Na RH9 zo goed als helemaal gestript te hebben van alle mogelijkheden, om deze zo geschikt te maken voor een routertje/gateway functie kwam het punt van de dhclient om de hoek kijken.
Na het zoeken van een dhcp-offer op de betreffende netwerkkaart verschijnt er een melding op de console: Martian source detected from 255.255.255.255 at 10.81.0.1 (dhcp-server@UPC) Ilegal header (ff:ff:ff:ff:ff:ff) <- mischien een ff te weinig, het gaat om het idee.
Dit snap ik, echter zou hij ze toch moeten accepteren naar mijn idee, gezien er voor wat ik weet geen services/scripts/lopende issues zijn die het nog tegenhouden.
Bovenstaande is naar mijn idee het probleem, maar ook een specifieke aanvraag bij die server (dhclient -s 10.81.0.1 eth0) levert geen resultaat op
De vraag is dus, wat kijk ik over het hoofd bij het aanvragen van een dhcp adres.
Geprobeerd:
- iptables geflushed
- /etc/sysctl.conf aangepast (ipv4 instellingen zowel aan als uit geprobeerd)
- Veel gegoogled op dhclient, martian source < weinig tot geen resultaat
- manpages gelezen
Nog niet geprobeerd:
- dhclient.config script aanmaken?
* waar mag/moet deze geplaatst worden? kon ik niet uit de manpages vandaan halen.
* Welke minimale inhoud dient een dergelijk script te krijgen, mag ik bv de dns naam die ik wens te hebben, of heb achterwege laten?
- werkt UPC nog met bootp misschien?
* moet daar dan een andere package voor geinstalleerd worden (pump?)
Of er nog suggesties zijn welke ik bij de horens dien te vatten.
Of subtiele trappen in de goeie richting?
Ik heb op dit moment namelijk mijn kruit enigzins verschoten.
Na het zoeken van een dhcp-offer op de betreffende netwerkkaart verschijnt er een melding op de console: Martian source detected from 255.255.255.255 at 10.81.0.1 (dhcp-server@UPC) Ilegal header (ff:ff:ff:ff:ff:ff) <- mischien een ff te weinig, het gaat om het idee.
Dit snap ik, echter zou hij ze toch moeten accepteren naar mijn idee, gezien er voor wat ik weet geen services/scripts/lopende issues zijn die het nog tegenhouden.
Bovenstaande is naar mijn idee het probleem, maar ook een specifieke aanvraag bij die server (dhclient -s 10.81.0.1 eth0) levert geen resultaat op
De vraag is dus, wat kijk ik over het hoofd bij het aanvragen van een dhcp adres.
Geprobeerd:
- iptables geflushed
- /etc/sysctl.conf aangepast (ipv4 instellingen zowel aan als uit geprobeerd)
- Veel gegoogled op dhclient, martian source < weinig tot geen resultaat
- manpages gelezen
Nog niet geprobeerd:
- dhclient.config script aanmaken?
* waar mag/moet deze geplaatst worden? kon ik niet uit de manpages vandaan halen.
* Welke minimale inhoud dient een dergelijk script te krijgen, mag ik bv de dns naam die ik wens te hebben, of heb achterwege laten?
- werkt UPC nog met bootp misschien?
* moet daar dan een andere package voor geinstalleerd worden (pump?)
Of er nog suggesties zijn welke ik bij de horens dien te vatten.
Of subtiele trappen in de goeie richting?
Ik heb op dit moment namelijk mijn kruit enigzins verschoten.