cardreader aansluiten in <zucht> Compaq

Pagina: 1
Acties:

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik heb voor mijn vaders verjaardag een Apacer embedded cardreader gekocht om z'n memorysticks in de PC te kunnen prikken.

http://www.apacer.com/apa...tml/Emb_card_reader11.asp

Helaas bezit mijn pa een Compaq presario 5456. :'( <hier begint de ellende dus al>
Het is de bedoeling dat de USB 1.1 cardreader intern verbonden wordt met de USB aansluiting op het moederboard d.m.v een klein 5-aderig kabeltje.

Ik heb de computer al open gehad en al wat pinnetjes gezien waar het kabeltje fysiek op zou passen (de pinnetjes waar ook de HDD-LED-kabeltjes etc. aangesloten zijn), maar ik ben bang dat ik iets verkeerd aansluit en mijn pa's machine verniel.
Op het mobo zelf staat geen enkele omschrijving van welk pinnetje wat doet, en een handleiding van het moederboard zat er natuurlijk niet bij.

Is er zoiets als een standaard indeling van die pinnetjes voor intern USB-gebruik en zoja, waar vind ik dat?

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 20:15
Niet zomaar wat proberen, maar daar was je al achter. :)
Er is één 5V pin en twee data (+/-) pinnen. Daarnaast heb je één of twee ground pinnen.

Compaq moet altijd alles anders hebben dan normaal, ik zou even contact met ze opnemen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
niet elk mobo heeft zo'n interne usb aansluiting aan boord, en een compaq denk ik dan al helemaal niet aangezien die dingen op maat worden gemaakt; als er geen extra usb poorten nodig zijn maken ze ook niet zo'n aansluitinkje op het moederbord. Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar zo'n soort interne cardreader met een normale usb-aansluiting die je dan aan de achterkant buitenom op de usb poort aansluit. Die dinegn bestaan iig wel (misschien wel een verloopje verkrijgbaar/zelf maakbaar voor die van jou?)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 07-06-2003 00:10 ]

• dennis808
Hmm...dit vreesde ik al... Nu moet ik dus zelf een verloopje maken van een 5-aderig intern naar een externe USB kabel. <zucht>

iemand tips?

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
bij m'n msi mobo zat een extra USB slot zeg maar, kon je gewoon vast schroeven in je kast, en de 'losse kabeltjes' waren kant en klaar om zo erop te zetten. Kan je vast wel los kopen.

[Edit: hm sorry ff niet goed gelezen, gewoon online ff zoeken naar de manual, zal wel op Compaq site in PDF staan ergens. Gewoon maar lukraak pinnetjes gaan aansluiten lijkt me geen strak plan. ]

[ Voor 39% gewijzigd door sarcast op 07-06-2003 01:52 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

sarcast schreef op 07 June 2003 @ 01:51:
bij m'n msi mobo zat een extra USB slot zeg maar, kon je gewoon vast schroeven in je kast, en de 'losse kabeltjes' waren kant en klaar om zo erop te zetten. Kan je vast wel los kopen.

[Edit: hm sorry ff niet goed gelezen, gewoon online ff zoeken naar de manual, zal wel op Compaq site in PDF staan ergens. Gewoon maar lukraak pinnetjes gaan aansluiten lijkt me geen strak plan. ]
idd :X daarmee heb ik mijn USB controller om zeep geholpen :X

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52

Wallie

Herr

dennis808 schreef op 07 June 2003 @ 01:21:
Hmm...dit vreesde ik al... Nu moet ik dus zelf een verloopje maken van een 5-aderig intern naar een externe USB kabel. <zucht>

iemand tips?
Heb ik ook gemaakt, van een USB A --> B kabel de stekker afgeknipt en die aan de kabeltjes van embedded card reader gemaakt :)
Mijn kleuren waren: groen / wit --> data + / -, rood / zwart --> 5volt + / -.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• dennis808
...gewoon online ff zoeken naar de manual, zal wel op Compaq site in PDF staan ergens...
dat had ik ook gehoopt, maar ik ben alleen nog maar noob-handleidingen tegengekomen en onbruikbare FAQ's :(

Ik ga het kabeltje er zeker niet zomaar opprikken, want ik weet dat dat hele nare gevolgen kan hebben.

Tenzij ik een handleiding/schema van het mobo kan vinden, zal ik dus een verloopkabel moeten gaan solderen...

• Palomar
  • Niet online
heb je geen mogelijkheid meer om dat ding weer terug te brengen naar de winkel? Het lijkt mij veel makkelijker om gewoon een andere interne cardreader te kopen die wel een normale USB plug heeft. Trust en sweex hebben wel van die dingen, en er zullen vast nog wel meer merken zijn.
Het zelf gaan prutsen met zo'n kabeltje lijkt me alleen maar erg storingsgevoelig (zijn ook hele dunne kabeltjes, heb zelf ook wel es zoiets geprobeerd).

• dennis808
@Wallie: Hey! daar kan ik iets mee! nu nog een te verknippen USB kabel vinden...

• dennis808
@Palomar: maar het heet hier toch Gathering of Tweakers ;)

Misschien heb je gelijk, maar ik heb het bonnetje niet meer, en mijn pa heeft het ding al een half jaar in z'n bezit. Ik vrees dat ze dat bij MyCom niet pikken!

edit: Oops sorry! vergeten de editknop te gebruiken...

[ Voor 13% gewijzigd door dennis808 op 07-06-2003 12:34 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik heb een interne cardreader met USB plug omgebouwd naar een aansluiting voor op me moederbord :)

werkt goed hoor.. ik heb de pin-layout uit de bracket gehaald die bij me MSI mobo zat

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Palomar
  • Niet online
dennis808 schreef op 07 juni 2003 @ 12:33:
@Palomar: maar het heet hier toch Gathering of Tweakers ;)
ja heb je helemaal gelijk in ;) Als je niet vies bent van een beetje solderen enzo moet je het vooral doen :) Ik heb zelf alleen es een hele tijd zitten klooien met zo'n usb bracket die je op de interne usb aansluiting aansluiting (interne usb aansluiting -> verlengkabel?). Hij was net iets te kort om voor in mn kast te zetten, dus wilde ik dat kabeltje even simpel verlengen. Ik ben er maar mee afgehaakt, want ik had geen goed gereedschap (alleen een hele lompe soldeerbout) en die draadjes waren me veel te fragiel.... heb hem maar gewoon achterin mn kast geplaatst....

• Palomar
  • Niet online
ps. je kunt ook kijken naar een USB pci-insteekkaart (kost maar 10 euro oid). Die hebben ook wel eens een interne aansluiting.

Verwijderd

Palomar schreef op 07 June 2003 @ 14:27:
ps. je kunt ook kijken naar een USB pci-insteekkaart (kost maar 10 euro oid). Die hebben ook wel eens een interne aansluiting.
sweex heeft er 1.
Pagina: 1