Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] schema met draaischakelaar, klopt dit?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://dreamzilla.endoria.net/pix/3maal2.jpg

ik zou graag willen weten of dit schema zo kan... er zit iig al 1 fout in namelijk heeft een rgb ledje 3 aansluitingkjes maar ik weet niet hoe ik het aan sluiten moet...

de uitleg over dit ledje :
Bij deze LED zijn de drie basiskleuren rood (GaAsP), groen (GaP) en 2 x blauw (Sic) in één behuizing ondergebracht. Iedere kleur is via bepaalde pins apart aan te sturen. Door het veranderen van de verschillende stromen kan de sterkte van de basiskleuren naar keuze worden afgestemd. Daardoor is het dus mogelijk oneindig veel kleuren te vormen en met hoge intensiteit uit te stralen. Doorlaatspanning: rood 1,7 V, groen 2,2 V, blauw 3,0 V, I = 20 mA, golflengte rood 660 nm, groen 565 nm, blauw 470 nm.
ik denk ook dat de knop fout is hoewel hij er zo t logische uit zag is het trouwens een 3 maal 2 of een 2 maal 3? :D

en verder twijfel ik over de weerstandswaarde... ik wil hebben dat het ledje groen brand op 5 v en blauw op 12 v
dit zijn de waarde die ik gebruikt heb groen 2,2 V, blauw 3,0 V, I = 20 mA, >>
Ugroen = 5-2,2 = 2,8
Rgroen = 2,8/0,2 = 14ohm
en
Ublauw = 5-3 = 2
Rblauw = 2/0,2 = 10ohm

bedankt :) greetz Dreamzilla

Verwijderd

Ik denk dat je het zo wil hebben.
Schakelaar is een 2 x 3-standenschakelaar.
3 standen, 2 moederkontakten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new2/3maal2.jpeg

Verwijderd

Topicstarter
idd dit lijkt er meer op :D
ik heb trouwens geen 2*3 kunnen vinden op conrad wel een 3*4 of moet ik dan de 4*3 hebben ? :D :D

en t ledje is maar 1 ledje die alle kleuren maken kan...
hoe ben je trouwens aan de weerstanden gekomen?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
bedenk wel dat 1 milliampere 0,001 ampere is!!! je berekeningen kloppen dus niet!

Verwijderd

Je hebt een 3x2 draaischakelaar.
Linksonderste aansluiting de rood aansluiting van je RGB led op zetten, dan heb je altijd licht.

Verwijderd

Als je deze weesrandswaarden (150 en 82) gebruikt, dan is de stroom door ieder LEDje ongeveer 20mA.
De blauwe is dan een stuk feller dan de groene.
Het hangt dus van je LEDs af hoe groot de voorschakelweerstanden moeten zijn.
Waarschijnlijk is het beter om voor de blauwe LED ook 150 Ohm te zetten, de stroom is dan 11mA.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 08:59:
Als je deze weesrandswaarden (150 en 82) gebruikt, dan is de stroom door ieder LEDje ongeveer 20mA.
De blauwe is dan een stuk feller dan de groene.
Het hangt dus van je LEDs af hoe groot de voorschakelweerstanden moeten zijn.
Waarschijnlijk is het beter om voor de blauwe LED ook 150 Ohm te zetten, de stroom is dan 11mA.
whelp n?! niet te moeilijk :D voorschakelweerstand?! hoe bepaal ik die of is die gegeven ?! :D

Verwijderd

Topicstarter
OverSoft schreef op 07 juni 2003 @ 01:22:
bedenk wel dat 1 milliampere 0,001 ampere is!!! je berekeningen kloppen dus niet!
dus 820 en 1500 ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 09:00:
[...]

whelp n?! niet te moeilijk :D voorschakelweerstand?! hoe bepaal ik die of is die gegeven ?! :D
Een voorschakelweerstand is een weerstand die je voor iets schakelt.
Hier het weerstandje dat voor je LEDje zit dus.

Dus gewoon 1 x 150 Ohm en 1 x 82 Ohm.

Brandt een LEDjes te fel, dan verhoog je de waarde van de weerstand.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 10:18:
[...]

Een voorschakelweerstand is een weerstand die je voor iets schakelt.
Hier het weerstandje dat voor je LEDje zit dus.

Dus gewoon 1 x 150 Ohm en 1 x 82 Ohm.

Brandt een LEDjes te fel, dan verhoog je de waarde van de weerstand.
er staat als uit leg dat het voltage van belang is voor de kleur is en potmetertje dan ook een goede oplossing of is dat een teduure oplossing?

Verwijderd

Hang je niet op aan die weerstandswaarden, zo nauw luistert het allemaal niet.
Je kunt een LED laten branden met 5mA, maar ook met 50mA.
Op 50mA zal ie veel feller branden en een kortere levensduur hebben.

Meestal wordt 20mA als richtlijn aangehouden omdat ze dan goed oplichten en een lange levensduur hebben.
Maar 15mA of 25mA is ook goed, net wat je wilt, ik heb hier blauwe LEDs branden op 3mA omdat die dingen anders zo verrekte fel zijn.
Belangrijker vind ik dat als je een 2 of driekleurenLEDje hebt, dat beide kleuren ongeveer even fel oplichten, je kunt wat met weerstandjes spelen, of inderdaad een potmetertje gebruiken. Bij een voedingsspanning van 5V wordt er ook niet zo veel vermogen in zo'n potmeter omgezet.
Met een potmetertje van 500 Ohm kun je in dit geval wel uit de voeten.

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan 2 potmeters per led er zitten nl 3 pootjes aan ? en hoe sluit ik die eigenlijk aan ? :D
stom er zitten 4 pootjes aan lang leve google dwz 3 potmeters?!
of kan ik beter 1 potmert kopen de kleur instellen en dan de weestand meten van de potmeter?

verlanglijstje tot nu toe:

4 ST ALU-KNOP 32/14 715468 - 8B 0,00 EUR 15.44 EUR
4 ST FULL COLOR RGB-LED HELDER 185388 - 8B 0,00 EUR 21.60 EUR
4 ST LED FITTING 5 MM BUITENREFLECT 185949 - 8B 0,00 EUR 3.28 EUR
4 ST 6MM DRAAIS.4X3 705748 - 8B 0,00 EUR 17.20 EUR
1 ST CA6 H 500R 422533 - 8B 0,00 EUR 0.28 EUR << potmetertje

ben ik iets vergeten?! of moet ik iets anders doen?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 18:05 ]

Verwijderd

Als je een RGBLEDje met 6 pootjes hebt zal ie er zo uitzien
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new2/RGB_.PNG

Die 2 blauwe aansluitingen kun je met elkaar verbinden en die 2 zwarte ook.

Anders wordt het deze

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new2/RGB__.PNG

Je kan voor elke kleur een potmetertje nemen, of met één potmetertje de goede waarde instellen, opmeten en dan gewone weerstanden kopen die een waarde nemen die er het dichtst bij komt.
Een trimpotje kost niet veel, gebruik je het middelste pootje van plus nog eentje, maakt in dit geval niet uit welke.
Voor de waarde kun je 500 Ohm nemen.

RGBLEDjes kun je ook in een diffuuse uitvoering krijgen, wordt het licht beter verspreidt, die heldere dingen verblinden je als je er recht in kijkt en van de zijkant bekeken is het allemaal weer een stuk minder.

Wel duur btw, die LEDs, op Laupro liep een inkoopaktie van die dingen voor 1,75 euro per stuk.
Daar krijg ik binnenkort 20 van binnen.
Die heldere heb ik ook, dat zijn leuke schijnwerpertjes.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
die ia is er zeker niet meer bij de conrad kosten ze 5 eur
Pagina: 1