[B&W speaker] Spoel basspeaker loopt aan.

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een stel B&W 302 speakers gekocht via internet. Volgens de verkoper zijn de speakers helemaal ok.

Thuis aangekomen blijkt echter dat de spoel van de basspeaker van 1 van de boxen aanloopt. Als je het geluid iets harder aanzet hoor je flop flop flop...

Kep zelf nog een stel B&W 302 speakers die dit niet doen.

Nu weet ik dat je oude speakers uit oude buizen radio's die aanlopen vaak kan repareren door de conus met een plantenspuit goed nat te spuiten. Het karton van de spoel zet dan uit en neemt de originele vorm weer aan. Laat het vervolgens goed drogen en de speaker klinkt weer als van ouds.

Nu is mijn vraag:
Wordt er tegenwoordig ook nog steeds karton gebruikt voor de spoel en zal deze truc ook bij deze B&W speakers werken ?

Ik ben al in onderhandeling met de verkoper. Ik wil minimaal de helft terug van het aankoop bedrag aangezien ik niet gekregen heb wat hij beloofde... Hier hoeven we dus niet verder over in discussie :)

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11
Bij mijn 302's zit er een laklaag op de woofer, dat gaat dus niet werken.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• jhead22
  • Niet online
Er zit idd een soort lak laagje op... Maar of dat water dicht is :?

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11
Bij mij wel iig. Heb je niet toevallig een beschadiging in de rubber rand eromheen? Die is vrij kwetsbaar.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• jhead22
  • Niet online
De speaker ziet er van buiten punt gaaf uit !

Geen enkele beschadiging te zien...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat plantenspuit verhaal, want een spoel is gemaakt van gewikkeld koperdraad. Het enige dat van papier is gemaakt, is de conus zelf.

• jhead22
  • Niet online
Het koperdraad wordt bij (oude) speakers om een papieren kokkertje gewikkeld.
Zie het als een wc rol waar koperdraad om gewikkeld is.

Maar ik weet niet of deze methode nog steeds wordt gebruikt.

Zijn er nog andere methoden om dit probleem op te lossen ?
Een nieuwe speaker erin zetten wordt ook erg lastig... Het lijkt alsof de boxen namelijk niet open kunnen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zou het nooit accepteren zo en zeker niet de helft van je geld terug, meteen terugbrengen en alles terug! Als de spreekspoel aanloopt brandt hij binnenkort hoogstwaarschijnlijk door en kan je de hele speaker weggooien. Heb je zelf al getest of hij echt aanloopt door de conus gelijkmatig met de hand in te drukken?

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Idd voel je hem aanlopen? If so: niets meer aan te doen.....
Gelijk terugbrengen..... heb je de speakers daar niet gehoord??

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• jhead22
  • Niet online
Kep de speakers niet ter plaatsen gehoord. Maar volgens de verkoper deden de speakers het perfect. Hij vind t dan oojk vreemd dat de spoel nu aanloopt en hij vraagt zich af of dat tijdens vervoer is gebeurt. Dat is echter niet het geval aangezien ik de speakers goed beschermt heb, en het rooster er gewoon op zit.

Misschien een beetje dom dat ik hem zomaar vertrouwde en niet eerst geluisterd heb... Helaas.. weer wat geleerd. Ik ben er echter niet gigantisch arm van geworden, kep 75 euro betaald voor de speakers wat geen geld is voor dit setje. Moeten ze t alleen wel doen :P

Kep de conus ff naar binnen gedrukt maar deze loopt niet aan.. Athans.. ik voel geen weerstand of trillingen.

Pa vind dat de spoel niet aanloopt maar zegt dat er iets ander meetrilt ofzo...

Bij bassen hooer je tjielp tjielp...

Hoe krijg ik zo'n speaker ooit open zeg... Kep de 4 schroefjes bij de hoge tonen speaker los gehaald, maar hij komt geen milimter naar voren. verder zitten er geen schroeven in.

[ Voor 25% gewijzigd door jhead22 op 07-06-2003 16:59 ]

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Mijn oude B&W DM5 speakers hebben hetzelfde probleem, ook een aanlopende spoel bij basspeaker. Dit komt doordat ik mijn versterker - die veel krachtiger is dan de boxen - te ver open draaide. Anyway, de boxen zijn niet meer te repareren. Het enige dat ik zou kunnen doen is nieuwe speakers plaatsen.

Ik vrees dat jij hetzelfde probleem hebt.

offtopic:
Ik heb maar gelijk nieuwe speakers gekocht :)

[ Voor 7% gewijzigd door Knakker op 07-06-2003 17:58 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Probeer dit eens: Zet een stukje muziek met een mooi pompende bas op en EQ de bas zoveel mogelijk zodat 'ie lekker staat te stampen. Ga dan aan alle kanten voelen of er naden lekken, of dat er bij de bevestiging van de woofer of tweeter iets lekt? Dat tssss tsss geluid heb ik ook eens gehad, gewoon een slecht gelijmde naad, is prima te verhelpen met wat kit oid.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• jhead22
  • Niet online
Kee dan ! Speaker doet t weer !

Kep de box open kunnen maken door middel van 6 schroeven die verborgen zitten in de achterwant. Ze zitten in de gaten van het prisma systeem.

Ik kon niets vreemds vinden in de box.. Ik heb echter wel de 4 schroeven waar de basspeaker mee vast zit allemaal een slag vaster kunnen draaien. De box werkt nu weer als van ouds !

T viel mij trouwens op dat je erg weinig krijgt voor het geld...
Deze speakers kostte destijds 250 gulden per stuk !
De speakers zijn erg klein, het hout is gewoon spaanplaat, en het prisma systeem is eigenlijk gewoon simpel plastic. Verder zit er natuurlijk nog een scheidings filter in en wat wol om te dempen. Eigenlijk heel goed zelf te maken.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=143491

[ Voor 5% gewijzigd door jhead22 op 07-06-2003 20:33 ]

Verwijderd

Juist, wat ook heel veel mensen doen ;)

Maar vergis je niet, zelfs speakers van 2/3 keer zo duur zitten ook hetzelfde in elkaar, gewoon spaanplaat enzo.

• jhead22
  • Niet online
Terwijl MDF toch veel beter is voor boxen ???
Ik dacht dat dat prisma systeem heel complex zou zijn... In de bladen en in de B&W folders lees je dat ze een echte dode ruimte hebben gecreerd enzo... nau dit lijkt meer op een eier doos.
De speakers zijn verder ook niet echt bijzonder... De hoge tonen speaker schijnt een magnetische vloeistof te hebben om de boel te smeren / koelen... Op de site zag ik een plaatje van de hoge tonen speaker van de 602S3 serie en die is heel diep... Dit speakertje is super klein :)

Zelfs de aansluiting tussen de printplaat en aansluiting voor je speakerdraad is een simpele afstandbus van metaal... (net zo'n ding als onder je mobo zit alleen dan een stukkie groter en van normaal ijzer... Niet eens van koper...

En toch klinken de boxjes behoorlijk goed ! :) :?

[ Voor 25% gewijzigd door jhead22 op 07-06-2003 20:43 ]

Verwijderd

ik moet ook eens terug met mijn ene CM4... het klinkt alsof er iets los zit in een vd woofers... ik hoor dat natuurlijk niet meteen maar pas na een maand of 2... :( naja zullen ze wel niet zo moeilijk over doen =)

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 21:53

reiker

dan jij!

Kapitein_Ortega, als je verkoper je niet wilt helpen moet je maar naar de importeur toe, want CM4's zijn zo ontzettend duur dat je er wel wat van mag verwachten :D

ik heb zelf ook een paar CM4's :D :D
tot grote tevredenheid overigens

Zo gezegd, zo gedaan.

• jhead22
  • Niet online
Bestaan die CM4's ook uit spaanplaat net als mijn ikea kast :? :P

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

me too me too me too :D
ik heb ook een setje cm4's
vole tevredenheid durf ik niet te zeggen..maar ik kan prima, lang, netjes en mooi muziek luisteren...
met welke amp sturen jullie ze aan??
(ik heb een AVM pre en eind versterker (ex-eigendom van duck-twacy :D ))

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

jhead22 schreef op 07 June 2003 @ 20:36:
Terwijl MDF toch veel beter is voor boxen ???
Ik dacht dat dat prisma systeem heel complex zou zijn... In de bladen en in de B&W folders lees je dat ze een echte dode ruimte hebben gecreerd enzo... nau dit lijkt meer op een eier doos.
De speakers zijn verder ook niet echt bijzonder... De hoge tonen speaker schijnt een magnetische vloeistof te hebben om de boel te smeren / koelen... Op de site zag ik een plaatje van de hoge tonen speaker van de 602S3 serie en die is heel diep... Dit speakertje is super klein :)

Zelfs de aansluiting tussen de printplaat en aansluiting voor je speakerdraad is een simpele afstandbus van metaal... (net zo'n ding als onder je mobo zit alleen dan een stukkie groter en van normaal ijzer... Niet eens van koper...

En toch klinken de boxjes behoorlijk goed ! :) :?
Die 'eierdoos' is een diffuser, die zorgt ervoor dat er geen staande golven kunnen onstaan, wat ze ook met veel wol willen bereiken, met dit verschil dat het nu wat minder dood gaat klinken. Dat dat maar van plastic is, maakt echt niet (weinig) uit.
Dat de afstandbussen van de printplaat niet van koper zijn, so what, daar zie ik het nut niet van in?? En die drivers: het maakt niet uit of ze er bijzonder uitzien of niet, als ze maar goed klinken :p . Die vloeistof in de tweeters kan zijn om de boel te koelen, bij een paar KHz kan dat inderdaad best warm worden, het is iig zeker niet om te smeren (de spreekspoel moet immers geen contact maken met de magneet).
Maar ik ben blij voor je dat ie niet stuk is!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Heheh..zeker met titanium domes.. wordt het met ferro fluide gekoeld

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1