[mobo] temp sensor kapot ?

Pagina: 1
Acties:

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik heb al een hele tijd problemen met een pc hier in huis en wil er nu eidelijk wel eens vanaf. Het probleem is al volgt:

In november is de boxed koeler kapot gegaan, koeler vervangen, stressed 30 graden :9~ In december had ik een lan party, die computer was ook mee, computer begon te crashen in spellen, ik kijk naar temperaturen, 76 graden :'( Terug geclocked naar 800 mHz, werd zo'n 50 graden stressed.

Eerst een tijdje zo gelaten, toen toch maar eens op zoek gegaan wat het dan kon zijn, koelpasta werd ik op gewezen, ik nieuwe pasta erop gedaan, hielp niets. Ik dacht dat ik het niet goed had gedaan. Vriend van mij zou het wel voor me doe, hij had het al een aantal keer gedaan, articsilver erop, 3 graden verschil :'( De processor draait nu op 700 mHz vanwege het warme weer, ik wil dit nou eindelijk wel eens oplossen. Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe koeler zo snel kapot gaat, het is een spire koeler, weet niet precies welke :+ Ik denk aan de tempsensor, zou dit het zijn :? Zo ja hoe kan ik em dan weer gewoon op 1200 mHz laten draaien :?

Specs:
Abit kt7a-raid
AMD Athlon 1200 mHz

Verdere specs ---> zie specs 1 @ sig

Last.fm
Films!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09

nrg

Het lijkt me niet helemaal in orde als je je processor zo ver onder z'n standaardsnelheid moet clocken om de temperatuur goed te houden.

Welk programmaatje gebruik je om de temperaturen uit te lezen?
En voelt de heatsink ook echt bloedheet aan als er wordt aangegeven dat 'ie bloedheet is?

• Sv3n
ik heb em nu terug gezet op 1200 mHz en in het bios scherm gezet, de temperaturen lopen op tot 70 graden en het koelblok voelt totaal niet warm aan :?

/edit
Ik meet de temperaturen met de bios of sandra als ik windows zit :)

//edit
Oh ja wat ik vergeten was te vertellen, het voltage is standaard 0,05 V te hoog, bijv. als ik em op 1,65V zet issie 1,7 :?

[ Voor 45% gewijzigd door Sv3n op 07-06-2003 12:09 ]

Last.fm
Films!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

en het koelblok voelt totaal niet warm aan
Lijkt me dat er dan een slechte warmteoverdracht is tussen proc en sink.
Heb je gecontroleerd of je sink goed contact maakt met je CPU?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Sv3n
DeverauX schreef op 07 June 2003 @ 12:09:
[...]

Lijkt me dat er dan een slechte warmteoverdracht is tussen proc en sink.
Heb je gecontroleerd of je sink goed contact maakt met je CPU?
jah die zit er heel erg strak op en koelpasta zit er ook goed op, de heatsink voelt aan als of ie zo'n 20 graden is :?

Last.fm
Films!

Verwijderd

In mijn ervaringen met KT7 moederborden kunnen beide niet eigenlijk.

1) 30 graden is alleen Idle te halen, in bijzondere omstandigheden
2) ergens bij 71 ~ 73 graden lopen TBirds op dat moederbord vast.
(Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen uiteraard.. ;) )

Asus en MSI borden geven dan meestal iets van 80~90 graden aan

Dat er wat 'scheef' zit lijkt mij wel waarschijnlijk.

Wat kan is dat er een hoekje van de core is afgebroken, of dat de sensor niet goed contact maakt/maakte.

Of misschien is de sensor kapot. Ook zijn er gevallen bekend van mensen die dachten dat koelpasta tussen de sensor en de CPU een goed idee was, maar dat was het dus niet ;) .

De sensor moet als de CPU er af is net een millimeter boven de socket uitsteken.

Verder kan het een uitlezing in Fahrenheit i.p.v. Celcius zijn misschien ??

PS ik draai nu een XP2100+ op 2GHz die idle in XP iets van 44 graden is, weliswaar met een dikke Swift MC462 koeler, op een KT7A-RAID....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 12:19 ]

• Sv3n
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 12:15:
In mijn ervaringen met KT7 moederborden kunnen beide niet eigenlijk.

1) 30 graden is alleen Idle te halen, in bijzondere omstandigheden
2) ergens bij 71 ~ 73 graden lopen TBirds op dat moederbord vast.
(Dat zijn mijn persoonlijke ervaringen uiteraard.. ;) )

Asus en MSI borden geven dan meestal iets van 80~90 graden aan

Dat er wat 'scheef' zit lijkt mij wel waarschijnlijk.

Wat kan is dat er een hoekje van de core is afgebroken, of dat de sensor niet goed contact maakt/maakte.

Of misschien is de sensor kapot. Ook zijn er gevallen bekend van mensen die dachten dat koelpasta tussen de sensor en de CPU een goed idee was, maar dat was het dus niet ;) .

De sensor moet als de CPU er af is net een millimeter boven de socket uitsteken.

Verder kan het een uitlezing in Fahrenheit i.p.v. Celcius zijn misschien ??

PS ik draai nu een XP2100+ op 2GHz die idle in XP iets van 44 graden is, weliswaar met een dikke Swift MC462 koeler, op een KT7A-RAID....
De koeler zit er niet scheef op, iig. niet zo scheef dat het te zien is, ook is er geen hoekje van de core afgebroken.

Hoe weet ik of het in Celcius of Fahrenheit is :?

Ik heb er nu een grote ventilator voor gezet (zo eentje die je er normaal voor is om jezelf te koelen ;) ), 5 graden verschil, geen 77 idle maar 72 (op 1200 mHz)

[ Voor 3% gewijzigd door Sv3n op 07-06-2003 12:25 ]

Last.fm
Films!

• Sv3n
:schop:

Last.fm
Films!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Als je sink niet warm aanvoelt en je zeker weet dat deze correct is gemonteerd met een juiste hoeveelheid koelpasta is de kans groot dat je tempsensor gewoon brak is.
Voor de rest is je systeem wel stabiel? Kan je zonder problemen een burn-in draaien?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Sv3n
DeverauX schreef op 09 June 2003 @ 12:09:
Als je sink niet warm aanvoelt en je zeker weet dat deze correct is gemonteerd met een juiste hoeveelheid koelpasta is de kans groot dat je tempsensor gewoon brak is.
Voor de rest is je systeem wel stabiel? Kan je zonder problemen een burn-in draaien?
op 700 mHz wel, op 1200 mHz dus niet omdat de pc zichzelf reset doordat de temperaturen te hoog worden :(

Last.fm
Films!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Volgens z'n openingspost niet he. Ding crashed, koelblok wordt niet warm, maar CPU wel... Lijkt me toch dat er geen goed contact gemaakt wordt. Controleer of je koelblok wel helemaal 100% recht is (even lappen doet wonderen), ik meen me te herinneren dat sommige oude koelblokjes een beetje krom waren. Tweede mogelijkheid is toch die koelpasta, hoeveel zit erop? Heeft die vriend van je er gelijk een halve tube op gesmeerd, of, zoals het hoort, een rijstkorrel?

Lijkt me overigens niet dat je CPU of tempsensor kapot is. Als je vastlopers krijgt is'ie vaak gewoon te warm, en als je tempsensor dat ook zegt geloof ik'm wel :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Sv3n
FragFrog schreef op 09 June 2003 @ 14:41:
Volgens z'n openingspost niet he. Ding crashed, koelblok wordt niet warm, maar CPU wel... Lijkt me toch dat er geen goed contact gemaakt wordt. Controleer of je koelblok wel helemaal 100% recht is (even lappen doet wonderen), ik meen me te herinneren dat sommige oude koelblokjes een beetje krom waren. Tweede mogelijkheid is toch die koelpasta, hoeveel zit erop? Heeft die vriend van je er gelijk een halve tube op gesmeerd, of, zoals het hoort, een rijstkorrel?

Lijkt me overigens niet dat je CPU of tempsensor kapot is. Als je vastlopers krijgt is'ie vaak gewoon te warm, en als je tempsensor dat ook zegt geloof ik'm wel :)
die heeft het wel goed gedaan, zit een heel dun laagje op. Het koelblok is er meerdere keren opgezet en elke keer hetzelfde, lijkt me niet dat dat ding elke keer scheef heeft gezeten.

Last.fm
Films!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
misschien een andere heatsink proberen?

lijkt me vrij duidelijk wanneer EN temps zo hoog worden gegeven EN pc crasht EN heatsink niet heet wordt,
dat temps redelijk tot goed kloppen,
dat heatsink slecht contact maakt met core...

of misschien komt 't door een te hoge shim, waardoor 't lijkt dat heatsink goed gemonteerd is, maar in werkelijkheid nauwelijks de core raakt?

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

kan je de temp-sens niet ff uitschakelen en hem dan ff testen :?
bijv ff 3Dmark een x-aantal uur draaien :)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

30 graden idle lijkt mijn ook niet echt waarschijnlijk
heb je wel een goede uitlezing van je sensoren.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
sv3n schreef op 09 June 2003 @ 14:50:
die heeft het wel goed gedaan, zit een heel dun laagje op. Het koelblok is er meerdere keren opgezet en elke keer hetzelfde, lijkt me niet dat dat ding elke keer scheef heeft gezeten.
Zucht... lezen! Niet scheef erop, scheef! Niet elk koelblok is 100% recht van onderen, zeker bij vroegere modellen is daar niet altijd evenveel aandacht aan besteed! Kwestie van iets rechts erop leggen, kijken of'ie een beetje 'hobbelt', zou precies dit soort problemen moeten geven :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Ook al lees je de temps uit met verschillende progs, het zal niet verschillend zijn omdat het progje de temps van een en dezelfde sensor uitleest.
En als het koelblok totaal niet warm aanvoelt en je weet cker dat alles goed aangesloten is zal je sensor wel niet helemaal in orde zijn. Aangezien er niet erg veel nodig is om een athlon 1200 koel te houden.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
sv3n schreef op 09 June 2003 @ 14:36:
[...]
op 700 mHz wel, op 1200 mHz dus niet omdat de pc zichzelf reset doordat de temperaturen te hoog worden :(
t!mP schreef op 10 juni 2003 @ 02:23:
Ook al lees je de temps uit met verschillende progs, het zal niet verschillend zijn omdat het progje de temps van een en dezelfde sensor uitleest.
En als het koelblok totaal niet warm aanvoelt en je weet cker dat alles goed aangesloten is zal je sensor wel niet helemaal in orde zijn. Aangezien er niet erg veel nodig is om een athlon 1200 koel te houden.
lijkt me niet he...
anders zou zijn cpu niet blijven crashen bij 1.2GHz (standaard)...
Pagina: 1