Club3D 9700 -> computer schakelt uit bij booten

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb zojuist een nieuwe Club3D radeon 9700 binnen gekregen,
deze wil echter niet echt werken in m'n PC.

De symptomen:

- Als ik de computer aanzet met de 9700 erin en met de extra voedingskabel aangesloten gaat m'n pc na circa 1 seconde weer uit.
- Als ik de computer aanzet met de 9700 erin zonder de extra voedingskabel aan te sluiten, dan blijft m'n PC aan en geeft de melding dat die kabel aangesloten moet worden.
- Het probleem doet zich nog steeds voor met alleen cpu,geheugen en de videokaart.
- Het probleem doet zich nog steeds voor na een BIOS reset.

Specs:

- Epox 8KHA+
- 512 MB DDR
- AMD XP 1700+
- Club3D Radeon 9700
- 350 Watt PSU

Nu m'n oude kaart (Geforce 1) er weer in zit werkt alles weer prima :/

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:34

Trefwoord

blader, blader...

je zult denk ik toch wat meer dingen moeten proberen om een beter beeld van het probleem te krijgen. Je 350 W voeding lijkt voldoende opzich, maar misschien kun je eens proberen om alle overbodige hardware eruit te halen en te kijken of het dan wel werkt.
Of probeer de r9700 eens in een ander systeem.

...gevonden!

Verwijderd

Kijk ook eens in FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (01/03/03)

Dan vooral bij "Mijn PC boot niet met mijn nieuwe videokaart..."

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 12:41 ]

Verwijderd

hmm die ati 9700 club kaarten geven nu veel problemen.. misschien een rotte serie

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De voeding man dan wel 350 Watt zijn... Maar wie zegt, dat ie dat ook echt levert?
En 350 Watt das zeker voldoende (me broer heeft een 9500 (ook Club3D), met een 300Watt voeding en dat werkt wel.

Dus ik denk, dat je voeding te weinig levert

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 07-06-2003 12:47 ]

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Bios update? Ik weet dat oudere Abit borden niet werken met een 9700 zonder dat je eerst de bios van je moederbord hebt geflasht met een nieuwe versie.

edit:

hmm.. niet helemaal goed gelezen, blijkt alleen bij bepaalde voedingen te zijn..
maar misschien dat het toch een oplossing is.

[ Voor 34% gewijzigd door marshal op 07-06-2003 12:51 ]

• Wouter
  • Niet online
Ik zeg duidelijk:

Het probleem doet zich nog steeds voor met alleen cpu,geheugen en de videokaart.

Dus dan zou mijn 350 watt voeding niet genoeg stroom leveren voor alleen deze componenten? Lijkt me sterk.

Ik had al een vrij recente bios, maar ik zal het even met de nieuwste versie proberen.

• Wouter
  • Niet online
:) Na nieuwe bios werkt het, ik vermoed dat het echter niet aan de nieuwe bios ligt, maar aan een andere random factor ofzo :? Ik had de kaart er hiervoor al 5 keer opnieuw in en uit gedaan, en echt goed erin gedrukt steeds, maar nu werkt het dus opeens wel.

De nieuwe bios heeft als enige verschil met degene die ik hiervoor had:

Fixes in this BIOS:
• Added string to automatically detect the XP 2600+ cpu at POST (FSB33)

Waar het ook aan lag, het is nu opgelost :)

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
ik had dit probleem ook, oorzaak was bij mij dat ik pc2700 geheugen had en een 266Mhz proc. Geheugen terug gezet op pc2100 en probs over, moet dus synchroon lopen.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

heb wel eens meegemaakt (denk ik nu overigens pas aan) dat er op de agp/pci-connector van een kaart nog wat rotzooi was achtergebleven waardoor deze dus geen goed contact maakte.

• Wouter
  • Niet online
:(

De kaart doet het nu weer niet, er zit een of andere random factor aan.
Soms doet ie het, meestal niet.....

• Wouter
  • Niet online
onkruid71 schreef op 07 juni 2003 @ 13:24:
ik had dit probleem ook, oorzaak was bij mij dat ik pc2700 geheugen had en een 266Mhz proc. Geheugen terug gezet op pc2100 en probs over, moet dus synchroon lopen.
Hoe kan jij je geheugen lager clocken als je PC niet aan wil?

Anyways... ik probeer hem wel even in m'n server PC..

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter op 07-06-2003 16:14 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Duw op DEL, pc aan, bios veranderen naar fail save settings, dma modes terug aan ;) , gaan met die banaan.
Daarna verander je 1 voor 1 de settings terug naar performance, iedere keer je de pc openzet doe je dit tot je gevonden hebt wat er scheelt, dan kan je die optie alvast uitlaten.

• Wouter
  • Niet online
corpseflayer schreef op 07 June 2003 @ 16:28:
Duw op DEL, pc aan, bios veranderen naar fail save settings, dma modes terug aan ;) , gaan met die banaan.
Daarna verander je 1 voor 1 de settings terug naar performance, iedere keer je de pc openzet doe je dit tot je gevonden hebt wat er scheelt, dan kan je die optie alvast uitlaten.
Niet aan als in NIET AAN. Dus ook niet aan genoeg om ooit bij de bios settings te komen. Anyway, hij stond al op fail safe defaults.

De kaart doet het prima in m'n server :(

Ik ga ff m'n moederbord + alleen die kaart uit m'n case halen en maar ergens op de grond proberen ofzo, er moet ergens een storingsbron zijn :{

• Wouter
  • Niet online
Ik kwam er trouwens achter dat ik een 300 watt voeding heb ipv een 350 watt (merk AOpen)

Ok, de handelingen die ik zojuist heb uitgevoerd, met de resultaten:

- Alle kaarten en kabel van moederbord gehaald, moederbord uit kast gehaald, moederbord op niet geleidende/statische ondergrond geplaatst.
- Moederbord goed afgestoft zodat alle aansluitingen stofvrij zijn.
- Radeon 9700 in AGP slot gestopt.
- Powerknopje en voedingsconnectoren aangesloten op mobo, CPU fan en videokaart.
- Voeding aangezet en op powerknop gedrukt
---> Computer schakelt weer binnen een seconde uit.

- Server maar weer uit de meterkast gehaald, 230 watt PSU daaruit gehaald, aangesloten op testopstelling
- Voeding aan, power aan
---> It's alive... en hij blijft aan.

- Netwerkkaart erbij geprikt op het moederbord, weer aanzetten
---> En hij gaat weer na een seconde uit :? :?

- Weer de 300 watt voeding proberen
---> Gaat weer uit.

- Dan maar weer de 230 watt voeding
- Netwerkkaart eruit halen om te testen of het nog steeds werkt zonder
---> Doet het!

- SCSI controller erbij prikken en aanzetten
---> Doet het!

- Geluidskaart erbij
---> Doet het!

- Toch maar weer die netwerkkaart proberen (in zelfde PCI slot als hiervoor)
---> Doet het! :? :?

- RAID Controller erbij
---> Doet het nog steeds :)

- Aansluitingen weer wisselen met de 300 watt voeding
---> Doet het NIET

- De 230 watt weer
---> Doet het WEL

Na deze handelingen vermoed ik dat het aan de voeding ligt, ik kan alleen niet verklaren waarom hij het niet deed toen ik voor het eerst de netwerkkaart erin stopte. De voor mij onverklaarbare momenten zijn dan ook aangegeven met een :? :?

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem. Zou het dan misschien aan het moederbord liggen?

Specs:

- Epox 8KHA+
- 512 MB DDR (Kingston)
- AMD XP 1800+
- Club3D Radeon 9700 AIW
- 550 Watt PSU (CTW)

Verwijderd

Misschien is de 230 watt voeding van een goed merk en de 300 watter merkloos? En je hebt nog steeds niet melding gegeven over de overige tips die nog in de faq staan..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 18:30:
Misschien is de 230 watt voeding van een goed merk en de 300 watter merkloos? En je hebt nog steeds niet melding gegeven over de overige tips die nog in de faq staan..
Ik ga nu de items uit de FAQ proberen. Ik hoop dat het werkt. Die videokaart koste een vermogen. Wel een enorm geile kaart :9

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 18:30:
Ik zei: merk AOpen

Ok, de faq dan maar:

Blaas als eerst de nieuwe videokaart even goed schoon van stof, en blaas het AGP slot even goed leeg. Druk de videokaart er daarna goed in. Test even of hij boot.
Done that

Reset je bios eens. Dit kan je doen door een jumper op je moederbord te gebruiken, de juiste staat wel in je handleiding. Je kunt dit ook doen door de batterij er een tijdje uit te halen.
Done that

Ook de opties 'Fastwrites' en 'Sideband Adressing (SBA)' kunnen voor veel problemen zorgen. Schakel deze opties uit (scheelt erg weinig in snelheid) en kijk of het helpt.
Done that

Had je eerst een PCI videokaart en nu een AGP of anders om? Dan moet je in je bios instellen dat hij als eerst naar een PCI of AGP kaart gaat zoeken. Want als er ingesteld staat dat hij naar PCI moet zoeken en er zit een AGP in werkt het hoogstwaarschijnlijk niet.
n.v.t

Heb je een VGA onboard? Zorg dat deze disabled staat als je er een losse (PCI/AGP) videokaart in hebt. Dit kun je doen in je bios, het staat meestal onder "integrated perhipals".
n.v.t

Het kan ook zijn dat je voeding het niet trekt. Heb je een redelijk zwakke voeding en een videokaart gekocht die veel neemt? Dan zou ik als eerst maar eens gaan kijken voor een nieuwe voeding.
300 watt doet het slechter dan een 230, maar blijkbaar werkt het met een 550 watt ook niet :?

Verander de AGP aperture size eens. Dit kun je in de bios doen. Het moet ongeveer de helft van je interne geheugen zijn.
Done that

Zet de AGP rate in je bios eens wat lager, dus bijvoorbeeld van 8 naar 4 of van 4 naar 2.
Ik kan het niet verlagen met de kaart erin omdat ie niet aan wil

Sowieso is de FAQ veelal niet van toepassing omdat niet booten niet hetzelfde is als niet aan willen...

• Wouter
  • Niet online
Blackhawk: zou je me ff willen toevoegen op ICQ of MSN?

Verwijderd

ik heb ook zo`n probleem gehad (eergisteren).. ik heb de kaart omgeruilt..

• Wouter
  • Niet online
Ralf: precies hetzelfde probleem als ik? Met welke specs/kaart? En werkt het nu wel?

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:58
ik was voor me broer (blackhawk) naar computer boer hij doet hem er daar in en zonder problemen werkt hij, doet bij mij thuis in bak pats voeding eruit.

ik heb enermax 350 watt

• Wouter
  • Niet online
Dus hij doet het bij jou en je broer niet? Dus op 2 voedingen niet?

• Wouter
  • Niet online
Ander mobo (Asus P3BF + PII celeron 500) met dezelfde 300 watt voeding werkt prima.

Maar op m'n epox mobo werkt het dus beter met een andere voeding... waar ligt het probleem nou :'(

Op basis van alles wat ik heb geprobeerd kan ik alleen maar zeggen dat het aan de combinatie voeding/mobo/videokaart ligt. Of misschien alleen aan de videokaart, die iets doet waar sommige hardware geen raad mee weet?

[ Voor 42% gewijzigd door Wouter op 07-06-2003 19:50 ]

• Wouter
  • Niet online
*kickje* :'(

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Flash je BIOS eens

Leave only footprints, take only memories

• Wouter
  • Niet online
Lees het topic eens

Verwijderd

Ik ga overmorgen (woensdag) langs wintelco om het probleem te proberen achterhalen. Het zou mij niks verbazen als het aan het moederbord ligt of een of andere vage combinatie.

Ik zal woensdag wel even mijn bevindingen posten.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
ARgh, ik heb dus laats ook met een 8kha+ en een 9700 ook lopen klooien alleen kwam er echter niet uit !.
Voeding bios etc , in principe alles gedaan, helaas werkte het bij mij niet :(
De pc wilde gewoon maar 1 op de 5 keer aan.

• Wouter
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 17:22:
Ik ga overmorgen (woensdag) langs wintelco om het probleem te proberen achterhalen. Het zou mij niks verbazen als het aan het moederbord ligt of een of andere vage combinatie.

Ik zal woensdag wel even mijn bevindingen posten.
Al terug :?

• Wouter
  • Niet online
Al terug ? :'(

Het is redelijk belangrijk dat ik snel achter de oorzaak kom, anders vervalt mijn recht om hem in te ruilen?

Verwijderd

Het duurde even voordat mijn PC opnieuw geinstalleerd was dus vandaar dat het wat langer duurde.

Ik heb het moederbord vervangen door een ander exemplaar en toen waren de problemen opgelost. De videokaart werkt nu vlekkeloos.

Het lijkt dus alsof de Epox 8KHA+ incompatible is met de ATI RADEON 9700 PRO.

• Wouter
  • Niet online
Heb je niet met andere voedingen getest?

Op google vind ik trouwens zat mensen met een 8kha+ en een 9700 kaart

[ Voor 48% gewijzigd door Wouter op 12-06-2003 17:24 ]

Verwijderd

Ik heb het met een andere voeding geprobeerd maar dat gaf hetzelfde probleem. Ik heb zelf een CTW550ADP dus het zou vreemd zijn als het daar aan zou liggen.

Zodra ik het nieuwe moederbord erin had zitten werkte het in 1 keer.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
OM er zomaar iets in te gooien..

Ik had een msi moederbord, die heb ik ingeruild omdat die niet lekker werkte met 800fsb procjes. margoed, in de manual stond iets over die radeon kaartjes, ze werkte alleen als je een type/serie nummer had die eindigde met een bepaalde waarde. Wellicht kan die chipset niet overweg met een 'oudere' type kaart?

Het is zomaar een idee, ik heb echt geen flauw idee, maar misschien help ik iemand met deze info ;)

• Wouter
  • Niet online
Ok, dat is dus de laatste epox die ik ooit gekocht heb... crap merk.

Ik kan echter niks vinden over problemen met de 8kha+ en radeon kaarten op internet :{

• Icey
. w o u t e r . schreef op 12 June 2003 @ 17:39:
Ok, dat is dus de laatste epox die ik ooit gekocht heb... crap merk.

Ik kan echter niks vinden over problemen met de 8kha+ en radeon kaarten op internet :{
Epox een crap merk noemen is het zelfde als satan aanbidden midden in de katholieke kerk tijden een zondags mis... :/

• Wouter
  • Niet online
Als dat moederbord de oorzaak van dit probleem is, en epox er geen enkele melding over maakt of probeert op te lossen door een nieuwe bios... tja, dan vind ik epox een crap merk.

• Icey
. w o u t e r . schreef op 12 June 2003 @ 17:42:
Als dat moederbord de oorzaak van dit probleem is, en epox er geen enkele melding over maakt of probeert op te lossen door een nieuwe bios... tja, dan vind ik epox een crap merk.
hoe weet je zeker dat het zo is?? waarom is het moederbord de oorzaak :/

Ruil je kaart om, ruil je voeding om, probeer alles uit, wat zeg ik, ga terug naar de winkel en laat het hun oplossen.

• Wouter
  • Niet online
Icey schreef op 12 June 2003 @ 17:43:
[...]

hoe weet je zeker dat het zo is?? waarom is het moederbord de oorzaak :/

Ruil je kaart om, ruil je voeding om, probeer alles uit, wat zeg ik, ga terug naar de winkel en laat het hun oplossen.
Volg je uberhaupt dit topic wel?

Ik en blackhawk hebben al andere voedingen geprobeerd, maar die epox blijft een probleemfactor.
En de kaart doet het prima in andere systemen...

• Wouter
  • Niet online
Blackhawk: Is die andere PSU die je hebt geprobeerd van hetzelfde merk/type als degene die je al had?

• Carel
. w o u t e r . schreef op 12 June 2003 @ 18:11:
Blackhawk: Is die andere PSU die je hebt geprobeerd van hetzelfde merk/type als degene die je al had?
IK had een compleet andere voeding qua wattage/merk , hielp nix, dit is net zo'n geval als dat msi kt266a pro2 en zo'n gf4 mx. Die werken ook niet samen en deze ging ook maar soms aan, de oplossing was toenertijd een weerstandje op mobo waardoor de detectie voltage soort van vastgelegd werd.

• Wouter
  • Niet online
Carel schreef op 12 juni 2003 @ 18:51:
[...]

IK had een compleet andere voeding qua wattage/merk , hielp nix, dit is net zo'n geval als dat msi kt266a pro2 en zo'n gf4 mx. Die werken ook niet samen en deze ging ook maar soms aan, de oplossing was toenertijd een weerstandje op mobo waardoor de detectie voltage soort van vastgelegd werd.
Maar de meeste mensen kunnen wel een Radeon 9700 draaien op dit moederbord, zou het dan specifiek aan die club3d liggen?

En toch blijf ik het vreemd vinden dat hij het met een andere voeding beter deed :?

• Carel
. w o u t e r . schreef op 12 June 2003 @ 19:12:
[...]

Maar de meeste mensen kunnen wel een Radeon 9700 draaien op dit moederbord, zou het dan specifiek aan die club3d liggen?

En toch blijf ik het vreemd vinden dat hij het met een andere voeding beter deed :?
Tsjah, maar een club3d is toch een globale 9700, dus het leek mij dat ook andere merken die in principe hetzelfde zijn niet zouden moeten werken etc.

Met een 550w qtec deed de pc het net zo slecht, het gekke is dat als de pc 1 keer aan ging en een tijdje draaide hij aan bleef gaan zolang je de spanning maar op het mobo houdt.

PS, de epox die ik gebruikte was een zeer oude iig(1 jaar minstens ), misschien ligt het aan de eerste revisies ?

[ Voor 10% gewijzigd door Carel op 13-06-2003 09:58 ]

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 12 juni 2003 @ 18:11:
Het was een compleet andere. Een of ander no-name ding.

• Wouter
  • Niet online
Welk moederbord heb je nu

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Misschien een tip voor een mobo voor de TS.
Ondergetekende heeft een MSI KT-3 Ultra 2 mobo, en daar heeft achtervolgens reeds ingehangen:

Hercules Radeon 8500LE, 64 mb
Club3D Radeon 9100, 128 mb
Hercules Radeon 9800 Pro, 128 mb

Alle 3 werkten zonder problemen :) De rest van de specs kun je uit mijn Specjes halen. Misschien een ideetje om naar een MSI bordje te gaan kijken? :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

ik heb een EpoX 8KHA+ en ook een Club 3D-9700 , geen enkel probleem whatsoever!

Welke rivisie heb je van de 8KHA+ ? Ik heb rivisie 2.0

specs in me sig.

• Wouter
  • Niet online
2.0 hier, op de bios chip staat "U="

Volgens dit schemaatje houdt dat in, dat het het meest recente model is:
code:
1
2
3
4
"K" = 09/25/2001 
"L" = 10/05/2001 
"N+" = 10/17/2001 
"U=" = 11/02/2001, 11/26/2001

Mijn specs: XP 1700+, 2x256 crucial PC2100, Club3d 9700, SBlive, 300 watt voeding, enz....
Bijna hetzelfde dus

En toch werkt het niet.
Ik haat computers.

[ Voor 65% gewijzigd door Wouter op 14-06-2003 01:25 ]

• Wouter
  • Niet online
Hij doet het :)

Ik dacht; ik doe lekker eigenwijs en probeer toch eerst een andere voeding
Bij een pc shop hier een 400 watt voeding gekocht van het merk Sweex en het werkt opeens perfect; ook als ik wat kaarten omwissel (wat bij vorige psu genoeg was om het weer niet te laten werken) blijft het werken.

:P

Verwijderd

. w o u t e r . schreef op 14 juni 2003 @ 15:27:
Hij doet het :)

Ik dacht; ik doe lekker eigenwijs en probeer toch eerst een andere voeding
Bij een pc shop hier een 400 watt voeding gekocht van het merk Sweex en het werkt opeens perfect; ook als ik wat kaarten omwissel (wat bij vorige psu genoeg was om het weer niet te laten werken) blijft het werken.

:P
zo zie je maar!

iig mooi dat het opgelost is, was je toch een beetje voorbarig met je 'Crap EpoX' :P

• Carel
Mjah, degene die ik probeerde wilde nog niet eens werken met een qtec 550. Die was dus wel crap :)

[ Voor 4% gewijzigd door Carel op 14-06-2003 18:31 ]

Verwijderd

Hoi Wouter,

Kan je me een samenvatting van jouw hardware op dit moment ? Ik heb namelijk ook een AMD Athlon 1700+ met een Club3d Radeon 9700. En bij mij werkt het ook niet....

Please help...

Rutger

Verwijderd

Ik heb hier ook een Club 3D Radeon 9700 in mijn PC zitten (Asus A7V8X-X mainboard + Athlon XP2600+, 350W-voeding (wat een 300 Watt was!!).

Ik kan me nog herinerren dat ik die kaart 2 maanden terug haalde.... Kwam thuis, propte hem erin, computer deed het niet.... Ik denken, kabeltjes nagekeken, niks.... Ding eruit, er weer in... toen dacht ik: Het bijgeleverde voedings-kabeltje kan wel eens het probleem zijn !!! Andere kabel vanuit de (toen nog 300W-voeding) geprobeerd, en lopen als een trein...... Als ik dit zo hoor zou je toch denken dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan in de serie (of hopenlijk !!! de kabeltjes)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Wat mensen vaak vergeten is dat een Radeon 9500/9700pro minder stoom verbruikt wanneer hij in textmodes/2d als wanneer hij in 3d zit te renderen. Je zou gewoon kunnen booten met een 300watt. En het moet helemaal goed gaan met 300watt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Pagina: 1