Toon posts:

Athlon XP 1800+ op +68 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jullie komen dit soort topics waarschijnlijk constant tegen, maar ik
loop nu al bijna een jaar tegen de hoge warmte van
mijn cpu aan te hikken.

Ik heb een Asus a7v333 met een AthlonXP 1800+ met daarop een in eerste stantie een
standaard coolermaster cooler. Toen ik daarmee merkte dat mijn CPU te warm werd
heb ik op de hcc een Artic Cooling Super Silent Pro cooler gekocht.

Nu is mij CPU nog steeds te warm en blijft Asus PC Probe aangeven dat hij op +68
graden zit (met de zijkant van mijn kast open, anders is ie nog hoger)

Ik heb al 2 8cm casefans onder en boven in mijn kast gezet (aan de
voorkant wortd het in de kast getrokken en aan de achterkant
wordt het eruit geblazen).

Nu wil ik een andere cooler kopen, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien
en ik kan ook nergens meer actuele vergelijkingen vinden van coolers
die er momenteel op de markt zijn (enkel uit midden 2002)
en daar wil ik niet van uitgaan omdat er ongetwijfeld veel nieuwe
fans zijn uitgekomen.

Ik ben niet erg technisch aangelegd dus ik heb niets aan waterkoelingen,
peltiers en andere (te moeilijke) zelfklus dingen.

(in mijn Bios heb ik gelezen dat mijn Vcore op 1.750v staat (maar ik
zou niet weten wat je daarmee zou kunnen doen)

Verwijderd

1,750 volt is de processor spanning. Als je wilt overklokken kun je het voltage iets verhogen. Je temperaturen zijn inderdaad wel wat hoog maar een andere vraag is belangrijker..... Is je pc stabiel? Als dat zo is zou ik me verder geen zorgen maken.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36

Epsilon

1. Begin met iets anders te gebruiken als asus probe, die geeft geen goeie waardes weer.
2. Zolang je proc stabiel is en onder de 80 graden blijft is het goed
3. Polijst je heatsink op een stuk glas en schuurpapier (300-400-600-1200 grid, daarna polijstmiddel voor koper of zilver).
4. Gebruik AS en doe dat er dan DUN op (met een pinpasje afstrijken, dus pasje schuinhouden en dan schrapen, pasje moet gewoon krom staan).
5. Zorg dat je koeler wel fatsoenlijk wat lucht verplaatst, want met een 1200rpm 60mm fannetje kom je, ondanks een grote heatsink dan nog niet ver. Een 1500+rpm 80mm of 3000+rpm 60mm fan komt veel redelijkerin de richting.

6. Gebruik de search want je gaat me niet vertellen dat je niks gevonden hebt. Na een jaar zoeken moet je toch minstens 1 nuttig topic zijn tegengekomen.

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
As? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Please enlighten me!

• Epsilon
  • Laatst online: 23:36

Epsilon

OcNewB schreef op 07 June 2003 @ 11:04:
Arctic silver (thermal compound)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
OcNewB schreef op 07 June 2003 @ 11:04:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=137

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hier zou je toch echt heel wat meer informatie kunnen vinden.

Bedenk i.i.g. ook dat een ASUS-plankje gemiddeld zo'n 15 graden teveel aangeeft.

ARME AOW’er

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
Asus borden en Asus Probe zitten er vaak naast (+10c te hoog is geen uitzondering)
bij 1 jaar 68c heeft je cpu bijna geen leven meer man.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, zie hierboven gegeven tips.. Probeer eerst eens te meten zonder asus-probe.. Dat programma wijkt nogal af inderdaad :)

Zorg er wel voor dat je koeler goed op de proc zit.. Zorg ervoor dat er niet teveel (maar ook niet te weinig) koelpasta op zit. Arctic Silver is zo'n koelpasta, maar je kunt ook gewoon witte koelpasta gebruiken. Als je niet wilt overclocken heb je geen AS nodig :)
Er moet een dun laagje op zitten, zo dun dat je er bijna doorheen kunt kijken :)

Ik verwacht verder dat er geen probleem is met je koeler..

Probeer ook gewoon eens te voelen of het ding echt zo warm is.. Want 68 graden voelt behoorlijk warm aan... Daar houd je je vingers niet lang tegenaan :)

En mocht je toch besluiten een nieuwe koeler te kopen, dan kun je bijna elke huidige koeler kopen.. Een koeler die een XP3200+ kan koelen kan ook met gemak een XP1800+ koelen ;)

En laat ons ook nog even weten of het gelukt is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Twynn op 07-06-2003 11:23 ]

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 07 June 2003 @ 11:12:
bij 1 jaar 68c heeft je cpu bijna geen leven meer man.
Dit is complete onzin :(
AMD processoren kunnen deze temperaturen makkelijk aan. Tot 85 graden celcius hoef je je nergens druk om te maken. Zeker als de temperaturen gemeten worden op een Asus plank met PcProbe.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 11:26 ]

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 10:55
Probeer ook eens een BIOS update om de waardes correcter weer te laten geven. Scheelde bij mij zo'n 8 graden.

• borgdaville
  • Laatst online: 15-02 15:36
ik had dezelfde problemen als jouw, ook met 1800xp 2 casefans. Casefans moesten op volle snelheid draaien om hem stabiel te houden met dit weer. Gisteren heb ik een vulcano 11 gekocht en erop gezet, de fan draait 2500 rpm(kun je instellen) en de 2 casefans staan ook op de laagste stand. En cpu word nu niet warmer als 50 graden. Als ik CPU burn een uur laat lopen met error checking disabled.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
  • Laatst online: 15-02 15:36
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 11:25:
[...]

AMD processoren kunnen deze temperaturen makkelijk aan. Tot 85 graden celcius hoef je je nergens druk om te maken. Zeker als de temperaturen gemeten worden op een Asus plank met PcProbe.
boven de 60 graden is mijn XP niet meer stabiel. wel gemeten met Gigabyte utility.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 11:25:
[...]

Als die probe 70 graden aangeeft staat de core ws op dik 80 te sudderen.
Mits heel de probe klopt dan.

Ik heb ook een 1800+ en die blijft doorgaans op een graad of 35. Soms minder, soms meer. Met dit weer wat meer :P
En dat is notabene met een koeler op 6 volt.

Verwijderd

daar gaat het niet om. Temperatuur metingen zijn zo suggestief als wat. Test 3 programma's en je hebt 3 keer een andere temperatuur. PcProbe en Asus planken geven doorgaans een wat hogere temperatuur weer om de werkelijke core temperatuur beter te benaderen.

Een XP op 35 graden met een koeler op 6 volt. Stond je pc buiten, woon je in een vrieshuis of zit je onder de grond? :)

Verwijderd

Undervolting en goede ventilatie 8-)
En mits het niet zo zomers weer is dan zelfs met alleen minimale case-ventilatie die temps.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:49
Ik denk haast dat die koeler van jou er niet helemaal goed opzit.
Maar wat je wel eens kunt proberen is om je cpu op 1,65 volt te laten draaien, dat lukt bij mij goed, op 1,625volt lukt ook wel maar dan is hij niet helemaal stabiel meer, maar het scheelt wel zo'n 4 graden op de 40, dus 10% bij jou zal het dan iets van 7 graden schelen, verwacht ik.

Verwijderd

een vraagje over iets anders, maar heeft toch met dit te maken. Ik heb een ASUS plank, maar i.p.v. ASUS probe te gebruiken gebruik ik Sisoftware Sandra om de temps te lezen. Heeft dit dan ook te maken met foute temperaturen? Is Sisoftware Sandra juist? Of is het ook fout door het mobo?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 11:44:
daar gaat het niet om. Temperatuur metingen zijn zo suggestief als wat. Test 3 programma's en je hebt 3 keer een andere temperatuur. PcProbe en Asus planken geven doorgaans een wat hogere temperatuur weer om de werkelijke core temperatuur beter te benaderen.

Een XP op 35 graden met een koeler op 6 volt. Stond je pc buiten, woon je in een vrieshuis of zit je onder de grond? :)
als de buitenprobe klopt is 68c gewoon te heet (+/- 80c die temp). Je core gaat gewoon veel minder lang mee met dat soort temps, en dat is gewoon zonde voor je zuurverdiende centen. temperaturen tot 50c zijn mooi. Asus meet standaard te hoog dat is zo, maar real life is 68c te heet.

ik heb een Asus A7V en een A7V133 gehad die beiden te hoge temps meten. maar bij 60+ werden de systemen toch echt gigantisch onstabiel, enige optie in de zomer was een kamerventialtor erop en de vcore naar beneden brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door KaMiKaZe op 07-06-2003 13:53 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Hmmz, komt me bekend voor. Kep hetzelfde gehad met de 1800 van mijn ouders. Alleen bij hun pc lag het aan de cooler (standaard coolermastertje) die op een of andere manier de warmte niet kwijt kon, terwijl het wel de cooler was dat je er "standaard" bij krijgt.

Ik heb er gewoon een zwaardere cooler op gezet, prob is nu opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 13:52 ]

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 13:51:
Hmmz, komt me bekend voor. Kep hetzelfde gehad met de 1800 van mijn ouders. Alleen bij hun pc lag het aan de cooler (standaard coolermastertje) die op een of andere manier de warmte niet kwijt kon, terwijl het wel de cooler was dat je er "standaard" bij krijgt.

Ik heb er gewoon een zwaardere cooler op gezet, prob is nu opgelost.
Terwijl die standaard koeler de CPU gewoon onder de 60 zou moeten houden.. lijkt me eerder dat je hem verkeerd bevestigd had ofzoiets...
Pagina: 1