[DOC] multiplier probleem met ABIT NF7-S

Pagina: 1
Acties:

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik heb dit ook al eerder gepost in het grote ABIT NF7-S topic, maar omdat ik na 24 uur nog steeds geen reactie heb ik gehad hoop ik dat jullie me hier wel zouden kunnen helpen met het probleem dat ik heb.

Ik heb net een nieuwe ABit gehaald (A7N8X Deluxe is overleden ). De keuze is uiteindelijk gevallen op de NF7-S (rev 2.0). Installeren ging vlekkeloos, maar bij het serieus overklokken loop ik tegen een raars iets aan.

Wanneer ik de multiplier op 12 zet en de FSB op 209, dan pakt de bios af en toe een multiplier van 12, maar meestal wordt deze teruggezet naar 5 . Heel af en toe springt ie weer terug naar 12 als ik op reset duw. Wanneer ik de FSB omlaag doe dan pakt ie af en toe wel de multiplier die ik geselecteerd heb. Af en toe ligt dan bij 205, soms bij 206 en soms ook weer niet.

Ik heb al geprobeerd een biosupdate uitgevoerd, maar dat had geen effect ik bleef met hetzelfde probleem zitten. Verder heb ik de proc (AMD 2700+) er eens afgehaald en goed bekeken. Daar was verder niets vreemds aan te zien. Van deze proc is al ooit een brug doorgesneden, om op 200+ FSB snelheden te kunnen draaien. Tijdens het slopen van deze brug is een klein stukje van degene ernaast ingesneden, maar deze is weer netjes verbonden (potloodstreepje)

De VCore staat verder op 1.9. Ik heb waardes van 1.85 (windows liep vast) tot 2.2 geprobeerd. Maar dat maakt verder geen verschil. Geheugen krijgt verder 2.9V, chipset 1.7 (ga nog een mod uitvoeren om dat te verhogen)

Ik heb dit bordje net en met het ASUS bord heb ik daar nooit problemen mee gehad, dus ik vermoed dat het niet kan liggen aan het snijfoutje.

Heeft iemand enig id hoe ik dit probleem kan oplossen, want mijn doel lag toch minimaal op het halen van 2600 Mhz of hoger.

Verwijderd

Misschien moet je die ene brug ff fixen met wat permanenters dan een potloodstreep. De brug is nu toch al verbroken, garantie is dus weg. Ik zou zeggen doe er bison elektro op.

Probeer verder eens andere MP's. Het is niet de eerste keer namelijk dat sommige MP's niet goed werken. Mijn proc gaat bijv verder op een MP van 15 dan van 13. Vaag..ik weet het, maar ik ben zeker niet de enige die dit heeft.

• YoupY
Dat ga ik van 't weekend eens proberen. Moet eerst ff naar de gamma straks om wat spullekes te halen. Heb gisteren ook nog geprobeerd die andere brug weer te verbinden (potlood), maar dat is niet gelukt. Ik zit er dan ook aan te twijfelen of het podloodstreepje wel voldoende was.

Verder heb ik ondertussen ook al andere multipliers geprobeerd (10x, 11.5x, 12.5x) deze doen ook hetzelfde. Af en toe spring de mulitplier weer terug naar 5.

Verder heb ik het koelblok wat minder stak op mijn proc gezet. Deze was eerst erg hard aangedraaid. Tot mijn verbazing bleef de multiplier nu wat vaker op 12 hangen dan op 5. Ook kwam ik wat hoger met mijn FSB (210, soms 211), voordat de multiplier weer terug gaat naar 5.

Ook heb ik nog wat met de optie thermal throttling gespeeld in de bios. Hiermee heb ik niet veel bereikt. Af en toe krijg ik de mp van 12 als ik deze optie op disabeled zet, en af en toe bij 87.5 boot mijn pc ineens weer met ee mp van 12. Ik zat me wel af te vragen waarvoor deze optie precies bedoeld is.

Verder zit ik eraan te denken om alle bruggen weer te verbinden zodat ie weer in de 'orginele' staat terug komt. (ik ga in iedere geval eerst die eerste doen en dan te testen). Heeft iemand toevallig enig id of dit zou kunnen werken. Ik heb al sommige mooie resultaten gezien met procs waar niets aan geknoeid was.

offtopic:
Fewture, thanx for all your work

[ Voor 8% gewijzigd door YoupY op 07-06-2003 09:54 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:36

Epsilon

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 08:46:
Misschien moet je die ene brug ff fixen met wat permanenters dan een potloodstreep. De brug is nu toch al verbroken, garantie is dus weg. Ik zou zeggen doe er bison elektro op.

Probeer verder eens andere MP's. Het is niet de eerste keer namelijk dat sommige MP's niet goed werken. Mijn proc gaat bijv verder op een MP van 15 dan van 13. Vaag..ik weet het, maar ik ben zeker niet de enige die dit heeft.
Dit zou een koeling probleem kunnen zijn van je northbridge, want met een hogere FSB wordt die een stuk warmer.

Het lijntje heeft alleen maar effect op de multiplier bij boot, er gaan geen signalen over dus.

Verwijderd

Epsilon schreef op 07 June 2003 @ 10:31:
[...]

Dit zou een koeling probleem kunnen zijn van je northbridge, want met een hogere FSB wordt die een stuk warmer.

Het lijntje heeft alleen maar effect op de multiplier bij boot, er gaan geen signalen over dus.
Ja, maar met een MP van 11,5 of 11 kom ik pas aan mn max fsb binnen de Mhzen van mn proc.. Dus op 13 zit ik pas ergens in de 195MHz regio met de fsb. Nu heb ik echt een brakke plank, maar 195Mhz is nog steeds een eitje. Het is dus echt de MP dan. Op Xtreme zijn ook wat luitjes die het hebben. Ik weet niet wat het is, maar je ziet het wel vaker iig.

Edit:

Die L12 brug kun je gewoon zo laten, dat maakt niet zoveel uit (wel dat potlood vervangen he). Thermal Throttle kan problemen geven. Zelf had ik problemen in 3DMark daardoor. Scores die niet willen publishen enzo. Probeer eens zonder..dus disabled..je weet nooit ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 17:02 ]

• YoupY
Ik heb net geprobeerd om de brug weer opnieuw te verbinden. Alleen ging tijdens het aanbrengen van de lijm het een beetje mis. Er was net wat lijm onder het plakbandje gekomen over de contactpuntjes. Ik heb dit voorzichtig met fijn schuurpapier (korrel 2000) weer verwijderd. Hierbij het ik ook een stukje van mijn bruggen bloot gelegt.

Ik heb altijd gedacht dat de kringetjes die de de contactpuntjes verbonden ervoor zorgden dat de brug dicht was. Dit bleek niet zo te zijn. Onder het plastic van de proc loopt een heel dun lijntje dat daarvoor zorgt. Dit lijntje bleek nog helemaal in tact te zijn. In een helder moment heb ik mijn multimetertje erbij gepakt. Deze gaf sloeg een klein beetje uit wanneer ik beide pennen op de contactjes hield, net zoals bij de andere bruggen die verbonden waren.

De brug die ik bewust open heb gezet gaf ook geen weerstand meer. 1 van de contactpuntjes gaf helemaal geen weerstand wanneer ik deze op de aarde aansloot.

Aangezien de brug dus nog heel was heb ik maar besloten niet verder te gaan met het beschilderen van mijn proc.
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 16:57:
[...]
Het is dus echt de MP dan. Op Xtreme zijn ook wat luitjes die het hebben. Ik weet niet wat het is, maar je ziet het wel vaker iig.
[...]
Tja, dan valt er verder weinig aan te doen. Ik had nog niet eerder van dit probleem gehoord. Op GOT was hier nog niets over te vinden, of ik heb er overheen gekeken.

Op het moment draai ik op 11 x 218 (stabiel) Bij een hogere FSB gaat de stabiliteit wel wat achteruit. Ik denk dat ik binnenkort maar wat meer spanning ga zetten op de southbridge. Dit hielp bij mijn oude bordje in ieder geval wel.
Epsilon schreef op 07 June 2003 @ 10:31:
[...]

Volgens is de warmte mede verantwoordelijk dat het plankje nog niet de prestaties evenaart die ik met de A7N8X Delux heb gehaald. (meer daarover op http://members.home.nl/youpy). Dit valt me wel wat tegen van dit bordje. Ik had eerlijk gezegd wat meer verwacht van dit plankje na het lezen van de verschillende reviews.
Op het moment gebruik ik al een waterkoeling voor mijn CPU, NB, VGA en HDD. De planning in nog steeds om mijn water wat meer te gaan koelen (als ik wat tijd over heb), door een 300W pelt te gaan gebruiken. Misschien dat dit nog wat gaan schelen.

Verder heeft volgens mij de brug die ik bedoelde geen effect op de multiplier. De L12 wordt gebruikt om de FSB in te stellen.

gesloten open gesloten open --> 133 Mhz
gesloten gesloten gesloten open --> 166 Mhz

Bij de nieuwe Barton (3200+) schijnt de laatste ook geloten te zijn wat voor een FSB van 200 zorgt.

• YoupY
^^^^ schop ^^^^

Verwijderd

Je wilt nog steeds die 12x MP gebruiken?

• YoupY
Als dat zou kunnen. 11.5 heeft ook de neiging terug te springen naar 5 en bij een multiplier van 11 kom ik niet hoger dan 225 Mhz FSB. En dat valt me toch wat tegen van dit bordje.

• YoupY
Ik heb net een burn-in programma een tijdje laten draaien op (214 x 11). Net zolang todat mijn pc bleef hangen. Nadat ik op reset heb gedrukt kreeg ik eerst dat irritante tuu daa tuu daa geluid. Ik heb even (1 minuutje) om de temperaturen wat te laten dalen. Toen mijn pc weer opstarte pakte die weer een multiplier van 5.

Conclusie:
Het probleem dat ik heb is te wijten aan de tempteraturen (46 graden cpu, 34 binnenin de kast en 34 graden koelvloeistof).

Ik zit me nu alleen nog af te vragen of dit komt doordat de temperaturen van mijn CPU te hoog waren of dat het lag aan de chipset. Met de A7N8X Deluxe kwamen de temperaturen van de CPU wel vaker in de buut of boven de 46 graden, dus mijn vermoeden is de chipset. Verder vraag ik me nog af waarom de bios dat de MP op 5x zet, en niet de FSB naar 100 Mhz doet, zoals waneer het systeem met de failsave instellingen start.

Graag een reactie hierop

• YoupY
^^^^ schop ^^^^

Ik zou graag nog een reactie willen hebben op mijn vermoeden of het de CPU is of de chipset. (misschien zit ik er wel langs, maar dan hoor ik 't wel)
Pagina: 1