Spontane crashes met hoge piep

Pagina: 1
Acties:

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07
Heb de laatste tijd dagelijks veel last van vastlopers.. Tijdens het spelen van games of het draaien van zware programma's, maar ook 'zomaar'.. Echter wanneer de pc bijvoorbeeld een weekend niet actief is loopt ie zelden vast...

Tijdens zo'n crash 'freezed' het beeld en blijft het gehuid hangen of komt er een hoge piep door de externe audio-uitgang.

Het geheugen is getest en lijkt goed te zijn. Eerst zaten de video- en geluidskaart op het zelfde IRQ (10).. De geluidskaart hierna in een ander slot geprikt zodat ie op 5 kwam te zitten, maar geen verschil.

De temperatuur is niet te hoog, en het systeem is ook niet overclockt.. Iemand enig idee wat dan wel het probleem kan zijn en hoe ik dat zou kunnen testen??

Het gaat om een AMD Athlon 1.4ghz, 512mb SDRAM geheugen, XFX GF4 ti 4200 128 MB, en een SB Live 5.1.. Moederboard is een beetje onduidelijk, staat er niet op vermeld en ook in Sisoft kon ik het niet zo snel terugvinden, alleen een nummer dat verwijst naar Abit... OS is Windows XP.

Any1?

[ Voor 3% gewijzigd door .GoO op 06-06-2003 22:49 ]

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-08 20:03

grimson

domeingrommer

jajajaja...

Zoek maar eens naar de 'squeal of death' !

Ik moest een nForce2 moederbord aanschaffen om dit probleem te 'verhelpen'

• .GoO
grimson schreef op 06 June 2003 @ 22:50:
jajajaja...

Zoek maar eens naar de 'squeal of death' !

Ik moest een nForce2 moederbord aanschaffen om dit probleem te 'verhelpen'
Hm dat topic word ik niet echt vrolijk van :{

Zal eerst maar eens even nieuwe drivers zoeken voor via 4-in-1 en SB live, zal wel niet helpen maar is het proberen waard... Wil natuurlijk liever niet een heel nieuw moederboard aanschaffen ;( Dus suggesties en tips zijn heel erg welkom :)

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-08 20:03

grimson

domeingrommer

Het is echt een bekend probleem, ook door Creative erkend zelfs ! :(

Zie o.a.
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,29962,00.asp

Zoek maar op 'squeal of death' op Google....

• .GoO
Het zou verholpen moeten kunnen worden dmv de "PCI Latency" patch for VIA chipsets"... Heb die nu dus geinstalleerd, en hij is tot nu toe nog niet vastgelopen.. (niet te vroeg juichen...)

Alleen nu stoort mn geluid dus heel erg, zeker als er meerdere programma's tegelijk draaien.. Moet haast wel hierdoor komen, hoe kan ik dat nu weer verhelpen? ;(

• .GoO
Shit, nog steeds zelfde probleem, liep net weer vast.... niet opgelost dus.. :'(

En nu zit ik nog steeds met haperend geluid...

Any1?? ;(

Verwijderd

Kijk eens naar je voltage lijnen, als er grote afwijkingen opzitten, is het probleem te wijten aan je voeding, toen ik begon te lezen aan je topic dacht ik ook meteen aan de voeding.

• .GoO
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 13:57:
Kijk eens naar je voltage lijnen, als er grote afwijkingen opzitten, is het probleem te wijten aan je voeding, toen ik begon te lezen aan je topic dacht ik ook meteen aan de voeding.
Ja zat ik ook aan te denken.. Kan je zoiets makkelijk checken?

Verwijderd

Zelfde probleem de afgelopen dagen ook gehad, temperatuur leek normaal (51 C) belast. Na het openzetten van mijn kast was het probleem wel degelijk verholpen. Temp indicaties zijn niet altijd precies.

Verwijderd

Tuurlijk, download Sisoftware Sandra op deze link: http://download.com.com/3000-2086-10132058.html?tag=lst-0-1 En instaleer het, open het, en kijk naar "moederbord info" daar iets naar onder staan de voltages van de voltage lijnen. Suc6

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 14:32 ]

• .GoO
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 14:30:
Tuurlijk, download Sisoftware Sandra op deze link: http://download.com.com/3000-2086-10132058.html?tag=lst-0-1 En instaleer het, open het, en kijk naar "moederbord info" daar iets naar onder staan de voltages van de voltage lijnen. Suc6
Dat programma draaide ik al om een en ander te controleren.. Wist niet dat je de voltages er ook kon zien..

Temperatuur ligt overigens rond de 37 graden dus dat lijkt me het probleem niet echt.. Kan de kast wel even openzetten maar betwijfel of het verschil maakt...

• .GoO
Heb die latency patch er weer vanaf gegooit want het hielp toch niet, en mn geluidsprobleem is gelukkig weer weg..

Waar moet ik bij die voltages nou precies op letten? Zie weinig bijzonders..

Verwijderd

Pff een 1.4 en die is maar 37 graden, zelfs met dit weer :|
kan nie goed wezen... ksou zeggen, kassie kos, ff kijken wat voor
moederbord je hebt... Als je 't dan nog nie kunt vinden, staat er meestal
wel een reeks getallen ergens op je mobo. FF bij google, en dat doet meestal al wonderen... Met andere woorden.... ff een bios update doen.... Want die temperatuur vink heeeel vaag. Kheb 't probleem zelf ook gehad, en ook de voeding was bij mij ant fucken, maar had er uiteindelijk toch nix mee te maken.
En kijk eens in de bios of er ergens staat dat de computer moet gaan flippen als ie te warm word... Want loopt ie alleen vast bij spellen of ook gewoon in Windows zelf? En dan kan uiteraard de videokaart zelf nog een issue hebben. Dus ff een niew drivertje ophalen (nieuw is niet altijd beter) "kan" dus ook nog wel eens effect hebben. success
Pagina: 1