Waarom aparte groundwires op rounded ATA100?

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb net 4 rounded cables binnengekregen die ik ga gebruiken in mijn systeempje. Nu viel het me alleen op dat er een aparte kabel naast de "flatcable" loopt. Aan beide uiteinden zit een schroefgat, dit moet dus wel een groundwire of aardedraad zijn.

Maar nu vraag ik me af waarom? je hebt al groundwires op de kabel zelf, zowel hdd als mobo worden toch al geaard (direct of indirect via de kast) dus wat is de logica dan van een extra aardekabeltje?

Het viel me helemaal op gezien de prijs van de kabels. (was maar 6 euro/kabel en bij duurdere kabels heb ik het nog nooit gezien).

Ik kon hiervan ook niets van vinden met de zoeck (tenminste, niet over het feit van een aparte draad).

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
Dat vroeg ik me nou ook al af. ik heb ook rounded kabels binnen gekregen (netjes afgeschermd met folie) en was verbaast over die aarde draad. Ik heb em wel netjes aangesloten maar ik zie het nut er niet echt van in, voorheen had ik een stel gele rounded cables en die hadden dit niet.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 07 June 2003 @ 13:21:
Dat vroeg ik me nou ook al af. ik heb ook rounded kabels binnen gekregen (netjes afgeschermd met folie) en was verbaast over die aarde draad. Ik heb em wel netjes aangesloten maar ik zie het nut er niet echt van in, voorheen had ik een stel gele rounded cables en die hadden dit niet.
Ik heb idd ook van die gele en die hadden dat niet.
Het is nu netjes aangesloten, maar nuttig is het denk ik niet

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 June 2003 @ 13:29:
[...]

Ik heb idd ook van die gele en die hadden dat niet.
Het is nu netjes aangesloten, maar nuttig is het denk ik niet
maby net als bij prof audio kabels dat ze aan 1 kant geaard worden om storingen te voorkomen :-)

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 17:45:
[...]

maby net als bij prof audio kabels dat ze aan 1 kant geaard worden om storingen te voorkomen :-)
nou ze werken verder toppie dat wel 8)
alleen is het toch wel handig om te weten wat het exacte doel van de makers was.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:56
Als het een mantel is van gevlochten metaaldraad, dan werkt dit als een antenne. Door deze nu te aarden ontstaat dan een betere afscherming. (denk ik)

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• KaMiKaZe
vandijk schreef op 07 juni 2003 @ 17:53:
Als het een mantel is van gevlochten metaaldraad, dan werkt dit als een antenne. Door deze nu te aarden ontstaat dan een betere afscherming. (denk ik)
Hopla dat is em, ik weet geen drol van radio, maar de draad is idd omgeven met gevlochten metaaldraad :D

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 17:45:
[...]

Aan beide kanten zit overigens een uiteinde om te aarden. En een 80 aderige kabel heeft sowieso al zat aarde draden, dus lijkt dat ene draadje niet veel uit te maken.

Maar goed, ziet er wel profi uit (en dat voor 6 eurootjes)
KaMiKaZe schreef op 07 June 2003 @ 18:22:
[...]

Hopla dat is em, ik weet geen drol van radio, maar de draad is idd omgeven met gevlochten metaaldraad :D
Dat is bij die van mij niet zo overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 07-06-2003 18:24 ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:12
als je pech hebt zijn het geen getwiste kabels maar gewone ide kabels aan stukken gesneden. Vandaar dat die extra aarde ook persee noodzakelijk is om te veel errors te voorkomen.

Zou ook de lage prijs verklaren. ;)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Die mantel werkt als de kooi van Farraday. Erg veel van de electromagnetische straling die met de rounded cable in aanraking zou komen wordt nu door die mantel opgevangen en naar de aarde geleidt. De reden waarom dit nodig is, is dat je met de al aanwezige aarde draden op een 80 aderige kabel niet de dataaders volledig kunt omhullen (een omhulsel van een cilinder heeft altijd een grotere diameter en dus een grotere omtrek; en aangezien je evenveel aarde- als dataaders hebt kom je aders tekort). Je hebt dus een aanvullende omhulling nodig, en dat is deze mantel.
Pagina: 1