ook wel zien aan de size, netjes 20,5 gig)

dd if=/dev/hdd1 of=/home/hddrecovery/recoverslave1
heb ik gedaan EN ik heb het (voordat ik dus het bovenstaande had gedaan)
dd if=/dev/hdd of=/dev/hda

gedaan, in de hoop dat ik dezelfde schijf op de nieuwe veel grotere schijf had (maar toch had dat dezelfde problemen, vandaar dat ik RH9 er maar op heb gegooid)