Toon posts:

CPU te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik weet al geruime tijd dat mijn processor wel wat aan de warme kant is(60+graden tijdens bijv. internetten). Maar met het weer van de afgelopen tijd stijgt de temperatuur naar 73 graden (of meer?), als ik de temp kijk (programma: Speedfan) na het spelen van een spel.

Specs:
Intel Pentium 4 2,53 GHz (niet overgeklokt)
Gewone P4 koeler (die er dus standaard bij zit)
Intel i845 moederbord
GF 4 TI4200
512 DDR 266
IBM 60 gb HD 7200RPM

Nou is mijn vraag: Is 73 graden VEEL te warm en kan ik dan het beste een nieuwe koeler kopen (of misschien iets anders?), of is de temperatuur nog niet zorgwekkend.

Verwijderd

Je kan proberen er koelpasta tussen te doen (tussen proc en koeler) en je kan kijken of je nog casefans aan kan brengen voor betere airflow... als dit niet kan zi er niks anders op dan een nieuwe koeler

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Kijk eerst eens of je koeler wel goed gemonteerd is.
Zit er wel een goede koelpasta tussen je koeler en de proc?
Heb je ook op andere manieren de temperatuur ptoberen te meten?

edit:

typo's en net te laat. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door agent327 op 06-06-2003 17:24 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het kan zijn dat je mainboard-sensors niet correct meer werken.

Verwijderd

doublecheck dan of de koeler goed zit: een verkeerdom gemonteerde koeler heeft tot gevolg dat de drukverdeling over de CPU helemaal fout is, waardoor de hitte op een relatief klein oppervlak afgevoerd kan worden. Ook moet je zorgvuldig met koelpasta omgaan: met te weinig koelpasta heb je een slechte warmtegeleiding en met te veel koelpasta maak je een soort warmtebuffer. De juiste hoeveelheid voor een CPU zonder heatspreader (Athlon) is ongeveer het grootte van een erwt, terwijl je op de CPU's met een heatspreader (Pentium4) ongeveer twee erwtjes aan koelpasta kan uitsmeren.

Staat allemaal in de FAQ @ http://gathering.tweakers...sage/17919686#temperatuur & zie de @ DOC FAQ.

Btw, zolang jij geen problemen tegenkomt zoals vastlopers of spontane reboot of iets dergelijks, dan lijkt me niks aan de hand. :)

Verwijderd

Ik had al eerder gepost: hiersorry voor eventuele crosspost maar hier komt hij beter tot zijn recht denk ik

Misschien toch beter in dit topic... Mijn processor wordt met dichte kast namelijk ook zeer warm met burnk7. Namelijk 69 graden en dan loopt de pc vast met een stop error (xp pro) met standaard koeling!!

Ik vind het knap dat jouw systeem stabiel blijft draaien op 73 graden.

Ik heb deze dingen nu gedaan: voltage omlaag met 0.025 volt (0.050 is iets teveel en op 1.60 boot xp niet; spontane reset), kast open en ventilator erop (diameter +-40 cm).

De maximale temperatuur was nu zo'n 54/56 graden met burnk7..

Zou ik met een nieuwere, fatsoenlijke, koeler ook zo'n temp kunnen bereiken met dichte kast?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

De koelpasta is er wel goed opgebracht, en de koeler is ook goed aangebracht. Van de airflow op dit moment kan ik allen zeggen dat hij niet ideaal is, maar zoals JapIoNET
al zei kun je deze verbeteren doormiddel van casefans. Dat ga ik dan maar proberen, is één casefan genoeg, of moeten het er meerdere zijn?

Verwijderd

je kan het beste eerst een outtake erbij zetten en evt. later een intake.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Case Fans moet je via "air tunneling" aanleggen, dus als er een voor zit, ook een achter. Want de lucht die IN de kast gepompt wordt moet er ook weer UIT

Dus een evenwichtig aantal fans voor en achter is het beste!

There is no place like ::1

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

je moet eerst weten of speedfan wel de correcte temperatuur aangeeft.
speel een game. sluit de game af. kijk in speedfan.
snel je pc rebooten en bekijk de temp in je bios. (die zal door de tijd wel ietsjes lager zijn)
dan weet je zeker of de temp klopt.

als je temp inderdaad klopt.
voel aan de heatsink. is die echt 73 graden dan zul je handen branden aan de heatsink.
is dit niet het het geval, dan zit je heatsink er niet goed op, of is het contact niet goed (teveel/te weinig pasta)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:01

Geckoo

Good news, everyone!

swampy schreef op 06 June 2003 @ 17:53:
Case Fans moet je via "air tunneling" aanleggen, dus als er een voor zit, ook een achter. Want de lucht die IN de kast gepompt wordt moet er ook weer UIT

is het niet beter om "onderdruk" in je kast te creeeren? 1 in 2 out?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

damster schreef op 06 June 2003 @ 17:57:
je moet eerst weten of speedfan wel de correcte temperatuur aangeeft.
speel een game. sluit de game af. kijk in speedfan.
snel je pc rebooten en bekijk de temp in je bios. (die zal door de tijd wel ietsjes lager zijn)
dan weet je zeker of de temp klopt.

als je temp inderdaad klopt.
voel aan de heatsink. is die echt 73 graden dan zul je handen branden aan de heatsink.
is dit niet het het geval, dan zit je heatsink er niet goed op, of is het contact niet goed (teveel/te weinig pasta)
of de thermal sensors zijn brak ;)

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-08 17:17
Ik geef 1 super tip:

Koop de Zalman CNPS 7000Cu !!

Deze kost je wel 50 euro, maar mijn PIV 2,6Ghz is stressed max.44 graden. Als hij op 3,4 Ghz draait dan wordt ie stressed max. 47 graden.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 17:36:
De juiste hoeveelheid voor een CPU zonder heatspreader (Athlon) is ongeveer het grootte van een erwt, terwijl je op de CPU's met een heatspreader (Pentium4) ongeveer twee erwtjes aan koelpasta kan uitsmeren.
lijkt me eerder een rijstkorrel ipv een erwt... ;)
als je een erwt als maat zou nemen van hoeveel thermal paste je zou moeten gebruiken, dan zou 't grootste gedeelte er aan de zijkant van de CPU uitkomen, wanneer je de HS erop drukt, met alle gevolgen van dien...

lijkt mij altijd zo weinig mogelijk te gebruiken, met een dikte van een flinterdun papiertje...
beter ietsje minder, dan teveel zodat 't er aan de zijkanten eruit komt...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

swampy schreef op 06 juni 2003 @ 17:53:

Niet per se, overdruk of onderdruk is van ondergeschikt belang in zowat alle pc kasten. Belangrijker is de afvoer van warme lucht, dan de aanvoer van koele. Omdat die warme lucht anders rond de cpu blijft hangen, en er maar een beetje koele lucht tegenaan duwt. Echter, als er 1 casefan out is, dan wordt die warme lucht zo snel mogelijk afgezogen. Als je dus met 1 casefan begint, kan je die het beste achterin plaatsen, en dan het dichtst bij de cpu als dat kan. Compaq doet dit nu al met z'n desktop modellen, en het werkt perfect :) 1 grote 120mm fan voor de voeding, en 1 80mm fan in het midden achterin de kast voor de afvoer van de warmte.

LinkedIn
Instagram

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
doublecheck dan of de koeler goed zit: een verkeerdom gemonteerde koeler heeft tot gevolg dat de drukverdeling over de CPU helemaal fout is, waardoor de hitte op een relatief klein oppervlak afgevoerd kan worden. Ook moet je zorgvuldig met koelpasta omgaan: met te weinig koelpasta heb je een slechte warmtegeleiding en met te veel koelpasta maak je een soort warmtebuffer. De juiste hoeveelheid voor een CPU zonder heatspreader (Athlon) is ongeveer het grootte van een erwt, terwijl je op de CPU's met een heatspreader (Pentium4) ongeveer twee erwtjes aan koelpasta kan uitsmeren.

Staat allemaal in de FAQ @ http://gathering.tweakers...sage/17919686#temperatuur & zie de @ DOC FAQ.

Btw, zolang jij geen problemen tegenkomt zoals vastlopers of spontane reboot of iets dergelijks, dan lijkt me niks aan de hand. :)
Als hij schuin zit/niet goed vast hoeft ie maar iets te verschuiven en hij maakt helemaal geen/nog minder contact met het gevolg dat de temps de pan uit rijzen.....
ReemF schreef op 06 June 2003 @ 17:59:
[...]

Niet per se, overdruk of onderdruk is van ondergeschikt belang in zowat alle pc kasten. Belangrijker is de afvoer van warme lucht, dan de aanvoer van koele. Omdat die warme lucht anders rond de cpu blijft hangen, en er maar een beetje koele lucht tegenaan duwt. Echter, als er 1 casefan out is, dan wordt die warme lucht zo snel mogelijk afgezogen. Als je dus met 1 casefan begint, kan je die het beste achterin plaatsen, en dan het dichtst bij de cpu als dat kan. Compaq doet dit nu al met z'n desktop modellen, en het werkt perfect :) 1 grote 120mm fan voor de voeding, en 1 80mm fan in het midden achterin de kast voor de afvoer van de warmte.
Een aan de bovenkant wil ook wel helpen....

[ Voor 28% gewijzigd door Rey Nemaattori op 06-06-2003 18:04 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Geckoo schreef op 06 June 2003 @ 17:58:
[...]

is het niet beter om "onderdruk" in je kast te creeeren? 1 in 2 out?
1 in 2 uit...kan...warme lucht zet uit dus er moet meer lucht UIT komen dan IN. Maar je kan niet zonder de lucht IN.

There is no place like ::1

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
NewbieNeo schreef op 06 juni 2003 @ 17:59:
[...]

lijkt me eerder een rijstkorrel ipv een erwt... ;)
als je een erwt als maat zou nemen van hoeveel thermal paste je zou moeten gebruiken, dan zou 't grootste gedeelte er aan de zijkant van de CPU uitkomen, wanneer je de HS erop drukt, met alle gevolgen van dien...

lijkt mij altijd zo weinig mogelijk te gebruiken, met een dikte van een flinterdun papiertje...
beter ietsje minder, dan teveel zodat 't er aan de zijkanten eruit komt...
ik doe ook altijd zoiets als een rijstkorrel, of zelfs nog minder. Gewoon op de cpu doen en dan met een (bank)pasje oid uitstrijken zodat de hele core wit is, maar je nog wel de lettertjes op de processor een beetje kunt zien.
Ik zeg niet of dit DE juiste manier is, maar mn cpu wordt iig niet zo warm. Het is volgens mij stukken beter dan dat spul wat standaard onder een heatsink zit. Dat is altijd veeeeel te veel en gaat als een kleverig goedje over je hele cpu zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Na deze topic doorgelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dus het beste 3 casefans kan kopen, en die zalman zou ook nog wel zijn steentje bijdragen aan een koelere CPU. De pc heb ik inmiddels een maand of 10 en hij draait al die tijd al op minimaal 60 graden. Kan het dan misschien zo zijn dat de CPU al flink wat te lijden heeft gehad, en dat hij daarom toch binnen een niet zo lange tijd de geest geeft.

Verwijderd

weet één van jullie een fatsoenlijk overklokprogramma voor de pentium 4. Ik heb een P4 @ 1800 mhz en ik hoorde dat je die p4's goed kon overklocken. Als ik echter in het bios ga knoeien :) dan staat het aantal mhz echter 'gelocked' dus ik kan er nix mee. Iemand ideeën :?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 22:08:
weet één van jullie een fatsoenlijk overklokprogramma voor de pentium 4. Ik heb een P4 @ 1800 mhz en ik hoorde dat je die p4's goed kon overklocken. Als ik echter in het bios ga knoeien :) dan staat het aantal mhz echter 'gelocked' dus ik kan er nix mee. Iemand ideeën :?
Ooit van DOC FAQ gehoord >:)? Maar serieus: dit is te off topic om hier te gaan vragen. Je moet eerst wat zelfonderzoek doen. Weet je zeker dat de FSB in je bios gelocked is? Dan heb je wel een k*t mobo. Maar goed, dan ben je idd aangewezen op softwarematige fsbprogs. Maar welke het beste werkt hangt af van je mobo.

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op 06 June 2003 @ 23:05:
[...]
Ooit van DOC FAQ gehoord >:)? Maar serieus: dit is te off topic om hier te gaan vragen. Je moet eerst wat zelfonderzoek doen. Weet je zeker dat de FSB in je bios gelocked is? Dan heb je wel een k*t mobo. Maar goed, dan ben je idd aangewezen op softwarematige fsbprogs. Maar welke het beste werkt hangt af van je mobo.
je hebt gelijk maar is zo irri om al die topics door te spitten en de search functie verwijst alleen naar een topic en niet naar de pagina waarin iets gevonden is. van de faq heb ik nog nooit gehoord nee ben n0000000000000000000000000000000000000000000000b (hoewel ik er wel iets vanaf weet). ik weet trouwens zeker dat het bios gelocked is maarja mijn pc is van de....................................................lach niet...................................... :'( :? }:O :D 8)7 Aldi 8)7 :D }:O :? :'( ................... k ben dus niet echt waardige tweaker nee, maar er komt een nieuwe pc aan athlon xp 2700+ met radeon 9700 duz dat is wel aardig

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 23:18:
[...]

je hebt gelijk maar is zo irri om al die topics door te spitten en de search functie verwijst alleen naar een topic en niet naar de pagina waarin iets gevonden is. van de faq heb ik nog nooit gehoord nee ben n0000000000000000000000000000000000000000000000b (hoewel ik er wel iets vanaf weet). ik weet trouwens zeker dat het bios gelocked is maarja mijn pc is van de....................................................lach niet...................................... :'( :? }:O :D 8)7 Aldi 8)7 :D }:O :? :'( ................... k ben dus niet echt waardige tweaker nee, maar er komt een nieuwe pc aan athlon xp 2700+ met radeon 9700 duz dat is wel aardig
Ja ok, dat is vervelend maar zo werkt het nou eenmaal hier. Óf je moet zelf op onderzoek uitgaan (zoveel mogelijk progjes uitproberen en kijken welke het beste werkt), óf al die topics gaan doorspitten. 't leven is hard, en voor niets gaat alleen de zon op hè. Succes (en je hoeft ook weer niet zó uitbundig te reageren :P )!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat te veel koelpasta zorgt voor een 'warmtebuffer' (zoals jij het noemt ;)) is puur iets psychologisch, het is niet zo ;)

kijk maar eens rond bij twistedhardware.net

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

feit is (geleerd op GoT :+) dat een processor eigenlijk max 75 graden mag worden, maar een p4 die na een tijdje stressen 73 graden is, is simpelweg te warm...

met het warme weer is de mijne (P4 2GHz) stressed 57 graden, normaalgesproken 47 graden, dit om je een indicatie te geven :)

Zolang hij niet crasht/vastloopt/BSOD's geeft/vul maar in, denk ik niet dat je echt een probleem hebt, echter is het niet bepaald bevorderend voor de levensduur van je processor, dus even de koeler checken zoals o.a. damster zei :)

Als dat alles wel klopt (dus als je je vingers niet brandt aan je heatsink, maar hij wel vrij warm is) dan kan je er vanuit gaan dat de koeler goed op je processor gemonteerd zit en de sensors het gewoon verkeerd hebben :)
Om dat laatste 100% zeker te weten kun je zelf een sensor bij je processor plaatsen waarvan je zeker weet dat ie de temps wel goed meet :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt allemaal, ik denk dat ik nu wel voldoende weet.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
NoBody schreef op 07 June 2003 @ 02:56:
Als dat alles wel klopt (dus als je je vingers niet brandt aan je heatsink, maar hij wel vrij warm is) dan kan je er vanuit gaan dat de koeler goed op je processor gemonteerd zit en de sensors het gewoon verkeerd hebben :)
Om dat laatste 100% zeker te weten kun je zelf een sensor bij je processor plaatsen waarvan je zeker weet dat ie de temps wel goed meet :)
probeer dit es... ;)

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

dat scheelt TS dan weer het inbouwen van een eigen sensor ;)

Hoi

Pagina: 1